DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 12:57

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 294 indlæg ]  Gå til side Foregående 112 13 14 15 1620 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs sep 14, 2021 16:25 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Mortenbruun skrev:
Fuck for et cirkus...

Det er godt nok ikke film, men jeg bestilte den store limiterede Neil Young-boks fra Warner (€236.57 med forsendelse), og var allerede på det tidspunkt klar over at den blev sendt fra UK, og at der ville blive opkrævet moms+gebyr, hvilket jeg betalte (€56.88) - og fik pakken leveret fra DPD og i DK PostNord.

Desværre havde de smidt rundt med pakken, så boksen var gået i stykker :x

Warner bad mig sende boksen tilbage hvorefter jeg kunne få tilbagebetalt købsprisen, men det var jeg ikke tilfreds med og efter et par mails frem og tilbage ville Warner sende mig en ny boks, og jeg behøvede ikke levere den defekte boks tilbage.

Herefter bliver den nye pakke told-/moms-behandlet og jeg skal endnu en gang betale moms+gebyr, hvilket jeg ikke er helt tilfreds med, så jeg bruger det meste af dagen idag på at vente i telefonkø og snakke med DHL (Warner har valgt ny kurer...), Toldstyrelsen, Skat, PostNord, og får til sidst at vide at fordi den første forsendelse er fortoldet i Holland, så skal jeg tage fat i afsender og bede dem ordne det for mig - eller evt. kan jeg selv forsøge at få moms-betalingen for den første ødelagte forsendelse tilbage fra de hollandske myndigheder - suk...

Umiddelbart synes jeg det vil være helt naturligt at en erstatningsvare med præcis samme værdi, som den nu værdiløse ødelagte vare, ikke igen skal toldbehandles, men bliver sendt uden angivet værdi, men jeg er vel alt for naiv...


Jeg tvivler på det lykkes at få nogen penge tilbage, så nu er jeg den lettere irriterede ejer af 2 store flotte limiterede Neil Young Archives Vol. II (1972-1976)-bokse til lige under 3000 gode danske kroner. Hver kasse indeholdende 10 cd'er med fantastiske versioner af kendte og ukendte Neil-numre fra hans allermest kreative og nok bedste periode. Boksen der er gået i stykker har jeg åbnet og er i fuld gang med gennemlytning - og det er en fantastisk skattekiste af musik. Den medfølgende bog er også i særklasse flot og proppet med fotos og gamle avisudklip/anmeldelser samt musikarkæologi af højeste klasse.

Nu er jeg blevet i tvivl om jeg skal beholde den ødelagte boks, da indholdet ikke fejler noget og sælge den nye, som stadig er i folie og ser helt intakt ud. - eller sælge boksen som er itu (se foto) og beholde den nye.

Gode råd og/eller gode bud (kontant eller bytteforslag) på den ene eller den anden Young-kasse modtages.
Vil helst undgå at udsætte boksen for flere fragt-services (!), så vil foretrække afhentning i Rødovre, eller udveksling et sted i Københavns-området. Boksen selv måler 19x19x30 cm og vejer 2,8 kg
- så må vi se hvad det ender med...

Det er denne udgivelse: https://www.discogs.com/Neil-Young-Neil-Young-Archives-Vol-II-1972-1976/release/17747869


Billede


Senest rettet af Mortenbruun man dec 20, 2021 15:08, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: ons okt 06, 2021 7:46 
Offline

Tilmeldt: tors okt 30, 2008 11:30
Indlæg: 327
Nogenlunde samme fortælling her. Min Wong Kar Wai boks var defekt, så Criterion har sendt mig 6 nye discs gratis. De har skrevet $6 værdi og "gave" på den, men gæt hvem der har fået en toldopkrævning af PostNord? Criterion fortalte mig, at de ikke kunne skrive en lavere værdi, så dummebøder og dobbeltfortoldning må være normen fremover. Jeg har sendt dem en mail, men jeg er 99% sikker på at jeg må betale eller skride.

Jeg har nære relationer i USA, så hvis de fremover vil sende mig en lille ting som gave, skal jeg så betale løsesum hver gang? I guder hvor jeg dog hader det her system. Jeg synes det er rart at man kan betale moms på forhånd fra Amazon og lignende, men man er jo fucked i alle andre situationer..


