DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 1:41

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 288 indlæg ]  Gå til side Foregående 115 16 17 18 19 20 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn jun 09, 2019 19:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Har i ikke læst den legendariske bog af Terry Pratchett og Neil Gaiman, så fanger i måske ikke helt ideen til at begynde med.



En engel og en dæmon som går tilbage til Edens have står i nutiden og finder ud af at dommedag er nær ved fødselen af Satan's barn. Det involverer en switcheroo af baby'er blandt nyfødte af Sataniske nonner, og man finder hurtigt ud af at både Himmelen og Helvede egentligt bare vil have deres "world war two" - og skider deres emissarier et stykke.

Se, efter evigheder sammen stoler de ikke på hinanden, men siden de begge har været på Jorden blandt mennesker så længe, så bliver de jo nok nødt til at samarbejde.

Bogen er et mesterværk ind i surrealistisk eventyr med lidt mytologi og lidt gys og en stor del "contradictions collapse", for de her to ender med at arbejde sammen mod deres respektive arbejdsgivere om at stoppe vores planet fra destruktion.

Og det går helt galt.

Der er naturligvis en del ting der både hjælper og modarbejder dem. Den sidste heks som skrev sine profetier før hun blev brændt (næsten, heh heh) på bålet, hendes efterkommer som fik hendes profetier, den sidste heksejæger og hans sidekick - en falleret nørd som kan få al elektronik til at bryde ned.

Terry Pratchett var for fantasy verden i Storbritannien hvad Douglas Adams var for scifi. Bland det med Neil Gaiman's omfattende viden om hvordan underverden bliver opfattet verden omkring, og smid en kolossal Britisk tongue-in-cheek humor ind i den, så er i der.

Eneste fejl ved den er jeg altid så Pratchett og Gaiman spille de to hovedroller sammen, men æret være pterry, Gaiman gjorde det virkeligt respektfuldt.

PS: Hvis ikke i ved hvordan man fanger en dæmon i en telefonsvarer, så kan i lære noget i forhåbentligt ikke får brug for. Men man ved aldrig.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: tirs jun 11, 2019 9:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Svendbent skrev:
Billede

Til jer der kan lide Black Mirror, så gå straks i gang med Years and Years

[....]


Tak for tip, det lyder virkeligt interessant... Hermed bookmarked! :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: lør jun 22, 2019 5:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Svendbent skrev:
Til jer der kan lide Black Mirror, så gå straks i gang med Years and Years

Ud over at slutningen var lidt vag og halter enormt med et indtryk af "arj vi fik ikke en del to hjem i posen", så er den slet ikke spild af tid - set bedre, men også langt værre.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons sep 04, 2019 12:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Series 1 til 3 set.

Anbefales på det stærkeste, hvis man kan lide mordmysterier a la Sherlock Holmes, Poirot og Miss Marple, bare med et lidt anderledes spin på tingene. Serien er fyldt med velskrevne mordmysterier med udspekulerede løsninger.

Alan Davies, også kendt fra “QI”, er fremragende som tryllekunstudtænker/amatørdetektiv Jonathan Creek. Caroline Quentin, også kendt fra “Blue Murder” og “Men Behaving Badly”, er hans makker.

Begge skuespillere er mest kendt som komikere, men som så mange gange før og siden viser de, at komikere ofte er dem, der leverer de bedste og mest overbevisende seriøse præstationer, når de får chancen. Der er dog også plads til nogle sjove scener af og til.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man okt 14, 2019 12:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Ufatteligt at ingen har nævnt The OA endnu:

https://www.imdb.com/title/tt4635282/

En ung blind pige forsvinder sporløst, og dukker op igen syv år senere - og har fået synet igen. Hvad der skete i de syv år fortæller hun en lille lukket kreds om, og så går der et gevaldigt kompliceret plot i den.

Se, sæson eet kan måske virke lidt kedelig og langtrukken, men kæmp jer igennem den, for i sæson to går der totalt parallelle universer i den, og så bliver den for alvor kompleks. Og med Brit Marling bag roret (hovedrolle såvel som medforfatter) og Jason Isaacs som bad guy, så kører den bare derudaf.

Som sagt er jeg ikke helt oppe på første halvdel, men vær brave, i TV kæmpere, for anden halvdel giver tifold tilbage.

