DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 15:05

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Oscars 2023
Indlæg: tors mar 09, 2023 13:58 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Lidt strøtanker om årets Oscar-uddeling, mere specifikt Bedste Film-kategorien. For den er sgu lidt spøjs i år.

All Quiet on the Western Front
Avatar: The Way of Water*
The Banshees of Inisherin*
Elvis*
Everything Everywhere All at Once*
The Fabelmans
Tár*
Top Gun: Maverick*
Triangle of Sadness
Women Talking

Indtil videre har jeg set seks, og forventer at nå enten All Quiet... eller Triangle of Sadness inden søndag.

For det første er det to mega-über-blockbustere mod en flok meget arthouse'de titler, hvor den ene ganske vist er stort opsat, men er på tysk, og en anden, med et primært asiatisk cast, er en habil økonomisk succes uden at nå de to til sokkeholderne.
Filmene har aldrig været så lange før, og det er ikke kun Avatars skyld. Gennemsnitslængden er tæt på siddesårsfremkaldede 2½ time - 18 minutter længere end den hidtidlige rekord.
Halvdelen af filmen har indspillet under $15 mio., mens en enkelt er den tredjemest omsættende film i historien.

Det er lidt interessant, at Oscars er gået fra mestendels at være fem store, bredt appellerende film (tænk Braveheart eller Forrest Gump) til at være ti film, som de fleste mennesker kun har set to eller tre af. Og spændet mellem Avatar 2 og Women Talking virker bare for stort. Hvilken type film er det, Akademiet gerne vil belønne? Top Gun: Maverick er en imponerende bedrift, men er det virkelig en af årets bedste film? Er den måske også med som et skulderklap til Cruise, der om nogen har formået at holde liv i biograferne, mens streaming buldrer frem?

Anyway, den største grund til mine Oscar-overvejelser er Tár, som jeg så for nogle dage siden. Cate Blanchett spiller fremragende, men efter de første 25 minutter kunne jeg ikke lade være med at tænke "Det her er den vildeste Oscar-bait, jeg længe har set, og denne film ville aldrig være blevet lavet, havde det ikke været for award-sæsonen".
Det er måske urimeligt, men alligevel:
- højpandet og smagfuldt emne
- Blanchett taler tysk, er lesbisk, har lært sig at dirigere, og har lange, komplekse scener som en showcase for sit talent. Jeg tænkte "Nu mangler vi bare, at hun får en protese på af en slags eller bliver sminket grim" - og det kom så først langt senere i filmen.
Det føltes bare ikke organisk. Og med dalende seertal til Oscars og generel vigende interesse for filmpriser er Tár næppe redningen.

Hvad tænker I andre?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors mar 09, 2023 14:21 
Online
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jeg har da set fire af dem :naughty:

Yderligere fire af dem skal jeg have set inden alt for længe.

Trods min forkærlighed for både multi-verse generelt og Hong Kong-film ville jeg ikke give oscaren til EEAAO; jeg var faktisk en lille smule skuffet, og nøjedes med at give den 4/6 :cry3: Måske var den blevet hypet for meget op, de steder hvor jeg læser om film.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: tors mar 09, 2023 14:51 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Okay, vildt :naughty: :D

Der var mange fede elementer i EEAAO. Alt for mange. Jeg tror stadig, at det havde været en bedre film, hvis den var skåret lidt ind til benet.
Og så er jeg personligt kørt træt i multiverses. De er brugt alt for meget de seneste år. Og fordi de for det meste dræber enhver ansats til spænding. Vores hovedpersoner er ved at dø! Gisp! Men i det næste multivers har de det fint, så alt i alt ingen panik.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors mar 09, 2023 15:09 
Online
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
EEAAO skal have en chance til en dag. I øvrigt har selv min mor set den, fordi den var på Filmstriben og sikkert fordi den var nomineret :D Uanset hvad man synes om den, så er det jo nok en film der vil blive refereret til og snakket om i lang tid.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: fre mar 10, 2023 11:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Det er i sandhed et noget broget felt, og jeg tror du har helt ret i, at udvælgelsen efterhånden har udviklet sig til en mærkelig bastard imellem blockbusters, oscarbait og arthouse, hvilket bliver resultatet når man er desperat for forsøger at please alle og bløder seertal.

Når det så er sagt, så synes jeg faktisk at niveauet er ret højt på de film jeg har set:

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Everything Everywhere All at Once
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: The Banshees of Inisherin
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Im Westen nichts Neues
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Avatar: The Way of Water
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Top Gun: Maverick
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Elvis

Jeg kan sagtens leve med en oscar til en af de 3 øverste :beerchug:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre mar 10, 2023 12:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg har kun set Top Gun: Maverick og Everything Everywhere All at Once, så jeg har ingen holdninger i år. Begge film var glimrende, især Everything Everywhere All at Once, mens Top Gun: Maverick er et super spektakel, mens historien er en ganske pizza-topping-værdi cheese.

Jeg vil vildt gerne nå All Quiet on the Western Front og The Banshees of Inisherin, men lad os se. Jeg savner en ordentlig mavepuster af en film i år.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre mar 10, 2023 13:12 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Naiera skrev:
EEAAO skal have en chance til en dag. I øvrigt har selv min mor set den, fordi den var på Filmstriben og sikkert fordi den var nomineret :D

Og hatten af for det - hvis kombi'en af gratis streaming og en nominering kan give folk lyst til at se noget andet, er det da bare fantastisk.

@DP: Dine karakterer er et nøk højere end mine, men jeg har i hvert fald stadig svært ved at se, at der virkelig skulle være brug for hele ti Bedste Film-kandidater. Og så ved jeg ikke, hvor mange der vil tale om Tar, Elvis, Triangle of Sadness, The Fabelmans eller Women Talking om et par år?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team