DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 6:57

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 512 indlæg ]  Gå til side Foregående 116 17 18 19 2035 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors jun 23, 2016 10:29 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
En kort omtale, da jeg ikke var udpræget begejstret for filmen, der ellers har hevet en del priser hjem rundt omkring:

Billede
Tangerine (Sean S. Baker, 2015)
Oh, shut the fuck up you lackey ass bitch!
To transkønnede prostituerede mødes et sted i L.A. Den ene er lige sluppet ud af spjældet og opdager, at hendes alfons (og vist nok kæreste) har knaldet uden mens hun sad inde. Med en hvid kvinde, endda. Undskyld, hvid bitch. Så den forsmåede bitch (undskyld: kvinde) bevæger sig rasende gennem lokalmiljøet på jagt efter alfons og hvid bitch, mens hendes kollega/veninde prøver at dæmpe hendes eksplosive temperament. Samtidig præsenteres vi for en sidehistorie om en armensk taxachauffør, der er til transkønnede men prøver at skjule det over for sin familie.

Teknisk set er Tangerine ret imponerende - den er optaget med tre stk. iPhone 5-kameraer for ca. $100.000. Som eksempel på, hvad man kan opnå for meget få penge, er filmen en inspiration for enhver filmmager in spe. Ok, color grading og klipning er ikke lige mig hele vejen igennem, men det er jo en smagssag. Men jeg fandt manuskriptet temmeligt mangelfuldt. Især i filmens første del er dialogen stort set varianter af "bitch", "fuck" (og afledninger heraf) og "yo girl", hvilket nok er autentisk men også en smule ensformigt. De to hovedpersoners had/kærligheds-forhold udrulles langsomt, og er absolut den del af filmen, der fungerer bedst. Hver af skuespillerne har enkelte rørende scener, især veninden, der betaler penge for at få lov til at optræde på en scene foran et ikke-eksisterende publikum, men ellers fandt jeg det svært at engagere mig i tema og karakterer.

Filmen giver et indblik i en verden, de færreste af os kommer i nærheden af. Om det er autentisk, skal jeg ikke kunne sige, men der er ingen tvivl om, at transkønnede som vores hovedpersoner tit har en svær tilværelse. Det forhindrede dog ikke, at jeg kedede mig jævnt under store dele af filmen - så megen energi uden retning. Hatten af for, hvad Baker prøver. Det fungerede bare ikke rigtig for undertegnede.
:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: ons jun 29, 2016 1:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Black Moon, Frankrig / Vesttyskland, 1975 - IMDB

Jeg sværger jeg snart kan flydende Polsk med alle de film jeg får set derfra, men jeg skvattede lige over denne her, som blev beskrevet som den mest uforståelige film nogensinde. Amatør, siger jeg bare, men den er godt nok ude at skide.

Når en film er så langt ude i hegnet at jeg ikke kan finde på et ord for dens undergenre af fucked up (Holy Motors for eksempel), så er det fuldstændigt omsonst at komme med et synopsis. Det være sagt, så har Louis Malle virkeligt overgået størstedelen af den tiloversblevne avant garde fra dengang.

Så her er ingredienserne. Man tager Alice In Wonderland og smider i en gryde. Krydrer den grundigt med Robert Altman's lidet kendte Images, kyler Bergman's kameramand Sven Nykvist ned i gryden mens man langsomt skruer op for varmen, og ved siden af går man i gang med at sautere Andy Warhol's foretrukne poster-boy og Bertold Brecht's foretrukne skuespillerinde, med revent horn af enhjørning og en god rødvin. Der skulle efter sigende også være elementer af Antonioni's Blow-Up i den - jeg har ikke fået den set endnu, men det skulle gerne ske om godt en uge.

Den er ikke bare helt ude i hegnet, næh, den rev pælene med op på vej forbi. Og dog - jeg er villig til at vædde en fadbamse på at Jan Svankmajer har set Black Moon mindst to gange og tænkt "ja' ve' ås'!", og så gået i gang med sin egen Alice. Der er rigtigt mange paralleller, men stadig to vidt forskellige måder at tackle den historie på.

Er man til Alice, så kan man i særdeleshed roligt se Black Moon. Snuser man lidt til absurd surrealisme, så skal man nok lige se en film eller to inden man når til de to.

