DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 4:11

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 166 67 68 69 70147 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors apr 03, 2014 11:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
The Grand Budapest Hotel [2014] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"You're looking so well darling, you really are. I don't know what sort of cream they put on you down at the morgue but, I want some!" Jeg elsker Wes Anderson. Virkelig! Hans navn på en filmplakat er altid garant for fremragende, finurlig underholdning af meget høj visuel kvalitet. Man er aldrig i tvivl om, at man er i gang med, at se en WA-film. Faktisk vil jeg gå så langt, som at påstå, at man kan tage et random still fra en hvilken som helst WA-film, og umiddelbart ville man straks kunne identificeret det som værende fra en Wes Anderson film ud fra de visuelle clues. Så dygtig og detaljeorienteret er han. Desværre er dette både hans største force og hans største problem. Min bio-kammerat kaldte det 'form over indhold' hvor de spektakulære billeder og visuelle virkemidler beskyldes for at dække over en forsimplet historie. Jeg kan sagtens følge kritikken, men jeg er ikke enig. Ingen tvivl om, at historien er relativt simpelt, men når det er så charmerende skruet sammen som her, gør det mig intet. Tværtimod var jeg voldsomt godt underholdt. Historien om hotel-conciergen Gustav H og den nyansatte piccolo Zero Mustafa er både sjov og sørgmodig, men mest af alt er den bare original. Det er selvfølgelig et must, at man køber præmissen, men hvis man gør det, er det storartet underholdning med en endeløs strøm af humoristisk dialog og underfundig væg-til-væg humor. Det hele er bundet sammen af et yderst imponerende ensemble cast, der udover WEs syvende samarbejde med Bill Murray, også byder på roller til kompetente folk som Ralph Fiennes, F. Murray Abraham, Edward Norton, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel and the list goes on! Debutanten Tony Revolori bør også fremhæves, da han gør det aldeles fremragende. Alt i alt en herlig film der er næsten ligeså god som mesterværket Moonrise Kingdom. Varm anbefaling herfra!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: tors apr 03, 2014 11:15 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Ja, jeg var jo lidt mere lunken, men også godt underholdt - og jeg kan se, at vi har nogle af de samme indvendinger. Jeg ville dog ønske, at der var skåret lidt i den kolossale mængde småroller og cameos, så de enkelte personer kunne nå at folde sig bedre ud.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: lør apr 05, 2014 13:57 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
En temmelig blød opstart (med en hel del lak og læder) på Pix for mit vedkommende:

Billede
Cruising (William Friedkin, USA 1980) - politimand Al Pacino går undercover i læderbøssemiljø for at afsløre seriemorder. Pacino er - som i alle film fra denne periode - en fornøjelse at overvære, og han suppleres fint af Karen Allen som bekymret kæreste. Overordnet virker filmen passende rå og "gritty", og derfor skæmmer det også, at næsten alle bøsserne i miljøet er konstant glinsende svedige og ligner kloner af strisserfyren fra Village People.
Et plottwist i filmens slutning virker fortænkt og utroværdigt, men ellers er filmen jævnt underholdende.
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

Billede
R100 (Hitoshi Matsumoto, Japan 2013) - plottet giver ikke meget mening, men jeg prøver. En møbelsælger, der er deprimeret - bl.a. fordi hans kone ligger i koma - tænder på kinky sex og melder sig derfor ind i en bondageklub - med bundet medlemsskab i et år. Da han begynder at blive overfaldet og spanket på offentlig gade og på sit arbejde af SM-quinder finder han ud af, at det næppe var det smarteste, han nogensinde har lavet. En nøglescene er, at han sidder bundet i sin stue (med sin lille søn gagball'et og hængt op i loftet), mens en smælderfed dominatrix kaldet The Queen of Saliva drikker forskellige væsker og spytter på ham i litervis. Er det lige dig, kan du roligt se filmen :)
Senere er der noget med nogle ninjaer, der bliver sprunget i luften, og der er også en metahistorie om filmfolk, der kommenterer på, at filmen her ikke rigtig giver mening. Never were truer words spoken. Matsumoto fyrer gags løs til højre og venstre, og der er virkelig meget, der overhovedet ikke fungerer, men man kan jævnligt ikke holde latteren tilbage, fordi det hele er så bizart. Lort eller lagkage? So bad that it's good? Jeg ved det ikke. Min sidemand bemærkede bagefter, at dette virkelig krævede noget alkohol, og det var måske det, jeg skulle have gjort. Pluspoint for det kæmpe glimt i øjet og de virkelig bizarre indslag, men der er bare for meget, der fiser ud i ingenting.
:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

