DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er ons maj 15, 2024 21:39

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 512 indlæg ]  Gå til side Foregående 117 18 19 20 2135 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs jul 26, 2016 11:47 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Ingen nævneværdige spoilere, men til gengæld temmeligt langt. Så er I advaret.

Billede
Star Trek Beyond (Justin Jin, 2016)
Damn it, Jim, I'm a Star Trek fan, not an action junkie!

Kære Star Trek!
Tillykke med 50-årsjubilæet. Du og jeg har været utroligt meget igennem sammen, og det har været sjovt - men vi er nødt til at tage en snak. Skål.

Billede

Af naturlige årsager kunne jeg ikke være der til din spæde start, men du åbnede mine øjne for science fiction, da jeg som barn skruede væk fra monopolet og over på tysk tv, der ikke var bange for at vise noget med Raumschiffe og Alarmstufe rot, og jeg som purk ikke var bange for, at planeternes klipper var lavet af polystyren. Heldigt, for det var de.
Jeg var til dit 25-års jubilæum på National Air and Space Museum i Washington i 1991 og blev totalt blæst bagover, da jeg for første gang mødte nogle mennesker, der havde set samtlige afsnit af serier og alle film (en overkommelig opgave på det tidspunkt). Jeg har i årenes løb fået set alle dine filminkarnationer i biografen og brugt alt for mange penge på at købe laserdiscs, dvd'er og Blu-rays. Det gør farmand Perry Mount glad og min pung lidt mindre glad, men det har nu været det meste værd. De mange hyldemeter med VHS-bånd med halve og hele optagelser af reklameinficerede serieafsnit i flimrende kvalitet fra Sky Channel og TV Danmark skal vi ikke trampe for meget rundt i her. Men de er bare endnu et eksempel på, at vi var der for hinanden.

Og nu vi taler om dine film - hånden på hjertet: de har altid haft en spøjs tilværelse. I kom godt og helhjertet fra start i 1979 og 1982, men herefter var den økonomisk opbakning fra far Perry tit lidt slingrende, og ind imellem lugtede det lidt af "Her er en tier - stik ind på lageret og se, om der ikke allerede er lidt kostumer og nogle klip, du kan bruge" (indrømmet, det var også en flot Bird of Prey-eksplosion, I fik genbrugt i Generations). Men - og dette er en vigtig pointe - gode idéer koster ikke noget i sig selv. Det var I glade for allerede i 1966, når Kirk og co. blev overfaldet af rumvæsner, der umiskendeligt lignede kunstigt bræk, og det var vi glade for, når filmkulisserne så lidt billige ud.
Måske en og anden fik en kættersk tanke og kiggede længselsfuldt over mod Star Wars-universet med deres massive budgetter - men ikke mig, og ikke andre fans. Det handler om den gode historie og den gode idé. Det positive fremtidssyn og de moralske overvejelser. Vi var stadig rigtig gode venner, os to.

Billede

Jeres problem lå et andet sted. Det var ikke kun budgetterne, eller skuespillerne, der (hånden på hjertet) måske ikke alle var rendyrkede Oscar-kandidater. Da vi nåede frem til 2002, var hele universet ved at knække sammen under 36 års opsparet backstory, der satte stadig større stopklodser for at fortælle historier. Man ville jo helst ikke træde fanbasen over tæerne, og der var altid en eller anden, der kunne huske, at præ-Constitution Class-rumskibe ikke kunne overskride warp 4, når de var i nærheden af en tachyon-anomali, for det sagde de selv i afsnit 47 af Voyager.
Jeg har altid været pænt ligeglade med tachyon-anomalier, ikke mindst når det kommer til warpgrænser (for som alle ved, går grænsen ved warp 6, bah!). Det har altid været historierne og de moralske overvejelser, der var din force - men det var efterhånden klart, at der måtte muges ud på det støvede lager.