Ud over det, Mortenbruun, hvis ikke du har set War Of The Worlds - Next Century (Polen, 1981), så kan du roligt kigge efter den. Trods titlen har den intet med Wells at gøre andet end en dedikering - det er en weird-fi udgave af en Strugatsky novelle (Stalker og Hard To Be A God drengene), og man kan tydeligt se hvor Gilliam og Stoppard fik sidste-minut's inspiration til Brazil fra.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: ons jun 29, 2016 10:40 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Se, den der ordstrøm kan jeg slet ikke slå :D

Billede
Jeg står med det ene ben på vej ned i Smatten foran Orange, så ultra-kurz: Fik set Urmageren i går - fungerer fint som companion piece til Hirschbiegels egen Der Untergang og som en noget mindre kulørt udgave af den ellers udmærkede Valkyrie. Den tager fint hånd om den jævne tyskers oplevelse af nazisternes fremmarch og skildrer en gennemsnitlig mands rejse fra uengageret pragmatiker til afklaret idealist. Christian Friedel gør det virkelig godt i hovedrollen som Georg Elser, hvis historie så afgjort fortjener at blive fortalt. Og selvfølgelig er Burghart Klaußner også med (det er jo en tysk film!) - det er ham her for dem, der ikke er så stive i tyske skuespillere:
Billede

Når det så er sagt, kan jeg vel næppe være den eneste, der er ved at køre sur i vores prøjsiske naboers pendent til amerikanernes Vietnam-navlepilleri. De må da for dælen kunne eksportere film uden swastika og SS-uniformer.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: ons jun 29, 2016 10:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Buck Rogers skrev:
Se, den der ordstrøm kan jeg slet ikke slå :D

Det er osse nemmere at sidde ved sit skrivebord end at stå i mudder til knæene, specielt når man skal skrive om surrealisme. Ville have smidt en smiley på den kommentar, men skal man tro på vejrudsigten, så er der godt nok ikke meget grundlag for at smile.

Frem med den vandtætte poncho, Buck, jeg overlevede både '91 og '97, så du klarer den snildt :thumb:

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: ons jun 29, 2016 10:55 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jaja, det plejer jo at gå i stiv arm og stiv tilstand ;) (og :beerchug: til alle jer bag skrivebordene!)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: søn jul 10, 2016 16:35 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Et lidt utraditionelt indlæg, men jeg vidste ikke lige, hvor jeg ellers skulle proppe det hen.

For tre år siden var jeg på en uges ophold på Filmhøjskolen i Ebeltoft, med Kim Skotte og Henrik Palle som værter. Da en af mine gode venner annoncerede, at de havde fået lokket Jakob Stegelmann til at være kursusleder i år, var det ikke så svært at sige ja tak :)
Så jeg er netop hjemvendt efter en uge om "Animationens verden - fra streg til spil". Og skulle der være nogle blandt DAHF'erne, der nogensinde i et svagt øjeblik havde overvejet et højskoleophold, kan jeg kun give det mine varmeste anbefalinger. Ud over, at Stegelmann har jordens sejeste job, er han også en ufatteligt venlig, imødekommende og meget morsom mand, der samtidig fungerer som omvandrende anekdote- og navneleksikon. I løbet af ugen har vi set så meget animation, at vi alle var skæve i kranierne til sidst, og "Nå, skal I også have pause??" som eneste trøst ;)

Billede
(Jeps, han findes i virkeligheden)

Vi har set alt fra Gertie the Dinosaur over Tex Avery til kortfilm fra animationsskolen i Viborg. Vi har set dokumentarer om Chuck Jones, Disney og Studio Ghibli. Vi har set anime (Porco Rosso, Steamboy og Harlock: Space Pirate), stop motion (The Pirates og Shaun the Sheep) og almindelig animation (forpremiere på Long Way North - kommer til november - samt en lille CGI-sag, som vi vist ikke må sige så meget om før til august ;) ).
Der var klip fra alt fra Robot Chicken og 70er-værket Flesh (!) Gordon til Hell Boy 2.
Der var besøg fra Aardmans chefanimator, Loyd Price, der bl.a. kunne fortælle, at et stk. dukke af overskurken fra Shaun the Sheep koster den nette sum af 135.000.
Billede
(Man kan også nøjes med et billigt får til 15.000 kr)

Vi fik også foredrag af en af folkene bag VFX-studiet Ghost, der har leveret effekter til bl.a. Jurassic World og Cowboys and Aliens. To fyre fra Playdead kom og fortalte om deres opfølger til Limbo, Inside, der så fedt ud og er ret sjovt at spille på et kæmpe biograflærred.
Billede

Og der var besøg fra Nørlum Film, der var med til at lave Song of the Sea. Alle gæsterne blev i øvrigt hængende hele dagen, så man kunne hyggesnakke med dem bagefter.

