DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 8:24

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 167 68 69 70 71147 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors apr 10, 2014 11:40 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Resten af dagen i går var der dømt Sydkorea for alle pengene:

Billede
Intruders (Noh Young-seok, Sydkorea 2013) - Hvilken kaffe byder du ubudne gæster?
Det spørgsmål kunne man passende stille til Sang-jin, en lidt genert manuskriptforfatter, der har trukket sig tilbage til en afsidesliggende hytte et sted langt ude i Deliverance-lignende omgivelser for at skrive sin seneste historie færdig. Undervejs er han stødt på en virkelig anmassende eks-fange, der måske bare gerne vil have nogen at snakke med, et par meget skumle jægere og en flok larmende unge. Det går rigtig trægt med at få skrevet videre på manuskriptet, for han bliver konstant forstyrret. Ikke mindst da skyderierne starter. Kan man stole på politiet? Er der reelt nogen, der er døde? Og apropos: det svinekød, der ser spøjst ud og smager ditto - er det virkelig fra svin?

Setup'et med en hytte in the middle of nowhere er meget klassisk (hvem sagde The Shining?), og hvis det havde været en gennemsnitlig amerikansk slasher, var der nu dukket en typisk træls teenagetøs op og sagt:
Billede
OMG, OMG, we're all so going to die!

Godt nok er der en træls teenagetøs med, men hun - og filmen - er koreansk, så intet er sikkert. Filmen leger konstant med vores forventninger og genrekonventioner, er proppet med overraskende twists og veksler imponerende ubesværet mellem humor og spænding. Igen, intet (og ingen) er sikkert. Kun ét - man er knaldgodt underholdt.
Intruders er ikke en film, man vil tale om i ugevis bagefter, men den er et frisk pust og et stemningsfyldt bud på en god aften i biffen.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:


Billede
Snowpiercer (Bong Joon-ho, Sydkorea/USA 2013) - Vi var vist mange nørder, der havde set frem til Bong Joon-hos scifi-thriller, så stemningen var høj i Palads i går. Det er koreanerens første amerikanske produktion, men heldigvis har Hollywood ikke fået pillet alle hans quirks ud af det endelige produkt.

Jorden er frosset til is - de få, resterende mennesker og dyr er alle ombord på Snowpiercer, et super hi-tech tog, der konstant kører jorden rundt. Hvis toget stopper, dør de ombordværende - det er da en udfordring, der er til at tage og føle på. Toget er bygget op som et minikosmos - de fattige mast sammen i uhumske omgivelser i de bagerste vogne, hvor de styres med særdeles hård hånd. Imens er de mere velstillede placeret længere fremme i toget. Forrest er - måske - den semi-legendiske og (i de fattiges øjne) halvguddommelige skaber af toget, der sørger for, at maskinen altid kører videre og at alle overlever.
Men måske vil man ikke bare overleve. Man vil leve. Og have mere end blot smulerne fra de riges bord. Uden at afsløre for meget kan jeg sige, at en gruppe fra samfundets bund (og togets bag) gerne vil kæmpe sig frem mod fronten for at se, om historien taler sandt. Og det lykkes da også, men de finder måske ikke helt det, de har ventet.
En evigt sammenbidt Captain America aka Chris Evans aka Curtis er i front som de svages beskytter - effektiv men lidt kedelig, mens Tilda Swinton er en overdådigt over the top-skurk med karrierens grimmeste gebis og nogle rigtigt bizarre replikker.
Billede

Der er også fine indsatser fra John Hurt og Ed Harris. Visuelt er filmen generelt meget vellykket, på nær nogle lidt tvivlsomme effektsekvenser, og præmissen er da lige til at labbe i sig.

Manuskriptet er desværre bygget sådan op, at det hele føles lidt LEVEL UP!-agtigt, hver gang de når til en ny bane. Togvogn. Jeg savnede i alt fald, at der var nogle flere modhager på historien undervejs. Til gengæld folder filmens symbolik sig godt ud i den spændende og ikke alt for forudsigelige finale (overvej slutbillederne ud fra et raceperspektiv), og undervejs er der godt med smæk og økser for skillingen, dejligt skæv humor og masser af blodsudgydelser, hvor ingen er sikre (jf. ovenstående anmeldelse). Asiaterne har en velplaceret sans for kynisme, som amerikanske manusforfattere godt kunne lære noget af.

