Nå, har været lidt bombet de seneste dage, så jeg er bagud med Pix-rapporterne.
Mandag:
Ud over filmene stødte jeg på Hany Abu-Assad, instruktøren af Omar, og fik mig en længere snak med ham. Den slags muligheder er jo det fede ved en filmfestival. Jeg kan i øvrigt se, at hans forrige film, den meget roste Paradise Now, kan ses på
Filmstriben.
A Touch of Sin (Jia Zhangke, Kina 2013) - udviklingen raser afsted i det moderne Kina, men det kan være et svært sted at overleve, hvis man ikke er blevet en del af det økonomiske opsving. Det viser Zhangke med al ønskelig tydelighed med sin Cannes-vinder (bedst manus), hvor vi følger fire mennesker, der alle er blevet udsat for en eller anden form for urimelighed (synd, om man vil) og ender med at svare igen med ekstrem vold. Første historie er næsten den bedste: en minearbejder prøver konstant at råbe sine omgivelser op for at gøre opmærksom på, at deres arbejdsgivere snyder dem, så vandet driver, men alle har for travlt med at ligge på maven for byens mest succesfulde søn, der vender hjem med kæmpestor bil og privatfly - uanset, at begge dele er købt for penge, der nok nærmere skulle have ligget i borgernes lommer i stedet. Vores hovedperson bliver latterliggjort, og til sidst får han nok og tager grusom hævn.
Filmen er en kritik af den ekstreme pengefiksering og stigende egoisme, der præger det kinesiske samfund. Voldssekvenserne er meget stiliserede, men fungerer godt i helheden. Teknisk set er filmen også virkelig flot skruet sammen, med effektivt kameraarbejde og vellykket klipning. Jeg kunne godt have ønsket mig en større sammenhæng mellem de fire sekvenser, men der er selvfølgelig en pointe i, at de nævnte problemer foregår alle steder i samfundet.
Svinene/Les Salauds (Claire Denis, Frankrig 2013) - jeg har hørt meget godt om Claire Denis, men denne her var ikke lige min kop te. Et firma er kørt i sænk, og dets ejer begår selvmord. Ejerens kone kan ikke overskue situationen og tilkalder sin bror, en slagkraftig sømand, der kaster sig ud i et større projekt med at tage hævn over den mand, som han mener er skyld i hele miseren. Samtidig er hans niece (firmaejerens datter) udsat for sexmisbrug, som komplicerer tingene yderligere.
Den første halve time af filmen forstår man hat af, hvad der foregår. Strukturen er meget fragmenteret og temmelig forvirrende, men efterhånden åbenbarer historien og de forskellige personer sig for en, og man begynder at forstå sammenhængen mellem de forskellige begivenheder. Men synderligt dramatisk eller engagerende bliver det aldrig, og særligt problematisk er det, at et af filmens omdrejningspunkter - niecen - aldrig bliver skildret, så man virkelig interesserer sig for hendes skæbne.
Velspillet og nydeligt filmet, men ikke meget mere end det.
Our Robocop Remake (diverse, USA 2014)
DISCLAIMER: Inden filmen var der fri bar i Cinemateket, og da jeg mente, at det ville gavne oplevelsen, røg der et par øl eller tre indenbords inden filmens start. Muligvis har det påvirket min dømmekraft
Robocop er en af mine favoritfilm fra firserne, og idéen om at genindspille den ved at lade 61 instruktører stå for hver deres lille sekvens af filmen - for absolut ingen penge - lød som en sjov idé. Og det er det også - en del af tiden. Her er alt fra musicalindslag til Flash- og 8-bit-animationer og masser af dårlige parykker og kiksede Robodragter. Filmen er i den grad oplagt til hyldest og parodi, og de bedste af indslagene er virkelig godt lavet og/eller hylemorsomme. Fx er Murphys aflivning på fabrikken indspillet med en flok babyer (!), og
voldtægtsscenen, som vores helt afværger, er nu ganget op med 20, så det vælter ind med forbrydere, der får pløkket sjoveren i småstykker. Men der er også en hel del, der aldrig skulle have været medtaget.
Måske var det min (og de andre gæsters) dalende promille [DISCLAIMER!], måske var 108 minutter bare lidt lang tid til sketches af svingende kvalitet, men der blev lidt længere mellem grinene hen ad vejen. Men again, i selskab med Robocopfans og et par øl var det sgu en meget underholdende omgang, og man må tage hatten af for kreativiteten og alsidigheden i projektet.