Min top 10 fra 2017:
1. Manchester by the Sea Denne Casey Affleck-drevne film er en af de stærkeste film, jeg har set i mange år. Afflecks stærkt påvirkede person og hans forhold til sin nevø og ekskone ramte mig lige i nokkefåret, så det er for mig klart den bedste filmoplevelse i 2017.
2. Wind River Taylor Sheridans iskolde thriller fra Wyomings sneklædte bjerge er mesterlig. Barsk og føles ægte. Stærke præstationer af såvel Jeremy Renner som Elizabeth Olsen. Den her fortjener at ende i top 5.
3. Dunkirk Når man gik her og troede, at selv Nolan var blevet kedelig og forudsigelig, så smider han lige denne bombastiske krigsfortælling ind i det hele. Dunkirk er mesterligt filmet og spillet over hele linjen. Super god film.
4. Thor: Ragnarok Bedst som jeg troede, at Marvel efterhånden var kørt totalt i selvsving, fik en ny type instruktør vendt møllen og lavet en rigtig sjov buddy-movie med Thor og Hulk, som var både sjov, underholdende og ikke mindst dejligt forfriskende uselvhøjtidelig.
5. En Fremmed Flytter Ind Den danske film En Fremmed Flytter Ind er et mix af fiktion og dokumentar. Historien om Casper Rieper-Holm, en af Danmarks allerværste svindlede og løgnere og hans forhold til en ung kvinde i Hvidovre er godt filmet, spillet af amatørskuespillere og en af de historier, hvor man simpelthen ikke kan digte det her. Det ér simpelthen sket.
6. Min Far Toni Erdmann Den rablende tyske historie Min Far Toni Erdmann er hamrende morsom, men også utroligt plat. Alligevel kunne jeg godt lide den. Der er bare noget sigende over en småklam, socialt akavet ældre tysk mand, der tager til Rumænien for at hilse på sin businesslady-datter og laver sin helt egen figur. Det er tosset, det er rablende og det er muligvis umuligt at se én gang til, men første sivning var super god.
7. War of the Planet of the Apes Sidste kapitel af historien om den intelligens-muterede abe Caesar og abernes kamp mod menneske er fremragende. Denne historie ser vi stort set kun fra Caesars side, og Caesar er igen mesterligt skrevet og spillet af Andy Serkis. Planet of the Apes-trilogien er mesterlig, og jeg kan kun anbefale folk at se den, hvis ikke det endnu er sket.
8. Spider-Man: Homecoming Den tredje iteration af Spider-Man er klart den sjoveste til dato og samtidig også den mest velspillede. Tom Holland brillerer som en meget ung Spidey, der virkelig gerne vil være Avenger og overfor en absolut velspillende Michael Keaton er Spider-Man: Homecoming endnu en positiv historie fra Marvel.
9. Okja Netflix' Okja er en af de meste sælsomme historier, jeg længe har set. Den amerikansk-sydkoreanske historie om flodhestegrisen Okja, der skal slagtes og laves til mere miljøvenligt kød, er bare helt igennem god. Tilda Swinton er super god som ond, corporate djævel, der vil slagte alle de nuttede flodhestegrise og Okja, ja, den er sgu bare sød og i øvrigt utroligt flot animeret.
10. Wonder Woman Udmærket film, hvor Gal Gadot spiller mesterligt. Filmens sidste halve time er noget skrammel og kunne snildt have været undværet.
Skuffelser:
Star Wars: The Last Jedi Den sagde mig simpelthen ikke noget. Øv med de mange figurer, sidehistorier og ændringen af Luke Skywalkers personlighed. Jeg er ikke fan.
Guardians of the Galaxy vol 2 "Same procedure as last year, James." Det skulle James Gunn nok ikke tage bogstaveligt. Guardians of the Galaxy vol.2 var en nærmest nøjagtig kopi af den første og utroligt kedelig, da man endelig kom til enden.
IT Som sådan ikke nogen dårlig film, men bestemt heller ikke noget horror-movie. IT er mere thriller-agtig end horror-agtig og ret svær at blive skræmt over. Sagt af en, der har svært ved at se The Conjuring, Insidious, osv. Den var okay, men ikke mere end det.
Edit: Listen er redigeret. Wind River er sat ind på 2. pladsen. Wonder Woman rykker til 10. pladsen
_________________ Må DAHF altid bestå!
Senest rettet af Mike Haggar man jan 15, 2018 13:29, rettet i alt 2 gange.
|