Sci-fi-idéerne er ikke så gennemarbejdede, som man kunne have håbet på, men i forhold til, hvad vi fans af genren ellers udsættes for, er Snowpiercer alt i alt et positivt og underholdende bekendtskab.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Senest rettet af Buck Rogers tirs apr 15, 2014 12:59, rettet i alt 2 gange.

Top
   
 
Indlæg: tors apr 10, 2014 12:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
2 fede anmeldelser af 2 film som helt sikkert skal tjekkes ud.

Tak for det :thumb:

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
 
Indlæg: tors apr 10, 2014 13:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10393
Geografisk sted: Aarhus
Snowpiercer ér på vej hertil :thumb:

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
 
Indlæg: tors apr 10, 2014 14:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn feb 01, 2004 20:37
Indlæg: 3593
Geografisk sted: The Benny Vandergast Memorial Theater
Jeg var også inde og se Snowpiercer i går aftes, jeg havde høje forventninger og de blev helt sikkert indfriet (5/6)


Top
   
 
Indlæg: tors apr 10, 2014 14:19 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
@Kermit: Hr. Neiiendam startede jo med at sige, at en hel del af det koreanske, der blev sagt, blev oversat lige bag efter, men jeg synes jævnligt, at det var møgsvært at høre, hvad den engelske oversættelse var. Alt i alt synes jeg, at man missede lige vel meget nok på den konto.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tors apr 10, 2014 15:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:

Billede
Snowpiercer
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:


Kermit skrev:
Jeg var også inde og se Snowpiercer i går aftes, jeg havde høje forventninger og de blev helt sikkert indfriet (5/6)


Me three!

Billede
Snowpiercer [2013] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"Have you ever been alone on this train? When was the last time you were alone? You can't remember, can you? So please do. Take your time!" Mine forventninger var ikke-eksisterende, så jeg blev i den grad blæst bagover af en hæsblæsende omgang halløj i stillekupéen. Ikke engang en slem omgang shaky cam eller det faktum, at det var lykkedes Midget Entertainment at sende en kopi uden tekster til Biffen i Aalborg kunne kølne begejstringen. Og mit koreanske er altså ret rustent, skulle jeg hilse og sige. Men det gjorde ikke oplevelsen mindre. Eminent film med lige dele togaction (Kapring i Høj Fart), filosofi (The Matrix), dommedagsstemning (Children of Men) og fjollede kostumer (The Hunger Games). Det hele går op i en højere enhed og skuespillet er tilpas over the top uden at blive irriterende. Varm anbefaling herfra!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: tors apr 10, 2014 15:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Det lyder som om jeg skal have set Snowpiercer! Nogle der har læst tegneserien ?

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
 
Indlæg: tors apr 10, 2014 15:46 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Det er da i hvert fald sært, at den ikke kommer i almindelig distribution herhjemme. Ud over tekstningen og den lidt morbide stemning er der vel ikke noget i den, der burde kunne skræmme den gennemsnitlige actionfan væk. Bevares, de snakker ikke engelsk, men derudover...

Mht slutningen (som jeg også nævner kort i min anmeldelse):
jeg går ud fra, at der er en dybere pointe i, at
[Vis Spoiler]
de (tilsyneladende) eneste overlevende er en asiat og en afrikaner? :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tors apr 10, 2014 16:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Mills skrev:
Det lyder som om jeg skal have set Snowpiercer! Nogle der har læst tegneserien ?

Ja, filmen har kun det basale "setup" til fælles med den. Altså: en frossen verden, et langt tog, fattige bagerst. (Faktisk viser det sig, at der er to tog i tegneserien.) Ikke andet.


Buck Rogers skrev:
Bevares, de snakker ikke engelsk, men derudover...

Og det er trods alt ikke mange replikker de to koreanske skuespillere har. Den ene endda en del på engelsk.


Top
   
 
Indlæg: tors apr 10, 2014 16:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn feb 01, 2004 20:37
Indlæg: 3593
Geografisk sted: The Benny Vandergast Memorial Theater
Buck Rogers skrev:
@Kermit: Hr. Neiiendam startede jo med at sige, at en hel del af det koreanske, der blev sagt, blev oversat lige bag efter, men jeg synes jævnligt, at det var møgsvært at høre, hvad den engelske oversættelse var. Alt i alt synes jeg, at man missede lige vel meget nok på den konto.

