DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 18:09

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tors dec 19, 2013 11:15 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
De 10 bedste kærligheds- og romantiske film, kåret af DAHF
Juryen har voteret, og selv om vi godt kunne have brugt flere stemmer, skal der ikke være tvivl om, at vi har at gøre med et virkelig kompetent liste :) (ambitionen var oprindeligt en top 25, men det kunne stemmeantallet ikke rigtig bære).
Buddene har været meget alsidige, både geografisk og tidsmæssigt. Der var film fra Mexico (på plattysk!), Rusland, Frankrig og USA - og fra 1927 og frem til i år. 96 forskellige, alt i alt. Moderne succeser som Love, Actually og Pretty Woman har ikke fået en eneste stemme, men til gengæld er der blevet plads til nogle mere skæve titler. Kom ikke og sig, at vi ikke har alsidig smag herinde :thumb:

Blandt boblerne er anerkendte film som Vertigo, Before Midnight, The Graduate, Four Weddings and a Funeral og også Cameron Crowes Say Anything. When Harry Met Sally... var også på mange lister, men fik for det meste ikke ret mange point, så den kom ikke på den endelige liste.
Nå, men lad os komme i gang:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Senest rettet af Buck Rogers tors dec 19, 2013 11:46, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tors dec 19, 2013 11:15 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
#10
Billede
Titanic (James Cameron, 1997)
Med: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane

"A seventeen-year-old aristocrat, expecting to be married to a rich claimant by her mother, falls in love with a kind but poor artist aboard the luxurious, ill-fated R.M.S. Titanic."
Hvad kan dog siges om Camerons mega-über-blockbuster, som ikke allerede er sagt? Den slog alle rekorder, den kunne komme i nærheden af, og gave store dele af befolkningen lyst til at kværke Celine Dion :)


#9
Billede
Eternal Sunshine Of The Spotless Mind (Michel Gondry, 2004)
Med: Jim Carrey, Kate Winslet, Kirsten Dunst, Elijah Wood

"An estranged couple have each other erased from their memories".
Michel Gondrys surrealistiske fortælling gav svaret på et spørgsmål, som mange med kærestesorger har prøvet at stille sig selv.


#8
Billede
It Happened one Night (Frank Capra, 1934)
Med: Clark Gable, Claudette Colbert

"A pampered socialite (Claudette Colbert) tries to get out from under her father's thumb, and falls in love with a roguish reporter (Clark Gable)"
Prototypen på en screwballkomedie, der som den første hapsede de fem store Oscars (film, instruktør, 2x hovedrolle og manuskript.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors dec 19, 2013 11:28 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
#7
Billede
The Apartment (Billy Wilder, 1960)
Med: Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Fred MacMurray

"A man tries to rise in his company by letting its executives use his apartment for trysts, but complications and a romance of his own ensue."
Wilders Oscarvinder er en sjældent vellykket kombination af instruktørens flair for kynisme, romantik og komedie.


#6
Billede
Sunrise (Friedrich Murnau, 1927)
Med: George O'Brien, Janet Gaynor

"A married farmer falls under the spell of a immoral woman from the city, who tries to convince him to drown his wife."
Den eneste stumfilm på listen er især kendt for sin ekspressionistiske billedside, som Murnau havde taget med sig fra Tyskland til Hollywood.


#5
Billede
In the Mood for Love (Wong Kar-wai, 2000)
Med: Tony Leung, Maggie Cheung

"A man and a woman move in to neighbouring Hong Kong apartments and form a bond when they both suspect their spouses of extramarital activities."
Wong Kar-wais film har sparsom dialog og fokuserer i stedet på sin overvældende billedside . Filmen hænger løst sammen med Days of Being Wild og den senere 2046.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors dec 19, 2013 11:44 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
#4
Billede
The Notebook (Nick Cassavetes, 2004)
Med: Ryan Gosling, Rachel McAdams, Gena Rowlands, James Garner

"A poor and passionate young man falls in love with a rich young woman and gives her a sense of freedom. They soon are separated by their social differences."
En helt klassisk tåreperser med store følelser (og et par charmerende hovedpersoner) og med instruktørens egen mor i en central rolle. Filmen fik en blandet modtagelse af anmelderne men blev godt modtaget af biografgængerne (og DAHFs brugere :))


#3
Billede
Moulin Rouge! (Baz Luhrman, 2001)
Med: Ewan McGregor, Nicole Kidman, Jim Broadbent

"A young English writer falls in love with the terminally-ill star of the Moulin Rouge, cabaret actress and courtesan Satine"
Billed- og lydsiden er skruet op til 11 i Luhrmans på alle måder overvældende musical, der har et særdeles overbevisende hovedrollepar i McGregor og Kidman.


