DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 15:12

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 197 98 99 100 101147 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man jan 05, 2015 12:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

'71 [2014] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

"Hey, listen, I don't want you worried about me, okay? I'll be fine, promise you!"

Året er 1971 og den unge, britiske soldat Gary Hook havde håbet på, at blive udsendt til Vest-Berlin. Men den hårde bootcamp afbrydes i utide og hele kompagniet af nyuddannede britiske soldater bliver i stedet sendt til det borgerkrigshærgede Belfast hvor The Troubles har delt byen i to. Gary når at svinge forbi børnehjemme og sige farvel til sin lillebror og forsikre ham om, at han ikke behøver være bekymret. Et løfte som det skal vise sig, at være svært for Gary at holde.

For det viser sig hurtigt, at Belfast er en regulær krigszone med flere totalt udbombede kvarterer efter den langstrakte konflikt imellem protestanter og katolikker. Allerede dagen efter ankomsten til Belfast, bliver Garys gruppe kastet for løverne og skal gennemføre en højrisiko ransagning og forsøge at sikre skjulte våben. Det besluttes, at soldaterne ikke skal bære riot gear (for ikke at provokere), men det viser sig ret hurtigt at være en MEGET dårlig idé, for katolikkerne har ikke tænkt sig at lade briterne gennemføre deres ransagninger uden modstand. Situationen udvikler sig lynhurtigt i en forkert retning og der går angry mob i den. Helt galt går det, da Gary pludselig er fanget alene og hårdt såret bag fjendens linier (som i øvrigt er filmens danske titel).

Sjældent har jeg set en thriller der er SÅ intens og med så mange neglebider-scener. Det er helt vildt anspændt i stort set hele filmens spilletid og det er virkelig lykkedes at holde paranoiaen intakt selv når man tror, at man har regnet det næste step ud. Men det har man ikke! Fed detalje, at der flere gange undervejs skiftes hovedperson og fokus, så man får set en given situation med "fjendens" øjne også. Det hele er filmet med en lækker 70'er pastiche komplet med filmgrain og det hele. De lange, lydløse drone-scener (især efter eksplosioner) er også enormt vellykkede og er med til at give filmen autenticitet. Og for gore-fans er der også et par nasty scener at glæde sig til. Skuespillet er også i top og i det hele taget oser filmen bare af godt håndværk.

Viben minder lidt om blanding af Argo og Munich og lignende moderne filmatiseringer af politisk ladede 70er-konflikter. Anbefaling herfra!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: man jan 05, 2015 12:53 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
@DP: Jajaja, Liam Neeson, tør øjnene - gerne til tonerne af Laid Back (hvis tema til filmen bruges, hvad, 10-15 gange?). Jeg kan rigtig godt lide deres øvrige børneoutput, ikke mindst Hannibal og Jerry, der gør de fleste af de samme ting som FF (skæve karakterer, gode sange og et spøjst plot) - men den gør det bare så meget bedre. Og uden det fodslæbende tempo. Jeg ved godt, at sandheden gør ondt - måske ikke så meget som en håndmad fra Liam-drengen, men stadig - men du er ganske enkelt nødt til at indse, at jeg har fat i den lange ende og patent på sandheden. Dixi! :lightsabre: :nuts: :thumb:

Men ok, min ven, jeg vil gerne gøre dig glad, så jeg har hermed lagt Sin City 2 på min watchlist (i halen på ca. 250 andre, men intentionen er der :))

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man jan 05, 2015 14:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Lone Survivor [2013] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

"Anything in life worth doing is worth overdoing. Moderation is for cowards!"

Eftersom filmens titel allerede har spoilet filmens slutning, har instruktøren kløgtigt valgt at starte med, at vise den hårdt sårede Marcus Luttrell der som eneste overlevende bliver bragt i sikkerhed efter Operation Red Wings i Afganistan der kostede 19 amerikanske soldater og (estimeret op til) 35 talibankrigere livet. Realismen er i højsædet her, hvilket smukt illustreres af nogle voldsomt flotte billeder. De fejende flotte wideshots filmet med helikopter er et godt eksempel på hvor flot det er. Det er ren referencekvalitet, så flotte er billederne. Selv ikke det håndholdte shakycam eller de mange lensflares irriterer det samlede billede (faktisk tvært imod, da begge effekter er brugt kløgtigt). Ikke noget at sige til, at blurayen scorer fuldt hus på billedkvalitet hos Bluray.com.