Top
   
Indlæg: ons okt 06, 2021 16:21 
Offline

Tilmeldt: tors okt 26, 2017 15:54
Indlæg: 109
Geografisk sted: Lunderskov, Danmark
Nielsb90 skrev:
Nogenlunde samme fortælling her. Min Wong Kar Wai boks var defekt, så Criterion har sendt mig 6 nye discs gratis. De har skrevet $6 værdi og "gave" på den, men gæt hvem der har fået en toldopkrævning af PostNord? Criterion fortalte mig, at de ikke kunne skrive en lavere værdi, så dummebøder og dobbeltfortoldning må være normen fremover. Jeg har sendt dem en mail, men jeg er 99% sikker på at jeg må betale eller skride.

Jeg har nære relationer i USA, så hvis de fremover vil sende mig en lille ting som gave, skal jeg så betale løsesum hver gang? I guder hvor jeg dog hader det her system. Jeg synes det er rart at man kan betale moms på forhånd fra Amazon og lignende, men man er jo fucked i alle andre situationer..

En gave kan ikke sendes fra et firma. En sådan pakke vil ALTID blive momsbehandlet som en købt vare (selvfølgelig medmindre afsenderen er tilmeldt IOSS), og dette kan på ingen måde omgås.
En pakke markeret som gave, og sendt fra en privatperson, vil ikke blive momsbehandlet, hvis den ellers holder sig indenfor de øvrige gaveregler (beløbsgrænser osv.).

_________________
Hilsen Mikkel

Udstyr:
Afspiller: Playstation 5 Standard Edition (DVD/Blu-ray/UHD Blu-ray)
Skærm: Sony KD-55XG8196 55" 4K UHD tv
Lyd: Sony HT-CT180 2.1 100W soundbar

Min filmsamling (My Movies)
Min musiksamling (Discogs)


Top
   
Indlæg: tors okt 07, 2021 14:24 
Offline

Tilmeldt: tors okt 30, 2008 11:30
Indlæg: 327
Jeg var ikke klar over at det forhold sig sådan med "gave"-markeringen. Med andre ord er der lige præcis 0% chance for ikke at skulle betale løsesum for erstatningsvarer fremover. Det er så trættende. Det er deres gebyr der efterhånden går mig på nerverne. Ikke nok med at jeg skal betale 160 for at betale 10 kr moms, så skal jeg også vente 5 dage ekstra på min vare, mens den ligger til behandling.

Vanvittigt at vi ikke har en bagatelgrænse længere.


Top
   
Indlæg: tors okt 07, 2021 15:49 
Offline

Tilmeldt: tors okt 26, 2017 15:54
Indlæg: 109
Geografisk sted: Lunderskov, Danmark
Nielsb90 skrev:
Jeg var ikke klar over at det forhold sig sådan med "gave"-markeringen. Med andre ord er der lige præcis 0% chance for ikke at skulle betale løsesum for erstatningsvarer fremover.

Som jeg læser reglerne kan du kun få moms/told tilbage, hvis du RETURNERER den første forkerte/defekte vare - men kun moms/told, IKKE Postnords/leverandørens behandlingsgebyr!
Så nej, jeg kan ikke se nogen "lovlig" måde at undgå momsbehandling og dertil hørende gebyrer ved anden (erstatnings)forsendelse. Postnords gebyr er ikke-refunderbart, det er kun momsen/tolden fra den første forsendelse der er det, men kun hvis du fysisk har sendt denne vare tilbage til afsenderen.
Ja, det er blevet et rent helvede.

_________________
Hilsen Mikkel

Udstyr:
Afspiller: Playstation 5 Standard Edition (DVD/Blu-ray/UHD Blu-ray)
Skærm: Sony KD-55XG8196 55" 4K UHD tv
Lyd: Sony HT-CT180 2.1 100W soundbar

Min filmsamling (My Movies)
Min musiksamling (Discogs)


Top
   
Indlæg: tors okt 07, 2021 18:26 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Jeg har haft et køb fra amazon.co.uk hvor jeg havde betalt VAT, men som alligevel blev taget i toldbehandling af PostNord. Jeg afviste pakken, og Amazon.co.uk tilbød at sende en erstatningspakke, som blev faktureret med 0,00. Den blev også taget i toldbehandling, men blev frigivet uden betaling.