Det er jeg enig i, jeg kunne fra 17 række overhovedet ikke høre "oversætteren" og så er jeg naturligvis meget nysgerrig på den sidste del!


Top
   
 
Indlæg: fre apr 11, 2014 10:57 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Torsdag på PIX, og nu er der et par dages pause, hvilket egentlig passer mig meget godt. Ja, jeg er en træt, gammel mand ;)

Billede
In the Name of the Son (Vincent Lannoo, Belgien, Frankrig 2012) - Elisabeth er mor til to og indbegrebet af en god katolik, der rådgiver om tro i radioen og opdrager sine børn som sande kristne. Men det pæne billede bliver slået i stykker, da et familiemedlem dør i en skudulykke og et andet blæser hjernen ud efter at have opdaget, at han er bøsse. Og da der også introduceres et antal pædofile præster og en helt igennem perfid biskop, der giver hende skylden for alle ulykkerne, er den gode quindes fromhedskvote opbrugt for de næste par år, så hun fremskaffer en pistol og går på præstejagt.

Jeg citerer lige fra avisen: "Man tror det ikke, men belgiske Vincent Lannoos film er faktisk en komedie, en sort en af slagsen, men ikke desto mindre." Oookay. Jeg checker lige min ordbog. Hmmmm.... bladre, bladre, bladre. Sort høst.... sort hummus.... .... Der var den! "Sort humor: (subst.: -en) form for komik bestående af to ingredienser: SORT og HUMOR". Jeg tænkte det nok. Sort er der masser af i denne belgiske satire, men de humoristiske indslag er der temmelig langt imellem. Måske skulle man bare have været belgier for at blive begejstret, dunno. Er det sjovt, når en mor ser
[Vis Spoiler]
sin søn
skyde hovedet af sig selv og bryder grædende sammen? Ja, det kunne det sikkert være i dygtigere hænder, men ikke her. Timingen halter, hovedpersonen virker bare fejlcastet, og de forskellige stik til kirken er af den dovne, lidt letkøbte slags. Nøøøj, pædofile præster i den katolske kirke, hvilken overraskelse. Den sidste halve time, hvor der bliver åbnet for blodposerne, fungerer bedre, men ellers er det en lidt tynd omgang altervin, der er i glasset her. Filmen prøver at blande sin satire med drama OG kirkekritik, og det er en vanskelig konstellation, som hr. Lannoo åbenbart ikke er den rette til at sætte sammen.
:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

Den næste film var den, jeg ubetinget havde set mest frem til under hele festivalen (og det er jo altid farligt at have for høje forhåbninger)
Billede
The Zero Theorem (Terry Gilliam, England 2014) - Christoph Waltz har hovedrollen som den introverte, socialt akavede programmør Qohen, der lever i et bureaukratisk fremtidssamfund, hvor han leder efter løsningen på "nul-teoremet", der en gang for alle vil bevise, at livet er meningsløst. Han kæmper med det mystiske The Management (personificeret ved Matt Damon) om at få lov til at arbejde hjemmefra i sin egen, ombyggede kirke, hvor han i årevis har afventet et telefonopkald. Og han bliver opsøgt af en sexfikseret smuk kvinde, der gerne vil lokke ham ud af hans skal og vise, at der skam er masser mening med livet.

Lyder det forvirrende? Det er det skam også ind imellem. Det blev i øvrigt ikke hjulpet af et uheldigt lydmix og Grands måske ikke helt toptunede højttalere, så en del af dialogen i starten - ikke mindst David Thewlis som Qohens overordnede, med tyk accent - var lidt svær at følge. Jeg ser frem til at gense filmen med undertekster. Anyway...

