njhansen skrev:
The Great Yokai War (Miike, 2005)
Jamen det var da som ind i helvede, jeg logger ind for at skrive om den, og så er du bare hurtigere! Nå, i får mit take på den alligevel
Yokai Daisenso (The Great Yokai War), Japan, 2005 -
IMDB linkFørst skal vi lige ind på hvad en Yokai er. Det er et Japansk eventyrvæsen, lidt på plan med en fe, en trold, en påskehare eller en ærlig politiker. De er en stor del af Japansk folklore, og har man spillet Japanske eventyr RPG'er har man utvivlsomt stødt på en del af dem. Shigeru Mizuki var nok det største levende leksikon om Yokai fortællinger, som han skrev en stor stak bøger om, og han er i øvrigt ophavsmanden bag den ældgamle anime serie GeGeGe No Kitaro. Tilbage i 1968 blev der lavet tre film over hans viden, og del to hedder Yokai Monsters - Spook Warfare.
Dernæst skal vi ind over Hiroshi Aramata, som skrev et tolv bind digert værk under titlen Teito Monogatari, som endte ud i to film og en animeret miniserie under navnet Tokyo - Last Megalopolis og variationer deraf. Bøgerne solgte som kolde fadøl på en varmebanket Roskilde festival, og da den første film kom, tog den rekorden for dyreste Japanske produktion det år.
Kombinerer man de to, og tager Japan's mest outrerede filmpsykopat, så tror man ikke ligefrem der kommer en familiefilm ud af det. Men det gjorde der, og det er godt nok een af de bedre overraskelser jeg har fået i nyere tid. Megalopolis skurken og hans Japan-nazi look er skiftet ud med en generisk bad guy og en relativt attraktiv kvinde der tjener ham, og en flok drengerøve er skiftet ud med en lille dreng der under en lanternefestival bliver "kåret" til at redde verden efter et gammelt sagn. Hr. Skurk har så fundet på at kidnappe Yokai's for at morphe dem sammen med kasserede ting af metal, fra håndpiskere til kampvogne, og denne her lille pusernuser uldne ting ser hele sin race blive udraderet. Uldbold møder knægt, og så går der tju-bang eventyr i den.
Der er knald på, og lige lidt for voldsomt til de mindste. Men det er i særdeleshed en film for resten af familien. Som sagt før, Miike går overbords med sit eget materiale, men andre folks værker behandler han med en dyb respekt. Og hey, hvis jeg havde lavet 50 Yakuza film i rap, så ville jeg nok osse lige tage en pause.
CG'en er okay, ikke liiige min stil, men den kan tilgives. Historien er utroligt tro imod Mizuki's værker, drive't er helt i top, og som nj siger, slutningen er lidt underfundig - men kun hvis man kender sit indre barn.
Fantastisk film, en absolut flot hyldest til Japansk folklore, og selv om en stor del er CG, så kan man se Miike's indre legebarn komme ud som en hyldest til Mizuki's skriverier. Lad være med at tænke dybt ind i plottet, læn jer tilbage og bliv underholdt - det er hvad der skal til.