Selve historien er både barsk og gribende. Det er en fornøjelse at se de veluddannede badass frømænd stå SÅ meget modstand igennem og stadig, selvom alle odds er imod dem, kæmpe en desperat dødskamp. Det er helt vildt så mange pinsler de skal igennem, og hvis ikke det var fordi man allerede kendte til slutningen, havde man nok ikke regnet med, at det endte med nogen overlevende overhovedet. Højdepunkterne, hvis man kan kalde dem det, er de utallige forgæves forsøg på, at få kommunikationen med Bagram Air Base op at køre. Og de voldsomme rulleture ned af klippebeklædte bakker. Og *den* Chinook helikopter-scene.

Desværre er der et par ting der trækker ned. Blandt andet er taliban-krigerne voldsomt karikerede i både væremåde og udseende (de ligner noget fra Homeland) og så går der lidt for meget fuck yeah 'Murica i den især i filmens første kapitel før missionen går i gang. Det er dog set meget mere udtalt (og værre) i andre film (jeg kigger på dig Act of Valor!) Det samlede billede er dog stadig ret positivt og igen skal realismen fremhæves. Fans af realistiske skildringer af moderne krigshandlinger som f.eks. Green Zone, Body Of Lies, Black Hawk Down, The Hurt Locker, Jarhead, Restrepo og Armadillo vil helt sikkert også være glad for Lone Survivor.

En fin moderne krigsfilm.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Senest rettet af DeathPosture man jan 05, 2015 14:52, rettet i alt 2 gange.

Top
   
 
Indlæg: man jan 05, 2015 14:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
^^
Super fin anmeldelse. Nu så jeg også Rammy havde den på sin top 10 over 2014, så den må ses ved lejlighed.

Den ligger tilgængelig på den danske Netflix, så mon ikke den skal ses i løbet af ugen.

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
 
Indlæg: man jan 05, 2015 16:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Inside Llewyn Davis [2013] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

"If it was never new, and it never gets old, then it's a folk song!"

Jeg er stor fan af Coen-brødrenes altid stemningsmættede og skæve film. De har altid noget at byde på når de dykker ned i de smalleste subkulturer og tegner et detaljeret og afmålt humoristisk tidsbillede af en given periode. Der er altid kælet for selv de mindste detaljer og mindste biroller og det er medvirkende til, at gøre deres film så ikoniske som de altid er. Med denne høje hit rate in mente, havde jeg set voldsomt meget frem til deres nyeste projekt: Inside Llewyn Davis.

Året er 1961 og handlingen er henlagt til det pulserende folkesanger-miljø i New York. Igennem en uges tid følger vi folkesangeren Llewyns liv i og omkring Greenwich Village, hvor han i den grad er down on his luck... Han har intet sted at bo og ingen penge. Hans nye album sælger overhovedet ikke. Han har gjort sin gode vens kone gravid. Han bliver klappet ned i en baggård. Og han slæber rundt i Greenwich med en kat der ikke engang er hans egen. "Folk singer with a cat. You queer?" Det kører, med andre ord, overhovedet ikke for den gode Llewyn.

Og selvom ovennævnte måske lyder som antydningen af et plot, så sker der faktisk ikke ret meget i filmen. Den brillierer ved at være utroligt laidback og afslappet. Den sløve pacing harmonerer ret godt med det faktum, at filmen er et såkaldt skrivebordsprojekt for Coen-brødrene. De har på ingen måde haft travlt med at færdiggøre filmen som de har arbejdet på on/off igennem en årrække. Og det bærer filmen ret meget præg af på både godt og ondt. Joel Coen har udtalt, at katten blev skrevet ind i historien som et plotbærende element fordi der gik lidt for meget navlepilleri i den. Og det var måske en meget god ide. Anyway, som altid er der en række hysterisk morsomme birolle-typer. Skuespillet er i det hele taget spot on, hvilket er medvirkende til at sælge præmissen. Selv Timberlake leverer en fin præstation. Musikken er også stemningsfuld og lyder som noget fra perioden, selvom det stort set alt sammen er nykomponeret. Filmens højdepunktet er den utroligt akavede roadtrip til Chicago. Det kan næsten ikke blive mere Coen'sk.

En hyggelig, underfundig lille film der straks indskriver sig i række af fremragende Coen-film (uden dog at snige sig ind i top 5). Godkendt herfra!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Senest rettet af DeathPosture man jan 05, 2015 16:52, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 
Indlæg: man jan 05, 2015 16:43 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
^ Jeg hyggede mig også meget godt med den (4/6), men som du selv er inde på, er der lidt meget navlepilleri i den. Fin musik, sjove bipersoner - og et tempo, der lige er en tak for fodslæbende. Men det er en åbenlys kærlighedserklæring til tiden og genren, og som sådan fungerer den udmærket, uden at jeg har det store behov for at gense den foreløbig :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tirs jan 06, 2015 23:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Så den danske western "The Salvation" her til aften. Run of the mill plot wise, men visuelt stunning, fremragende spillet og med some good old ultra-violence! Mads Mikkelsen i en dansk spaghettiwestern! Me like!