"With great power comes great responsibility" - Uncle Ben
"With great investment comes great expectations" - Sumner Redstone

Så efter syv års filmpause skulle der nye boller på suppen. This is not your father's Star Trek indeed. Du var måske nok blevet lidt gumpetung og i alt fald ret indforstået for alle de stakler, der ikke kunne kende forskel på en ferengi og en cardassianer (jeg kunne så lige akkurat, men heller ikke ret meget mere). Der skulle ske noget. Ny warpcore. Ny, sexet besætning og en stor check fra farmand. "Skrot lageret, Køb dig en ny, flot bil og mor dig lidt". Det var måske også det, du havde brug for. Måske havde vi andre det også. Og der var i alt fald fart over feltet, dengang i 2009. Skuespillerne var alle glimrende, for en gangs skyld var det hele flot skruet sammen, og jeg var rigtig godt underholdt. Indflydelsen fra arvefjenden Star Wars var klar, og det havde måske ikke så meget at gøre med klassisk Trek, men som habil sommerunderholdning med rumhjelmen skruet nogenlunde på fungerede det egentlig meget godt. Jeg tænkte, at du lige havde brug for at nyde den nye frihed og give den gas i den dér lækre nye bil, og det skulle du også have lov til. Så ville den gode historie nok vende tilbage i næste film.

Men friheden var en illusion. Du har alle dage primært været et amerikansk fænomen, og pludselig var der 175 mio. dollars, der krævede, at folk i Honduras, Vietnam og især Kina også kunne følge med. De havde nok ikke alle hørt om tachyon-stråler, men en god, gammeldags CGI-eksplosion kan alle sgu da finde ud af.

Let's not do that again

Hvilket bringer os (og den tålmodige læser) frem til Star Trek Beyond.

På nuværende tidspunkt er alle dine skuespillere landet komfortabelt i deres roller. Deres generelle niveau er højere end i de gamle film, og her er mange, fine "character moments". Quinto er en glimrende Spock, og flødebolle-Chris Pike er skidegod, for Shatner var også en massiv flødebolle, endda med kokosdrys. Der har alle dage været for mange centrale personer til, at alle kunne få skærmtid. Men det klarer du egentlig også godt ved at splitte dem alle op.
Jeg krammede mit "Spock lives!"-håndklæde og vuggede frem og tilbage i uafvendelig dødsangst, da det blev annonceret, at Justin Lin (manden, der kan få en sportsvogn til at flyve mellem to højhuse*) skulle instruere. Men - surprise, kære Star Trek! - han gør det mestendels ok. Beyond er mere intim og føles på sine bedste steder som et stort tv-afsnit (som den underkendte Generations-film). Især starten rammer plet, da den tager sig tid til personer og livet på et rumskib. Men så tager fanden ved Lin, for far Perry puster ham i nakken og peger på den store check. De keder sig fanme, seerne ovre i Kina. Kan vi så få noget ILM-rumsmadder, tak! Og det får vi. Det er naturligvis flot, hektisk klippet og temmelig uoverskueligt. Helt efter bogen. Efter 10-15 minutters non-stop pedal to the metal har man brug for at genvinde pusten og at en eller anden bruger 2 minutter på at snakke om sin morgenmad eller fortæller den der gamle joke om ferengien, romulaneren og tønden med altarisk rom. Hvad som helst. Bare giv os en pause. Der er ingen skam i at være 50 år. Men de er utålmodige, dem i Shanghai.
Spock og Bones får opgaven at være filmens hjerte, mens Scotty har været med til at skrive historien og selv agerer comic relief, mens han beamer og beamer. Algierske Sofia Boutella er et fund som en røvsparkende alien, der godt kunne have været brugt mere.

Billede

"You can’t make a cerebral Star Trek in 2016. It just wouldn’t work in today’s marketplace." - Chris Pine

Filmen fungerer egentlig upåklageligt meget af tiden. Man morer sig fint ind imellem, og ser gennem fingre med et sjovt, men også lidt malplaceret motorcykelstunt, der ligner et fraklip fra F&F. Men så sker det. Det hedder sig, at alle parforhold kan tåle én stor brøler. Lavpunktet i hele den massive, 13 film lange saga optræder hen mod slutningen af filmen, og lad os bare sige, at vi to nu har oplevet vores brøler, mens jeg prøver at krølle mine tæer ud igen. Huha, det var dumt.

Historien har jeg sjovt nok behændigt undgået. Idris Elba gør det imponerende godt under massive mængder latex, men det er uklart, hvad det hele egentlig går ud på indtil et massivt plotdump 10 minutter inden slut. Det er ikke specielt overraskende, det vi får, og føles under alle omstændigheder som for lidt og for sent.

