DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 7:20

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 196 97 98 99 100147 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man dec 22, 2014 16:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
"God will forgive them .. he will forgive them and let them into heaven .. and i can't have that!"



Hvis i troede Park's hævntrilogi var bitter, så prøv denne her. Der er så meget skizofræni i den at jeg ikke tør spoile noget, men lad mig blot sige at Paddy Considine aldrig har spillet en bedre rolle .. og han er vred! Plus den er hamrende grotesk før den går helt amok, så er i til hævnfilm og aldrig har set denne her før, så er det på tide!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: man dec 22, 2014 16:47 
Offline

Tilmeldt: søn aug 31, 2008 14:08
Indlæg: 210
Geografisk sted: Århus
Dead Man's Shoes er også helt klart en af mine absolutte favoritter indenfor hævnfilm - Helt fantastisk! Gåsehudsfremkaldende :).


Top
   
 
Indlæg: man dec 22, 2014 16:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Helt sikkert - den kylede Considine ind i mit filmunivers på meget kort tid, og nu fik jeg så set den for fjerde gang og den er stadig god :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: man dec 22, 2014 17:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
Jeg kaster også gerne de bedste anbefalinger efter Dead Man's Shoes.

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
 
Indlæg: man dec 29, 2014 14:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Dumb and Dumber To [2014] :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

"Wait a minute. Do you mean you have been faking for 20 years?"

Åh, hvor havde jeg håbet på, at Dum & Dummere-efterfølgeren ville være ligeså fantastisk som den oprindelige. Jeg havde krydset fingre indtil de blev blå og havde håbet så meget at jeg til sidst begyndte at tro på det. Men desværre endte det, som den slags næsten altid gør, med at være en ret lunken omgang opkog af originalen. Det havde måske været ok hvis den var blevet udgivet i 1996 (i slipstrømmen på den første), men her i 2014 har udgangspunktet (de oprindelige fans alder) bare ændret sig for meget og filmen fremstår flere steder ret kikset. Værst er det når bruges decideret usjove call-backs der skamløst malker den oprindelige (Wanna hear the second most annoying sound in the world?), men samtidig skal sådan en sequel naturligvis have en stærk kobling til originalforlægget for overhovedet af fungere. Joken med den nye roommate der koger meth er et meget godt eksempel på det mislykkede projekt det har været, at forsøge at gøre filmen tidssvarende. Det bliver den desværre aldrig, da den på alle måder er et produkt af 1994. Det samme gælder Honey Boo Boos cameo som næsten ikke kunne være mere akavet.

Heldigvis er der, filmens uheldige elementer til trods, også en masse at grine af. Det er sjovt når de drikker balsameringsvæske og kører på zamboni. Det samme gælder når den snedige pensionist nyder det seksuelle overgreb eller når der gives et fodjob. Det er også sjovt når Harry finder et optagelsesbrev til universitetet 20 år for sent eller fortæller, at han så samtlige afsnit af Full House. Ligeledes bør Jim Carrey fremhæves og han er stadig filmens helt store trækplaster. Hans mimik, komiske timing og generelle funny bones fornægter sig ikke og det er også tydeligt at langt de fleste gags og jokes er kørt i stilling til hans rolle. Men ak, det er lige 18-19 år for sent at den efterfølger kom. Den havde været lige i skabet i 1996 men her i 2014 bliver den ikke til andet end en småforkølet omgang tøhø (med få undtagelser).

Alt i alt en skuffelse desværre.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: man dec 29, 2014 15:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Sin City: A Dame to Kill For [2014] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

"Metal screams. Something hits me square in the chest. There's no up or down. I don't weigh a thing!"

Citatet er Marvs åbningsreplik og i samme sekund som filmen starter er man med ét transporteret direkte tilbage til dengang i 2005 hvor mesterværket Sin City gik sin sejrsgang. Det er, heldigvis, meget mere af samme skuffe. Der er intet ændret med hensyn til hverken den visuelle stil, den kløgtigt maskerede gore eller alle de andre ting der gjorde den første film så pokkers unik. Det er nøjagtigt det samme som sidst og det er voldsomt underholdende!

