Oktober gyser udfordring 2015letterboxd.com/skeldal/list/the-horror-challenge-2015I år har jeg valgt at kigge min egen samling igennem, og samle sammen til en liste ud fra de regler jeg har valgt denne gang. Dog er par undtagelser. Det betyder ellers jeg får muligheden for, at hive alle de indpakkede film ned fra hylden, pakke dem ud og endelig se dem.
Listen indeholder 31 film og en enkel bonus, så 32 film denne gang. Flest af dem er amerikanske, en håndfuld engelske, få stykker italienske, et par japanske og Hong Kong. Vi starter helt fra år 1931 til og med 2015, faktisk er der ingen fra 70'erne denne gang. Roger Corman tager prisen som instruktør til hele 6 film.
Mine reglerne for års liste- Der skal være mindst 31 film.
- 5 forskellige årtier skal være repræsenteret.
- Der skal være enten 5 film fra 1 instruktør eller 3 film fra 2 instruktører.
- Der skal være film fra mindst 4 forskellige lande.
- Der skal kun være ikke sete før.
01.
Halloween 2 (Rick Rosenthal)
[1981]Den første film på listen er Rosenthal’s fortsættelse til John Carpenter’s mesterværk "Halloween" fra 1978. Der var en del tumult dengang om hvem instruktøren skulle være og hvordan fortsættelsen skulle strikkes sammen, for Carpenter nægtede at stå bag kameraet og ville hellere lave en anden film først. Efter Carpenter blev færdig med "The Fog" trak han sig endnu mere i land; ”jeg har lavet filmen en gang før, og har egentlig ikke lyst til det igen”, sagde han og anbefalede Tommy Lee Wallace. Wallace droppede ud af projektet for han ikke var tilfreds med plottet, der så alligevel instruerede den tredje Halloween. Efter en del trækkeri med manuskriptet blev den endelig færdig af Carpenter og Hill, efter den del blod, sved og tårer. For de havde planer om en fortsættelse om Myers skulle følge Laurie Strode til sit nye hjem i et højhus, som bekendt ikke endte med. Wallace var ude, derfor hev de den ukendte Rick Rosenthal ind som instruktør på filmen, der alligevel endte med at ikke følge udkastet til film, samt filmen endte faktisk mere over i gore og nøgenhed end Rosenthal havde ønsket. Oversag til det var under produktionen, da Rosenthal var færdig med dagens optagelser, gik Carpenter i gang med at optag de samme scener igen, bare mere blodigt og vise lidt mere hud. Bl.a. kanyle der stikkes i øjet og koge en person i en sygehus karbad-bassin-lignende-ting. Simpelthen fordi Carpenter ville gøre filmen passede mere til 80’er slasher (eller splatter, som nogle ville mene, mere gore end suspense), til stor irritation for Rosenthal.
Puha.. Sikken en omgang jeg fik kævlet løs. Men det forklarer også hvorfor filmen giver de blandet retninger og en følelse af uoverensstemmelse i filmen, både godt og skidt. Filmen er både spændende med fede scener og tåkrummende med plottet og skuespillet. Det hjælper heller ikke at Jamie Lee Curtis’ spilletid foran skærmen er så minimalt som det kan være. Det er heller ikke nemt at lave en fortsættelse af Carpenter’s filmisk poleret mesterværk, men giver et anderledes stil og var med til at sætte præg på efterfølgende slasherfilm. Vi lander på 6-7 stykker ud af 10, afhængig af hvilken humør man er i.
02.
Frankenstein (James Whale)
[1931] It's alive, it's alive!! Ja, reglerne burde ellers være lige til at forstå. Det gik op for mig da jeg fandt min monster-bluray-boks frem, at jeg faktisk havde set filmen før, da jeg fik den hjem i sin tid til ingen penge fra Amazon. Jeg valgte nu alligevel sætte den på, for filmen er jo skide hamrende fantastisk. At se de flotte præstationer fra Boris Karloff, Colin Clive og sammen med de andre er en sand fornøjelse. Filmen er hurtig overstået med dens 70 minutter, men det betyder bare du kan se flere film fra mesteren selv på samme aften.
03.
The Invisible Man (James Whale)
[1933]Endnu en perle på listen fra Whale, der igen giver hele armen. Denne gang med Claude Rains med sin fascinerende og groteske stemme som den gale videnskabsmand, der opdager en kombination af monocaine og andre kemikalier giver usynlighed, med det bivirkning det driver ham til galskab. Claude Rains var totalt ukendt skuespiller dengang, men skal da nok lige love for han fik sat det på plads med den præstation i filmen. Whale gør det igen, billedsiden er smukt og special effekterne er et sandt mester håndværk der er et fryd at se på. En “galmandsfilm” der fortjener kæmpe anerkendelse.
04.
Dark Water / Honogurai mizu no soko kara (Hideo Nakata)
[2002]05.
Bride of Frankenstein (James Whale)
[1935]06.
The Wolf Man (George Waggner)
[1941]07.
Phantom of the Opera (Arthur Lubin)
[1943]08.
Village of the Damned (Wolf Rilla)
[1960]09.
Village of the Damned (John Carpenter)
[1995]10.
Halloween III: Season of the Witch (Tommy Lee Wallace)
[1982]11.
Bloodsucking Bastards (Brian James O'Connell)
[2015]12.
Creature from the Black Lagoon (Jack Arnold)
[1954]13.
The Curse of Frankenstein (Terence Fisher)
[1957]14.
The Hound of The Baskervilles (Terence Fisher)
[1959]15.
Dream Home / Wai dor lei ah yut ho (Ho-Cheung Pang)
[2010]16.
House of Usher (Roger Corman)
[1960]17.
Halloween 4: The Return of Michael Myers (Dwight H. Little)
[1988]18.
The Pit and the Pendulum (Roger Corman)
[1961]19.
Pulse / Kairo (Kiyoshi Kurosawa)
[2001]20.
Tales of Terror (Roger Corman)
[1962]21.
The Raven (Roger Corman)
[1963]22.
Maggie (Henry Hobson)
[2015]23.
The Haunted Palace (Roger Corman)
[1963]24.
Blood and Black Lace (Mario Bava)
[1964]25.
A Girl Walks Home Alone at Night (Ana Lily Amirpour)
[2014]26.
The Tomb of Legeia (Roger Corman)
[1964]27.
Demons 2 (Lamberto Bava)
[1986]28.
Contamination (Luigi Cozzi)
[1980]29.
Halloween 5: The Revenge of Michael Myers (Dominique Othenin-Girard)
[1989]30.
Revenge: A Love Story / Fuk sau che chi sei (Ching-Po Wong)
[2010]31.
Subspecies (Ted Nicolaou)
[1991]BONUS Halloween med kommentarspor (John Carpenter)
[1978]