DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 13:27

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 75 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn dec 09, 2018 13:35 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Rocky
Billede

Sammen med en rigtig god kammerat, har jeg afholdt et vaskeægte Rocky-maraton! Kone og børn var sendt på julebagnings-eksil hos svigerfamilien, så der var absolut ro og fokus på Rocky, Apollo, Paulie og resten af banden (akkompagneret af spareribs fra grillen undervejs!)
De første fem film blev nuppet i streg, men 6'eren blev taget dagen efter. Det er selvfølgelig i anledning af, at Creed II lander i de danske biografer omkring jul - derfor vil Creed blive genset i dagene op til efterfølgerens præmiere og var derfor undladt i dette maraton.

Rocky
som karakter, universet omkring ham samt filmene som helhed er noget, som er vokset meget på mig i løbet af en årrække. Min gode kammerat skal have en stor del af æren for at have vækket min interesse for Rocky i tidernes morgen. Modsat mig, var han nemlig Rocky-fan allerede som hel lille knægt, hvor hans storebrødre introducerede ham til The Italian Stallion (Rocky's alias, ikke 1970-filmen!) og bedrifterne i ringen. Første gang jeg så en Rocky-film var vel som meget stor teenager, omkring gymnasietiden. På daværende tidspunkt havde jeg ikke noget nostalgisk minde fra hverken barndommen eller tidlig ungdom omkring dennee kulthelt (Sly var for mig da mest personificeret som John Rambo samt Gabe Walker fra Cliffhanger).

Det må være tredje (eller måske fjerde?) gang, at jeg nu har set den første film i serien - og hvis der er en film, som virkelig kan blive ved med at vokse på mig, så er det klart denne. Filmen taber intet på tidens tand (eller at jeg bliver ældre for hver gang jeg ser den) - tværtimod, så er det lykkedes for filmen, at vokse hos mig gentagne gange, hvilket jeg faktisk oplever at færre film gør efterhånden. Fra at være god første gange jeg så den, til at blive rigtig god anden gang jeg så den; så er den nu ude i at være fantastisk! Så fantastisk, at jeg faktisk nu har rangeret filmen som den bedste film fra 1976, foran en anden yderst anerkendt klassiker, Taxi Driver.

Jeg synes simpelthen, at der er så meget som rammer plet og temaer, der er universelle og tidsløse. Det med at kæmpe benhårdt for både dem- og det man holder af, og aldrig lade sig kue eller give op - uanset hvor mange tæsk man får, eller hvor meget modgang man oplever! Det er Rocky kogt ultrakort sammen.
Persongalleriet i denne film er fantastisk og stort, stor ros til Sly for at bibeholde og udvikle på så mange af de disse skønne og huskværdige karakterer igennem de efterfølgende film.

Apollo Creed
er en legendarisk modstander, hvis eftermæle kun er blevet større gennem Creed-filmene. Carl Weathers spiller karakteren virkelig godt med imponerende fysik og attitude. Burt Young, Burgess Meredith og Talia Shire (samt Sly himself) modtog med rette Oscar-nomineringer for deres skuespil i deres respektive roller og det er fantastisk at opleve, hvordan disse personer alle starter i franchisen - og efterfølgende opleve deres udvikling undervejs i de efterfølgende film.

Jeg vil også slå et slag for en af de små roller, som virkelig rammer plet - jeg vil gerne fremhæve Tony Burton, som har en rigtig stærk tilstedeværelse i sine scener og i med-/modspillet overfor Apollo. Hans karakter er i denne (samt den efterfølgende) endda ikke navngivet (står kun listet som Apollos træner), men bliver senere "døbt" Duke. Både skuespillet og karakteren i denne lille rolle, er først noget jeg rigtig har anerkendt ved denne gennemgang; det viser, hvor meget at de små ting i denne film betyder. At opdage og sætte pris på sådanne små ting - særligt, hans opførsel i kampforberedelserne, hvor han som eneste mand viser, at han har en reel respekt for den undertippede modstander og kunne se ting, som andre ikke kunne. Det er bare fedt at opleve!
Herudover skal jeg da lige nævne hunden Butkus (som faktisk var Sly's egen hund) samt Pedro Lovell (som er ultrakort med her), der dukker op igen 30 år senere.

