DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 13:40

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 847 indlæg ]  Gå til side Foregående 144 45 46 47 4857 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons maj 15, 2019 14:44 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Billede
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (Chad Stahelski, 2019)
Den første John Wick-film var et tiltrængt frisk pust i en til tider træt genre. Stramt fortalt, superflot koreograferet/filmet/klippet og med en passende livstræt Keanu Reeves, der endelig igen havde fundet en rolle, der matchede hans spillestil. Plot var der ikke meget af, men filmen var forfriskende karakterdrevet og sat i et spændende univers.
Toeren gjorde det eneste rigtige - skruede op for alt det, der gjorde første ombæring så vellykket, samtidig med, at den udvidede det Wick'ske univers med dens hemmelige regler, mystiske ordener og endnu flere våben. Da Chapter 2 sluttede, var der lagt i kakkelovnen for den hårdt prøvede ex-lejemorder-nu-generel-badass, med alverdens dusørjægere på sporet af ham.

Kapitel tre lægger hårdt ud, og man begynder så småt at få bange anelser, da Stahelski forveksler spændingsopbygning med den ene flotte, men også noget ensformige kampsekvens efter den anden. Der er bestemt ikke skruet ned for volden, og har man brug for at overvære en mand få stukket en kniv langsomt ind i øjet, er muligheden her i 4K og Atmos (jep, lyddesignet er ret overbevisende). Det er alt sammen utroligt flot udført, men også lidt udmattende. Heldigvis kommer filmen i tanke om, at der da også er brug for andet end headshots ad libitum. Nogle gamle kendinge kommer på banen, og slagmarken/slagtehallen udvides med en tur til Casablanca, hvor Halle Berry gør sin entré for at agere plot dump og badass. Det er stadig ikke lykkedes mig at se lyset i hende, men hun tæsker løs og har som bonus to schæferhunde, der er verdensmestre i at bide nordafrikanske bad guys i skridtet, så det er ikke alt sammen skidt.

Der er en masse yderligere forviklinger og en allerhelvedes masse aflivninger, og på den måde er det svært at være sur. Er det ikke det, jeg er kommet for? Jo, filmen giver mig præcis det, jeg havde forventet. Problemet er bare, at de to første film også gav mig en masse, jeg ikke havde forventet. Film nr. 3 er bare mere af samme skuffe, helt ned til slutsekvensen, der fungerer fantastisk, men også minder utroligt meget om slutningen på nr. 2. Det lykkes ikke at udvide mytologien om verdens mindst hemmelige lejemorder - det tangerer efterhånden selvparodi, hvor berømt han er - og det er egentlig mest Reeves' stadig ukuelige præstation og Stahelskis indiskutable evne for at skyde action, der sikrer, at man trods alt er nogenlunde underholdt.

Er det en spoiler at sige, at der er lagt op til kapitel 4? Egentlig ikke. Det ligger ret meget i titlen (Parabellum = "forbered jer på krig"), og det betyder også, at man er forberedt og ikke behøver at frustreres for meget over en karakter- og plotudvikling, der aldrig kommer. Kapitel 3 kunne have været et brag af en afslutning, men i stedet har man valgt at trække franchisehesten en unødvendig tur mere rundt i manegen. Jeg er ikke sikker på, at jeg er først i køen til nummer 4.
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs maj 21, 2019 13:42 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Om præcis to år lander Chapter 4 af ovenstående, så.... :?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: søn maj 26, 2019 19:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

The Kid Who Would Be King (Cornish, 2019)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

I 2011 tog Joe Cornish verden med storm med “Attack the Block”.

Eller det er måske så meget sagt: hans film blev et stort hit blandt genrefans, der hungrede efter noget lidt anderledes indenfor horror/scifi-genren. Det leverede Cornish med hans veloplagte riff på War of the Worlds i et britisk slumkvarter: det var en af mine favoritfilm fra det år.

Otte år senere vendte Cornish tilbage med en anderledes drejning af Kong Arthur-myten, denne gang med børn som ridderne af det runde børn.

Filmen minder på mange måder om film som “The Goonies” og “The Monster Squad”, bare med det der umiskendelige britiske touch som der er i film som f.eks. “Son of Rambow”. Barneskuespillerne gør det alle rigtig godt, især Louis Ashbourne Serkis, søn af Andy, som Alexander.

I rollen som Merlin ser man den unge skuespiller Angus Imrie, der deler rollen med Patrick Stewart. Begge skuespillere er ret perfekte som Merlin og jeg er vild med fagterne, når der udøves magi.

Rebecca Ferguson spiller Morgana, der vil overtage verden med hendes hær af Mortes Milles. Hun er ret effektiv, når hun er på skærmen, hvilket desværre er for lidt. I konfrontationsscenerne i slutningen af filmen er hun et CGI-monster, der slet slet ikke er så interessant som Ferguson.

Filmen har et godt budskab, er et frisk pust i en genre tynget med alt for mange uinteressante YA-filmatiseringer og er endnu et bevis på, at Joe Cornish ikke behøver at vente med at lave hans næste film som instruktør til 2027.