Så det kan altså godt lade sig gøre at undgå 160 kr. gebyr, men måske har jeg bare været heldig.

Billede


Top
   
Indlæg: tors okt 07, 2021 22:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Når de snupper ting fra Amazon UK, som rent faktisk er sendt fra Amazon og derfor har forudbetalt moms, så er det en fejl. At de så nægter at gøre noget ved det er selvfølgelig mega irriterende.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: tirs okt 26, 2021 14:21 
Offline

Tilmeldt: tors okt 30, 2008 11:30
Indlæg: 327
Har nogen bestilt direkte fra Eureka? Jeg kan læse mig frem til at de rent faktisk skriver IOSS-kode på pakkerne, men at nogle i andre lande alligevel har haft problemer med told.


Top
   
Indlæg: tirs okt 26, 2021 14:30 
Offline

Tilmeldt: fre maj 01, 2020 21:21
Indlæg: 36
Nielsb90 skrev:
Har nogen bestilt direkte fra Eureka? Jeg kan læse mig frem til at de rent faktisk skriver IOSS-kode på pakkerne, men at nogle i andre lande alligevel har haft problemer med told.

Jeg har en pakke lige på trapperne fra Eureka så jeg kan snart melde om den gik igennem. De fleste rapporter, og Eurekas eget ord, er dog at de er IOSS registreret. Kan melde at Second Sight og 88films bestemt bruger IOSS i øvrigt.


Top
   
Indlæg: fre okt 29, 2021 18:56 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Jeg har lige fået dette svar:
“ Yes, we are using IOSS, so the VAT has been paid by us, so you should not be charged any fees.

This value is up to 150 Euros.

Many thanks,
Matthew

Customer Services
Eureka Entertainment Ltd”


Top
   
Indlæg: fre okt 29, 2021 21:53 
Offline

Tilmeldt: fre maj 01, 2020 21:21
Indlæg: 36
Mortenbruun skrev:
Jeg har lige fået dette svar:
“ Yes, we are using IOSS, so the VAT has been paid by us, so you should not be charged any fees.

This value is up to 150 Euros.

Many thanks,
Matthew

Customer Services
Eureka Entertainment Ltd”

Fik også min pakke i dag fra Eureka. Fint CN22 mærke og IOSS mærke, direkte igennem tolden.

Disse er nu IOSS bekræftet og sikre:
Eureka (Op til 150 euro)
Second Sight (Op til 150 euro)
88 Films (Op til 150 euro)
Rarewaves (Op til 150 euro)
Amazon.co.uk (De klarer told/moms uanset beløb)


Top
   
Indlæg: tirs nov 02, 2021 14:01 
Offline

Tilmeldt: tors okt 26, 2017 15:54
Indlæg: 109
Geografisk sted: Lunderskov, Danmark
Jeg fik i dag en pakke fra MusicGlue (sendt fra "Remedy Fulfilment Ltd), sendt fra UK. Jeg har ikke betalt moms på forhånd, og pakken var mærket fuldstændig efter reglerne med korrekt værdi og varetype "Other", som dækker over reelle varekøb, men alligevel røg den igennem tolden uden videre. Ifølge tracking kom den til Danmark i tirsdags og har så ligget i Kastrup indtil i går mandag, hvor den på mystisk vis så er blevet clearet uden videre.
Jeg kan sgu ikke blive klog på Postnord efterhånden, selvom jeg selvfølgelig altid er forberedt på at skulle betale for de relevante forsendelser.

_________________
Hilsen Mikkel

Udstyr:
Afspiller: Playstation 5 Standard Edition (DVD/Blu-ray/UHD Blu-ray)
Skærm: Sony KD-55XG8196 55" 4K UHD tv
Lyd: Sony HT-CT180 2.1 100W soundbar

Min filmsamling (My Movies)
Min musiksamling (Discogs)


Top
   
Indlæg: man nov 15, 2021 19:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Hvordan fungerer det med Amazon.com ?

Er det toldsikkert at bestille ved dem?

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man nov 15, 2021 19:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Du betaler momsen ved checkout.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man nov 15, 2021 20:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Det ser sådan her ud - der er ikke noget import fees eller noget ekstra.

Billede

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 294 indlæg ]  Gå til side Foregående 112 13 14 15 1620 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team