I fare for at gentage, hvad jeg allerede har skrevet i ovenstående: Fantastisk gensynsglæde :D :thumb:

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: set på :bluray:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: søn dec 09, 2018 17:36 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Rocky II
Billede
Vi er tilbage, lige netop der hvor den første film i serien sluttede. Lige efter den legendariske kamp mellem Balboa og Creed, møder vi de to kombattanter på samme hospital, hvor de skal behandles og indlægges for deres skræmmer under kampen.

Creed er stort opsat på at bevise, at kampen var en tilfældighed og ser sig stålsat på at få en ny kamp på benene hurtigst muligt, hvor han vil vise hele verden (og vigtigst af alt sig selv), at han er den stærkeste bokser i verden og derfor vil knuse Rocky i re-matchen!

Rocky derimod har ikke så travlt og Adrian ønsker at de trækker sig tilbage sammen og lever et roligt familieliv. Men kan Rocky klare den nye stjernestatus i Philadelphia og hvor langt rækker de penge, han tjente på den første kamp…

Stallone søger stilen i efterfølgeren til den succesrige førstefilm, som vel minder en del om etteren i sin historiefortælling, men måske savner lidt fornyelse. Den er et drama mere end det en actionfilm – men den slutter af med et brag! Selve træningsscenerne og filmens højdepunkt i slutningen er super fedt – og jeg kan vel forestille mig, at den feedback filmens producere og Sly modtog, fik dem til at lægge sig fast på den stil, som de efterfølgende film har.

Apollo Creed (med tilhørende crew med Duke i spidsen) er igen cool og selvom han vel er en form for skurk, så er han jo likeable alligevel. Burgess Meredith giver den fuld skure på den helt store irske klinge, som selv en Sean Kelly ville have svært ved at følge med, og han er klart blandt filmens fremtrædende oplevelser.

2’eren er vist som sådan gået lidt hen og blevet en smule enten glemt eller klemt mellem etterens enorme succes og de næstes særlige action- og firserprægede stil, hvor dramaet og de dybe tanker er noget komprimeret for mere tjubang og mucle power!

En solid omgang Rocky, som står lidt alene i serien.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: set på :bluray:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man dec 10, 2018 10:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Stærkt, Pjalte! Jeg har ikke set en Rocky-film i mindst 15 år, og kan faktisk ikke umiddelbart adskille #2-#5 på stående fod... Men det tyder da på, at jeg snart skal få prioriteret et gensyn, eller måske endda et maraton. Tak for dine omtaler. Glæder mig til, at læse om de næste film i serien.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man dec 10, 2018 10:56 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Godt at høre, at anmeldelserne kan glæde og muligvis inspirere dig :D

Jeg vil anbefale dig et gensyn, hvis du har svært ved at skille dem af - der er altså meget godt i dem undervejs. Flere af dem foregår tæt op af den tidslinje hvor forgængeren slap, så at køre dem i et maraton giver et rigtig godt flow undervejs.

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man dec 10, 2018 11:23 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Også tak herfra! Det er ikke så længe siden, jeg har set nr 1 og 4, men de to andre ligger godt nok meget langt væk lige nu :) Men det må vist være på tide med et gensyn med toeren. God læsning :thumb:

Min datter på 14 og jeg har lavet en alenlang liste over film, vi skal have set i fællesskab, så den stod på Blazing Saddles og Chinatown her i weekenden. Den første er jo bare pissesjov, og mht. Chinatown bliver jeg lige imponeret hver gang jeg ser den. Alt klapper bare i den film. Jack Nicholson, Faye Dunaway, biroller, kameraarbejde, plot, dialog, Goldsmiths musik.

... hvilket fik mig til at tænke på Nicholsons udskældte efterfølger. Jeg har aldrig set The Two Jakes. Er den spild af tid eller måske lidt underkendt? Jeg har ingen forventninger om, at den er på niveau med Polanskis, men derfor kunne den jo godt være værd at opspore. Måske?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man dec 10, 2018 12:09 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Buck Rogers skrev:
Også tak herfra! Det er ikke så længe siden, jeg har set nr 1 og 4, men de to andre ligger godt nok meget langt væk lige nu :) Men det må vist være på tide med et gensyn med toeren. God læsning :thumb:

Godt at høre - jeg forventer at give lignende anmeldeser af de efterfølgende Rocky-film; så hold øjne og øre åbne, så kan du se hvad min oplevelse var af dem :thumb:

Buck Rogers skrev:
Min datter på 14 og jeg har lavet en alenlang liste over film, vi skal have set i fællesskab, så den stod på Blazing Saddles og Chinatown her i weekenden. Den første er jo bare pissesjov, og mht. Chinatown bliver jeg lige imponeret hver gang jeg ser den. Alt klapper bare i den film. Jack Nicholson, Faye Dunaway, biroller, kameraarbejde, plot, dialog, Goldsmiths musik.

