DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 9:21

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 88 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 6 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs jan 10, 2017 15:10 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
I denne tråd kan du skrive om film fra 1980-1989 :)

Genveje:
Den gamle Hvilke(n) film så du i dag? Part IX-tråd
2020s - 2010s - 2000s - 1990s - 1980s - 1970s - 1960s - 1950s - 1940s - 1939 og tidligere

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man feb 20, 2017 23:21 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Billede
Wild Orchid, 1989, Zalman King

Mickey Rourke's karriere lå i ruiner, og efter at have været en af 1980'ernes største filmstjerner genoptog han en boksekarriere. Her er grunden.

Zalman King var med til at skabe 1980'ernes ultraæstetiske filmsprog, bl.a. i "9½ Weeks", og han besluttede at ende årtiet med at skrue alt op til 11. Billeder og musik er som en lang musikvideo, og alle de klicheer man kan komme i tanke om er proppet ind i Wild Orchid.

Carre Otis spiller Emily, som tager fra Kansas til storbyen, får et job i et advokatfirma, og allerede næste dag bliver hun sendt til Rio for at hjælpe med til at lukke en ejendomshandel. Hendes chef, spillet af Jacqueline Bisset, beder hende om at overtage hendes date med Mickey Rourke. Så starter en mærkværdig romance mellem Mickey og Carre. Det er åbenbart meget tiltrækkende for en kvinde at blive sat i pinlige situationer af den udkårne, f.eks. at gå i seng med en anden mand. Men Mickey har jo haft en hård fortid, og så smelter hjertet hos Carre.

Men aaaaargh, hvor må man bare spørge sig selv, hvordan alle medvirkende kan tage sig selv så alvorligt, når de siger deres håbløse replikker, og allerværst står det til for Rourke. Han blev også i virkeligheden vanvittigt forelsket i Carre Otis, og det har tydeligvis slået hans dømmekraft helt fra.

At have Rio som lokation er jo et smart træk når alle scener skal indeholde noget smukt eller lækkert at se på. Carre Otis er også dejlig at se på.

Man kan vælge at have nej-hatten på og dømme Wild Orchid som en af historiens dårligste film, men jeg må have været i et tilgivende humør, og hyggede mig faktisk lidt med hele elendigheden, så jeg giver:

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

Hæderkronede Eureka har udgivet BD med både R-rated og Unrated versioner. Unrated har hele sekvensen, som var det helt store samtaleemne dengang filmen havde premiere, nemlig om Mickey og Carre virkelig GJORDE DET under optagelsen...



Top
   
Indlæg: tirs feb 21, 2017 14:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Tak for omtalen af denne lettere obskure film, Henrik! Tror aldrig jeg har hørt om den før.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs feb 21, 2017 16:02 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
DeathPosture skrev:
Tak for omtalen af denne lettere obskure film, Henrik! Tror aldrig jeg har hørt om den før.

Traileren siger ellers at det er årets mest imødesete film!


Top
   
Indlæg: tirs feb 21, 2017 16:28 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg kan godt huske omtalen af filmen og "gjorde de eller gjorde de ikke", men den er så lykkeligt gået i glemmebogen for undertegnede siden. Så tak for at tage én for holdet, Henrik :thumb:
(og fantastisk trailer, i øvrigt!)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs feb 21, 2017 23:58 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Billede
Absurd (Rosso Sangue), 1981, Joe D'Amato

Som en glad Indiegogo-sponsor af restaureringen af denne film skal den have et par ord med på vejen, når den nu er blevet set.

Den var i starten af 1980'erne på den britiske liste over Video Nasties, så noget må den kunne. Og det den kan, er 3-4 meget fantasifulde og bestialske kill-scener, hvor "Rosso Sangue" flyder i rigelige mængder. Men indimellem er historien smurt lidt tyndt ud over de 94 minutter.

George Eastman (det er ham her Billede; som altid iført cowboybukser og Puma træningssko) spiller Mikos, en vanvittig morderisk mand, der virker til ikke at kunne dø, og vistnok er undsluppet fra et sted i Grækenland. Han er nu kommet til en søvnig forstad, hvor han myrder alle han møder på sin vej mens han flygter fra politiet. På et tidspunkt bryder han ind i et hus, hvor der en sengeliggende syg pige og en lille dreng + babysitter, og hans killing spree fortsætter.

