DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 10:44

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons okt 24, 2018 11:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Biopics er altid svære og kræver ekstraordinær historiefortælling for rigtigt at fange. Det lyder som om denne film komfortabelt lirer historien af og undgår det der for alvor gør ondt.

Jeg ved, at de tilbageværende medlemmer af Queen har haft meget at skulle have sagt og har vist været meget imod at det skulle blive for kontroversielt - også årsagen til Sacha Baron Cohen forlod projektet tidligt (han havde været perfekt som Mercury!).

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: tors nov 01, 2018 23:21 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 26, 2003 18:41
Indlæg: 1858
Geografisk sted: Aalborg
Det er en time siden jeg forlod mit biografsæde, og umiddelbart så er jeg blæst bagover af den her film. Bogstaveligt talt. Jeg tror lige jeg vil sove på den, inden jeg uddeler alt for mange stjerner og gloser, men er man bare en snert Queen-tilhænger, så skal man sgu ikke vente til den kommer i TV-venligt format. Lyden er for vild, og Queen er jo bare en musikalsk genre helt for sig selv. Tag den for hvad den er - en underholdende og kærlig fortælling om en unik personlig, men også med triste og alvorlige momenter.


Top
   
Indlæg: fre nov 02, 2018 12:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Lyder sgu godt, CFN! Hvilken karakter ender du på, efter at have sovet på den?

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre nov 02, 2018 15:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Lyder godt. Har været kæmpe Queen fan siden mine tidlige teenageår og var på sprogskole i England under Live Aid hysteriet. Så Queens legendariske Wembley performance i min engelske plejefamilies dagligstue i selskab med deres nabo og venner. En feeeed oplevelse og selvom flere at de tilstedeværende indledningsvis ikke gav meget for den der "faaarking peacock" i front, måtte de overgive sig over de næste 20 minutter, hvorefter hele huset var èen stor fest.

Jeg er på plads i biografens mørke i aften kl. 2000, så skal nok bidrage med et par kommentarer i morgen :thumb:

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: fre nov 02, 2018 16:12 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 26, 2003 18:41
Indlæg: 1858
Geografisk sted: Aalborg
Jeg giver den :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:.

Jeg har læst anmeldelserne rundt omkring, og hørt argumenterne for at lade være. Nej, den kommer ikke hele vejen rundt om Freddie Mercury - det tror jeg simpelthen ikke at man kan på to timer, men jeg synes nu ikke at filmen bare er en overfladisk og lalleglad hyldest til en excentriker, som mange ellers mener. Den udfylder rollen som en god og gennemført musikfilm (plus det løse), og der er masser af fed rock, inkl. en 1-1 kopi af Live Aid koncerten til at banke en godt og grundigt tilbage i sædet, inden man forlader biografmørket. Ja, og så er der nok nomineringer på vej til den gode Rami Malek, for han rammer den også lige i røven.


Top
   
Indlæg: fre nov 02, 2018 16:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Fedt! Nu har jeg efterhånden alligevel fået lyst til at tage i biografen!

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: fre nov 02, 2018 16:21 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 26, 2003 18:41
Indlæg: 1858
Geografisk sted: Aalborg
Det kan I roligt gøre - den SKAL ses i biografen, med den lydside. Filmen fungerer på så mange parametre, synes jeg - man kan kun komme ud i virkeligheden igen i godt humør, omend man på vejen nok også når at tænke, at det er så ufatteligt trist, at han ikke er her mere.

The show must go on...


Top
   
Indlæg: fre nov 02, 2018 19:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
That's it.. Der er nu købt billetter til i morgen aften :)

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: ons nov 07, 2018 17:10 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 26, 2003 18:41
Indlæg: 1858
Geografisk sted: Aalborg
Scaramouche, Scaramouche! Var der flere der fik set den her film? :D


Top
   
Indlæg: tors nov 08, 2018 20:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Yep, så den i fredags og var fint tilfreds, omend ikke blæst væk. Men som du også skriver, er det nok også svært at tilfredsstille hardcore Queen fans som mig selv med et 2-timers nostalgitrip.