Billede
The Suspect (Shin-Yun Won, Sydkorea 2013) - Teknisk flot og jævnt underholdende Bourne-klon fra det koreanske samlebånd. Her er intet, man ikke har set bedre før, men man er såmænd udmærket underholdt. 137 minutter er dog alt, alt for langt til den på en gang vildt overkomplicerede og temmelig banale historie om en superagent, der hopper af fra Nord- til Sydkorea, og før du kan brumme "They killed his wife and child - now they must pay the price!" går den vilde skattejagt på vores helt, der er uskyldig anklaget for et mord. I vanlig koreansk stil er der alt for mange forviklinger, men actiondelen er fin nok, selv om vor evigt løbende og kampklare helt jævnligt er ved at krydse over til superheltestatus. Men han løber som sagt meget og er ked - lidt ked - ind i mellem, så jeg tipper Tom Cruise til et remake, selv om Liam Neeson nok også kunne lægge billet ind.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Senest rettet af Buck Rogers tirs apr 15, 2014 13:00, rettet i alt 2 gange.

Top
   
 
Indlæg: søn apr 06, 2014 21:31 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Nå, der var lidt mange slåfejl i forrige indlæg - sådan går det, når der er mange film på programmet ;)

Gårsdagens høst:
Billede
Rio 2096: A Story of Love and Fury (Luiz Bolognesi, Brasilien 2013) - brasilianske animationsfilm er ikke daglig kost på disse breddegrader, og når de så endda har noget på hjerte, er det kun en ekstra bonus. Filmen er et kompakt blik på ca. 600 år af landets historie, vel at mærke den del af historien der omhandler undertrykkelse og frihedskamp. Vores gennemgående hovedperson er en udødelig indianer (!), der lever i slutningen af 1500-tallet, hvor portugiserne invaderer landet, i 1800-tallet, hvor han kæmper for slavernes frihed, i 1968, hvor han er en del af studenteroprøret og bekæmper militærjuntaen - og endelig i år 2096, hvor landet styres af private vagtværn, og hvor vandmangel er blevet omdrejningspunkt for kamp mellem rig og fattig.
Filmen er båret af en tydelig politisk indignation over et land, hvor goderne i den grad er uretfærdigt fordelt. Virkemidlerne er utvetydigt voksne: der er vold, afhuggede lemmer, tortur og sex, men intet af det virker påklistret. Visuelt er filmen spændende, ikke mindst i fremtidssekvensen. Animationen er desværre ret klodset og primitiv, men det er til at leve med.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

... Desværre var Vester Vov Vovs kopi en spøjs omgang. Iflg. div. websites og festivalavisen skulle filmen vare 98 minutter, men den viste kopi sneg sig kun lige op på 75 minutter. Så der manglede næsten 25 minutter! Jeg har været i kontakt med biografen, og spilletiden på nettet er nu rettet til 75 minutter. Weird!!

Billede
Go For Sisters (John Sayles, USA 2013) - go'e, gamle Sayles er et semifast indslag på de københavnske festivaler. Hver gang håber jeg naivt på et nyt værk på niveau med 90'erperler som Lone Star og Limbo. GFS når ikke derop, men det er hans bedste film i adskillige år (ikke mindst en forbedring i forhold til den meget langtrukne Amigo fra 2010). Filmen følger to kvinder, der engang var veninder, men nu er havnet på hver sin side af loven - den ene som parole officer, den anden som ex-junkie. Da førstnævntes søn bliver kidnappet i forbindelse med en sag om menneskesmugling i Mexico, slår de pjalterne sammen, og med en svagtseende eksstrømer (en virkelig veloplagt Edward James Olmos) på slæb graver de sig ned i den betændte mexicanske underverden for at opklare sønnens forsvinden.
Det lyder som en metervarethriller, men som altid er Sayles mere interesseret i relationerne mellem mennesker og troværdigt drama. Han er også altid garant for fremragende personinstruktion og film, der næsten altid er lidt for lange (sådan går det måske, når man selv klipper?). Dramaet er til tider lige underspillet nok, men ellers er det en god, solid film om de snørklede veje, livet kan tage, krydret med thrillerelementer. Og som sagt er Olmos et glimrende indslag.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Senest rettet af Buck Rogers tirs apr 15, 2014 13:01, rettet i alt 2 gange.

