Så fik jeg endeligt købt og set The Abyss 4K!
4K BD på min PS5 - som aldrig har spillet en 4K skive før, selvom det var halvdelen af grunden til køb for snart mange år siden.
Generelt en super god oplevelse - især fordi filmen jo bare er fantastisk!
Billedet var nærmest ufatteligt tydeligt, og jeg opfattede det ikke som noget AI gøgl, men bare reelle detaljer i overflod. Til gengæld skulle jeg nok have kikket lidt mere på hele "kæden" af PS5 -> TV -> ARC til Reciever mht både lyd og billede.
Billedmæssigt var der en smule soap-opera effekt - om end jeg faktisk blev generet mindre af dette end jeg bliver normalt. Hvad der lavede det, ved jeg ikke. Som sagt, første gang jeg ser den slags media på denne måde. En sjælden gang i mellem var der lidt decoding artefakts, men igen det kan skyldes mit grej og mit 10 år gamle TV.
Der var en eneste scene som lignede noget fra et gammel VHS bånd. Eller måske DVD'en hvis man er flink. Men mod slutninger er der en scene, når "fartøjet' kommer op ad vandet, og man set det langt væk fra. Det er helt crazy hvor dårligt det så ud. Alt (som i ALT) andet, var kniwskarpt. Super underligt.
Jeg synes lyden var lidt tynd - men er også klar over jeg valgte 4K billede frem for optimal lyd, for jeg kan ikke PT få begge dele. Dvs lydsporet skulle et eller andet sted mases ned i hvad ARC acceptere. Det var dog ikke direkte dårligt, jeg har bare forventet lidt mere - men kan ikke huske filmen godt nok til at vide om der bare ikke er mere. Klar og tydelig dialog, surround m.m. var på plads.
6/6 Filmoplevelse på trods af de småting