Først det gode:

- Malek leverer en fantastisk troværdig Freddie Mercury. Hvis man ellers kan abstrahere fra det lidt voldsomme gebis, de har udstyret ham med.
- I det hele taget, er bandet Queen castet lige i skabet. De ikke bare ligner de rigtige, Brian May skuespilleren er en direkte klon, men optræder også som rigtige musikere. Det er det mest troværdige portræt af et band, jeg har set i en biopic. Der er styr på det hele ned i mindste detalje som individuelle særlige kendetegn, som f.eks. hvordan Deacon og May håndterer deres instrumenter. Det er meget imponerende.
- Koncert- og musiksekvenserne, og Live Aid showet især, fungerer virkelig godt med fuld blæs på lyden. Selvom jeg må have set Queens Live Aid koncert 50 gange, kunne jeg ikke undgå at blive berørt af filmens sidste 20 minutter, som er en blændende tour-de-force og selve essensen af Queen.

Malurt i koppen:

- Filmen er en smule kedelig og ufarlig. Flere af bi-figurerne, som havde nøgleroller i bandets opstigning mod megastjernestatus, er portrætteret ret sløjt og unuanceret. Og det er ikke fordi, jeg havde brug for yderligere udpensling af Freddie Mercurys seksuelle præferencer og eskapader :D .
- Der er nogle utilgivelige historiske og tidsmæssige unøjagtigheder i manuskriptet, som åbenlyst er valgt for at øge den dramatiske effekt. Men der er nok ikke mange, der vil spotte dem. Sådan noget er bare skide irriterende og helt unødvendigt med alle de naturligt dramatiske højdepunkter, et så legendarisk band har i bagagen.
- Nogle af disse milepæle bliver helt udeladt til fordel for nogle, i min meget subjektive optik, noget mere uinteressante af slagsen.

Jeg vil tro, at de, der får allermest ud af filmen er casual fans, som bare elsker musikken og karakteren Mercury. Mine to ledsagende kammerater er i denne gruppe og var noget mere positive. Kan bestemt anbefales til en aften i biffen, så man får max valuta for den fremragende lydside. Jeg havde håbet på lidt mere.

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: tirs nov 13, 2018 10:27 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Listen to the Shiva, for he speaketh the truth. Mostly.

Jeg er mellemstor Queen-fan og var en smule skræmt af både den kedelige trailer og de lunkne anmeldelser. Men hele familien ville af sted, så resistance was futile :)

For at give en rimelig vurdering af filmen, er man nødt til at se den med to forskellige par briller.
Som musik- og koncertfilm leverer den varen. Der er masser af fede numre, både i studiet og i koncertsituationer. Som Shiva er inde på, er Malek eminent som Freddie, og i alt fald ligner May-fyren 99,9% den ægte vare. John Deacon er lidt mindre vellykket (og Geldof ser helt forkert ud, men det må også have været svært at finde nogen med hans *host* unikke udseende :D )
Så vil man bare ind og have noget klassisk (glam-)rock og masser af Mercury-moments, er der valuta for pengene.

Men Bohemian Rhapsody vil også være et drama, og det er i store dele af det, der foregår mellem numrene, at filmen klasker lidt sammen. De har taget sig en masse kunstneriske friheder - nogle af dem irriterede mig mere end andre - men det mest kriminelle er, at det stadig er en smule kedeligt ind imellem. Et drama skal (som det ligger i navnet) indeholde noget dramatisk, og vores hovedpersoner skal møde noget modgang, de skal overvinde. Efter 50 minutter skævede jeg til uret og tænkte "Det går sgu da egentlig meget nemt, det med at være et nyt band". Fraregnet en kort, men sjov Mike Myers-scene, kører det i det store hele bare derudaf i meget lang tid. Som Shiva den viise er inde på, er filmen heller ikke hjulpet af bifigurerne. Flere af dem er kriminelt uinteressante (bl.a. Mercurys manager/elsker Paul), og der kommer heller ikke meget ud af hans forhold til Mary, familien eller en række andre ting.
Til gengæld kommer der bedre greb om tingene i filmens anden halvdel, og forløsningen til Live Aid er fantastisk.