Desværre klarede den sig ikke ret godt på det store lærred, hvilket er meget ufortjent. Det er en fremragende film, men den mangler naturligvis det (ret voldsomme) overraskelsesmoment den første havde da den var fuldstændig nyskabende i sin visuelle stil. Men det er også eneste forklaring jeg kan komme op med, for det er en enormt vellykket film på stort set alle ledder og kanter. Kritikere har kaldt den forudsigelig, men mon ikke også de havde brokket sig hvis den var endt som en vattet PG 13-rated 3D børnefilm eller som en romantisk komedie? Der er på ingen måde pillet ved formlen fra sidste gang. Man ved præcis hvad man går ind til her: Filmatiseret tegneserie-exploitation når det er bedst.

En (se)værdig opfølger der er meget bedre end de lunkne anmeldelser! Anbefaling herfra!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: man dec 29, 2014 15:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Jeg har holdt kæmpemarathon over julen med gamle klassikere af alle afskygninger - lige fra Nosferatu (den originale af Murnau) over Casablanca til .. ja, jeg tror den nyeste var The Birds. Det er blevet til adskillige Hitchcock film, Frankenstein, Dracula, King Kong, The Mummy, 12 Angry Men, og .. ja, i gætter nok nogenlunde stilen.

Hvad der indtil videre har imponeret mig mest var effekterne i The Invisible Man fra 1933. Bevares, der er da artifacts, men der var ikke lige fire nørder med hver deres Silicon Graphics workstation der havde tid til at hjælpe den uge (eller osse kunne de ikke findes i telefonbogen). Nøj hvor var jeg dog betaget over den opfindsomhed man havde dengang med at lave effekter.

At så filmens script var en travesti imod bogen er så noget helt andet, men hvis de effektgutter havde rottet sig sammen med Fritz Lang's kamerahold, så havde filmverden været visuelt set mindst ti år længere fremme i tiden. Imponerende!

Nå, tid til Island Of Lost Souls (den første Dr Moreau filmatisering). Den skulle efter sigende være ret sleazy for sin tid, og det vil da være kærkomment, da der ikke har været et par blottede kvindebryster på min skærm siden King Kong i Onsdags ("takket" være at The Hays Code trådte i kraft i 1934 - en lov som få år senere gav gevaldige bagslag, da den forbød film at stille Nazityskland i dårligt lys).

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: man dec 29, 2014 16:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
t23 skrev:
..Hvad der indtil videre har imponeret mig mest var effekterne i The Invisible Man fra 1933. Bevares, der er da artifacts, men der var ikke lige fire nørder med hver deres Silicon Graphics workstation der havde tid til at hjælpe den uge (eller osse kunne de ikke findes i telefonbogen). Nøj hvor var jeg dog betaget over den opfindsomhed man havde dengang med at lave effekter..


En grundessens ikke så få film mangler i dag.... Den opfindsomhed der illustrerer engagement og kærlighed til mediet. Den opfindsomhed der genererer charme og varme. Dengang var der sgu tale om håndværk når der skulle trylles i effektafdelingen :D


Top
   
 
Indlæg: tirs dec 30, 2014 12:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Henriksen skrev:
En grundessens ikke så få film mangler i dag.... Den opfindsomhed der illustrerer engagement og kærlighed til mediet. Den opfindsomhed der genererer charme og varme. Dengang var der sgu tale om håndværk når der skulle trylles i effektafdelingen :D

Jamen, vi synger jo i kor her :beerchug:

Der var nu også opfindsomme mennesker til at lave lydeffekter - ikke bare Delia Derbyshire (bedst kendt for Dr Who temaet), men for eksempel er Godzilla's brøl en handske der bliver gnedet hen over en kontrabas. Jeg mener, hvem i alverden kom på den ide?

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: ons dec 31, 2014 13:18 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
t23 skrev:
Jeg har holdt kæmpemarathon over julen med gamle klassikere af alle afskygninger - lige fra Nosferatu (den originale af Murnau) over Casablanca til .. ja, jeg tror den nyeste var The Birds. Det er blevet til adskillige Hitchcock film, Frankenstein, Dracula, King Kong, The Mummy, 12 Angry Men, og .. The Invisible Man fra 1933.

:notworthy:
Sikke et line-up! Og ja, effekterne i The Invisible Man holder overraskende godt. Filmen hjælpes så også rigtig godt af Claude Rains - det er bestemt ikke alle Universals monsterudgydelser, der er lige interessante. Håber du synes godt om Island of Lost Souls. Ikke nogen fantastisk film, men vældig underholdende.