Netflix finansierede den og droppede den efter del to. Så de sidste ti sekunder i sidste afsnit står for mig som den vildeste cliffhangerus interruptus i nyere tid. Håber de finder et selskab til de sidste tre dele som allerede er skrevet, eller fører dem ind i et andet medie - tegneserie kunne faktisk virke.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons nov 20, 2019 10:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Kan varmt anbefale at følge mig i serieversionen af Phillip Pullmans trilogi His Dark Materials er ankommet på HBO, hvor de tre første afsnit allerede er ude.

Billede

Hvis du ikke lige kan genkende den titel, så er det navnet på en trilogi, hvor første bind originalt hed Northern Lights, men i USA kom til at hedde The Golden Compass, og dermed også på dansk Det Gyldne Kompas. Det Gyldne Kompas blev udgivet som film i 2007 i slipstrømmen på Lord of the Rings og Narnia, men blev desværre ikke nogen succes, selvom både Daniel Craig og Nicole Kidman var en del af rollebesætningen på den film.

Om Det Gyldne Kompas:

Citat:
Det gyldne kompas' foregår i en parallel verden til vores egen. Den mest markante forskel og det som gør denne bog helt unik for fantasygenren, er Pullmans opfindelse af Daimonerne (på engelsk "Dæmoner"). Den mest udbredte fortolkning af disse daimoner er, at de er et stykke af personens sjæl, der er løsrevet fra kroppen. Denne del af sjælen er særligt tilknyttet barnets drift, der i starten af livet er ubeslutsomt og konstant i forandring – hvilket afspejles i daimonernes evne til konstant at skifte dyreskikkelse. Når en person har fundet ud af, hvilken type drift, lyst og personlighed de har, antager daimonerne fast form, og kan ikke længere forandre sig.

citat: Litteratursiden


Fra seriens anden bog, The Subtle Knife, udforsker Pullman de alternative verdener, og historien udvikler sig meget ift. den første bog, men nok om det. :)

Her i 2019 forsøger man sig så med at filme hele bogtrilogien i serieformat, og der er indtil videre lavet otte afsnit, som afslutter første bog - hvorefter der gerne skulle udkomme nye afsnit de kommende år, der afdækker bog to og tre.

Fruen og jeg har indtil videre set de første to afsnit, og vi er meget begejstrede for historien. Den har et super fint tempo, figurer introduceres ordentligt, der ikke alt for meget eksposition og i det hele taget er serien rent visuel en nydelse i langt de fleste situationer. James McAvoy spiller Lord Asriel, mens Ruth Wilson spiller (og brillerer) i rollen som Mrs Coulter. Lyra Belacqua spilles af den fra Logan kendte Dafne Keen, der spillede X-23 i den film. Hun virker til at føle sig meget godt tilpas foran kameraet og ejer rollen som Lyra! Skuespillet er efter min mening af absolut højeste karat over hele linjen, hvilket også er med til at gøre det til en fornøjelse at se med.

Det ser meget lovende ud indtil videre, så hvis du har mod på en religionskritisk blanding af fantasy og sci-fi, så se med, når His Dark Materials frigives et afsnit ad gangen indtil jul.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: ons nov 20, 2019 11:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 19, 2002 1:01
Indlæg: 2839
Geografisk sted: Hvidovre
Kender i til en oversigt over serier som er afsluttet?

Mere specifikt, så synes jeg det er besværligt at finde ud af om jeg serie jeg er lun på reelt er afsluttet eller ej. Det er i sær slemt med serier på Netflix som på ingen måde oplyser om dette.

De viser måske at de har 4 sæsoner, men hverken hvor mange sæsoner der er lavet, eller om serien er afsluttet. Ret vigtig info ellers skulle jeg mene.

Andre tips til at håndtere situationen smart er velkomne.

_________________
Mino - DAHF medlem # 339 - DTS - certificeret.


Top
   
Indlæg: ons nov 20, 2019 12:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
MiNo skrev:
Kender i til en oversigt over serier som er afsluttet?

Mere specifikt, så synes jeg det er besværligt at finde ud af om jeg serie jeg er lun på reelt er afsluttet eller ej. Det er i sær slemt med serier på Netflix som på ingen måde oplyser om dette.

De viser måske at de har 4 sæsoner, men hverken hvor mange sæsoner der er lavet, eller om serien er afsluttet. Ret vigtig info ellers skulle jeg mene.