Er man til letbenet sommerunderholdning, er Beyond (Beyond hvad?) ikke noget dårligt bud. På skuespilplan og teknisk ditto er der ikke noget at klage over. Men efter vores lange parløb synes jeg, at dit seneste tilbud føles lige så meget som en blindgyde som serien var ved at løbe ind i, dengang i 2002. Ved nærmere eftertanke var det måske ikke så skidt, dengang Perry sad lidt tungt på pengekassen. Det håber jeg du vil overveje, nu hvor onkel Sumner allerede har annonceret din næste film. Og ellers er det måske Discovery-serien, der fra 2017 og frem skal sikre mit fix af intelligent, men ikke kedelig, rumunderholdning med noget på hjerte.

Din ven gennem mange år,
ensign Jacob

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

*: Ups, ikke Lin, men Wan :) Lin kunne til gengæld noget med en kampvogn i FF6.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tirs jul 26, 2016 12:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Haha, super anmeldelse du har fået banket sammen, Bucks! :thumb:


Top
   
 
Indlæg: tirs jul 26, 2016 14:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Buck Rogers skrev:
Jeg krammede mit "Spock lives!"-håndklæde og vuggede frem og tilbage i uafvendelig dødsangst, da det blev annonceret, at Justin Lin (manden, der kan få en sportsvogn til at flyve mellem to højhuse) skulle instruere.


Til Justin Lins forsvar: det var ikke ham, der instruerede den af filmene med højhusene og den flyvende bil. Det var James "Saw" Wan 8)

Rigtig fin anmeldelse, Buck - jeg ved dog ikke om jeg får set filmen før den kommer på Blu-ray eller Netflix :D

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
 
Indlæg: tirs jul 26, 2016 14:18 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
njhansen skrev:
Buck Rogers skrev:
Jeg krammede mit "Spock lives!"-håndklæde og vuggede frem og tilbage i uafvendelig dødsangst, da det blev annonceret, at Justin Lin (manden, der kan få en sportsvogn til at flyve mellem to højhuse) skulle instruere.


Til Justin Lins forsvar: det var ikke ham, der instruerede den af filmene med højhusene og den flyvende bil. Det var James "Saw" Wan 8)

Rigtig fin anmeldelse, Buck - jeg ved dog ikke om jeg får set filmen før den kommer på Blu-ray eller Netflix :D

Ouch, tak for rettelsen (og rosen) - han har nok noget andet på samvittigheden så :) Men jeg retter lige.

Jeg behøvede heller ikke at have set den i biffen, men ... for gammelt venskabs skyld :) Og fordi jeg gerne ville have min datter på 11 med ind og se den.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: fre jul 29, 2016 19:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Jason Bourne AKA The Bourne Letdown (Greengrass, 2016)

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

Så er jeg kommet hjem efter at have set "Jason Bourne", nr. 4 i den "rigtige" Bourne-serie. Og er den så på højde med de tre første film, hvor de sidste to havde Paul Greengrass i instruktørstolen?

Mjah, både og. Den har mere af det samme, men bidrager ikke rigtig med så meget nyt. Hvor man havde Joan Allen i de tidligere film, så har vi Alicia Vikander i den her. Hvor man havde Brian Cox i de tidligere film, så har vi Tommy Lee Jones i den her. Hvor man havde bl.a. Clive Owen og Karl Urban i de tidligere film, så har vi Vincent Cassel i den her. Eneste genganger fra de oprindelige film er Julia Stiles.

De gør det alle godt, især Vikander og Cassel. Tommy Lee Jones virker bare til at køre hans rolle på rutinen, men selv en rutinepræstation fra Tommy-drengen er værd at se. Jeg ser dog mere frem til hans rolle i The Mechanic-fortsættelsen, hvor det faktisk virker til, at han har det lidt sjovt i sin rolle der. Lidt a la hans rolle i "Under Siege".

Og hvor Bourne forsøgte at finde ud af hvem han er i de tidligere film, så forsøger Bourne at finde ud af, hvorfor han blev til den han er i den her. Så kan der vist snart heller ikke koges mere suppe på den historie.

Jeg sad på et tidspunkt og fik et Star Wars-flashback: i de film og det univers hænger det hele sammen, lige meget hvor dumt (Anakin lavede C3PO...) og det var lige ved at nærme sig den slags ideer i den her, når det hele bliver sat sammen til sidst i filmen. Alle har en forbindelse og alle er involveret i hinandens fortid. Come on.

