Vi skal have kåret den bedste filmmusik komponist!
DAHF tillader maksimalt 15 valgmuligheder i en afstemning, så jeg har ikke kunnet tage flere med, desværre! Denne afstemning er dog anderledes end vi normalt er vant til. Du har op til 3 stemmer. Afstemningen løber i 30 dage. Når stemmerne er talt op, så vil jeg lave en ny afstemning med de 3 komponister der har fået flest stemmer. I den afstemning får man 2 stemmer og skal således have fundet frem til to finalister, der dyster mod hinanden i en finale
I må gerne poste hvem I har stemt på, hvorfor og meget gerne supplere med YouTube-links
God afstemning
Senest rettet af Fritte tirs aug 30, 2016 17:00, rettet i alt 1 gang.
Jeg lytter til filmscores i timevis hver dag - og har velsagtens lidt over tusind på cd.
For at være på tværs, vil jeg gerne starte med at poste tre fantastiske komponister, som ikke er med i din afstemning:
Steve Jablonsky. En vanvittig dygtig komponist, der benytter sig rigeligt af bombastiske trommer, strygere og kor i alle afskygninger. Han er ansvarlig for scores til blandt andet: The Last Witch Hunter, Lone Survivor, Ender's Game, Pain & Gain, Gangster Squad og den seneste Elm Street
Johann Johannsson. Ansvarlig for et af årtiets bedste scores til The Theory of Everything. Han har også Sicario og Prisoners på samvittiheden
Eric Serra. Måske en af de allerbedste filmkomponister overhovedet. Har lavet scores og soundtracks til samtlige af Luc Bessons film. Han har en kæmpe andel i Luc Bessons succes som instruktør.
Af andre, som man godt kunne have med i en afstemning er Gabriel Yared, Harry Gregson-Williams og Mark Isham.
Jeg går i tænkeboks med dem, der er til afstemning, selv om man frygter at det mere handler om filmene end musikken.
_________________ The artist formerly known as Konigsberg
Senest rettet af Montag451 tirs aug 30, 2016 14:22, rettet i alt 1 gang.
Jeg havde Johann Johannsson med, men måtte desværre sive ham fra, efter at jeg fandt ud af at DAHF har et maksimum af valgmuligheder. Det var sgu ikke nemt at vælge musikalske genier fra. Jeg kunne godt have lavet en afstemning sideløbende med denne, men så havde vi 30 valgmuligheder og 6 stemmer. Er der stemning for det?
Jeg kan huske at du tidligere har postet om soundtracket til The Theory of Everything. Uden at have set filmen endnu, så har soundtracket været i rotation
PS. Jeg er ikke sikker på om at man SKAL sætte alle 3 stemmer på én gang, eller man om kan sætte 2 nu og vende tilbage med den sidste senere. Ved I det?
Jeg havde Johann Johannsson med, men måtte desværre sive ham fra, efter at jeg fandt ud af at DAHF har et maksimum af valgmuligheder. Det var sgu ikke nemt at vælge musikalske genier fra. Jeg kunne godt have lavet en afstemning sideløbende med denne, men så havde vi 30 valgmuligheder og 6 stemmer. Er der stemning for det?
Jeg kan huske at du tidligere har postet om soundtracket til The Theory of Everything. Uden at have set filmen endnu, så har soundtracket været i rotation
Ja, det er helt umuligt at få alle med, og uanset hvad ville dem, som du ikke har med nu blive valgt fra ganske hurtigt, da du jo har fat i alle favoritterne.
_________________ The artist formerly known as Konigsberg
Jeg valgte 3, som alle har bidraget voldsomt til stemningen i og populariteten af de film, de har skrevet musikken til, og som desuden er så ikoniske, at de også kendes af folk, som ikke har set filmene:
Hvis vi virkelig skulle tale den bedste filmmusik-komponist, burde legendariske Bernard Herrmann i alt fald have været her. Andre af de gamle hoveder kan jeg bedre leve uden, men sgutte Herrmann
Montag451 skrev:
Jeg lytter til filmscores i timevis hver dag - og har velsagtens lidt over tusind på cd. ...selv om man frygter at det mere handler om filmene end musikken.
Ohhh... det glæder mig at læse det første - jeg kan ikke nå op på de tusind scores men har ca. 140 Jerry Goldsmith-skiver, så det er da en start. Og ja, enig i, at det nok desværre ofte handler mere om filmene end om musikken.
Don't get me wrong - Williams har en fantastisk evne til at skrive ørehængere til populære film, og det er bl.a. også derfor, hans musik er så udbredt. Men Goldsmith har alligevel fået min største stemme - for hans ufattelige bredde og evne til at skrive god musik til de værste lortefilm man kan forestille sig.
Goldsmiths score til The Mummy er uden tvivl det bedste ved filmen Der er mange fede elementer i det. I øvrigt er filmmusik vel nøgleeksemplet på, at streamingtjenesterne i deres nuværende form slet ikke slår til, for der er så meget fantastisk, de ikke har. Du får lige lidt mere af hans bedre: