DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er man maj 13, 2024 9:12

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors okt 12, 2023 9:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 03, 2003 13:56
Indlæg: 5279
Geografisk sted: København SV
Lyder interessant, tak for anmeldelsen :thumb:

_________________
/Tigerdyr


Top
   
Indlæg: fre okt 13, 2023 12:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Tak for anmeldelsen, DødsStilling!

Jeg smutter ind og glor den i biografen i aften, tror jeg - den virker vigtig at se nu her.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre okt 13, 2023 13:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
Jeg prøver at nå den - tak for anmeldelse! Lyder som noget, der skal ses i bio. Hvor den jo tragisk nok flopper hårdt.

Ærgerligt, at folket åbenbart helst vil have det sikre...


Ja, det er simpelthen tragisk at den ender med at floppe, hvilket kun resulterer i mere masseproduceret lort. :cry:


Tigerdyr skrev:
Lyder interessant, tak for anmeldelsen :thumb:


Selv tak! Skynd dig ind og se den. :D


Mike Haggar skrev:
Tak for anmeldelsen, DødsStilling!

Jeg smutter ind og glor den i biografen i aften, tror jeg - den virker vigtig at se nu her.


Stærkt! Glæder mig til at høre hvad du synes.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: lør okt 28, 2023 0:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10393
Geografisk sted: Aarhus
Jeg så Ballon (2018) tidligere i aftes. Rigtig god "flugt fra DDR"-film, nu også på UHD Blu-ray :naughty: Desværre uden dansk eller engelsk tekst.

Billede

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man okt 30, 2023 13:45 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Aldrig hørt om den, men flot plakat i hvert fald ;)
Kan du sige lidt mere om handling, skuespil eller andet?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man okt 30, 2023 15:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10393
Geografisk sted: Aarhus
To østtyske familier forsøger at flygte til vesten med en hjemmelavet luftballon. Første forsøg fejler, men nu ved de, hvad der gik galt, og hvad der skal gøres bedre næste gang. Stasi finder selvfølgelig resterne af første ballon, og så går den vilde jagt efter de farlige forrædere. Der sættes op mod 300 mænd (så vidt jeg hurtigt læste i underteksterne) på sagen, mens de farlige forrædere hurtigst muligt skal samle materialer og bygge ballon nummer to.

Thomas Kretschmann spiller efterforskningslederen, oberstløjtnant Seidel, der tager sin opgave ekstremt seriøst. Emily Kusche fra Sløborn spiller nabodatteren.

Modsat hvad man måske associerer med livet bag muren og filmens DDR-omgivelser, er det en lys og farverig film, i hvert fald på UHD Blu-ray med det der HDR. Kan man nok tysk, eller har man mulighed for at tilføje undertekster, som jeg gjorde, er det en yderst anbefalsesværdig film.

Jeg vil gerne se nogle flere af samme typer, men det skal som minimum være på DVD, helst Blu-ray :loco:

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: tors nov 02, 2023 12:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Naiera skrev:
To østtyske familier forsøger at flygte til vesten med en hjemmelavet luftballon. Første forsøg fejler, men nu ved de, hvad der gik galt, og hvad der skal gøres bedre næste gang. Stasi finder selvfølgelig resterne af første ballon, og så går den vilde jagt efter de farlige forrædere. Der sættes op mod 300 mænd (så vidt jeg hurtigt læste i underteksterne) på sagen, mens de farlige forrædere hurtigst muligt skal samle materialer og bygge ballon nummer to.

Thomas Kretschmann spiller efterforskningslederen, oberstløjtnant Seidel, der tager sin opgave ekstremt seriøst. Emily Kusche fra Sløborn spiller nabodatteren.

Modsat hvad man måske associerer med livet bag muren og filmens DDR-omgivelser, er det en lys og farverig film, i hvert fald på UHD Blu-ray med det der HDR. Kan man nok tysk, eller har man mulighed for at tilføje undertekster, som jeg gjorde, er det en yderst anbefalsesværdig film.

Jeg vil gerne se nogle flere af samme typer, men det skal som minimum være på DVD, helst Blu-ray :loco:


Tak for omtalen af Baloon, som jeg aldrig havde hørt om. Den lyder ret fed, så den skal jeg have set engang. Kan se, at den er på Filmstriben med danske tekster.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre nov 03, 2023 11:20 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Den lyder da vældig seværdig, så den er også røget på min watchliste (tak for Filmstriben) :D
Nogle gange har jeg i øvrigt ret ondt af Thomas Kretschmann. Han er en virkeligt dygtig skuespiller, men ud over King Kong kan jeg ikke huske at have set ham som andet end grumme militærtyper. Men han laver vel andre ting hjemme i Tyskland, der bare ikke når over grænserne.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre nov 03, 2023 11:52 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Billede
Nattenvagten II (Ole Bornedal, 2023)
[Undertitlen "Dæmoner går i arv" stod ikke i selve filmen, så det er vist kun ifm. promotion, at den hedder det]

På listen over tudsegamle film, der skulle genoplives med en toer, var der vel ikke mange, der havde forventet at se Nattevagten. Men her er vi, 29 år senere, hvor Nikolaj Coster-Waldau er blevet et stort, internationalt navn, og Ole Bornedal har sendt en del crowdpleasere op på det store lærred.
Den originale film kaldes ofte en gyser, men hånden på hjertet er der lidt langt mellem gysene. Men en effektiv thriller med effektivt doseret humor er det bestemt.

Det samme kan siges om denne toer, hvor Bornedal for 5. (!) gang har hyret sin datter, denne gang til den bærende hovedrolle. Hun spiller Emma, datter af Martin (Coster-Waldau), der er traumatiseret af oplevelserne i første film og derfor gået i hundene. Efter forgæves at have prøvet at ruske op i sin far og få ham til at forklare, hvad der skete den gang, tager hun tyren ved hornene ved at tage hans gamle job som nattevagt på Retsmedicinsk. Måske vil det give hende nogle svar. Men der er andre end Emma, der også er mærket af fortiden, og nogle vil gå langt for at få hævn.