Det er ikke helt så spændende som i de tre første film og ikke så medrivende som det var i dem. Intensiteten bliver forsøgt pumpet i vejret, godt hjulpet af musik af John Powell (også genganger fra de tre første film) og David Buckley, men når man tænker lidt over det, så er det en smule for forudsigeligt det hele og når twistet kommer, så har man gættet det noget før Bourne selv.

Actiondelen kan man dog ikke sætte en finger på (kunne især godt lide biljagten i Vegas), Greengrass' varemærke-klipning er holdt på et tåleligt minimum (selvom det kammer lidt over i den klimaktiske slåskamp) og Damon er så seværdig som altid.

Det er en helt igennem glimrende actionfilm, men ikke meget mere end det. Det er der bestemt heller ikke noget galt med, men når de tre første Bourne-film (især 1 og 3) var så godt håndværk og faktisk havde noget på hjerte, så er det en skam, at de ting, som denne film forsøger at bruge som budskab, virker lidt påklistret.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
 
Indlæg: man aug 01, 2016 10:37 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Jeg så Finding Dory som en del af mit sommerkursus på Filmhøjskolen. Da det var længe inden den danske premiere, blev vi bedt om at holde lidt lav profil med visningen i første omgang. Nu er de første forpremierer annonceret, og da det vist er (skammeligt) længe siden, at en DAHF-anmeldelse er blevet citeret på en filmplakat, kan jeg nok slippe af sted med et par ord.

Billede
Finding Dory a.k.a. There's Plenty More Fish in the Sea (Andrew Stanton, 2016)

Den obligatoriske forfilm, Piper, sætter på godt og ondt rammen for hovedfilmen. En rasende flot visuel side hængt op på et meget tyndt skelet. Pixar har forfinet deres vandanimation til perfektion, men den gode historie mangler og det samlede resultat er ikke overvældende.

For det er svært at komme uden om, at Finding Dory - i mine øjne - er en doven film. En doven og unødvendig efterfølger.

Filmen følger Dory, der var biperson i Nemo. Hun lider stadig af hukommelsesproblemer, men får pludselig flashbacks om, at hun en gang havde en familie. Dem vil hun naturligvis gerne opspore, men det er en udfordring at tage på en større rejse, når man ikke kan huske fra næse til halespids. Dorys eftersøgning fører hende til et stort akvarie-center, hvor hun bl.a. møder den evindeligt gnavne blæksprutte Hank. Imens er Marlin og Nemo taget i hælene (halen?) på Dory, da de ved, at hun vil få brug for hjælp undervejs.

Så vidt den overordnede historie. Hvis vi skal starte i den positive afdeling, er filmen som sagt flot. Animationen er livagtig og meget overbevisende. Til det yngre publikum er der mange, nogenlunde velfungerende gags og et nogenlunde charmerende persongalleri. Jeg fandt Ellen DeGeneres' præstation som Dory enerverende, men det er nok en temperamentssag, men resten fungerer uden at være pragende. Og så skal Stanton have ros for at fortsætte sin forureningsbekymring fra Wall-E. Det bliver ikke proppet ind med skeer, men der er hele tiden en understrøm (!) af miljøbeskyttelses-bevidsthed i filmen.

... men at Dory nu har indtaget pladsen som den mest omsættende animationsfilm i USA nogensinde er mig alligevel en gåde. Jeg skal være den første til at indrømme, at Nemo i min verden er langt fra Pixars top. Men selv blandt mine medkursister, hvoraf flere var store fans af den første film, var der en generelt lunken holdning til Dory. De mange gags til trods virker den overordnede historie ret tilfældigt struktureret - man kunne uden problemer jonglere rundt med mange af delene, uden at det ville gøre nævneværdig forskel. Det er sympatisk at have en hovedperson med et åbenlyst handicap, men hold da kæft, hvor bliver hukommelseselementet også bare malket til det yderste. Og endelig må jeg sige, at hvis filmens miljøbudskab ikke bliver stoppet ned i halsen på tilskueren, gør det overordnede tema - den klassiske "family matters!"-traver - det i alt fald.

