DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 9:34

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tirs jan 17, 2017 15:20 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Fra PIX' nyhedsbrev:
Et helt år med Kubrick
I hele 2017 kan du være med til at fejre en af filmhistoriens mest originale og mesterlige instruktører, når artFREQ. og GL STRAND i samarbejde med CPH PIX sætter spot på Stanley Kubrick med en hel festival, dedikeret til og om den amerikanske filmlegende.

Billede

Stanley Kubrick har med film som ' Dr. Strangelove' , 'Barry Lyndon' , 'Lolita' , ' Rumrejsen år 2001' , ' Ondskabens Hotel ', 'A Clockwork Orange' og 'Full Metal Jacket' manifesteret sig som en af de største og mest indflydelsesrige instruktører gennem filmhistorien. Hans unikke visuelle fortællinger med kontroversielle temaer, hans detaljerigdom i design og scenografi og ikke mindst hans musikalske indsigt, er gennemgående i alle hans ikoniske værker, der stadig udgør en væsentlig kilde til inspiration for filmskabere og fans verden over.

Og nu får Kubrick sin helt egen festival under navnet KUBRICK Festival 2017, der i hele det kommende år byder på både filmvisninger, udstillinger, artist talks og meget mere, landet over.

Festivalen kulminerer med en stor udstilling om Kubricks liv, arbejde og film i Kunstforeningen GL STRAND fra den 23. september - kort før næste udgave af CPH PIX. Gennem Kubricks fotografier til LOOK Magazine, uddrag fra hans film, interviews samt et omfattende arkivmateriale, iscenesætter udstillingen Kubricks store filmkunst og giver et sjældent indblik i hans arbejdsmetoder.

Programmet opdateres løbende på www.kubrick2017.dk - og vi skal også nok holde dig opdateret på cphpix.dk.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs jan 17, 2017 21:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Det lyder virkelig spændende. Jeg skal i hvert fald se udstillingen.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: tors jan 19, 2017 19:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Det er vildt fedt. Jeg glæder mig meget til udstillingen og skal nok også i biffen og se lidt Kubrick satser jeg på.

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: lør jan 21, 2017 18:42 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Jeg har også netop meddelt min bedre halvdel om at udstillingen er et must see i dette år :thumb:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man sep 25, 2017 13:08 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Lørdag formiddag var jeg inde til åbningen af Kubrick-udstillingen i Gl. Strand. CPH PIX havde lavet en lille konkurrence, hvor 30 personer kunne komme på en rundvisning med Kubricks steddatter, Katharina Kubrick, og hans svoger og mangeårige producer, Jan Harlan. Jeg var så heldig at komme med i gruppen, der tydeligvis talte mange store Kubrick-fans.

Efter en kort introduktion af Søren Høy begyndte de to andre at guide rundt. Harlan er en ældre herre på 80 år, og ved første øjekast lignede han ikke en, der ville have ret meget at sige. Men han viste sig at være både morsom og interessant, og jeg fik talt lidt med ham om alt fra AI og Eyes Wide Shut til Full Metal Jacket og Filmhøjskolen i Ebeltoft, hvor han har undervist. Han havde mange, underholdende anekdoter om de forskellige produktioner.
Kubricks datter, der er maler og underviser, var en nydelig kvinde på 63. Hun kunne fortælle om de forskellige film fra et mere personligt synspunkt, da hun jo som sådan ikke havde været med på filmholdet, men til gengæld havde været med bag scenerne og kunne berette om møder med Malcolm McDowell og om sin fars personlighed som instruktør. Hun var charmerende og veloplagt, men også noget mere beskyttende om hr. Kubricks eftermæle, så det var lidt sværere at trænge om bag de høflige smil og få noget at vide. Fx. prøvede jeg at spørge hende om hendes syn på, at Kubricks debutfilm, Fear and Desire, som han jo efterfølgende kæmpede for at fjerne fra jordens overflade, nu faktisk var bredt tilgængelig. Nej, den havde hun skam ikke set (yeah right), og det var jo som at høre på, at Mozart øvede sig i skalaer, og det kunne jo ikke have nogens interesse. Og adspurgt om rygterne om, at Shelley Duvall vist havde haft det lidt hårdt under optagelserne til The Shining, var svaret, at hun jo også var en lidt nervøs type. Men ellers var ms. Kubrick bestemt interessant at høre på-

Selve udstillingen er - meget i Kubricks ånd - flot og systematisk sat op. Der er måske ikke så mange nye indsigter at få, men er man til rekvisitter, kostumer, fotos (også fra Look Magazine-tiden) og ting og sager fra nogle af hans projekter, der aldrig blev til noget (Aryan Papers, Napoleon), er udstillingen klart et besøg værd.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man sep 25, 2017 13:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Tak for beskrivelsen Buck! Alt andet lige et scoop at komme på rundvisning med familien! :beerchug:

Jeg glæder mig til at se udstillingen senere på ugen.

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: man sep 25, 2017 13:23 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Ja, det var sgu da hyggeligt :) At se hende stå og tale om Full Metal Jacket-optagelserne, mens man har en abemaske på den ene side og syre-ud-farvetrippet fra 2001 på projektor på den anden side var sgu lidt sjovt. Og så fik jeg Harlans krusedulle på min Barry Lyndon-BD, så jeg skal ikke klage.

Men jeg havde så travlt med at tale med og lytte til de to, at jeg ikke nåede at se udstillingen grundigt igennem - der er nok mere at se på end jeg lige har fået med ;)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man sep 25, 2017 19:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg skal ind og se den 2/12 og jeg kan slet ikke vente!

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 51 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team