Hvad synes din teenage datter om de to havfjeldserfilm?

Buck Rogers skrev:
... hvilket fik mig til at tænke på Nicholsons udskældte efterfølger. Jeg har aldrig set The Two Jakes. Er den spild af tid eller måske lidt underkendt? Jeg har ingen forventninger om, at den er på niveau med Polanskis, men derfor kunne den jo godt være værd at opspore. Måske?

Den har jeg set for maaange år tilbage - kan se på IMDb, at jeg gav den 7/10, så det betyder, at da jeg så den i sin tid, synes jeg at det var en god film. Så, gi' den en chance, må det lyde herfra :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man dec 10, 2018 14:37 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Vi grinte især af de mange politiske ukorrektheder i Blazing Saddles. Det er virkelig svært at se, at sådan en film kunne blive lavet i dag. Hun har kun set en håndfuld westerns, men har til gengæld været vildt hooked på at læse Lucky Luke, så parodierne gav jo meget god mening alligevel ;)

Mht Chinatown, så faldt den i god jord, men var (forventeligt) også ret forvirrende. Sådan havde jeg det nu også første gang. Til gengæld var det lidt sjovt at se, hvordan hun flegnede ud over Faye Dunaways relation til... en af de andre karakterer. "Sådan noget svineri" og "Hvis jeg kunne komme med i den film, ville jeg gå lige hen og gi' ham nogle tæsk" - jeg prøvede forgæves at sige, at rolig nu, det er jo bare en film. Men det hjalp ikke. Men da cool, at den stadig kan få ungdommen op i det røde felt :D

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man dec 10, 2018 14:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Buck Rogers skrev:
Jeg har aldrig set The Two Jakes. Er den spild af tid eller måske lidt underkendt?

Ikke super hip på den, men den er ikke dårlig - der er godt nok ikke mange paralleller mellem den og den første. Men okay, den har Harvey Keitel, så hvis du er til ham, så er den værd at se. Det er dog langt mere teori end praksis at den er en "efterfølger".

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: man dec 10, 2018 14:48 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg er bestemt til Harvey Keitel på en god dag, men manden var sådan lidt Willem Dafoe-hyperproduktiv en overgang, så det er ikke noget must at se ham som sådan. Anyway, jeg prøver nok at finde den ved lejlighed, men det bliver ikke nogen høj prioritet, lyder det til :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man dec 10, 2018 14:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Endte osse lidt med en "nå, lad os få det overstået" ting for mig - ikke ringe, overhovedet ikke, men nok ikke een der kommer på igen heller. Jeg er så ret vild med Keitel, specielt når Ferrara instruerer, The Blackout er en absolut topfilm for mig. Men .. The Two Jakes .. få den set men ingen grund til at skynde dig, så at sige.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: fre dec 21, 2018 10:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Buck Rogers skrev:
Vi grinte især af de mange politiske ukorrektheder i Blazing Saddles. Det er virkelig svært at se, at sådan en film kunne blive lavet i dag. Hun har kun set en håndfuld westerns, men har til gengæld været vildt hooked på at læse Lucky Luke, så parodierne gav jo meget god mening alligevel ;)

Så må I jo se at få set den seneste Lucky Luke filmatisering! :D

Lad for guds skyld være med at se den.


Top
   
Indlæg: tirs feb 19, 2019 11:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
The Conversation, Francis Ford Coppola, 1974 - IMDB link
Verdensmesteren i aflytning får som opgave at aflytte en mand og en kvinde i en park. Det virker som et banalt job, men der stikker lortemeget under - eller måske han bare er paranoid? Eller - er det kun paranoia når båndene forsvinder og regeringen siger "du skal ikke blande dig"?