Stanton har allerede talt om en treer, og der er som bekendt rigeligt med fisk at vælge imellem. Pixars aktionærer vil utvivlsomt klappe i hænderne over flere fiskeskrøner, men jeg håber virkelig, at den talentfulde instruktør bruger sit krudt på en originalhistorie næste gang. Finding Dory vil helt sikkert underholde mange og tilbyder et par timers frirum, men i den store Pixar-kanon er den en bagatel. En lille, doven fisk.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man aug 01, 2016 11:24 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Billede
Cutthroat Island (Renny Harlin, 1995)
"Bad Dawg!" :wallbanger:

På interrail for mange år siden (1996) var min kæreste og jeg i Østeuropa og havnede en aften i en biograf, der viste Cutthroat Island under navnet Özgür Piratov (eller noget i den stil). Med halvdårlig lyd, spøjse undertekster og i en tilstand af konstant søvnmangel blev det på alle måder en film, der levede op til Özgür Piratov-navnet: den var sgutte særlig god :D
Et par dage efter valgte vi af uransalige årsager at se Showgirls, vist et sted i Ungarn. Det var en god sommer for rejseoplevelser og en skidt sommer for filmkunsten.

Men her år senere, hvor BD-udgaven var kommet ud, havde jeg læst flere anmeldelser, der kiggede på filmen med friske øjne og hævdede, at den måske var lidt misforstået. Så i lørdags fik jeg endelig lokket min kæreste, der nu er min kone, til et gensyn. Der skal åbenbart mere end dårlige 1996-filmoplevelser til at skræmme hende væk.

Alle kender historien, både filmens og dens katastrofale effekt på Carolco. Men hvis man ser bort fra dens evne til at køre et mellemstort filmselskab i sænk - og nøgternt set er der nok mange andre ting, der var medskyldige - er det så en god film?
"God" er nok så meget sagt. "Ufrivilligt komisk, meget dum og jævnt underholdende" er nok mere rammende. Anekdoterne om dens dybt problematiske tilblivelse er legio, manuskriptet halter på utallige måder og dialogen er håbløs - men mest interessant er filmen nok som eksempel på vigtigheden af casting. Trioen Geena Davis, Matthew Modine og Frank Langella er nok den mest fejlcastede i nyere filmhistorie. Davis er en omvandrende katastrofe som piratkaptajn. Hun virker som om, hun er i gang med at øve sig til The Long Kiss Goodnight og kunne ikke have indtaget en optimistjolle i medvind. Og Langella? Som "Dawg Brown" (høhø)? Den anmelder, der mente, at han burde tildeles en Laziest Villain-award får hermed min uforbeholdne støtte. Modine - der var sidste øjebliks-erstatning for Michael Douglas - fjoger rundt et et desperat forsøg på at tage filmen seriøst, og hans kemi med Davis er mindre end nul.

Manuskriptet er pænt idiotisk, og selv om vi hyggede os med et par glas god rom undervejs, havde filmen været en sikker vej til udpumpning, hvis vi havde lavet det oplagte drukspil "drik, hver gang nogen gør noget dumt". Så nej, selv på et stort lærred og med god lyd er Cuttroat Island ikke et overset mesterværk. På den anden side er det svært ikke at holde af Harlins åbenlyse, barnlige begejstring for Bigger Is Better og samtlige piratklichéer i filmhistorien. Der er smæk for skillingen, og hele filmens gigantiske budget er på skærmen, inkl. bunker af slo-mo fægtekampe, flere skibe i fuld størrelse og en eksplosion hver femte minut.
Nøgternt set er giga-succes'en Pirates of the Caribbean jo lige så klichéfyldt - den havde bare et es i form af Johnny Depp.

Min filmsmag har ændret sig meget på 20 år, men åbenbart ikke så meget alligevel :) Men med den rette indstilling og den rette rom (Ron Zacapa 23 års fx) kan man sagtens hygge sig med Özgür Piratov.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man aug 01, 2016 11:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
For længe siden var der en eller anden DAHF'er, der anbefalede den irsk-nordiske '71 herinde. Den var på en to-watch-liste. Den var hamrende god og en meget stærk film om konflikten i Belfast. Stærk film, der virker nærmest helt helt dokumentarisk.

Jeg ville gerne skrive en længere anmeldelse, men lader mig nøje med at skrive :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: for en virkelig god og skarp oplevelse!