Men noget, der især undrede mig, er at Sacha Baron Cohen angiveligt skred fra projektet, fordi han kun ville fokusere på Freddie Mercury, mens May og Taylor gerne ville have, at filmen handlede om hele bandet. For hvad er vi endt med? En film, der stort set kun handler om Mercury, hvorimod resten af bandet lidt er reduceret til fyld. Ikke mindst John Deacon, men han har så heller ikke været med på filmholdet. I det hele taget har jeg det lidt svært med de to resterende Queen'ers rolle i filmen. Ville det mon ikke have været en bedre film, hvis filmskaberne havde haft mere frie hænder? Jeg skal ikke kloge mig på, hvad problembarnet Bryan Singer har gjort eller ikke gjort, selv om en rædderlig, klichepræget "To karakterer står i styrtregn og krænger deres hjerter ud"-scene må være indspillet på en af hans dårlige dage. Men da én i bandet hen mod slutningen siger til Freddie: "Du er en legende", og han så replicerer: "Nej, vi er alle sammen legender", er det svært at ignorere billedet af to aldrende mænd, der står ude på sidelinjen og dunker hinanden vel- og selvtilfredst i ryggen. Jeg krummede bare tæer imens.

Man skal altid passe på med at kritisere det, der kunne have været, og bare nøjes med at forholde sig, til det man har fået. Men i Bohemian Rhapsodys tilfælde er det svært ikke at tænke, at det er en enorm, forspildt chance.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs nov 13, 2018 11:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Fin anmeldelse Buck. Tak!

Jeg er selv stor Queen-fan og vil egentlig gerne se filmen, men har ikke store forventninger. Den har været ventet i mange år og været i limbo hos forskellige manuskriptforfattere og instruktører.

Singer blev jo fyret fra filmen i december sidste år, og de sidste optagelser samt postproduktion er blevet varetaget af Dexter Fletcher. Det undrer mig, at han "kun" er krediteret som Executive Producer.

Ifølge Baron Cohen selv, ville han ikke være med fordi Brian May og Roger Taylor ville tegne et for pænt billede af Mercury. Cohen ville have flere af de dystre sider med også. May/Taylor ville gerne lave en fest og Cohen ville have et drama. Jeg tror Baron Cohen ville have været en sublim Mercury og jeg er nok på hans hold vedr. vinklingen. Historien om Mercury er fantastisk film-materiale, fra hans opvækst i Zanzibar, til hans ungdom i London, hans storhed og (for offentligheden) pludselige død, på toppen af hans karriere. Det kunne have været en film hvor make-up'en krakelerer, som Mercury synger i "The Show Must Go On".

Jeg glæder mig alligevel til på et tidspunkt at se filmen og ikke mindst genskabelsen af Live Aid, men på den anden side - vi har jo allerede Live Aid på film, med den ægte Mercury i front?

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: tirs nov 13, 2018 12:33 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Det med Fletcher er vel pga. DGAs firkantede regler om, at der kun må krediteres én instruktør på en film. Og selv om Singer åbenbart har skabt en masse ballade på settet, er det trods alt ham, der har stået for de fleste optagelser. Og han er også stadig et større navn end Fletcher. Nu må vi se, om Rocketman laver om på det.

Men ja, jeg havde gerne set mere om Mercurys opvækst. Der bliver godt nok skøjtet hen over den del, og i det hele taget virker vinklingen lidt ensidig. Filmen ender fx (som jeg ser det) med et spøjst postulat om, at de fleste af hans problemer bunder i, at han var bøsse. Eller også fejltolker jeg :?:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons nov 14, 2018 11:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Mostly????

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: ons nov 14, 2018 11:56 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Så har jeg også strakt mig meget langt!
(Ja ok, ok, nøgternt set var vi vel enige? :D)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team