Oven i det hele havde vi så Jakob Stegelmann, der øste af sin viden fra Troldspejlet, sine mange møder med filmfolk og fra den berygtede produktion på Valhalla (han fik seneskedehindebetændelse af at spille Asteroids på en indkøbt arkademaskine, mens han skulle forestille at producere filmen. De måtte betale 30.000 kr for en fordrukken voice over-fyr, der var løbet fra sin hotelregning. Jussi Adler-Olsen skrev sange til filmen, og Christopher Lee lagde stemme til den tyske udgave). Og meget, meget mere.

Alt i alt har det været en helt fantastisk uge, og kan det lade sig gøre næste år, vil jeg meget gerne med en gang mere :D

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: søn jul 10, 2016 21:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Buck Rogers skrev:
Vi har set anime (Steamboy)

Stakler! ;)
Citat:
Jussi Adler-Olsen skrev sange til filmen

:shock: :shock:


Top
   
 
Indlæg: søn jul 10, 2016 22:07 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Steen T skrev:
Buck Rogers skrev:
Vi har set anime (Steamboy)

Stakler! ;)

Ja, den starter ok men kammer totalt over den sidste time. Ellers ret flot.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man jul 11, 2016 10:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
Et lidt utraditionelt indlæg, men jeg vidste ikke lige, hvor jeg ellers skulle proppe det hen.

Du skal ikke undskylde. Det lyder godt nok som en fed oplevelse :thumb:

Buck Rogers skrev:
Steen T skrev:
Buck Rogers skrev:
Vi har set anime (Steamboy)

Stakler! ;)

Ja, den starter ok men kammer totalt over den sidste time. Ellers ret flot.


Hov hov I to. Steamboy er fandme da god, selvom historien er lidt simpel.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: man jul 11, 2016 11:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Personerne er røvsyge og den sidste time består stort set ikke af andet end eksplosioner og folk der råber "Trykket er for højt! Hvad skal vi gøre?"

Jeg har sjældent kedet mig så meget. Lortefilm. RØV!


Top
   
 
Indlæg: man jul 11, 2016 12:09 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Den startede fint, og jeg kan godt leve med, at der ikke kommer helt så meget ud af især far-bedstefar-konstellationen. Det visuelle design er lækkert, og filmen har en masse gode idéer. Men jeg er enig med Steen i, at filmen er anstrengende til sidst. Men nu skriver du også, at du har set en længere udgave. Måske den er lidt mere helstøbt.

Ses i Ebeltoft næste år, DP ;)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man jul 11, 2016 14:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Jeg sværger for resten at jeg ikke havde læst Eberts anmeldelse inden jeg skrev det der før.
Citat:
There may be possibilities here, but they're lost in the extraordinary boredom of a long third act devoted almost entirely to loud, pointless and repetitive action. [...] At this point, when the movie could potentially get its teeth into something, Otomo goes nuts with brainless action sequences in which one retro-futuristic device after another does battle, explodes, dives, surfaces, floats, opens fire, flies, attacks, defends, and so on.

Hell fucking yes.

Og det er en forfærdelig skam, for der er ikke en finger at sætte på det visuelle.


Top
   
 
Indlæg: man jul 11, 2016 20:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Buck Rogers skrev:
[Vis Spoiler]
Et lidt utraditionelt indlæg, men jeg vidste ikke lige, hvor jeg ellers skulle proppe det hen.

For tre år siden var jeg på en uges ophold på Filmhøjskolen i Ebeltoft, med Kim Skotte og Henrik Palle som værter. Da en af mine gode venner annoncerede, at de havde fået lokket Jakob Stegelmann til at være kursusleder i år, var det ikke så svært at sige ja tak :)
Så jeg er netop hjemvendt efter en uge om "Animationens verden - fra streg til spil". Og skulle der være nogle blandt DAHF'erne, der nogensinde i et svagt øjeblik havde overvejet et højskoleophold, kan jeg kun give det mine varmeste anbefalinger. Ud over, at Stegelmann har jordens sejeste job, er han også en ufatteligt venlig, imødekommende og meget morsom mand, der samtidig fungerer som omvandrende anekdote- og navneleksikon. I løbet af ugen har vi set så meget animation, at vi alle var skæve i kranierne til sidst, og "Nå, skal I også have pause??" som eneste trøst ;)