Han forstår at skabe et interessant univers med interessante personer og uventede drejninger, som man ikke kan undgå at holde af.

Filmen er desværre ikke sat til dansk biografpremiere - jeg så den på den amerikanske kodefrie Blu-ray.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: søn maj 26, 2019 19:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Bumblebee (Knight, 2018)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Den træder rigtigt, hvor Bays film for det meste var noget rabalderskrald.

Ja, det er et velsmurt stykke Hollywood-strimmel uden alt for mange kanter og nytænkning, men når det er gjort så charmerende og veloplagt som her, så er jeg med hele vejen. Man føler ikke, at alle ens sanser bliver bombarderet som man ofte gør i Bays film.

"Bumblebee" er desuden også holdt rimelig småt i forhold til Bays film: et fåtal af robotter og et begrænset område, hvor kampene finder sted.

Hailee Steinfeld og Bumblebee er et godt makkerpar, effekterne er i top, 80er-musikken er velvalgt og handlingen er meget Spielberg-y.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: søn maj 26, 2019 19:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Dragged Across Concrete (Zahler, 2018)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Zahler er med sine tre film (indtil videre) blevet en af mine favoritinstruktører i det moderne Hollywood.
Han er omdiskuteret hvad angår nogle af hans politiske holdninger/synspunkter, men talentet er der ikke en finger at sætte på.

Hans stil, stilistisk og rent dialogmæssigt, er umiskendelig og føles meget politisk ukorrekt til tider.

I en verden, hvor film bliver testet og testet og skudt om for at please så mange mennesker som muligt, er det en fryd at se en instruktør, der vælger at lade filmene tage sin tid og bruger tid på en karakteropbygning, som andre ville have skruet ned for, bare for at holde filmen nede på en kortere spilletid.

Zahlers dialog, der er meget pulp-agtig, minder om en blanding af Tarantino og Cormac McCarthy. Hans sans for at dreje sproget for at få mest muligt ud af de mindste ting er herligt at lytte til.

I “Dragged Across Concrete” bruger Zahler adskillige skuespillere, som han har brugt tidligere, bl.a. Jennifer Carpenter, Don Johnson, Udo Kier og Vince Vaughn. Mel Gibson er med for første - og forhåbentlig ikke sidste gang - i en Zahler-film og hans gråsprængte og lidt lurvede udseende passer perfekt til rollen som den ene af de to politibetjente, der ikke helt følger reglerne.

Som andre har skrevet, så er Zahler lidt det moderne svar på Abel Ferrara og en alternativ titel på denne film kunne man sagtens tænke sig var “Bad Lieutenants”.

Jeg ser frem til film nr. fire fra S. Craig Zahler.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tors maj 30, 2019 5:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
njhansen skrev:
Som andre har skrevet, så er Zahler lidt det moderne svar på Abel Ferrara og en alternativ titel på denne film kunne man sagtens tænke sig var “Bad Lieutenants”.

Det er dog en stor gang nonsens. Der er da mere Tim Robbins fra Short Cuts over den karakter Mel Gibson spiller. Der er intet Bad Lieutenant over den film, og hvis folk sammenligner dem er det virkeligt mangel på bedre.

Ud over det, så er den bestemt ikke spild af tid :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: tirs jun 04, 2019 9:30 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Billede
Missing Link (Chris Butler, 2019)
Det er slutningen af 1800-tallet. Rigmanden sir Lionel Frost vil åh så gerne indlemmes i en meget eksklusiv - og snobbet - klub for eventyrere, men de øvrige medlemmer har kun hån til overs for ham, selv han prøver nok så hårdt. I starten lykkes det ham endda at fange Loch Ness-uhyret (i øvrigt en af filmens sjoveste scener), men lige fedt hjælper det. Portene til det gode selskab forbliver lukkede.

Måske ligger redningen i at finde den legendariske Sasquatch (aka Bigfoot) - sir Lionel fræser til det nordlige USA og finder da også det sagnomspundne væsen, der til hans store overraskelse kan tale og egentlig bare føler sig lidt ensom. Han bliver hurtigt døbt hr. Link, og så starter den store rejse ellers - sir Lionel øjner endelig muligheden for at blive en berømt eventyrer, og hr. Link vil uendeligt gerne nå frem til sine fjerne yeti-slægtninge i Himalaya. Men turen halvvejs rundt om Jorden er fyldt med farer, og eventyrklubbens leder vil gøre næsten alt for at undgå, at deres mission lykkes...

Jeg har tidligere erklæret min ubetingede kærlighed til stop motion-animation - lige fra Lotte Reinigers Prince Achmed-film fra 1924 til Aardmans seneste (ah, ok, måske ikke lige den allerseneste). Lige pt. er amerikanske Laika kongerne af animationsteknik, og med hver film de laver, bliver deres film lige en tak flottere.