TZT er på godt og ondt en Gilliam-film. Det vil sige en gennemført visuel side, et lidt overlæsset design, småmaniske karakterer og en hel del at tænke over. Mange fans betragter - med rette - Brazil som Gilliams hovedværk, og TZT er på mange måder en ånds- og lidelsesfælle til dén film. Dog lavet af en ældre mand, der måske funderer mere over, om der er en dybere mening med det hele og hvor vi mon skal hen en gang, alle sammen.
Jeg synes desværre, at han prøver for hårdt denne gang. Filmen er tydeligvis ment som en kommentar til moderne menneskers usikkerhed i et samfund gennemsyret af teknologi, der er ved at tage overhånd. En del af pointerne køres sikkert hjem, men det virker ind imellem som noget, vi har set før (1985-ish) i en bedre udgave. Filmen mangler lidt flere "åndehuller" i det konstante virvar af set- og lyddesign og bizarre væsner, og måske også en hovedperson a la Jonathan Pryce i Brazil, der er lidt nemmere at relatere til. Waltz gør det virkelig godt, og det er ikke hans fejl, at Qohen (der konsekvent omtaler sig selv i flertal og hele tiden virker nervøs) først hen mod slutningen får lov til at folde sig mere ud og virke som et rigtig menneske, i samspil med den glimrende Mélanie Thierry som den yngre kvinde. Nævnes bør også Tilda Swinton (der var hun igen!) i en lille, virkelig spacy rolle som virtuel psykolog. Gebisset er ikke helt på linje med det i Snowpiercer, men næsten ;)

Når det er sagt, er der også meget godt at hente i filmen, og man kan kun tage hatten af for Gilliams evne og vilje til at skabe værker, der umiskendeligt er hans egne. Jeg ved ikke, hvor godt det hele hænger sammen og hvor meget mening det giver. Måske er det heller ikke så vigtigt. Syrehoveder og andre med hang til skæve universer: køen starter her.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Senest rettet af Buck Rogers tirs jun 10, 2014 16:05, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 
Indlæg: tirs apr 15, 2014 11:03 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Tilbage efter en kort weekend, og jeg lagde blødt ud søndag med en forpremiere:
Billede
Min Søns Familie (Hirokazu Kore-eda, Japan 2013) - et velstillet forældrepar oplever et sandt mareridt, da det kommer frem, at deres seksårige søn er blevet forbyttet ved fødslen. Deres rigtige søn er opvokset hos en anden familie under helt anderledes trange kår. De to familier mødes for at finde en løsning, men er det overhovedet muligt, og vejer gener eller seks års opdragelse og samliv tungest, når børnenes fremtid skal afgøres?

Min Søns familie er kort fortalt en god film, der burde have været bedre. Materialet ligger lige til højrebenet for en omgang klæg, Hollywood-melodrama, hvor kleenex'en skal udskiftes i en lind strøm i takt til strygerne. Kore-eda skal have ros for at holde en let (men ikke letbenet) og ofte morsom stil midt i den tragiske situation.
Dramaet hæmmes dog af nogle uheldige valg på manuskriptsiden. Hvor de to mødre virker som rigtige, fuldblods mennesker, kommer de to fædre ind imellem faretruende tæt på karikaturstatus. Særligt den velstillede, som uheldigvis er ham, vi bruger mest tid på. De to mænd er så meget hinandens modpoler - den overambitiøse, arrogante arbejdsnarkoman kontra den familieorienterede, fattige men varmhjertede mand-på-gulvet - at det fremstår fortænkt. Koblet med en akut karaktertransformation midtvejs i filmen, hvor karrierefar pludselig smider Excelark og mobiltelefon og lærer at lege røvere og soldater med sønnike over night, og resultatet er en film, der lidt for ofte trækker veksler på troværdighedskontoen.

Heldigvis er den grundlæggende præmis så stærk, og skuespillet trods alt så præcist, at Min Søns Familie kommer helskindet i mål. Scenerne med de små drenge, der efter bedste evne prøver at forstå, hvad der dog foregår og om far og mor stadig er far og mor i morgen, er ofte rørende. Dilemmaet om at bytte børn eller ej er uanset udfaldet tragisk for alle parter, og giver anledning til et dyk ned i en familiekultur, som ligger temmeligt langt fra den danske.

Filmens svagheder overskygger ikke dens uomtvistelige kvaliteter om et meget potent emne, men hvordan den snuppede Juryens Pris i Cannes er mig lidt en gåde.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Senest rettet af Buck Rogers tirs apr 15, 2014 13:04, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 
Indlæg: tirs apr 15, 2014 12:58 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Tirsdag bliver sidste dag for mit vedkommende, men forinden nåede jeg et par visninger mandag. Og efter at have set en ordentlig stak film er jeg kommet til den konklusion, at Intruders fik for lidt i første omgang, så den er banket op på fem stjerner.

