DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er lør apr 20, 2024 7:55

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4
Forfatter besked
Indlæg: tirs jan 27, 2015 16:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Henriksen skrev:
Og nyd så bare at jeg valgte at kommentere på din bemærkning om American Sniper's fremstilling af arabere.

Det var jo for fanden derfor jeg undskyldte og foreslog at det blev slettet, idiot!


Top
   
Indlæg: tirs jan 27, 2015 16:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Se her, kattekillinger!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs jan 27, 2015 16:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Konigsberg skrev:
Henriksen skrev:
Nice to know..... Og nyd så bare at jeg valgte at kommentere på din bemærkning om American Sniper's fremstilling af arabere. Så kan du fortsætte bodsgangen og anti-politik hykleriet.

Er det ikke tid til at sætte en Marvel film på? :beerchug:


Captain America??? :laugh:


Top
   
Indlæg: tirs jan 27, 2015 17:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Abildtrup skrev:
Jeg fandt filmen rigtig god, selv med den meget patriotisme og den uheldige baby.
Bradley Cooper leverer en solid præstation og scenerne fra krigszonerne fanger på en måde, jeg selv syntes virker troværdigt nok, til at kunne se med, uden at råbe efter filmen.

Det er en amerikansk film om amerikanere i krig. Selvfølgelig bliver fjenderne onde.
Og så er det jo bare underholdning - og det virker.


+1

Jeg var fint underholdt, omend American Sniper på ingen måde er i samme liga som The Hurt Locker og Zero Dark Thirty. Dertil er mange af protagonisterne lidt for karikerede og stereotype. Hvordan amerikanerne kan Oscarnominere sådan en omgang som denne, kan undre gang på gang.

Selvom Kyle's biografi er fuld af huller og halve sandheder, kan man sagtens se filmen alligevel. Jeg tvivler ærligt talt på, at American Sniper er den eneste krigsfilm (eller genrefilm), der bygger på et bogforlæg og som ikke tager sig nogle gevaldige friheder i forhold til de virkelige hændelser.

I det hele taget synes jeg, man skal afholde sig fra at moralisere alt for meget, når man end ikke har set filmen :beerchug: . Jeg kan lægge hovedet på blokken og afvise, at samtlige arabere i AS bliver fremstillet som barbariske og blodtørstige, hvis det sådan nogle rygter, der skræmmer folk væk. At fravælge American Sniper fordi Chris Kyle tilsyneladende havde et horn i siden på en fyr som Jesse Ventura, er simpelthen useriøst. Jeg synes også, at det trækker voldsomt ned på filmens troværdighed at Kyle ikke kan holde sig til sandheden, men come on...

@ Mills...SE DEN!!! ...og lad høre hvad du synes.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: tirs jan 27, 2015 17:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
DeathPosture skrev:
Billede

Se her, kattekillinger!


Effekten ville nok være større, hvis det var Kællinger og ikke killinger :D

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: tirs jan 27, 2015 17:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Mon ikke en god haglspreder kan tage alle fire i et ryk.... ;)


Top
   
Indlæg: fre jan 30, 2015 11:30 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Bedre sent end aldrig lidt indspark fra min side i denne sprængfarlige debat :)

Noget om helte

Begrebet "helte" er en sjov størrelse. Har vi stadig brug for dem i det moderne samfund?
Nogle mener ja:


Nogle mener nej:


Og nogle kan ikke helt bestemme sig:


I alt fald er der ikke tvivl om, at de fleste menige danskere har det ret akavet med heltebegrebet og nok mest sværger til sådan en underspillet Halfdan Rasmussen-type. Et er sikkert - vi kan slet ikke forholde hos til amerikanernes heltedyrkelse - men i USA har ejerne af $213.423.957 tilsyneladende ikke de store problemer med at sværge til ham her:

Billede
American Sniper aka John Wayne i: Mit Liv Som Fårehund (Clint Eastwood, 2014)
Clint Eastwoods seneste langspiller er en temmelig frustrerende affære. Ikke fordi den er elendig, for det er ikke - men fordi den pga. et svagt manuskript er så pokkers middelmådig.

Hvis vi træder et skridt tilbage, skyldes middelmådigheden ikke mindst filmens råmateriale. Næste gang der skal laves en sniper-film, behøver man ikke vælge fra øverste hylde. Jeg kunne fint have nøjedes med en mand, der havde dræbt halvdelen af alle dem, Chris Kyle har nedlagt. Bevares, jeg har fuld forståelse for, at "the most lethal sniper in US history" ser godt ud på en plakat, men filmen kommer aldrig ud over den grundlæggende forhindring, at Kyle bare ikke er nogen synderligt interessant person.
Bradley Cooper levererer en stor præstation og gør hvad han kan i rollen som den i grunden ikke særligt tiltalende knoldesparker og drukmås, der efterhånden finder sit kald som Fårehunden, hvis opgave det er at beskytte the Land of the Free and Home of the Brave samt sine fæller i marken - men han fremstår aldrig særlig reflekteret. Jovist, der er da visse opgaver, han kvier sig ved, og hans PTSD bliver løbende værre, men ellers ligner han enhver militærleders våde drøm: A man's gotta do what a man's gotta do, og nu handler det blot om at få alle levende hjem.