Det er desværre så også mere eller mindre også det. Der bliver ikke rigtig brugt tid på at gå i dybden med hvorfor Mikos er endt som en slags morderisk zombie, og tempoet er ikke imponerende. Og når man har en Annie Belle på rollelisten, endda som sygeplejeske, og Joe D'Amato som instruktør, og det er italiensk genrefilm i 1981, så havde jeg ærlig talt forventet bare en lille smule bar hud, men det er der ikke noget af (det skyldes nok at der er børn på rollelisten). Og på trods af at stort set alle scener med voksne i en hjemme-situation omfatter at de laver en drink, så er der ikke skyggen af J&B whisky.

Nå, fuldstændig spild af tid er det ikke, men den er pænt under middelstandard for italienske splatterfilm.

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

Den restaurerede BD fra 88films er ret pæn i billedkvaliteten, og indeholder også nutidige interviews med George Eastman og Michele Soavi, som har en lille rolle i filmen.


Top
   
Indlæg: søn mar 05, 2017 22:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

A Return to Salem's Lot (Cohen, 1987)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Larry "The Stuff" Cohen lavede i 1987 filmen "A Return to Salem's Lot", hvor vi vender tilbage til Salem's Lot, der tidligere blev portrætteret i Tobe Hoopers mini-serie af samme navn fra 1979.

Hoopers mini-serie var baseret på Stephen Kings roman, men Cohens film er ikke baseret på noget af King.

I denne film følger vi antropologen Joe Weber (Michael Moriarty), der vender tilbage til sin tantes by Salem's Lot sammen med sin søn. Her finder de ret hurtigt ud af, at det ikke bare en almindelig lille soveby i Maine, men en by regeret af vampyrer. Lederne af vampyrerne vil have Joe til at skrive en bibel om dem og forsøger samtidig at få hans søn over på deres side.

Cohens film vender godt og grundigt rundt på mange vampyr-klicheer med hugtænderne placeret godt og grundigt i kinden. De kan f.eks. godt tåle hvidløg og har et spejlbillede og kan føde børn. De vil helst ikke suge blod af mennesker i 80erne pga. bl.a. AIDS og suger blod af køer i stedet for.

Hvis man kender lidt til Larry Cohens film, så ved man også, at han ikke tager tingene 100 % seriøst. Denne film er heller ikke så meget en gyserfilm som det er en gyserkomedie med mange velskrevne replikker af Cohen og et finurligt cast: June Havoc, som har lagt stemme til rigtig mange tegneseriefigurer, spiller en af hovedvampyrerne og nazi-jægeren Dr. Van Meer spilles af instruktør Samuel Fuller, komplet med stort hår og cigar i munden.

Filmen er helt sin egen og er bestemt et kig værd. I en lille rolle ses Tara Reid i hendes filmdebut: dengang som 12-årig kunne hun faktisk spille skuespil sådan nogenlunde. Det er kun gået ned ad bakke siden.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man mar 06, 2017 12:44 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Fredag lagde jeg ud med at se La La Land i biffen, og således rustet til tænderne med pastelfarver, jazz og energi følte jeg mig rustet til at tage ud til en god ven og få lukket et par huller i min Jim Jarmusch-opdragelse.

Det var i alt fald fra den ene yderlighed til den anden. Permanent Vacation (1980) er på godt og ondt en debut-film. Man genkender nogle stilistiske træk fra hans senere værker, men han har ikke fuldt styr på teknikken endnu (filmen blev lavet, efter at han var droppet ud af filmskolen). Filmen følger en ung, rodløs fyr, der sjosker rundt i nedslidte dele af New York og møder forskellige mere eller mindre spøjse eksistenser, inkl. sin mor, der er indlagt på psykiatrisk afdeling, en mand, der gruer for krig samt en ung pige, der sælger billetter i en biograf.
Jarmusch lykkes med at anslå en grundstemning af noget skævt, både i de grå omgivelser og i den unge mand, men samlet set er indtrykket for bagatelagtigt, og man tænker jævnligt, at havde budgettet været til et par takes mere (nej, du skal ikke kigge ind i kameraet!), havde det nok ikke skadet.
:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

Så gik det straks bedre med Stranger Than Paradise (1984), hvor vi følger Willie, en ung, ungarsk immigrant i USA, der hustler sig gennem tilværelsen og tilsyneladende har det okay med det. Derfor passer det ham gevaldigt dårligt, da han pludselig får besøg af sin kusine Eva fra hjemlandet. Hun slår sig ned hos ham i ti dage og vender - til hans grænseløse irritation - op og ned på hans ellers så fasttømrede rutiner. Senere flytter hun til en slægtning i Ohio, og vi følger Willie og hans kammerat Eddie (der er meget begejstret for den unge dame), der tager på en road trip for at redde Eva fra den kedsommelige slægtning og måske fejre det hele med en tur til Florida for alle de penge, de ikke har.