Andre tips til at håndtere situationen smart er velkomne.


Enig, der mangler ressourcer til dette. Jeg plejer at bruge Wikipedia.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons nov 20, 2019 13:09 
Offline

Tilmeldt: man apr 05, 2004 19:09
Indlæg: 213
Geografisk sted: Herning
DeathPosture skrev:
MiNo skrev:
Kender i til en oversigt over serier som er afsluttet?

Mere specifikt, så synes jeg det er besværligt at finde ud af om jeg serie jeg er lun på reelt er afsluttet eller ej. Det er i sær slemt med serier på Netflix som på ingen måde oplyser om dette.

De viser måske at de har 4 sæsoner, men hverken hvor mange sæsoner der er lavet, eller om serien er afsluttet. Ret vigtig info ellers skulle jeg mene.

Andre tips til at håndtere situationen smart er velkomne.


Enig, der mangler ressourcer til dette. Jeg plejer at bruge Wikipedia.


Min TV Time app (https://www.tvtime.com/) viser antal sæsoner og hvorvidt serien er afsluttet.


Top
   
Indlæg: ons nov 20, 2019 13:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Det forstår jeg faktisk godt, MiNo. Jeg har det svært ved at starte serier, der ikke nødvendigvis afsluttes. Derfor er jeg efterhånden gået henimod miniserier og dets lige i stedet.

Et par skud herfra på serier, der er helt afsluttet (dvs. det kan være der kommer spinoffs osv, men hovedhistorien er færdig):

  • Lost
  • Game of Thrones
  • The Americans
  • The Wire
  • Breaking Bad
  • Grimm
  • True Blood
  • Sopranos
  • Homicide: Life on the Street
  • The West Wing
  • Fringe
  • Dexter

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: ons nov 20, 2019 14:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
Er det ikke bare at gå ind i imdb og checke? Der kan man jo se antallet af sæsoner, og hvis serien er afsluttet vil den have et afslutningsår, f.eks. Dexter (2006-2013).


Top
   
Indlæg: ons nov 20, 2019 14:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Avatar666 skrev:
Er det ikke bare at gå ind i imdb og checke? Der kan man jo se antallet af sæsoner, og hvis serien er afsluttet vil den have et afslutningsår, f.eks. Dexter (2006-2013).


Jeg læste det som om, at afsluttet betød = ikke cancelled, men hvis det blot skal forstås som om, at den enkelte serie ikke længere udkommer i flere afsnit, så er IMDB så afgjort nemmeste hjælper til den slags.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: ons nov 20, 2019 16:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
Mike Haggar skrev:
Jeg læste det som om, at afsluttet betød = ikke cancelled

Åh ja, det er selvfølgelig noget andet :)


Top
   
Indlæg: søn nov 24, 2019 10:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 19, 2002 1:01
Indlæg: 2839
Geografisk sted: Hvidovre
Hej

Tak for tips om tvtime og IMDb :thumb:

Og tak for listen Haggar. Der er 5 jeg ikke har set, og de andre er nogle af bedste jeg har set - så hvis de 5 er i samme liga så er der noget at glæde sig til.

Jeg er dog lige gået igang med HBO’s true detective. Synes at have hørt meget godt og har det indtryk at hver sæson er en afsluttet historie med nye skuespillere? I givet fald så behøver den ikke være “helt afsluttet” som jeg ellers var på jagt efter.

_________________
Mino - DAHF medlem # 339 - DTS - certificeret.


Top
   
Indlæg: søn nov 24, 2019 20:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Du er meget velkommen, MiNo. Grimm er nok den eneste på listen, der ikke rigtigt følger den samme standard som de andre, men jeg nævnte den, da den er færdiggjort, og jeg af en eller anden grund valgte at se den helt til ende. :)

Ja, True Detective er en antologi, hvor hver sæson er en ny historie, så man kan se sæsonerne uafhængigt af hinanden. Det samme gælder for mindst to andre serier på HBO Nordic: Fargo og Castle Rock. Så de to kunne du eventuelt også forsøge dig med. Fargo er i hvert fald ret fin som serie, og Castle Rock er en slags fanfiction-serie baseret på Stephen Kings univers.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 288 indlæg ]  Gå til side Foregående 115 16 17 18 19 20 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team