Virkeligt en slow burner som man skal have tålmodighed til, men det kommer tifold tilbage. Fedt gensyn, fantastisk film - hvis man har tid til den. Og al respekt for Coppola, han har denondelynemig skabt en del underholdning gennem tiderne. Op i røven med Apocalypse Now og Godfather filmene, denne her er hans rigtige mesterværk.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: tors mar 21, 2019 23:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Valter Brani Sarajevo (Walter Defends Sarajevo), Jugoslavien, 1972 - IMDB link

I 1944 skulle Nazityskerne denondelynemig væk fra Grækenland og tilbage til Riget. De havde ikke meget brændstof, så de kunne ikke nå længere end til Visegrad i det østlige nuværende Bosnien/Herzegovina. Så de fik denne her ide om at hvis nu kunne shuffle det her brændstofdepot's indhold fra udkanten af Sarajevo til Visegrad, så kunne de tanke deres tanks op (prøv at sige det højt, det lyder morsomt) og kravle tilbage over det daværende Jugoslavien.

Nazitysken er vel vidende om at Partizan modstandsbevægelsen i Sarajevo er styret af en gut ved navn Valter - men er det en person eller et dæknavn eller .. eksisterer han, og er han en person? Så de får lusket en SD agent til at infiltrere partizan bevægelsen - uvidende om at Valter infiltrerer Wehrmacht samtidigt!

Der er dobbelt- og triplespil som overgår hver eneste koldkrigfilm jeg nogensinde har set, alle er enten ultrafanatikere eller dobbeltagenter, og der er faktisk ikke en eneste man kan stole på i den film - bortset fra Valter, hans eneste nære ven, og deres sidekick (som ikke engang ved hvordan Valter ser ud).

Bevares, allerede i 1972 var der en håndfuld episke krigsfilm fra Jugoslavien - Battle Of Neretva var på det tidspunkt den dyreste ikke-Amerikanske film i verden - men Valter og Sarajevo er ikke en krigsfilm som sådan. Det er en "den mest luskede frihedskæmper er den der står op til sidst i filmen" ting, og det er ikke uden grund til den ligger på top fem over bedste Jugo film nogensinde.

Forræderi er i højsædet og der er en overraskelse (større eller mindre, bevares, men de kommer på stribe) hvert andet minut. Og Valter .. jamen, Tito betalte for filmen, så naturligvis redder Valter Sarajevo.

Men det er kun i slutscenen i finder ud af hvem Valter er. Tro mig.

PS: Een af de der 16-årige knægte der render rundt og leger frihedskæmpere i filmen, han fik vistnok et kamera siden. Han hedder Emir Kusturica.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: søn jul 28, 2019 20:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

The Friends of Eddie Coyle (Yates, 1973)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Langsom, men ekstremt intens thriller om den aldrende småforbryder Eddie Coyle (spillet med vanlig coolness af Robert Mitchum), der er få dage fra at komme i fængsel efter en mislykket opgave for de lokale gangstere. Det har han ikke specielt lyst til og han forsøger nu at hjælpe de politimænd, der efterforsker Bostons underverden, så han måske kan slippe for fængsel.

Man mærker håbløsheden i det, som Coyle gør og filmen mindede mig meget om Friedkins senere "To Live and Die in L.A.", der heller ikke bød på nemme eller rare løsninger for nogen.

Peter Boyle er fænomenal som bartenderen Dillon, der er en af Coyles venner.

I en anden rolle ser man Steven Keats som våbenhandleren Jackie Brown - som Tarantino lavede en lille hilsen til i filmen af samme navn (hun hed Jackie Burke i romanen) - og han er noget af det bedste i filmen. Steven Keats er en af de skuespillere, som man har set i en masse små roller på tv og film i løbet af hans alt for korte karriere.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man aug 19, 2019 0:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Doctor Who: Spearhead from Space (Martinus, 1970)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Jon Pertwees første omgang som The Doctor (den tredje i rækken) og det er en vinder.

Det er også første gang, at serien er i farver og det virker rigtig godt, især da Pertwee vælger sin påklædning, der minder lidt om en tryllekunstners kappe med rødt for.

Han samarbejder med U.N.I.T. (en slags millitær britisk version af The X-Files), dens leder Brigadier Lethbridge-Stewart og den rødhårede videnskabsmand Liz Shaw (en slags forløber for Scully).

I dette afsnit kæmper The Doctor mod racen The Nesteen (plastiklignende levende mannequin-dukker), som han også kæmpede mod i det første afsnit af 2005-serien med Christopher Eccleston.

Man kan godt forstå, at nogle af scenerne i "Spearhead from Space" gav de unge seere i 1970 mareridt: den er ret grum til tider.

Pertwee ryger lynhurtigt ind i rollen som The Doctor og man skulle tro, at han havde spillet rollen i flere år. Jeg ser frem til at se flere afsnit med ham - næste gang er han oppe mod de reptilagtige Silurians.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 75 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team