Som i sin forgænger er det ikke plottet, der tynger Stranger Than Paradise. Men skuespillerne er langt mere veloplagte, og der er en fin dynamik i trekanten mellem de tre hovedroller. Jarmuschs velkendte, skæve humor er ved at finde sit leje. Visuelt har han også fået væsentligt bedre styr på sine virkemidler. Ingen tvivl om, at jeg stadig bedre kan lide en del af hans senere produktioner så som Ghost Dog, Night on Earth og Down By Law, men film nr. 2 er en generelt vellykket trædesten på vejen mod storformen.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs jul 11, 2017 18:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Blue Velvet (Lynch, 1986)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Wow, en film. Det er en tematisk forgænger til "Twin Peaks" og har også nogle af de virkelig syrede ting, som Lynch er så god til at formidle på det store lærred (og lille skærm).

Kyle MacLachlan er perfekt castet som den unge pervert/detective og det samme er Isabella Rossellini, som meget ufortjent fik mange hug for hendes præstation dengang. Hun siger selv i den medfølgende dokumentar, at hun følte sig skyldig i, at filmen ikke gik ret godt, da anmelderne fokuserede meget på hendes rolle. Det har hun ingen grund til: hun er rigtig god som MacLachlan og Hoppers besættelse.

Når vi nu snakker om Hopper, så er det også en fantastisk præstation og nok en af de roller, som man altid vil sætte øverst, når der snakkes om Hoppers flotte karriere. En karriere, som han dog selv var ved at sætte over styr med sin druk og stoffer, men han var blevet clean på det her tidspunkt i 80erne og leverer en af hans bedste roller som den fuldstændig vanvittige Frank Booth.

Badalamentis score passer perfekt til Lynchs billeder: det var deres første samarbejde, men heldigvis ikke det sidste. Badalamenti brugte efter sigende en del tid på at få indspillet - og klippet - Isabella Rossellinis udgave af "Blue Velvet", da hun ikke var en specielt god sangerinde. En ting, som faktisk er til filmens fordel, da det giver mening: mænd er forblændet af hende og ikke hendes stemme. Hendes stemme er ikke god nok til at hun kan komme væk, men god nok til at optræde på en lurvet bar.

I mindre roller ser man Laura Dern (18 år gammel i hendes første af mange Lynch-roller), Jack Nance, Brad Dourif og ikke mindst Dean Stockwell, der stjæler hans scene sammen med Dennis Hopper. Ikke en nem ting, men Stockwell gør det.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man jul 31, 2017 13:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Billede
Cutter's Way AKA Cutter And Bone AKA Med blod skal ondt fordrives (1981)

Det var endnu en trist dag, hvor vi mistede betydelige mennesker, som gav os så megen glæde enten gennem billede eller lyd i årenes løb.
John Heard, som jeg kendte bedst som Peter McCallister i "Home Alone" -filmene (kun de to første, er eksisterende for mig) har haft mange roller, men jeg har desværre langt set set alle de film, han er med i. Så trods alt valgte jeg at se Cutter's Way, som han angiveligt giver en af hans bedste præstationer i. Det var et fantastisk valg, må jeg sige.

En regnfuld nat bryder Richards (Jeff Bridges) bil sammen i en gyde. Han ser en mand der dumper noget i en skraldespand. Først tænker Richard ikke nærmere over det, men næste dag er en ung pige fundet brutalt myrdet i samme gade og han bliver mistænkt for mordet. Under byens årlige optog, sidder Richard med sin ven Alex Cutter (John Heard) og fruen "Mo", hvor Richard udpeger manden fra aften før, nemlig den lokale J.J. Cord (Stephen Elliott). Nu får Alex Cutter blod på tanden og den store detektivarbejde starter.

Her spiller John Heard røven ud af bukserne som en Vietnam veteran, der har både mistet den ene øje, arm og ben - men det stopper ikke Cutter (Heard) fra at lege detektiv, og bogstavelig talt er en ridder i fulde fart på hesten. Jeff Bridges er en konfliktsky ung mand der ud af til, er med på ideen men inderst inde, tør eller tror han ikke på det. En snedig omgang katten efter musen, der antænder en spændingsfyldt mareridt.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: man jul 31, 2017 14:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Billede
R.O.T.O.R. (1987)

