Til trods for halvanden uges ferie med begrænset filmmuligheder, har det alligevel været en fin måned:
Juli - 16 stk.
Postcards from the Edge (1990)
Den Sorte Svane (2024)
Donnie Darko (2001)
The Conversation (1974)
Gladiator (2000)
The Hunter (2011)
Top Gun: Maverick (2023) :skib:
Aquaman and the Lost Kingdom (2023) :skib:
Dances With Wolves (1990)
Logan's Run (1976)
The Lady From Shanghai (1947)
Horizon: An American Saga - Chapter 1 (2024)
A Trip to the Moon (1902)
Letter From an Unknown Woman (1948)
Minority Report (2002)
Africa (2012)
Jeg var på krydstogt i det græske øhav med familien, så det oplagte havde selvfølgelig være at se Troy, Jason and the Argonauts etc. I stedet kunne det Titanic-
sized skib divertere med bl.a.
Top Gun: Maverick (fin oplevelse, desværre stoppede kun lyd og ikke film, når kaptajnen ville fortælle om kurs og udsigt) og
Aquaman and the Lost Kingdom. Jeg har ikke set den første Aqua-film, så min søn og jeg tog nr 2 på superhelterutinen. Efter fem minutter kiggede han på mig og sagde lettere begejstret "Hold kæft, hvor er det dumt". Det sagde han så syv-otte gange mere i løbet af filmen. Vi havde en fest med at påpege, hvor lidt filmen giver mening, hvor lam meget af den allesteds-nærværende CGI er, hvor lam historien er, hvor plat humoren er (tihi, Aquaman bliver pisset i hovedet af sin baby) etc etc. Jason Momoa er charmerende nok, men Nicole Kidman burde skamme sig over at stille op til sådan en stinkende bunke fiske-pøller.
Den enlige biotur gik til
Horizon, fordi jeg elsker westerns og har et blødt punkt for Costner. Jeg ville så gerne kunne li' den mere end tilfældet er. Til trods for momentvist spændende scener og gode præstationer er her alt for mange plottråde og karakterer til, at jeg ved hvem jeg skal interessere mig for. Som med Abernes Planet nr. 347 virker filmen som ét mega-langt setup til en saga, som jeg ikke ved om jeg orker gå i gang med. Kevin har tydeligt også lagt en masse arbejde i det her, men han gaber over alt for meget. Sorte, hvide, asiater, kvinder, børn, etbenede pirater - alle skal have et klap på skulderen for at være med til at skabe USA. Sympatisk men alt for ufokuseret.
Som trøst smed vi
Dances With Wolves på projektoren hjemme - den holder. Lige så med
Minority Report, som jeg aldrig bliver træt af.
Mine unger havde ikke set
Gladiator, så den røg også på herhjemme og underholdt alle. Jeg ser frem til nr 2, dog med en vis frygt. Scott kan stadig sit visuelle kram, men om historien er der....?
Jeg havde ikke set
The Conversation i årevis og havde glemt, hvor fremragende den er. Lyddesignet er eminent, manuskriptet er tight, Hackman er fantastisk (as always), og det hele emmer af 70'er-paranoia.
Letter From an Unknown Woman var mit første møde med Max Ophuls, og den var meget mindre "tung", end jeg havde gruet for. Velspillet og vedkommende historie.
The Hunter er en udmærket, men lidt bagatelagtig lille sag med festival-vibes. Willem Dafoe er altid seværdig, men jeg ville gerne have set mere til Sam Neill.
Postcards From the Edge havde jeg egentlig set frem til - med manuskript af Carrie Fisher baseret på hendes egen bog (og erfaringer), dygtige Mike Nichols bag kameraet og et
killer cast: Meryl Streep, Shirley MacLaine, Dennis Quaid, Gene Hackman, Annette Bening, Richard Dreyfuss og sgu selveste sheriff Truman fra Twin Peaks. Mange af scenerne mellem datter og mor virker ægte og overbevisende, men humoren bliver lidt halvhjertet, og lidt for mange scener kører i tomgang.
Og så fik jeg endelig set
Den Sorte Svane, der starter rigtig godt og giver masser af brændsel til ens forargelse over korruption i Danmark. Omkring 3. afsnit begynder min serietræthed at sætte ind, og jeg tænker, at denne miniserie godt kunne have været et afsnit kortere. Men så kommer slutningen, hvor der bliver skruet gevaldigt op for absurditeterne, og hvor dokumentaren får et ekstra meta-lag. Vild afslutning.