Jeg startede med endnu en forpremiere. Egentlig er det lidt spild af sparsom festivaltid med forpremierer, men hvis alternativet at bruge et par timer på en blød mellemvare, som jeg ikke ellers ville gide at se, vil jeg trods alt hellere vælge den gode oplevelse. Så da Quentin Dupieux' Wrong Cops havde fået lidt lunken modtagelse - selv om konceptet lyder ret syret - og jeg kun var mellembegejstret for Wrong sidste år, valgte jeg helt røvkedeligt at snuppe en omgang Francois Ozon i stedet :)

Billede
Ung og Smuk (François Ozon, Frankrig 2013) - 17-årige Isabelle er i sandhed ung og smuk (på den kølige, lidt småkedelige franske facon). Efter at have mistet sin mødom på sin sommerferie vender hun tilbage til storbyen, hvor hun opdager, at en hel del ældre mænd gerne vil smide en hel del Euro på bordet, hvis hun er villig til at sprede benene. Pengene er lette, men den slags seksuelle eksperimenter har konsekvenser, både personligt og i forhold til familien.

Ozons film cirkler tit rundt om kvinder og deres seksualitet, og U&S fungerer som en slags åndsfælle til Swimming Pool (her er også blevet til en lille rolle til Charlotte Rampling). Der er ingen nemme forklaringer på Isabelles dobbeltliv, men dog en del antydninger, der måske kan gøre os lidt klogere på, hvad der foregår i hovedet på hende. Det er tydeligt, at hun hurtigt kommer ud, hvor hverken hun selv eller hendes nærmeste forstår, hvad der foregår. Et ekstremt, men også præcist portræt af at blive voksen og finde sine egne ben. Ozon er - som altid - god til at skildre relationer mellem mennesker, her især mellem Isabelle og hendes mor samt hendes lillebror, der starter som hendes fortrolige men snart ryger ud på et sidespor.

Marine Vacth er god i hovedrollen - troværdig som småmut teenager, der clasher med sin fortvivlede mor og stedfar, og ganske rar mod øjnene (hun er 23 i virkeligheden, så det kan jeg godt tillade mig at sige uden at lyde for meget som en gammel gris ;)). Ind imellem får man den kætterske tanke, at Ozon - lige som Wes Anderson - måske bare en enkelt gang burde prøve kræfter med en helt anden genre, men når han mestrer sit eget lille filmiske territorium så godt, som tilfældet er, skulle man da være et dumt svin for ikke at sige ja og tak.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

Billede
Blue Ruin (Jeremy Saulnier, USA 2013) - Amerikanerne har en lang tradition for hævnthrillere, der typisk har en presset, hvid middelklassemand i hovedrollen - en mand, der har fået nok og tager loven i sin egen hånd. Dwight har måske også engang været middelklasse - nu ligner han en stor undskyldning for en mand, der hutler sig gennem tilværelsen ved at finde mad i skraldespande og sove i sin udrangerede bil. En mand, som man bare skal råbe højt af, for at han går i småstykker.
Men han er også en mand med en fortid, der langsomt og elegant afsløres for tilskueren. Familiemedlemmer er blevet dræbt, og han vil have hævn. Men ikke på den sædvanlige, velovervejede måde. Der er ikke meget Charles Bronson over ham - småforvirret, nervøs og usikker. Hævnen lykkes dog alligevel, men kun delvist, og resultatet er grimt og blodigt - og måske er det kun startskuddet til noget værre, der bliver svært at stoppe igen.

Blue Ruin er et virkeligt effektivt lille thrillerdrama, der elegant bygger sin historie og karakterer op, og som giver et velkomment skud ny energi til en fladtrampet genre. Der er ikke de stor armbevægelser, men mange spændende scener, hvor Saulnier har skåret ind til benet og kun lige bruger de virkemidler og giver de informationer, der er brug for. Som Dwight er Macon Blair på en gang ynkelig og foruroligende, og han er med til at løfte det, der kunne have været en metervare, til en af årets positive overraskelser.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Og så mangler jeg kun tre film i år :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tirs apr 15, 2014 23:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 24, 2001 2:01
Indlæg: 5671
Geografisk sted: Lige her
Billede

Tarok - :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Tarok er en ganske udmærket og seværdig film, modsat de fleste medier som blåøjet syntes, at den er både kedelig og triviel. Tarok er både en letfordøjelig og lige-ud-ad-landevejen dansk skåret Hollywood underholdning a la Seabiscuit, som handler om en legendarisk amerikansk vædeløbshest. Sidstnævnte film, er dog af langt,langt højere klasse.

