@Steiner:
Det der gjorde at jeg fik øjnene op for stumfilm og deres særlige kvaliteter var netop Chaplin. For at forstå den som kunstform skal man nok kigge lidt på historien. Da filmen kom frem og var stum, var det netop en særlig egenskab ved film - at der ingen snak var - i kontrast til f.eks. teatret. Til gengæld kunne man rejse rundt i hele verden, og til steder der ikke eksisterede, fra sin biografstol, og det var netop billedet og det visuelle udtryk der var i centrum. De særlige egenskaber udviklede en særlig fortælleteknik. Hvor meget kan man fortælle uden ord, så publikum stadig er med, så man ikke behøver de forbistrede mellemtekster i tide og utide? DET er kunsten for mig i stumfilm - det at det udelukkende handler om visuelt udtryk, gestikuleringer og fortælleteknik. Som eksempel på det, så se denne scene fra Chaplins City Lights:
http://www.youtube.com/watch?v=NiUCW8EVMy8#t=6m18sLæg mærke til hvor meget historie, hvor meget du får at vide om figurerne og hvor meget der bliver etableret bare i denne scene - uden et eneste ord. Når du har set den til ende og ikke fatter hvad jeg snakker om, så se den igen.
Og se så hele filmen bagefter. Og se så The Kid. Og Gold Rush. Og.. Og...
Det interessante ved stumfilmen er, at da tonefilmen kom var der flere der blot så det som et gimmick, og det var vist en Warner-bror der fik udtalt at folk da i hvertfald ikke gad se skuespillere snakke. Set med nutidens øjne er det jo en komisk kommentar, men i lyset af ovenstående var det jo faktisk ganske begavet. Det var ikke det der var filmmediets styrke, det var ikke det film handlede om. Film var visuelle.
Mht. fortælleteknikken, tog det jo også nogle år at udvikle filmsproget til et medie med både visuelle og auditive fortællekneb. Det var ikke noget der bare faldt naturligt. Se bare på hvor mange film fra slut 20'erne og 30'erne der stadig bruger intro-tekster og ind imellem også mellemtekster til at hjælpe publikum selvom de havde skuespillernes dialog til at hjælpe dem. Med andre ord tager vi idag dialog i film for givet, men det er kun fordi filmmediet har forandret sig. Du skal derfor ikke se stumfilm med samme øjne (ører?) som du ser tonefilm.
Jeg håber det kunne skubbe dig lidt i den "rigtige" retning.