Robotic Officer Tactical Operation Research. En prototype robot beregnet til bekæmpelse af kriminalitet, undslipper fra udviklingslaboratoriet og fortsætter på sin blodige krigssti, som en billig Judge Dredd-kopi. Filmen er så forfærdelig (læs; den er ufrivillig sjovt med sine WTF-øjeblikke). Richard Gesswein er en meget vred skuespiller. Han spiller fremragende og er meget oscar-værdig i rollen som kaptajn J.B. Coldiron. Robot-betjenten er noget stiv i betrækket og visse dele af historien har ikke det store mening, men dialogen er temmelig underholdende med cheesy one-liners. En film der sjovt nok ikke skal tages alvorligt, men passer meget fint med et par kolde øller og se bort fra IMDb's rating :)

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: man jul 31, 2017 15:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2017
Billede
Dead & Buried / De levende døde (1981)

Det er en kold fortælling om død og genfødsel, der er fyldt med en obskur atmosfære og en række grusomme mord i "en lille by med store hemmeligheder", som kun giver byens sherif hovedpine til at løse gåden. Skummel og opfindsom lille horrorfilm med overbevisende specielle effekter.

Jack Albertson giver en fremragende præstation som den lokale bedemand/retsmedicineren, samme med James Farentino som sheriffen. Nå ja, så dukker Robert Englund op, som er altid en fornøjelse at se.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Senest rettet af ImpulzE lør mar 10, 2018 14:18, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: man jul 31, 2017 16:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2017
Billede
The Adventures of Buckaroo Banzai Across the 8th Dimension / Buckaroo Banzai og det vilde eventyr (1984)

Why is there a watermelon there?

Hold da op, hvad fanden var det jeg så? Helt vanvittigt langt ud over alle dimensioner af de mærkeligste - men mest geniale, underholdende og overraskende ting, jeg har set i lang tid. En film, som jeg aldrig har læst eller hørt om før, som burde være absolut umuligt med den vognlæs af skuespillere!

Virkelig en bizar film og en historie, der har en Buckaroo Banzai (Peter Weller) som er hjernekirurg, videnskabsmand, racerkører, rockstjerne, klaverspiller og en bandana iført badass. Og med hans crew, Hong Kong Cavaliers, kommer op imod en invasion af onde rumvæsner fra den 8. dimension.

Vi ser bl.a. John Lithgow, Clancy Brown, Jeff Goldblum, Christopher Lloyd, Clancy Brown, Lewis Smith, Vincent Schiavelli, Ronald Lacey, Dan Hedaya, Carl Lumbly, Jonathan Banks og John Ashton - alle har det sjovt og underholdende roller. Selv de mindre roller er dækket godt af, måske mindre kendte, men ældre og veteran skuespillere såsom Rosalind Cash og Matt Clark.

Fuldstændig en lavbudget film og desværre floppede filmen gevaldigt i biograferne og fik produktionsselskabet Sherwood Productions til at gå konkurs. Senere fik filmen en kæmpe kultstatus, hvilket ikke er så overraskende for en film, der var mange, mange år forud for sin tid. En unik, episk og sjov oplevelse fra W. D. Richter. Jeg ville ellers gerne havde set mere fra ham, faktisk har han ikke instruerede noget siden 1991 - kun denne og Late for Dinner. Damn it.

Laugh while you can, monkeyboy!

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Senest rettet af ImpulzE lør mar 10, 2018 14:48, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: fre aug 18, 2017 18:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

River's Edge (Hunter, 1986)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Meget mørkt og nedtrykkende drama (baseret på virkelige begivenheder) om en ung mand, der slår sin kæreste ihjel i en lille soveby i USA. Han fortæller sine venner om det og bringer dem med ud til hendes lig. Ingen af vennerne melder ham til politiet og der går nogle dage før der sker noget i sagen.

Apatien og ligegyldigheden i denne mørke film slår hårdt og der er fint skuespil fra Ione Skye, Keanu Reeves, Joshua Miller (drengen fra "Near Dark") og Dennis Hopper. Jeg kan ikke helt blive klog på, om jeg synes, at Crispin Glovers præstation i filmen er god eller ej. Den er i hvert fald speciel og han er meget overbevisende som den vanvittige Layne.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man sep 04, 2017 15:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Billede
Den vilde flugt / Hopscotch (1980)

Den farligste mand i verden. Han er ved at eksponere CIA, FBI, KGB ... Og ham selv.

Hopscotch er en charmerende og intelligent komedie, med fuldkommen perfektion fra Ronald Neame. Med et meget vellykket cast som Walter Matthau, Glenda Jackson, Herbert Lom, Ned Beatty og Sam Waterston. Et skarpt manus med veludviklet dybdegående historie, utrolige tiltalende og kække dialoger, der gør filmen til af mine mange favoritter.

Hopscotch... Good Title. En film der ikke skal overses, den er bestemt værd at se!

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 88 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 6 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team