Top
   
 
Indlæg: søn apr 06, 2014 21:53 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Og dagens film:
Billede
Life of Riley (Alain Resnais, Frankrig 2013) - en af den franske nybølges grand old men nåede at lave denne film færdig inden sin død. En let, lille og elegant sag om en flok venner, der spiller teater sammen og pludselig kastes ud i personlige kriser, da en af deres nære venner, George, tilsyneladende er ved at dø. Tilsyneladende. For til det sidste er storcharmøren George åbenbart damernes mand, hvilket deres mænd ikke er ubetinget begejstrede for. Det kommer der mange forviklinger og lidt sjov ud af. Resnais lægger ikke skjul på, at der er tale om filmet teater, og den spinkle historie bæres da også kun af sine kompetente skuespillere. En charmerende lille film uden de store ambitioner.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

Billede
Omar (Hany Abu-Assad, Palæstina 2013) - en palæstinensisk Romeo & Julie-historie i Catch-22-forklædning. Så kort kan Abu-Assads Oscarkandidat opsummeres. En ung palæstinensisk bager lever en trist tilværelse på Vestbredden og drømmer om frihed fra de israelske besættere - og om sin bedste vens søster. Da han bliver indblandet i mordet på en israelsk soldat, bliver han fanget og tortureret, men siden frigivet mod et krav om at skulle stikke sin ven. Og hvad gør man så, hvis man i bund og grund ikke orker mere krig, men bare gerne vil have fat i kvinden i sit liv? Mens alle ens venner begynder at mistænke én for at være forræder?
Det er knaldgodt drama, det her. De fleste af skuespillerne er amatører, men det skulle man nu ikke tro, for spillet er godt og troværdigt over hele linjen. Ikke alle karakterer er lige sympatiske (inkl. vores hovedperson), men imponerende nok formår Abu-Assad at være loyal hele vejen rundt. Man er aldrig i tvivl om, at de enkelte karakterer, også israelerne, gør det eneste, der virker rigtigt set fra deres synsvinkel. Filmen er barsk, men ikke udpenslet, stramt fortalt og med en - temaet taget i betragtning - prisværdig lethed. Absolut meget anbefalet.
Instruktøren var i øvrigt til stede og fortalte bl.a., at trods filmens tema var han fortrøstningsfuld for en løsning af Israel-Palæstina-konflikten på den lange bane. Vi håber det bedste.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Senest rettet af Buck Rogers tirs apr 15, 2014 13:02, rettet i alt 3 gange.

Top
   
 
Indlæg: søn apr 06, 2014 22:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Tak for alle dine anmeldelser, Buck :thumb:


Top
   
 
Indlæg: man apr 07, 2014 10:22 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Selv tak, fedt at de bliver læst :D

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man apr 07, 2014 12:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
Selv tak, fedt at de bliver læst :D

Det kan du tro de gør. Og tak herfra også! :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: tirs apr 08, 2014 12:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Aronofskys Noah er ikke nogen perfekt film. Faktisk er den meget ujævn, men her dagen derpå kan jeg alligevel ikke helt ryste den af mig! Den har nogle scener og nogle billeder man ikke lige glemmer og der er masser af stof til eftertanke. Samtidig er det til tider en ret sindssyg film. Den er meget syret og går det ene øjeblik fra hollywood blockbuster smadre-alt film til et stille nærmest Triersk drama. Andre gange minder den mere om den fantastiske The Fountain. Med andre en ret speciel filmoplevelse som jeg ikke lige glemmer. Russel Crowe spiller desuden meget overbevisende.

Per Juul Carlsen fra Filmland skrev at "det er en usædvanlige film" og det kan jeg kun give ham ret i! :shock:

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Markedsføring af filmen har også været ret mærkelig for det er ikke den film som traileren sælger. Ingen tvivl om at Paramount og Aronofsky har haft deres kampe om denne.
Soundtracket til Noah af Clint Mansell er ikke overraskende også fantastisk.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Senest rettet af Mills tirs apr 08, 2014 12:31, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 
Indlæg: tirs apr 08, 2014 12:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Shiva skrev:
Mills skrev:
Men efter 2eren er han én af de bedste.