Billede
(Jeps, han findes i virkeligheden)

Vi har set alt fra Gertie the Dinosaur over Tex Avery til kortfilm fra animationsskolen i Viborg. Vi har set dokumentarer om Chuck Jones, Disney og Studio Ghibli. Vi har set anime (Porco Rosso, Steamboy og Harlock: Space Pirate), stop motion (The Pirates og Shaun the Sheep) og almindelig animation (forpremiere på Long Way North - kommer til november - samt en lille CGI-sag, som vi vist ikke må sige så meget om før til august ;) ).
Der var klip fra alt fra Robot Chicken og 70er-værket Flesh (!) Gordon til Hell Boy 2.
Der var besøg fra Aardmans chefanimator, Loyd Price, der bl.a. kunne fortælle, at et stk. dukke af overskurken fra Shaun the Sheep koster den nette sum af 135.000.
Billede
(Man kan også nøjes med et billigt får til 15.000 kr)

Vi fik også foredrag af en af folkene bag VFX-studiet Ghost, der har leveret effekter til bl.a. Jurassic World og Cowboys and Aliens. To fyre fra Playdead kom og fortalte om deres opfølger til Limbo, Inside, der så fedt ud og er ret sjovt at spille på et kæmpe biograflærred.
Billede

Og der var besøg fra Nørlum Film, der var med til at lave Song of the Sea. Alle gæsterne blev i øvrigt hængende hele dagen, så man kunne hyggesnakke med dem bagefter.

Oven i det hele havde vi så Jakob Stegelmann, der øste af sin viden fra Troldspejlet, sine mange møder med filmfolk og fra den berygtede produktion på Valhalla (han fik seneskedehindebetændelse af at spille Asteroids på en indkøbt arkademaskine, mens han skulle forestille at producere filmen. De måtte betale 30.000 kr for en fordrukken voice over-fyr, der var løbet fra sin hotelregning. Jussi Adler-Olsen skrev sange til filmen, og Christopher Lee lagde stemme til den tyske udgave). Og meget, meget mere.

Alt i alt har det været en helt fantastisk uge, og kan det lade sig gøre næste år, vil jeg meget gerne med en gang mere :D


Det lyder sgu som en fed oplevelse, Bucks! :thumb:


Top
   
 
Indlæg: man jul 18, 2016 21:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Poltergeist (Kenan, 2015)

:starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

So that happened: ikke spor uhyggelig, ikke spændende, ingen personer man gider at holde af og med, misbrug af Hooper/Spielbergs film/ideer og kun et par ting, der fungerede, bl.a. brugen af nyere teknologi til at se den anden verden.

Et tyndt gen-opkog af en sublim film og når der ikke kan tilføjes mere nyt til filmen end en drone, så er det ikke rigtig det værd. Ideen med at lægge mere fokus på lillebroderen end Carol-Anne (heri: Madison) var fin, men der kom ikke noget ud af det.

Og når man lige har set "Stranger Things", der gjorde det hele 100 gange bedre, så er det endnu mere tyndt. "Stranger Things" havde nogle gode børneskuespillere, men i den her kunne børnene lige så godt have læst op fra cue cards: det var lige så medrivende.

Den er nogenlunde på højde med "Poltergeist III", der i det mindste havde den dæmoniske Kane og Heather O'Rourke, men ikke mange andre plusser. Der er endda lånt lidt fra "Poltergeist III" i en af scenerne.

Set på Netflix IE - og heldigvis ikke på indkøbt Blu-ray.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
 
Indlæg: man jul 18, 2016 21:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Muppets Most Wanted (Bobin, 2014)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Meget underholdende Muppets-film med fængende og skæve sange af folkene bag Flight of the Conchords, herlige gensyn med de gamle Muppets-kendinge og fyldt/spækket med cameos (lige fra Christoph Waltz til Celine Dion).

Superskurken Constantine er en ret fed skabning: Kermit med russisk accent og en ret speciel føring af dukken.

I øvrigt rart at se en forholdsvis afdæmpet Ricky Gervais som Constantines håndlanger: det gjorde han ret godt.

Ty Burrells samspil med Sam the Eagle var også meget vellykket. Jeg er dog ikke så vild med Eric Jacobsons stemme som Sam the Eagle: det gjorde Frank Oz bedre. Det skæmmede dog ikke filmen og er nok bare min personlige præference.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 512 indlæg ]  Gå til side Foregående 116 17 18 19 2035 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 50 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team