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 
Indlæg: fre aug 05, 2016 10:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Everybody Wants Some!! [2016] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

"I'm too philosophical for this shit!"

Jeg ved ikke hvorfor det skulle tage Richard Linklaters nyeste film fire måneder at nå over Atlanten og få dansk biografpremiere, især ikke nu hvor Boyhood blev så stort et hit som den gjorde. Lidt mærkeligt at sidde i biografmørket og se en film der allerede er udkommet på bluray over there. Men heldigvis var den ventetiden værd, og det giver selvfølgelig filmen en ekstra dimension at se den på et stort lærred med perfekt lyd. Og så er det bare altid en fornøjelse at sætte sig til rette og lade sig rive med af et Linklater-værk. Han er en next level-instruktør og hans bagkatalog har haft kolosal betydning for min filmsmag. Få instruktører er som ham garant for en altid ekstremt gennemarbejdet, intelligent-funderet strømning indenfor moderne amerikansk film.

Han er et geni og hans film har en gennemslagskraft som få andre. Han har begået sig i flere (ret forskellige) genrer og excellerer ved, at lave gudsbenåede film i dem alle. Første gang jeg stødte på hans film, var faktisk igennem animation, hvor især mindfuck-mesterværket Waking Life fejede benene fuldstændigt væk under mig dengang i starten af det nye årtusinde. Det er det perfekte trip og den bedste animerede film nogensinde! Den stærkt beslægtede A Scanner Darkly er også helt og aldeles fremragende, hvis man er i det eksperimentelle hjørne. Allerbedst er han dog, når han skruer helt op for den intellektuelle dialog og den fantastiske kærlighed i hans mesterværks-trilogi: Before Sunrise, Before Sunset og Before Midnight. Og så har jeg ikke engang nævnt Boyhood som er en af de film bedste film jeg nogensinde har set. Den ramte plet og fik mig til, at tænke over mit eget liv (som få andre film har gjort før den). Det er et fejlfrit mesterværk!

Men også når han laver slacker-komedier som Dazed and Confused, Slacker eller School of Rock gør han det med en svigende præcision og selvsikkerhed. Og det er præcis hvad han igen har kastet sig over her i Everybody Wants Some!! som er markedsført som en slags spirituel efterfølger til Dazed and Confused (som jo foregår i 70erne). Linklater har også selv kaldt den en slags forlængelse af Boyhood der jo slutter med, at en person starter på college og møder sine nye roommates. Det samme starter Everybody Wants Some!! med. Men her slutter sammenligningen så også, skulle jeg mener. For vi er slet på samme niveau som Boyhood desværre.

Everybody Wants Some!! er en utroligt hyggelig, gennemarbejdet stoner-komedie med et skarpt skåret, dialog-båret manus. Et usvigeligt sikkert periode piece hvor der, som altid med Linklater, er brugt mange penge og ressourcer på at finpudse selv de mindste detaljer så filmens univers er 100% pålideligt (den foregår i efteråret 1980). Og så er der soundtracket hvor der virkeligt er brugt en masse royalty-penge for at sikre rettighederne til de helt rette musik-hits. Soundtracket er fuldstændig spot on med de største hits fra perioden. Stor cadeau til Linklater for at insistere på, at bruge penge på musik.

Skuespillet fejler heller ikke noget, og det er en fornøjelse at se dem folde sig ud i både komiske og mere seriøse scener, altid bundet sammen af den fantastiske dialog som efterhånden er blevet Linklaters varemærke. Det pudsige er, at der reelt ikke er nogen nævneværdig historie i manuskriptet. Der sker ikke en skid. Ingen peaks ellers twists, men alligevel er man godt underholdt stort set hele vejen igennem. Måske kunne der være skåret en småkedelig scene eller to ud henimod slutningen af den 2 timer lange film, men generelt var jeg godt underholdt næsten hele vejen igennem.

En rigtig fin film der dog ikke når niveauet fra hans seneste par film.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Senest rettet af DeathPosture ons aug 10, 2016 8:58, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 
Indlæg: tirs aug 09, 2016 9:47 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Tak for anmeldelsen - jeg havde den egentlig på min radar, men jeg kom helt væk fra den igen. Måske fordi titlen er så generisk og intetsigende. Anyway, den er tilbage på radaren.