Det er noget af en salgstale, du har rodet dig ud i. Nu bliver man vist nødt til at tjekke den ud :D


Fik du set den? :D

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
 
Indlæg: ons apr 09, 2014 9:40 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Nå, har været lidt bombet de seneste dage, så jeg er bagud med Pix-rapporterne.
Mandag:
Ud over filmene stødte jeg på Hany Abu-Assad, instruktøren af Omar, og fik mig en længere snak med ham. Den slags muligheder er jo det fede ved en filmfestival. Jeg kan i øvrigt se, at hans forrige film, den meget roste Paradise Now, kan ses på Filmstriben.

Billede
A Touch of Sin (Jia Zhangke, Kina 2013) - udviklingen raser afsted i det moderne Kina, men det kan være et svært sted at overleve, hvis man ikke er blevet en del af det økonomiske opsving. Det viser Zhangke med al ønskelig tydelighed med sin Cannes-vinder (bedst manus), hvor vi følger fire mennesker, der alle er blevet udsat for en eller anden form for urimelighed (synd, om man vil) og ender med at svare igen med ekstrem vold. Første historie er næsten den bedste: en minearbejder prøver konstant at råbe sine omgivelser op for at gøre opmærksom på, at deres arbejdsgivere snyder dem, så vandet driver, men alle har for travlt med at ligge på maven for byens mest succesfulde søn, der vender hjem med kæmpestor bil og privatfly - uanset, at begge dele er købt for penge, der nok nærmere skulle have ligget i borgernes lommer i stedet. Vores hovedperson bliver latterliggjort, og til sidst får han nok og tager grusom hævn.
Filmen er en kritik af den ekstreme pengefiksering og stigende egoisme, der præger det kinesiske samfund. Voldssekvenserne er meget stiliserede, men fungerer godt i helheden. Teknisk set er filmen også virkelig flot skruet sammen, med effektivt kameraarbejde og vellykket klipning. Jeg kunne godt have ønsket mig en større sammenhæng mellem de fire sekvenser, men der er selvfølgelig en pointe i, at de nævnte problemer foregår alle steder i samfundet.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

Billede
Svinene/Les Salauds (Claire Denis, Frankrig 2013) - jeg har hørt meget godt om Claire Denis, men denne her var ikke lige min kop te. Et firma er kørt i sænk, og dets ejer begår selvmord. Ejerens kone kan ikke overskue situationen og tilkalder sin bror, en slagkraftig sømand, der kaster sig ud i et større projekt med at tage hævn over den mand, som han mener er skyld i hele miseren. Samtidig er hans niece (firmaejerens datter) udsat for sexmisbrug, som komplicerer tingene yderligere.
Den første halve time af filmen forstår man hat af, hvad der foregår. Strukturen er meget fragmenteret og temmelig forvirrende, men efterhånden åbenbarer historien og de forskellige personer sig for en, og man begynder at forstå sammenhængen mellem de forskellige begivenheder. Men synderligt dramatisk eller engagerende bliver det aldrig, og særligt problematisk er det, at et af filmens omdrejningspunkter - niecen - aldrig bliver skildret, så man virkelig interesserer sig for hendes skæbne.
Velspillet og nydeligt filmet, men ikke meget mere end det.
:starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty:

