Den mexicanske filminstruktør Alejandro González Iñárritu har en enormt høj træfsikkerhed og har imponeret mig med alt hvad han har lavet. Jeg er således meget glad for både
21 Grams,
Babel og
Biutiful der alle var markante, tankevækkende film fra øverste hylde og som skulle vise sig, at være tilløb til hans karrieres foreløbige højdepunkt, Oscar-vinderen
Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance). En voldsomt god film der har sat nye standarder på mange forskellige dramaturgiske og tekniske niveauer. Og jeg ser i dén grad frem til hans kommende western
The Revenant som kommer sidst på året i 2015/starten af 2016.
Stort set samme høje træfsikkerhed har amerikanske Spike Jonze der startede sin karriere med, at lave skatevideoer og visionære musikvideoer (tjek hans
CV der mildest talt er imponerende). Men han gør det også godt når han laver spillefilm.
Being John Malkovich og 'efterfølgeren'
Adaptation definerede en generation af krøllede hjerner og satte en fed streg under samarbejdet med Kaufman der senere kulminerede med mesterværket
Synecdoche, New York (som Jonze dog kun var producer på). På trods af, at jeg i første ombæring ikke var helt oppe og køre over
Where The Wild Things Are, har jeg senere måtte revurderet min holdning i mere positiv retning efter et gensyn. Det er en unik film, men det er alligevel hans nyeste film, den helt og aldeles fremragende
Her jeg synes allerbedst om.
Av, den er satme tight den her afgørelse. Det er et par herrer som begge gør det usvigeligt godt og sikkert og jeg glæder mig til, at følge deres karrierer i fremtiden.
Hårdt presset vælger jeg dog, at pege på
Iñárritu som den bedste, da hans film altid går direkte i I-love-you'en hos mig. ¡Viva México!
_________________
Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)Årets film
2009-2021 (+ clickbait) +
ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i |
2019 |
2020 |
2021