I den anden bærende rolle har dejlige Sienna Miller fået den utaknemmelige opgave at pendulere mellem uopnåelig babe og hændervridende husmor. Derudover er der ikke nogen af de mange biroller, der for alvor gør sig bemærket. Man kommer ikke under huden på nogen af dem, og derfor er det svært for alvor at engagere sig i, hvem der lever og dør.
Åh jo, nævnes skal selvfølgelig Kyles sadistiske modstykke, Al-Qaedas mesterskytte. Forhåbentlig er han autentisk og ikke opfundet til lejligheden, for ellers ligner han en lidt for belejlig manuskriptopfindelse.

Hvor meget af mytologien omkring Kyle, der er opfundet, skal jeg ikke kunne gøre mig klog på (selv om alarmklokkerne bør ringe over for enhver, der hænger for meget ud med Jesse Ventura), men det er heller ikke afgørende. I princippet kunne han have været en gennemført fiktiv størrelse. Det er ikke så sært, at amerikanerne har brug for en helt, der kan forlene en lang, beskidt krig med en solid dosis utvetydigt formål: dette er grunden til, at vi kæmper. Men filmen tager ikke stilling til denne (selv)mytologisering, og den mangler et skarpt fokus. Hvilken historie er det, vi gerne vil have frem? Er det de menneskelige efterdønninger fra at have dræbt 160 mennesker? Er det kampen for at få familieliv og soldaterliv til at gå op i en højere enhed? Er det et indlæg i debatten om, hvorfor USA overhovedet er i krig?

Man kan ikke underkende filmens kvaliteter. Selvfølgelig er den lidt for lang (Eastwood og Joel Cox, for pokker!), men den er til tider spændende og generelt teknisk velforløst, flot filmet og godt klippet. På sin vis er det også positivt, at Clinten vælger en anden vinkel end alle klichéers moder, "krig er helvede".
Det løser dog ikke det fundamentale problem, at den tematisk ikke udvikler sig nok. Der er ikke større forskel på Kyles mission 1, 2, 3 og 4. En af dem kunne fint have været undværet. Filmen ender med at stå i stampe, lige som sin hovedperson.
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Senest rettet af Buck Rogers fre jan 30, 2015 12:11, rettet i alt 4 gange.

Top
   
Indlæg: fre jan 30, 2015 11:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre jan 30, 2015 11:46 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
:beerchug:
Fik lige fikset en større bunke taste- og formuleringsfejl.

Mht. "Slagteren" - er han opfundet til lejligheden? Man må i alt fald sige, at den scene med ham og 1 stk. værktøj er meget ubehagelig.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre jan 30, 2015 12:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Læser jeg denne her sætning forkert, Buck?

Citat:
selv om alarmklokkerne bør ringe over for enhver, der hænger for meget ud med Jesse Ventura


Er du sur på Jesse Ventura? Er du sur på dem, der stædigt fastholder, at filmen er baseret på virkelighed? Er du overhovedet sur?

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: fre jan 30, 2015 12:20 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Sur? Haha, ikke for fem flade ører :) Højst lidt frustreret over filmen.
Som jeg prøvede at sige, selv om det måske ikke fremgik så klart, er det ikke så vigtigt for min oplevelse, om Kyle er en rigtig person eller ej. Det kunne have fungeret lige så godt, hvis han var inspireret af rigtige personer eller blot opfundet til lejligheden. Så længe han fungerer som hovedperson og følelserne, handlingerne og overvejelserne klinger rigtigt.

Af samme grund er det mig uendeligt ligegyldigt i denne sammenhæng, om Jesse Ventura-anekdoten er sand eller falsk - og min kommentar gik bare på, at Ventura virker som en af de højtskrydende typer, der er god til at iscenesætte sig selv men måske ikke er den skarpeste knallert på havnen. Så det var sagt med et glimt i øjet :beerchug:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre jan 30, 2015 12:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Buck Rogers skrev:
Af samme grund er det mig uendeligt ligegyldigt i denne sammenhæng, om Jesse Ventura-anekdoten er sand eller falsk - og min kommentar gik bare på, at Ventura virker som en af de højtskrydende typer, der er god til at iscenesætte sig selv men måske ikke er den skarpeste knallert på havnen. Så det var sagt med et glimt i øjet :beerchug:

Tjek! :thumb:

Jeg troede, at du mente alarmklokker i forhold til filmen - og ikke i forhold til Jesse Ventura. Ja, han virker helt væk, men det er en forbudt diskussion her på stedet, så ham lader vi sejle i egen lille sø. :help: :beerchug:

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: fre jan 30, 2015 13:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
DeathPosture skrev:
Billede


Helt enig!
Billede

Dog har jeg ikke set filmen, men det er en godt skrevet anmeldelse.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: fre jan 30, 2015 17:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Men der er i hvert fald en ting vi kan konkludere: Alle bør (gen)se "Generation Kill".


Top
   
Indlæg: fre jan 30, 2015 19:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
En film, der sådan virkelig skiller vandene, fortjener altid at blive set. Amerikansk patriotisme er noget særligt. Militærkærligheden ligeså.

Jeg mødte en gut til et amerikansk bryllup i oktober, som sammen med sine militærkammerater skulle på vildsvinejagt i helikopter den følgende weekend, hvor de skulle skyde svinene med maskingeværer oppe fra helikopteren. Først tænker man: yeah, right. Så så man billederne fra en tidligere jagt, hvor sådanne ting faktisk havde foregået. Behøver jeg nævne, at manden så meget frem til American Sniper? :)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team