Billede

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
 
Indlæg: ons jan 07, 2015 11:06 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Nåede den ikke i biffen, men har et svagt punkt for westerns, så den skal ses ved lejlighed :thumb:

Jeg prøver at nå lidt bredt rundt i repertoiret og synes selv, at det gik meget godt med mine to film i går:
The Lego Movie (Phil Lord & Christopher Miller, 2014)
Efter et kvarter var jeg tæt på at sige: "Åh gud, endnu en film med hyperaktive, ironiske CGI-karakterer og popkultur. Madagascar om igen, jeg vil af."
Men så måtte jeg overgive mig, for midt i det rasende tempo er der mange gode jokes, de mange parodier fungerer overraskende godt, og så har man for en gangs skyld fået lavet en franchise-film, der perfekt udnytter alle dele af sit udgangspunkt (instrukser, leg og kreativitet). Men please... hvorfor skal moralen i 4 ud af 5 moderne animationsfilm være "Tro på dig selv?" Vi har hørt det! Vi tror ikke mere af den grund ;)
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

Nå, videre til den anden ende af spektret. Mildest talt.

Hiroshima, Mon Amour (Alain Resnais, 1959)
Efter et kvarter var jeg tæt på at sige: "Åh gud, hvor er det prætentiøst, det her. Det virker mere som en video til en kunstinstallation. Stop verden, jeg vil af."
Men så måtte jeg overgive mig, for efterhånden blev det tydeligt, hvad Resnais prøver at opnå, og jeg blev grebet af legen med tid, rum og personer, og af filmens temaer om hukommelse, glemsel og hvordan vi vælger at bære fortiden videre med os. Ja, det er nok lidt prætentiøst, men det fungerer langt hen ad vejen, og den unge Emmanuelle Riva (Amour) er utroligt fascinerende. Så nu må jeg hellere prøve at få fremskaffet Last Year at Marienbad.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: ons jan 07, 2015 19:40 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Smukt - lige at give Lego en halv stjerne mere end Resnais :)


Top
   
 
Indlæg: ons jan 07, 2015 20:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Mortenbruun skrev:
Smukt - lige at give Lego en halv stjerne mere end Resnais :)



Manden har "klodser"......


Top
   
 
Indlæg: ons jan 07, 2015 20:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Calvary (AKA "Kill Confession"), Irland, 2014 - IMDB link

Det er Søndag morgen, og Fader James, en Katolsk Irsk præst, sætter sig ind i boksen for at lytte til folk skrifte. Her er hvad han hører:

I was raped by a priest when I was seven years old. Orally and anally, as they say in the court reports. This went on for five years; every other day for five years. I bled a lot, as you can imagine. I bled a terrible amount. The man's dead. What good would it do anyway if he were still alive? What would be the point of killing the bastard? That would be no news. There's no point in killing a bad priest. Killing a good one? That would be a shock! They wouldn't know what to make of that. I'm going to kill you, Father. I'm going to kill you 'cause you've done nothing wrong! I'm going to kill you because you're innocent. Not right now, though. I'll give you enough time to put your house in order. Make your peace with God. Sunday week, let's say. I'll meet you down by the beach, down by the water there.

Det var så de første to minutter af filmen. Derefter følger man Fader James i det her lille lokalsamfund, hvor han er en æret og respekteret mand som aldrig har gjort noget galt, og møder folkene i landsbyen, som han een efter een opsøger for at få bare en del af et clue om hvem det egentligt var der truede ham på livet - og om han skal tage det seriøst.

Faktisk minder den mig en stor del om Small Town Murder Songs, som rammy anbefalede for noget tid siden - bortset fra at i Calvary handler mordgåden om et mord der ikke er begået endnu. Desuden er den lavet af John Michael McDonagh, storebror til manden bag In Bruges og Seven Psychopaths, og manden der med sin første film The Guard satte rekord for indie film i Irland. Og det er da osse Brendan Gleeson fra In Bruges i hovedrollen i Calvary, hvilket han gør tæskefedt.

Forskellen fra Small Town Murder Songs er at Calvary har humor. Kulsort og knastør Irsk humor. Der er en rimeligt stor mængde hentydninger til Katolske præsters hang til pæderasti, men ud over det, så er vi langt fra brormands film. Den er mestendels seriøs og går ikke særligt hurtigt, men en snedig dialog og nogle flotte visuals af Irsk natur redder den snildt hjem.

