dfms skrev:
Hvis du ser godt efter, kan man se at de film de scanner er med dobbelt perf, altså er formatet 1,33.
Double perf på Arriflex, som blev brugt på Matador, er 1,37:1 - ikke 1,33:1, men så vigtigt er det nok ikke, hvor meget negativ de havde til rådighed, men mere hvordan den endelige framing er bedst.
Der er jo guidelines i viewfinderen, hvor 1,33:1 er markeret, og man må forvente at disse er brugt, når serien er tiltænkt tv.
http://cinematography.net/edited-pages/ ... Ratios.htm
"Here are the specs for Arri std / super 16 formats (I'll not mention any others)
STD 16 :
Camera aperture 10.3mm x 7.5mm ( 1:1.37 )
1:1.66 and 1:1.85 etc will be cropped from this.
Standard TV Transmission : 9.35mm x 7.0mm ( 1:1.33 )"Når man "zoomer ud", ved at vise mere i siderne, så mister man noget af nærheden i de scener, hvor det oprindeligt er framet lige til kanten.
Når lidt af top og bund beskæres væk, så giver det i nærbillederne også en tydeligt forkert framing.
Sikkert pindehuggeri, men jeg vil fortrække den oprindelige framing, men med de nye farvekorrektioner og renere billede, hvis den mulighed findes.
Det gør den så ikke, desværre.
Flere af de scener, hvor man pludselig er lidt længere fra, synes jeg har lidt "peeping Tom" og "the making of", over sig.
Man kigger med, uden helt at være der.