Og jeg ville ønske, at jeg kunne sige noget lige så pænt om den film, jeg egentlig havde fravalgt, men blev lokket til at se i går.

Billede
Jason Bourne (Paul Greengrass, 2016)

I en sommer, der tilsyneladende mest består af overproducerede sequels og superhelte-filmatiseringer, havde intet - ikke en gang en uinspireret trailer - forberedt mig på, hvor dårlig en film det femte kapitel i Bourne-sagaen er. Til trods for tæt klippede slagsmål, masser af high-speed chases og intens stirren på forskellige skærme begår Jason Bourne den største dødssynd en popcornfilm kan begå: den er langt hen ad vejen kedelig.

I en nervepirrende åbningssekvens i Athen gør Greengrass det, han er bedst til - at vise spektakulær action med et dokumentarisk anslag OG samtidig give det en undertone af aktuel samfundskritik. Det er imponerende godt skruet sammen og desværre også filmens bedste indslag. Til trods for endeløs globe-hopping kører hele filmens midtersektion i loops som et andet computerprogram, man desperat sidder og håber en eller anden vil hacke:
- hop til ny metropol
- kig på computer- og telefonskærme [* fat det nu, forfattere - det er RØVKEDELIGT at se på googlesøgninger]
- indsæt klip af CIA, der bander, svovler og konspirerer
- send SWAT team, der er fremme om fem minutter
- lad Bourne give dem lammetæv
- gentag

Filmen giver os på intet tidspunkt nogen grund til at holde af eller med nogen af personerne. Slet ikke Bourne himself, der ellers har fået total recall og nu kan huske alt. Herunder, at han er skidesur på CIA og gerne vil have afklaret en gammel familiehistorie. Damon er fysisk effektiv men siger stort set intet hele filmen igennem, og de mange andre, ellers talentfulde skuespillere, bl.a. Tommy Lee Jones og Vincent Cassel, kører på autopilot.

Endelig er der filmens meget omtalte, post-Snowden-vinkel. Verden har ændret sig meget siden seneste ombæring fuldblods-Bourne i 2007. Der er sporing og kameraer alle vegne og teknologiske muligheder, der må give enhver overvågningshaj våde drømme. Greengrass indarbejder det skam også alle steder i sin film, men det virker mest som staffage og betyder i alt fald bare, at CIA glor endnu mere på deres elektroniske dimser [se *]. Og uanset hvad gør det ingen praktisk forskel - CIA kunne indoperere en tracker i Jason Bournes venstre bolle, og som en anden, moderne re-inkarnation af McGyver ville han alligevel altid kunne finde to stoleben og en hagesmæk til at omgå systemet med.

Vi slutter heldigvis med stil med en langstrakt, flot finale i Las Vegas - det ser dyrt ud, og Damon, Jones og Cassel ser alle trætte ud. Det ville jeg nok også gøre, og ikke kun af at fise kloden rundt, mens jeg gloede på min smartphone. Hvis Greengrass og Damon har brugt ni år på at finde på denne tynde omgang, vil jeg foretrække, at de sender serien på pension, inden nogen får en idé til en sjette film.
:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tirs aug 09, 2016 9:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Av av av, det ligner ikke Greengrass at aflevere sådan en omgang bæ. Nu har jeg endnu mindre lyst til at se den. :?

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: tirs aug 09, 2016 9:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Ouch! Tak for advarslen. :| Det bliver et billigt stream herfra.


Top
   
 
Indlæg: tirs aug 09, 2016 9:58 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
YMMV :) Niels var jo lidt mere positiv (tre stjerner) i Bournetråden. Men jeg havde flere gange, hvor jeg sad og tænkte - kan man tage sig en lille morfar, selv om der er skruet godt op for Atmos-anlægget?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tirs aug 09, 2016 21:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Buck Rogers skrev:
YMMV :) Niels var jo lidt mere positiv (tre stjerner) i Bournetråden. Men jeg havde flere gange, hvor jeg sad og tænkte - kan man tage sig en lille morfar, selv om der er skruet godt op for Atmos-anlægget?


Yikes, jeg har billetter til imorgen :?

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
 
Indlæg: tirs aug 09, 2016 21:19 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Jeg er nok bare en sur gammel mand :) Håber du får en fed aften.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 512 indlæg ]  Gå til side Foregående 117 18 19 20 2135 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 36 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team