Bedste måned i lang tid, bl.a. pga. nogle dage, hvor jeg lå med hold i ryggen og ikke kunne andet end at stene film. Så fik man da endeligt brugt sit HBO Max lidt
Maj - 13 stk.
Hell or High Water (2016)
The Pelican Brief (1993)
Beetlejuice (1988)
5-25-77 (2022)
Lady Bird (2017)
I, Daniel Blake (2016)
Shazam! (2019)
The Life and Times of Don Rosa (2010)
The Wife (2017)
Robocop (1987)
Good Will Hunting (1997)
Before I Go to Sleep (2014)
Suzume (2022)
Jeg tager den sgu bare fra toppen:
Hell or High Water - gensyn - prima slice kriminaldrama om USAs bagside. Rigtig fint spil af især Chris Pine, og stemningsfuld musik af bl.a. Nick Cave.
The Pelican Brief har jeg ikke set i årevis. En overgang kom der en ny Grisham-filmatisering hver 2. måned - det her er bestemt ikke en af de bedre. Specielt ikke med Alan Pakula bag kameraet. Alt for lang, sløjt tempo og et par sært stivbenede superstjerner - Denzel og Julia - i front.
Beetlejuice var på min Tim Burton-to do. I don't know... måske var jeg bare ikke i humør, men jeg fandt Michael Keaton mere irriterende end sjov, og helheden mere rodet end inspireret.
5-25-77 var en spændende oplevelse, et selvbiografisk
companion piece til The Fablemans om nørdede filmskabere med store drømme, uenige forældre og et par Hollywood-koryfæer. Den har været mange, mange år undervejs, og er lidt underligt klippet ind imellem. Men også virkelig morsom, skæv og tydeligvis drevet af entusiasme.
Lady Bird - fin lille coming-of-age sag, langt bedre end Frances Ha, som jeg fandt ganske ulideligt.
I, Daniel Blake - selv om Ken Loachs prisvinder nok er lidt for "on the nose", er den medrivende og svær ikke at blive sur på systemet over.
Shazam! - trods lidt stemningsforvirring og jævnt anstrengende satire over SoMe er den underholdende og lige hvad jeg havde brug for.
The Life and Times of Don Rosa - jeg kan slet ikke li' Don Rosas udpensling af Andeby, men han viste sig at være en meget melankolsk fyr med en interessant baggrund. Ved dog ikke hvor meget klogere jeg blev af den.
The Wife - velspillet men også meget forudsigelig.
Robocop - det var på tide, at min søn så den. Han var (heldigvis) begejstret
Good Will Hunting - bæres langt hen ad vejen af Robin Williams. Sød lille sag, men her 25 år senere er det lidt svært at forstå den over-begejstrede modtagelse.
Before I Go to Sleep - ok lille thriller med Nicole Kidman. Det centrale twist er ikke så overraskende endda.
Suzume - købte spontant billet efter en ret begejstret anmeldelse i Troldspejlet podcast. Vildt flot og udmærket fortalt, men ingen grund til, at den skulle vare over to timer.