@DP: Jeg er nok en af de få, der ikke var totalt forgabt i den originale Sin City, som i mine øjne har demonstreret hvad den kan og vil efter en halv time, og så er det bare mere af samme skuffe resten af vejen. Fin film men ikke så meget mere end det.

Min "Hvilken film så du i dag" skulle nok have heddet "de seneste 11-12 dage", for pga. jul, lidt sygdom mm har skriverierne været sat på standby.

Så et kort sammendrag:
Force Majeure (Ruben Östlund, 2014) (5/6)
Workaholic-far tager lidt nødtvungent på skiferie med kone og børn. Han har lidt svært ved at lade telefonen ligge, men mor smiler overbærende. For i sidste ende handler det jo om nærvær og prioritering af familien, når det gælder.

Og det gælder i særdeleshed, når en lavine pludselig melder sin ankomst. Så er enhver sig selv nærmest, men far kan demonstrere, at han har prioriteterne i orden og mod og mandshjerte. Hvis han altså ikke går i panik. Eller hvis han altså ikke prioriterer at redde sin iPhone i stedet for børnene.

Har der nogensinde været et godt setup til en parforholdskrise, må det være dette her. For hvad skal man dog sige bagefter? Og skal man mon lytte til sin medbragte Carl Mar Møller-ven, der ud over at skyde sig selv godt og grundigt i foden over for sin unge kæreste også giver gode råd om at genfinde sin mandighed og få sine frustrationer ud af systemet? Og er der mon inspiration at hente for mor, hvis veninde taler varmt for et åbent forhold?

Östlund balancerer sikkert med materialet, der går fra det gribende til det absurd-komiske. Der er godt spil over hele linjen, selv om faderen ind imellem nærmer sig en karikatur. Der er i alt fald rigeligt at tale om bagefter, hvis man har en bedre halvdel.

Hvem skulle dog have troet, at det var så farligt at tage på skiferie?

(Denne anmeldelse er anbefalet af Dansk Parterapeut Forening)

His Girl Friday (Howard Hawks, 1940) (4½/6)
Now, get this, you double-crossing chimpanzee: There ain't going to be any interview and there ain't going to be any story. And that certified check of yours is leaving with me in twenty minutes. I wouldn't cover the burning of Rome for you if they were just lighting it up. If I ever lay my two eyes on you again, I'm gonna walk right up to you and hammer on that monkeyed skull of yours 'til it rings like a Chinese gong!
Screwball-komedien om Cary Grants redaktør, der gerne vil generobre sin journalist-ex fra dennes småkedelige, kommende mand er mest kendt for sit stadig mere absurde plot og sit rasende høje tempo. Jeg kan normalt godt lide både screwball og Howard Hawks, her er mange skarpe replikker og spøjse optrin, og filmen går bestemt linen ud med et par egentligt ikke særlig tiltalende hovedpersoner og et temmeligt kynisk syn på nyhedsbranchen - men det er næsten for meget af det gode, og et par pusterum mere ville ikke have gjort noget. Men man må sige, at Hawks får meget ud af kun halvanden time.

Flyvende Farmor (Wikke-Rasmussen, 2000) (2½/6)
Normalt kan jeg godt lide Wikke-Rasmussens patenterede form for pudseløjerlige hygge, men denne omgang var dog for tilbagelænet og afslappet. Det hele virker mest som en undskyldning for at strikke diverse - indrømmet, ofte vellykkede - sangnumre sammen. Men rækkefølgen virker vilkårlig og det samlede resultat mest som en gang venstrehåndsarbejde.

The Man From Nowhere (Lee Jeong-beom, 2010) (5/6)
Alle ingredienserne fra moderne koreanske thrillere er her - store flotte biler, laber action og bunker af mobiltelefoner (hvad er det med de telefoner??). Won Bin er næsten for meget pretty boy til at man æder ham som actionhelt, men også kun næsten. Der er virkelig velkoreograferet smæk for skillingen, og plottet giver så nogenlunde mening. Jeg var utroligt godt underholdt.