#2
Billede
Gone With The Wind (Victor Fleming/George Cukor, 1939)
Med: Olivia de Havilland, Clark Gable, Vivien Leigh

"A manipulative Southern belle carries on a turbulent affair with a blockade runner during the American Civil War."
Den 8-dobbelte Oscarvinder har måske ikke nogen stor personlighed i instruktørstolen, men er til gengæld et fantastisk produkt af studiesystemet, når det var bedst. Episk historie, store kostumer og store følelser. Og så fik Clark Gable, der var fremragende som den kyniske Rhett Butler, lov til at sige "damn" i slutscenen, hvilket også må siges at være et plus :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors dec 19, 2013 11:51 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Ahr, så kom da med nummer 1! ;)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: tors dec 19, 2013 11:57 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Hey, er jeg dramaqueen eller hvad?? ;)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors dec 19, 2013 12:05 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Og (måske ikke så overraskende) - flest point og flest stemmer:

#1
Billede
Casablanca (Michael Curtiz, 1942)
Med: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Reins, Peter Lorre

"Set in unoccupied Africa during the early days of World War II: An American expatriate meets a former lover, with unforeseen complications."
Was that cannon fire or is it my heart pounding? Udødelige citater, humor, mindeværdige biroller, Dooley Wilson, kærlighed, selvopofrelse og The Usual Suspects. Michael Curtiz' mesterværk har det hele, og selv om Ingrid Bergman aldrig forstod hvad al virakken gik på, er filmen blevet en vaskeægte klassiker.


Og det var så listen :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors dec 19, 2013 16:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 03, 2003 13:56
Indlæg: 5279
Geografisk sted: København SV
Det er da en fin liste, vi her har fået strikket sammen, der er endda flere imellem jeg personligt har til gode...
Tak for indsatsen Buck :beerchug:

_________________
/Tigerdyr


Top
   
Indlæg: tors dec 19, 2013 16:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Tigerdyr skrev:
Det er da en fin liste, vi her har fået strikket sammen, der er endda flere imellem jeg personligt har til gode...
Tak for indsatsen Buck :beerchug:


Rigtig fed liste, jeg er glad for, at se flere af mine favoritter på den endelige liste.
Godt arbejde Buck! :beerchug:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors dec 19, 2013 17:24 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Det er i alt fald fedt at se, at der stadig er liv i den halvdøde patient, Mr. DAHF :)

Jeg mangler kun at se It Happened One Night (og Say Anything), men der er mange spændende titler i de forskellige indlæg, og jeg skal helt sikkert ha' set Blue Valentine og Chungking Express. Og så må jeg også hellere få opgraderet mit GWTW-dvd.

Så må vi jo finde ud af, hvad vi skal lege næste gang ;)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors dec 19, 2013 23:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Tak for listen og det fine arbejde Buck!!! Ville ønske der var flere (mig selv inklusiv), der havde overskud til lignende initiativer.

Til listen kan jeg bare sige AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRGGGHHHH!!!! :cry3: SGU DA IKKE CASABLANCA???!!!!!

...men smag og behag er selvfølgelig forskellig :beerchug:

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: fre dec 20, 2013 10:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 23, 2004 18:37
Indlæg: 2383
Tak for listen. Er superglad for at GWTW er #2. Knapt så meget at den er slået af Casablanca ;)

Hmmm. Huskede jeg selv "It Happened One Night" ? Det tror jeg faktisk ikke. Superfilm. Godt at se den på listen.

Tak til Buck Rogers :thumb:

_________________
Serier set i 2015
"Always be a first-rate version of yourself, instead of a second-rate version of somebody else." - Judy Garland
"Ej, Elin, nu har jeg brugt en hel eftermiddag." || "Frankly my dear, I don't give a damn"


Top
   
Indlæg: søn aug 28, 2016 13:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University


Date night med filmnørderne

Hvad byder du uventede dates? Tja, hvis du er en gnaven filmnørd eller bare gerne vil lade dig inspirere af de gnavne filmnørder til en fantastisk date-film, så er her svaret på alle dine bønner.

Vi fik udfordringen: I får fem aftener og fem film til at overbevise jeres udkårne om, at I er den eneste ene. Der var ingen kriterier for hvilke film vi kunne vælge: det var fuldstændig op til os.

En times snak blev hurtigt til to og de fem aftener blev lavet om til fire pga. tidspres. Der er britiske romantiske komedier, spansk horror, dansk folkekomedie, amerikansk musikfilm og australske dramaer på menukortet.

Lyt med og hør om vores valg passer bedst til Patrick Bateman eller Mr. Darcy.

God fornøjelse.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team