Billede
Our Robocop Remake (diverse, USA 2014)
DISCLAIMER: Inden filmen var der fri bar i Cinemateket, og da jeg mente, at det ville gavne oplevelsen, røg der et par øl eller tre indenbords inden filmens start. Muligvis har det påvirket min dømmekraft ;)
Robocop er en af mine favoritfilm fra firserne, og idéen om at genindspille den ved at lade 61 instruktører stå for hver deres lille sekvens af filmen - for absolut ingen penge - lød som en sjov idé. Og det er det også - en del af tiden. Her er alt fra musicalindslag til Flash- og 8-bit-animationer og masser af dårlige parykker og kiksede Robodragter. Filmen er i den grad oplagt til hyldest og parodi, og de bedste af indslagene er virkelig godt lavet og/eller hylemorsomme. Fx er Murphys aflivning på fabrikken indspillet med en flok babyer (!), og voldtægtsscenen, som vores helt afværger, er nu ganget op med 20, så det vælter ind med forbrydere, der får pløkket sjoveren i småstykker. Men der er også en hel del, der aldrig skulle have været medtaget.
Måske var det min (og de andre gæsters) dalende promille [DISCLAIMER!], måske var 108 minutter bare lidt lang tid til sketches af svingende kvalitet, men der blev lidt længere mellem grinene hen ad vejen. Men again, i selskab med Robocopfans og et par øl var det sgu en meget underholdende omgang, og man må tage hatten af for kreativiteten og alsidigheden i projektet.
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: ons apr 09, 2014 10:14 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Tirsdag:
Lidt for mange dage i træk uden så meget søvn gjorde, at jeg droppede to visninger (Night Moves og Kim Ki-duks Moebius - øv!) og nøjedes med en enkelt film:

Billede
For Those in Peril (Paul Wright, Skotland 2013) - et lille, skotsk fiskersamfund bliver ramt af en tragedie, da en båd med seks unge mænd forliser og de fem af dem forsvinder, sandsynligvis druknet. Man skulle tro, at der ville blive taget godt mod den sidste, men overleveren, Aaron, har alle dage været en lidt skæv eksistens, der ikke rigtig passede ind i den barske kultur. Resultatet er, at landsbyens beboere i deres frustration vender sig mod ham som et let offer. Aaron gør sit bedste for at klare sig igennem, men han er et skrøbeligt væsen, der snart bliver overbevist om, at hele situationen er hans fejl, og at han må ud og finde de fem, herunder hans bror, fra båden.
Briterne har alle dage været gode til socialrealisme, uden at det bliver kedeligt eller uvedkommende. Filmen er et stærkt portræt af et lille samfund, hvor der ikke er megen plads til at stikke ud og være anderledes. Temaer som sorg og skyld er godt skildret, og spillet, især George MacKay som Aaron, er godt hele vejen rundt. Filmen er blevet sammenlignet med Malicks værker, og det er ikke helt ved siden af, men også Beasts of the Southern Wilds blanding af fantasi og realisme er på banen. Det er nok i øvrigt filmens svageste træk, for det fungerer ikke altid lige godt (der er et par over-the-top-indslag hen mod slutningen, der stilistisk ikke hænger sammen med resten af filmen). Men ellers et rigtig positivt bekendtskab.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: ons apr 09, 2014 17:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Fede CPH PIX anmeldelser :beerchug:

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
 
Indlæg: tors apr 10, 2014 9:34 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jamen tak da :)

Billede
Rags and Tatters (Ahmad Abdalla, Egypten 2013) - Pix-folkene har spurgt nogle af os med filmpas, om vi ville anbefale nogle film til hjemmesiden. Jeg pegede bl.a. på Rags and Tatters, fordi den iflg. festivalprogrammet skulle give en bedre forståelse af det egyptiske forår og baggrunden for revolutionen. Og det kunne da kun blive interessant for en udefrakommende som mig.

Argh.

Undskyld. Kan jeg nå at lave det om?

Instruktørens mål har været at skildre det egyptiske forår indefra, og set fra underklassens synsvinkel (i stedet for middelklassen). Fra mediernes side var der utroligt meget fokus på Tahrir-pladsen, men revolutionen foregik også andre steder og havde stor indflydelse på en masse menneskers liv. Mennesker, vi meget sjældent hører om. Vi følger en unavngiven mand, der undslipper fra fængslet i Cairo og bevæger sig gennem byens slumområder og støder på kristne, muslimer og diverse andre mennesker - alt imens han prøver at nå frem til en tv-station med nogle optagelser fra fængslet, der vil påvirke opfattelsen af revolutionen. Det er vist nogenlunde det. Jeg kæmpede for at holde opmærksomheden rettet mod lærredet. Jeg kan i hvert fald konkludere, at mange dele af Cairo er utroligt nedslidte og hærgede, og at folk der har brug for et bedre liv. Hvis Lasse Spang Olsen på et tidspunkt skal lave I Kina Spiser De Hunde 3: I Cairo er de virkeligt fattige, så må jeg skuffe ham og sige, at den allerede er lavet.