Derudover har jeg set div. småtterier, bl.a. et gensyn med Melies' A Trip to the Moon, som min datter gerne ville se - vi fulgte op med The Great Train Robbery fra 1903 :)

Og så ikke mere lige nu - skriver om The Hobbit og 3:10 To Yuma lidt senere.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: ons dec 31, 2014 13:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Buck Rogers skrev:
Sikke et line-up! Og ja, effekterne i The Invisible Man holder overraskende godt. Filmen hjælpes så også rigtig godt af Claude Rains - det er bestemt ikke alle Universals monsterudgydelser, der er lige interessante. Håber du synes godt om Island of Lost Souls. Ikke nogen fantastisk film, men vældig underholdende.

Langt bedre end den udgave der kom for 15-20 år siden eller hvornår det nu var. Lidt underligt at se Charles Laughton uden pukkel på ryggen :) Og ja, Claude Rains har skam været med i adskillige af de film jeg har fået kigget mig igennem over dagene.

Det var nu også ret fedt at få fulgt op på alle de Hitchcock film jeg enten aldrig har set før eller var for ung til at fatte da jeg så dem. Nu kan jeg godt forstå at hans kameraværk bliver rost til op over skyerne. I det hele taget var den overdosis retro en fantastisk måde at undgå julen på, og jeg skulle nok have talt hvor mange gange jeg tænkte "nøj, kunne de det dengang?" over nogle af effekterne.

Der er een gammel swinger tilbage på listen, så er det tilbage til nutiden - og det er The Professionals fra 1966. Normalt er jeg ikke til westerns, men .. jamen, det er jo Lee Marvin, manden med en seksløber i een hånd og en whiskyflaske i den anden, og lige hurtig med begge!

PS: The Man From Nowhere er FANTASTISK, og den lille pige er bare for sej på en kynisk måde. Og jaja, der er lidt smørhår over Bin Won, men nu er han jo popstjerne ved siden af, såeh ..

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: ons dec 31, 2014 17:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
t23 skrev:
Og jaja, der er lidt smørhår over Bin Won, men nu er han jo popstjerne ved siden af, såeh ..

Hov, er du sikker på det? Jeg mener faktisk, at Won er en af de få asiatiske filmstjerner der IKKE har gjort det i popmusik.


Top
   
 
Indlæg: ons dec 31, 2014 17:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Oops, mandemodel, ikke popstjerne. Point remains the same :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: ons dec 31, 2014 17:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Aha!


Top
   
 
Indlæg: man jan 05, 2015 11:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
@DP: Jeg er nok en af de få, der ikke var totalt forgabt i den originale Sin City, som i mine øjne har demonstreret hvad den kan og vil efter en halv time, og så er det bare mere af samme skuffe resten af vejen. Fin film men ikke så meget mere end det.


:cry:

Buck Rogers skrev:

Så et kort sammendrag:
Force Majeure (Ruben Östlund, 2014) (5/6)

(Denne anmeldelse er anbefalet af Dansk Parterapeut Forening)


:laugh: Den lød enormt kedelig på papiret, men når både Buck Rogers & Filmselskabet på DRK taler så varmt for den, ja så ender den skam på min liste. Tak for anbefalingen!

Buck Rogers skrev:
Flyvende Farmor (Wikke-Rasmussen, 2000) (2½/6)
Normalt kan jeg godt lide Wikke-Rasmussens patenterede form for pudseløjerlige hygge, men denne omgang var dog for tilbagelænet og afslappet. Det hele virker mest som en undskyldning for at strikke diverse - indrømmet, ofte vellykkede - sangnumre sammen. Men rækkefølgen virker vilkårlig og det samlede resultat mest som en gang venstrehåndsarbejde.


:evil: :lightsabre: :evil: :lightsabre:

Det var en bitter pille at sluge da du savede Sin City 2 midt over, men jeg valgte at vende den anden kind til. Men når du så bagefter går efter den charmerede ny-klassiker Flyvende Farmor, ja så er der ikke længe til, at jeg laver en Liam Neeson i Taken.

Farmor er en enormt hyggelig, skæv børnekomedie med en sjov, original historie + over middel-skuespil (alene Jytte Abildstrøm som farmoderen er 3-4 stjerner værd... mindst!)... Og som du selv nævner de fine, langt over normal standard-børnesange. Som en passende straf for din blasfemi får du her filmens musikalske (og dramatiske) højdepunkt: Du er så smuk med havet som baggrund


_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 196 97 98 99 100147 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team