Fem af de bedste:
- The Book Thief .. sig hvad i vil, jeg er vild med den!
- Snowpiercer .. utroligt nok var den faktisk værd at vente i mere end to år på.
- The Grand Budapest Hotel .. selv min eks kunne lide den, og hun er ultrakræsen.
- La Migliore Offerta / The Best Offer .. Tornatore gør sig igen fortjent til at komme på en top fem.
- Night Train To Lisbon .. ja, så oprandt den dag jeg skulle sige noget positivt om Bille August.
Runner-up: Filth .. ville bare ønske at Antonia Bird havde lavet den, men nuvel, utroligt tro mod bogen.
Tre skuffelser:
- Stalingrad .. hvad der kunne være et brag af en film endte i et Russisk 3D CG orgie og kriminelt misbrug af Thomas Kretschmann (nej, det er ikke et remake, men han er også med i denne).
- Rasputin .. Depardieu's debut som statsborger i Putinland .. nej tak .. så hellere Agonija fra 1975.
- Maps To The Stars .. Cronenberg er færdig.
Årets glædelige overraskelse: Predestination .. og tak for tippet til hvemend det var der bragte den på banen!
Årets absolutte stinker: Godzilla. Enough said.
Årets bedste grin: Las Brujas De Zugarramurdi / Witching And Bitching (har skrevet om den før).
Årets bedste gys: Den eneste 2014 gyser jeg har set er As Above So Below, og den er bare ikke god nok til at blive nævnt som "årets bedste" bare fordi den er den eneste. Så den kategori er blank.
Årets dokumentar: The Kate Bush Story - Running Up That Hill. To ord: Kate Bush.
Årets "få nu det lort ud på DVD med undertekster vi andre forstår": Walesa - Man Of Hope .. måske Wajda's sidste film?
Årets sørgelige begivenhed: Donatas Banionis (fra Tarkovsky's Solyaris) døde.
Årets optur: Monica Bellucci er single igen!
Pyha .. det var nogenlunde hvad 2014 bød mig, sår'n frit fra leveren. Har sikkert glemt etellerandet. Og ja, det er en ret mainstream liste for mig, men husk på at de film jeg ser oftest først udkommer 1-2 år efter de premierer i biffen rundtomkring, så jeg er næsten klar til at lave en Best Of 2012 der er mere i mine normale filmvaner
Godt nytår til alle!