Lad os få de positive elementer ud af verden først. Nepotisme i filmbranchen er en risikabel affære, men Bornedal jr. spiller fint. Coster-Waldau har ikke meget at arbejde med - hans karakter er ret klichétung - men han leverer varen. Og Kim Bodnia er veloplagt og intens som den eksplosive Jens. Som sin forgænger er Nattevagten II mere en thriller end gyser, men den er som sådan relativt effektiv og gør hvad den skal, iblandet en solid gang humor.

Det store spørgsmål er: hvorfor er filmen her overhovedet? Hvad synes Bornedal, at han vil sige her næsten 30 år senere? På papiret er det noget med arv og fortidens spøgelser, men vi kommer ikke for alvor i mål. Han har selv skrevet manuskriptet, men det er sjusket og har nogle ret store brister. Og ikke kun af den klassiske gyser-idioti med, at folk går steder hen og gør ting, selv om alle alarmklokker burde ringe (men de er der også). Nej, der er karakterer, der komplet mangler motivation og mest gør, som de gør, fordi det står i manuskriptet.
Der er sære huller i logikken, som at
[Vis Spoiler]
ingen undrer sig over, at en kæmpe del af et sindssygehospital har stået næsten tomt i årevis


Men som sagt er det nogenlunde effektivt, og det er en noget overset genre herhjemme. Med velspillende hovedroller og nostalgifaktoren på plads kommer den formentlig til at køre ganske fint i julen. Jeg ved bare ikke helt, hvad jeg skal stille op med den.
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre nov 03, 2023 12:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Tak for omtalen og især stjernedrys, der nok gør at jeg ikke fiser direkte i biffen for at se den.

Jeg er ellers ret glad for den første, men det lyder til at man godt kan vente til at den kommer på streaming.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man nov 13, 2023 12:19 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
DeathPosture skrev:
Tak for omtalen og især stjernedrys, der nok gør at jeg ikke fiser direkte i biffen for at se den.

Jeg er ellers ret glad for den første, men det lyder til at man godt kan vente til at den kommer på streaming.

I'm just one opinion ;) Du må se, hvad dommen fra de professionelle er, når den har almindelig premiere. Men jeg kan da sige, at de fire kolleger, jeg så den med, heller ikke var mere end jævnt tilfredse.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons nov 15, 2023 10:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
DeathPosture skrev:
Tak for omtalen og især stjernedrys, der nok gør at jeg ikke fiser direkte i biffen for at se den.

Jeg er ellers ret glad for den første, men det lyder til at man godt kan vente til at den kommer på streaming.

I'm just one opinion ;) Du må se, hvad dommen fra de professionelle er, når den har almindelig premiere. Men jeg kan da sige, at de fire kolleger, jeg så den med, heller ikke var mere end jævnt tilfredse.


Var det en testscreening, siden I kunne se den så tidligt? Så vidt jeg lige kan se, er den officielle premiere først medio december.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors nov 16, 2023 11:19 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Nej, det var den helt færdige udgave - til et firmaarrangement. Vil tro, at der kommer en hel del forpremierer på den.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs dec 05, 2023 16:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

The Killer (2023) :netflix:

"Forbid empathy. Empathy is weakness. Weakness is vulnerability."

Fincher er tilbage!! Hermed en solid anbefaling af The Killer som bare er en veldrejet lejemorder-thriller der ikke falder i samme actionbummelum-fælde som f.eks. John Wick-franchisen. Her er der god tid til at svælge i mord og jeg kunne godt li at det hele var lidt underforklaret og mystisk.

For helvede hvor er Fassbender bare en helvedes dygtig skuespiller der med sin stoiske ro, og rå realisme formår at stjæle samtlige scener. Og Trent Reznors score er seriøst sprødt.

Godkendt!

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs feb 20, 2024 16:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Beau Is Afraid (2023) :viaplay: :filmstriben:

"Your testicles are extremely engorged!"

Som kæmpe fan af stort set alt hvad A24 har udgivet, og i særdeleshed Ari Asters mesterværker Midsommar og Hereditary havde jeg set frem til Beau Is Afraid med stor spænding... Og jeg skal eddermame love for, at mine forventninger blev mere end indfriet... de blev overgået!

På overfladen er plottet relativt simpelt. Det handler om den introverte, angstramte og paranoide Beau, der på grund af et ekstremt ødipuskompleks begiver sig ud på en odyssé gennem USA, for at nå hjem til sin mors jødiske begravelse. Men jeg skal eddermame love for, at der intet simpelt er over eksekveringen af historien, der er en af de meste originale fortællinger i mands minde. Det er faktisk et fuldstændig bonkers syretrip, der skifter imellem sort komedie, hjerteskærende familiedrama og rendyrket horror. Der er et også en længere animeret sekvens der som det mest naturlige sikrer fremdrift i historien, uden at tabe momentum. Tilsæt dertil en af Joaquin Phoenix' mest imponerende præstationer nogensinde, et perfekt castet persongalleri og et dystert, traumatiserende score - og du har en vinder!

Jeg kedede mig på intet tidspunkt i de knap 3 timers nedstigning til helvede, som generelt bare var overvældende. Den er ikke nær så bims som Aronofskys Mother! eller Alex Garlands Men. Mere som den vildeste omgang Lars von Trier-surrealisme fyldt med neuroser og vanvid + en manisk omgang Charlie Kaufman-drama på speed. Og ja, det er ment som en anbefaling!

Mesterværk!

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team