Og så skal det lige nævnes at M. Emmet Walsh er med. Ja, manden der lagde navn til Roger Ebert's "Stanton-Walsh regel", om at hvis enten han eller Harry Dean Stanton er med i en film, så må den være noget værd.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tors jan 08, 2015 0:34 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
:beerchug: Henriksen!

Mortenbruun skrev:
Smukt - lige at give Lego en halv stjerne mere end Resnais :)

Haha - lad mig gætte på, at hvis vi spurgte 85% af brugerne herinde, ville dommen nok være endnu hårdere :D
Anyway, Night and Fog er nok mere min kop te, eller også er jeg bare ikke blevet voksen nok endnu.

@t23: Mht Calvary er den lige pt. øverst på min indkøbsseddel på Amazon, men jeg har ikke kunnet lure, om det er en film, man ser mere end en gang. In Bruges er kun vokset ved gensyn, men jeg var lidt skuffet over Seven Psychopaths, og selv om The Guard er fin, ved jeg ikke lige, om den kommer ned fra hylden igen foreløbig.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tors jan 08, 2015 0:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Buck Rogers skrev:
@t23: Mht Calvary er den lige pt. øverst på min indkøbsseddel på Amazon, men jeg har ikke kunnet lure, om det er en film, man ser mere end en gang. In Bruges er kun vokset ved gensyn, men jeg var lidt skuffet over Seven Psychopaths, og selv om The Guard er fin, ved jeg ikke lige, om den kommer ned fra hylden igen foreløbig.

Den skal have et gensyn på et tidspunkt, men den går ikke hen og bliver den kronede klassiker som Variety gjorde den til. Men det er en god historie med godt skuespil og twisted dialog, så den er alt andet end spild af tid. Gensynsværdien .. njah .. nej, jeg tror ikke det bliver til tre gange, men det bliver i alt fald til to.

Den er i alt fald godt skruet sammen, så naturligvis er low key og langsomt tempo ikke alles smag, og der er ikke et eneste spor af hverken In Bruges eller Seven Psychopaths andet end man skal kunne fatte Irsk humor. Men i de her dage hvor en indie film varer 70 minutter og jeg ho,ldt mig vågen i alle 100 under Calvary efter en lortelang arbejdsdag, jamen, det betyder da etellerandet :)

Det skal dertil siges at Dylan Moran, manden bag komedieserien Black Books, er med. og det gør jo ikke nogen noget ondt :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: fre jan 09, 2015 18:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Jeg sad lige og kedede mig i går aftes, og lavede lidt research. Den højest rangerede monsterfilm på IMDB ligger på 8.0 .. well, der er faktisk to, den originale King Kong og så den første Jurassic Park. Det vil sige, at skal man vurdere monsterfilm efter deres ranglister, skal man multiplicere med 1.25 for at få et realistisk resultat. Har aldrig været til Jurassic Park, men King Kong er et rent tital herfra, med alle dens fejl og mangler.

Så derfor:

Piranhaconda, USA, 2012 - IMDB link

Jamen det er da KLART at man kan lave en hybrid af en piratfisk og en dræberslange. Og det er da helt sikkert der skal vises kavalergang for at hive folk til at se den. Den har dog to (heh heh heh) fordele fremfor alle de andre stupide film i genren. Den første er at selveste Roger Corman havde en finger med i spillet, og den anden er at Michael Madsen er med i den.

Ud af alle de stupide film der ligger i monster movie genren for tiden, så kan man faktisk grine lidt mens man ser denne her. Men æh, koster den jer mere end en tikrone, så er i sgu blevet snydt!

Og gu fanden nej, i slipper ikke for en trailer:



Så med ovenstående forklarede algoritme, tror jeg den kan snige sig op på to en halv. IMDB er faktisk mere generøs end jeg.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: man jan 12, 2015 15:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Nuovo Cinema Paradiso [1989]

Out of the fire of love come ashes. Even the greatest love eventually fizzles out!

Jeg kan næppe skrive ret meget om Nuovo Cinema Paradiso (eller Mine Aftener I Paradis som den hedder på dansk) som ikke allerede er skrevet. Derfor vil jeg fatte mig i korthed og bare konstantere, at det er en fantastisk film som kløgtigt hylder både kærligheden, biografen og det helt store drama. Der grines, der grædes og så grines og grædes der lidt mere.

Jeg så den 173 minutter lange Director's Cut-udgave og efter at have læst hvad der er udeladt i de andre udgaver, tror jeg nok, at jeg er glad for at have set hele møllen. Stor tak til Wigant for anbefalingen som hermed er givet videre til alle: Et italiensk mesterværk af en film! Skal ses!

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 197 98 99 100 101147 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team