At manuskriptforfatterne Thorvald Lervad og Jesper Nicolaj Christensen så direkte har tyvstjålet slutscenen fra Field of Dreams med Kevin Costner, hvor en kilometerlang kø af langsomt kørende biler, der bugter sig frem for, at aflægge et sidste farvel ved Taroks gravsted, er nok lige en tand for tåkrummende og (u)dansk.

Uden at kende til familien Laursens baggrund og interne konflikter, passer både tidsbilledet og det familiære tidsmønster ganske fint. Om end, naturligvis dramatiseret og med enkelte friheder for optimal dramaturgisk og filmisk gennemslagskraft.

Sammenlignet med så mange andre danske film, af stærkt tvivlsom kvalitet, så er Tarok ikke et dårligt bekendtskab. Men det hjælper naturligvis også, at tilskueren kan li´ heste.

_________________
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Top
   
 
Indlæg: ons apr 16, 2014 10:12 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Sidste dag med PIX for mit vedkommende startede elendigt men sluttede ganske ok:

Billede
Finisterrae (Sergio Caballero, Spanien 2010) - Kig lige på ovenstående billede, og lad forventningens glæde synke ind. "Plasticører og spøgelser? Jeg ved ikke hvad det er, men det ser skørt og sjovt ud". Lad mig være hurtig på aftrækkeren og afsløre, at det er det ikke. Det er pinagtigt, pivhamrende pisse-elendigt. Da jeg læste om årets brasilianske film om en introvert lokofører, troede jeg, at bunden var nået. Men den kan kun være en bedre film end dette dilettantiske makværk, der hermed er på min top 3 over dårligste festivalfilm nogensinde - bl.a. i tvivlsomt selskab med den ligeledes spanske Honor of the Knights. De må kunne noget med ikke at kunne noget, der syd for Pyrenæerne.

To spøgelser vil gerne være levende igen, og et orakel forklarer dem, at de skal rejse til Santiago. Undervejs møder de en kvabset, halvnøgen operasangerinde, som viser dem vej, hvorefter de skyder hende, fordi hun ligner en hippie. Senere møder de et egern, der protesterer over, at de har skudt dens mor. Altså hippien. Det ene spøgelse taler med nogle rensdyr, og det andet spøgelse kigger ind i et træ, hvor det ser en 80'er-video med en mand, der brækker sig ud over noget mad. Og der er vist noget med en prinsesse til sidst. Jeg havde travlt med at stirre på min sekundviser for at finde ud af, hvornår denne lidelse dog var slut.
Altså, jeg holder virkelig meget af spøjs og bizar humor, men det kræver timing og en bagvedliggende idé. To spøgelser, der på drævende langsommeligt russisk (i en spansk film, no less) sjosker gennem ligegyldig dialog mens de sjosker gennem et mudret landskab, ind imellem i selskab med en papmaché-hest, det er bare ikke what the doctor ordered. Ind imellem er der faktisk nogle flotte landskaber, men dårligt kameraarbejde og en dvd med massive mængder EE ødelagde heldigvis den fornøjelse. Der er også af og til en sjov idé i manuskriptet, men hver gang blev disse idéer gentaget, nærmest demonstrativt, for at man kunne være sikker på at dræbe enhver ansats til underholdning. Ind imellem grinte man lidt, men det var mest i desperation.

En halv stjerne for de fine spøgelseskostumer, der gav mig nostalgisk flashback til fastelavn i 2. klasse. Og en halv for nogle ind imellem semimorsomme indslag, der blev kørt alt for længe. Resten er, for nu at citere en berømt dansker, tavshed.
:starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

Jeg anmelder de to sidste film lidt senere. Jeg kan ikke mere lige nu.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 167 68 69 70 71147 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team