Jeg ville utroligt gerne synes om det her dybt sympatiske projekt, men det fungerer hverken dramatisk eller dokumentarisk. Vores hovedperson er (åbenbart bevidst) valgt så neutral som muligt, så man ikke skulle kunne anklage ham for at tilhøre den ene eller anden gruppering. Han har (igen, bevidst) ingen dialog og har (ubevidst?) et udtryksregister som en karton letmælk. Filmen snegler sig afsted, og med mindre man er godt bekendt med Cairos geografiske layout, kan det være svært at følge, præcis hvor han er eller hvem han taler med. Jeg har sådan medium styr på hovedtrækkene i oprøret i Egypten, men kom til kort adskillige gange og blev heller ikke voldsomt meget klogere undervejs. Heldigvis blev visningen reddet af en Egypten-journalist fra Politiken, der bagefter kunne sætte tingene i relief og bl.a. også nævnte, at instruktøren selv havde indrømmet, at filmen vist ikke var helt vellykket.
Så...
:starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: for at vise nogle af konsekvenserne af oprøret
:starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: for de gode intentioner
minus
:starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: for at tabe det meste på gulvet igen
=
:starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

Nå, resten af dagen var langt bedre - det følger i næste post.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tors apr 10, 2014 11:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Buck Rogers skrev:
Jamen tak da :)

Billede
Rags and Tatters (Ahmad Abdalla, Egypten 2013) - Pix-folkene har spurgt nogle af os med filmpas, om vi ville anbefale nogle film til hjemmesiden. Jeg pegede bl.a. på Rags and Tatters, fordi den iflg. festivalprogrammet skulle give en bedre forståelse af det egyptiske forår og baggrunden for revolutionen. Og det kunne da kun blive interessant for en udefrakommende som mig.

Argh.

Undskyld. Kan jeg nå at lave det om?

Instruktørens mål har været at skildre det egyptiske forår indefra, og set fra underklassens synsvinkel (i stedet for middelklassen). Fra mediernes side var der utroligt meget fokus på Tahrir-pladsen, men revolutionen foregik også andre steder og havde stor indflydelse på en masse menneskers liv. Mennesker, vi meget sjældent hører om. Vi følger en unavngiven mand, der undslipper fra fængslet i Cairo og bevæger sig gennem byens slumområder og støder på kristne, muslimer og diverse andre mennesker - alt imens han prøver at nå frem til en tv-station med nogle optagelser fra fængslet, der vil påvirke opfattelsen af revolutionen. Det er vist nogenlunde det. Jeg kæmpede for at holde opmærksomheden rettet mod lærredet. Jeg kan i hvert fald konkludere, at mange dele af Cairo er utroligt nedslidte og hærgede, og at folk der har brug for et bedre liv. Hvis Lasse Spang Olsen på et tidspunkt skal lave I Kina Spiser De Hunde 3: I Cairo er de virkeligt fattige, så må jeg skuffe ham og sige, at den allerede er lavet.

Jeg ville utroligt gerne synes om det her dybt sympatiske projekt, men det fungerer hverken dramatisk eller dokumentarisk. Vores hovedperson er (åbenbart bevidst) valgt så neutral som muligt, så man ikke skulle kunne anklage ham for at tilhøre den ene eller anden gruppering. Han har (igen, bevidst) ingen dialog og har (ubevidst?) et udtryksregister som en karton letmælk. Filmen snegler sig afsted, og med mindre man er godt bekendt med Cairos geografiske layout, kan det være svært at følge, præcis hvor han er eller hvem han taler med. Jeg har sådan medium styr på hovedtrækkene i oprøret i Egypten, men kom til kort adskillige gange og blev heller ikke voldsomt meget klogere undervejs. Heldigvis blev visningen reddet af en Egypten-journalist fra Politiken, der bagefter kunne sætte tingene i relief og bl.a. også nævnte, at instruktøren selv havde indrømmet, at filmen vist ikke var helt vellykket.
Så...
:starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: for at vise nogle af konsekvenserne af oprøret
:starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: for de gode intentioner
minus
:starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: for at tabe det meste på gulvet igen
=
:starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

Nå, resten af dagen var langt bedre - det følger i næste post.


:laugh: :thumb:

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 166 67 68 69 70147 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team