DeathPosture skrev:
Mike Haggar skrev:
Hvad fejler Harry Potter & The Prisoner of Azkaban? For mig at se er den film (og bogen også, for den sags skyld) en af de stærkeste historier i hele Harry Potter-serien, og netop dér, hvor toneskiftet indtræder.
Tjah, altså nu har jeg jo givet den 4/6 hvilket stadig er højt.
Selvfølgelig, det er svært at være uenig i. Du har blot givet den lavere karakterer end de andre film, hvilket jeg studsede over.
Citat:
Det er ikke en dårlig film, overhovedet, men jeg synes heller ikke en af de bedste i franchisen. Det er et eller andet ved Alfonso Cuaróns bratte overgang, eller ja toneskift som nok er et bedre ord, som virker afkoblende på mig. Jeg er med på at toneskiftet er nødvendigt, men jeg synes Cuaróns eksperimenterede stil er for voldsom i sammenhængen, og jeg synes især historiefortællingen er gnidret flere steder. Måske det hænger sammen med, at jeg ikke har læst bøgerne?
Det er et nødvendigt toneskifte, og ja, det kan sagtens hænge sammen med, at du ikke har læst bøgerne. Sagen er, at da The Prisoner of Azkaban skal skrives, der indser Rowling, at hendes historier ikke kan fortsætte som børnebøger. Samtidig var det hendes tanke, at læserne skulle vokse op i takt med, at bøgerne blev skrevet, så de to første bøger - og film - er derfor børnevenlige og lidt hyggelige. Derfor gav det også mening, at Chris Columbus instruerede. Nu er børnene så lidt ældre, tingene, der er på spil er større og som en logisk konsekvens af det hentede Warner Brother Alfonso Cuarón til at instruere The Prisoner of Azkaban. Du kan bare se den indledende Dementor-scene: Den kunne Columbus aldrig have lavet så effektivt.
Så når du spørger, om det er fordi, du ikke har læst bøgerne, at du ikke kan lide skiftet, så er det et godt spørgsmål, som jeg ikke kan besvare. Jeg må bare konstatere, at The Prisoner of Azkaban, for mig, er den bedste historie og film i hele fortællingen. Og jeg elsker Cuaróns instruktion. Harry, Ron og Hermione bliver også langt mere levende og mindre fantasyfigur-agtige ved at have rigtigt tøj på og være rigtige mennesker i denne fortælling. Også dette var Cuaróns fortjeneste.
Citat:
Anyway, stadig en fed film og altid en fornøjelse at se dem back-to-back med et par entusiastiske unger.

Det kunne jeg forestille mig. Super, at I så dem alle!