Missing Link er ingen undtagelse - den er helt åndssvagt lækkert lavet, og mange steder undervejs er det svært at se, at det ikke er CGI. Især er slutsekvensen lige til at savle over. Desværre har Laikas manuskript-talenter ikke rigtig fulgt med deres tekniske fremskridt. Coraline er helt eminent, men bortset fra den er deres output bløde (men flotte) mellemvarer: hverken Boxtrolls eller ParaNorman er synderligt ophidsende, og selv Kubo and the Two Strings kunne have brugt en bedre historie. Den overordnede fortælling i ML er sådan set ok, hvis man ellers kan lide Jules Verne og den type globetrottereventyr, men de får godt nok ikke meget ud af missing link-potentialet, persongalleriet er småkedeligt og der er for mange jokes og gags, der falder til jorden. Jeg var ikke specielt imponeret over den danske version. Muligvis fungerer de originale stemmer (Hugh Jackman, Stephen Fry m.fl.) bedre.

Jeg ville så gerne kunne anbefale denne film betingelsesløst, for det er en døende genre, der fortjener et større publikum. Desværre er Missing Link ikke filmen, der vender skuden. Min 10-årige var udmærket underholdt, men der var stort set tomt i salen, da vi så filmen (den komplet intetsigende oversættelse, Eventyret om Hr. Link, hjælper heller ikke), og den 100 millioner dollars dyre film har floppet fælt i resten af verden. Jeg håber dog stadig, at vi får mange flere stop motion-film de kommende år.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs jun 04, 2019 10:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Øv! Det lyder som en slem omgang uforløst potentiale, for præmissen lyder da ret fed.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs jun 04, 2019 11:02 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Ja, præcis. Altså.... børn er jo et taknemmeligt publikum, og jeg vil da 100 gange hellere hive dem med ind til det her end til endnu et kønsløst CGI-helvede*. Jeg tror ikke, at Zack vil kede sig, men som voksen tilskuer er det liiidt svært ikke at være undervældet. Der er iflg. Scope kun to af de sædvanlige medier, der har anmeldt den, og de gav den begge 4/6. Troldspejlets anmeldelse var også positiv. Og nu er jeg jo gammel og indebrændt, så..... ;) Jeg savner nok bare lidt mere britisk humor a la Aardman.

Traileren viser i alt fald, hvor langt vi er kommet på den visuelle front siden Nightmare Before Christmas:


* De viste trailer til Secret Life of Pets 2 - hvad ville verden dog have været uden denne stærkt nødvendige sequel??

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs jun 11, 2019 17:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Hvis i tror Svenskere ikke har humor, så tænk en gang mere:


_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: man jun 17, 2019 17:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg er blevet pivringe til at anmelde film de senere år, så her kommer et rodet sammensurium af ord om Dragged Across Concrete, S. Craig Zahlers nyeste film med Mel Gibson og Vince Vaughn.



I Dragged Across Concrete spiller Gibson og Vaughn rollerne som to politimænd, der beslutter sig for at krydse over på den anden side, da de får nys om, at en udenbys kriminel er i byen, som de kan stjæle fra, men de får rodet sig ind i lidt mere end de havde regnet med. Historien i Dragged Across Concrete er ret lang, varer over 2½ time, men på intet tidspunkt kedede jeg mig i denne slowburner af en noir-film, der er rå, brutal, men samtidig også både underfundig og direkte. Dialogen virker langt hen ad vejen ægte, og der er mange scener i filmens åbning, der er med til at sætte scenen for, hvad der egentlig skal ske i løbet af filmens lange spilletid, men reelt set er det ikke helt nemt at regne ud, hvordan filmen vil ende... jeg havde ikke gættet slutningen, men den var helt fin.

Mel Gibson spiller sit til filmen groede overskæg ud af bukserne i rollen som den bitre og aldrende politimand med lortehyre, der gang på gang er blevet overset i forbindelse med forfremmelser - og som har en sygdomsramt kone derhjemme og en datter, der bliver mobbet af de andre unge i deres boligområde. Vaughn er en god Vaughn, men uden den platte humor fra hans tid i filmene med Ben Stiller, Owen Wilson og Will Ferrell. Lad os heller ikke glemme den, for mig, ukendte Tory Kittles, der også spiller en vigtig rolle som en prøveløsladt, der agerer sikkerhedsvagt for den udenbys kriminelle mand, som Gibson og Vaughn vil stjæle fra. Kettles' figur er ret central for filmen - og også han er meget god i rollen som en af mange personer, der bliver blandet ind i en historie, som de ikke for alvor helt forstår alvorligheden af.

Don Johnson er i øvrigt også med i en kort rolle. Det samme er Jennifer Carpenter. Selvfølgelig gør begge det aldeles glimrende.

Kan man lide Bone Tomahawk af samme instruktør, vil man nok også være glad for Dragged Across Concrete.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man jun 17, 2019 17:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Hvor(dan) så du den?

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man jun 17, 2019 18:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Naiera skrev:
Hvor(dan) så du den?


iTunes US: 0.99-tilbud.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man jun 17, 2019 19:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Den kan også streames på Blockbuster, hvor jeg så den.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man jun 17, 2019 20:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jeg tror det bliver når den kan fås lidt billigere på blå :)

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 847 indlæg ]  Gå til side Foregående 144 45 46 47 4857 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team