DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 1:28

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: man okt 07, 2013 15:51 
Offline

Tilmeldt: ons okt 02, 2013 14:00
Indlæg: 8
Nå er kommet lidt i et dilemma.

Har over de sidste x uger snakket med håndværkere, læst på forummer og diskuteret frem og tilbage omkring mit kommende hjemmbio projekt.
Ganske enkelt har jeg en kælder som passer perfekt til en hjemmebio (7,5 x 4,7m) borset fra at alle vægge og loft er sten/beton. Og da det ikke er synderligt positivt samspillende omkring akustikken var min plan at sætte gipsvægge op, hele vejen rundt plus i loftet også et godt gulvtæppe på.
Under en af mine samtaler med en tømrer, nævner han at ydervæggen ikke lader til at være isoleret og det derfor ikke er hensigtsmæssigt at sætte dampspærre op. Han spørger om jeg kan finder noget bevis for/imod og lover jeg vil kigge bygge papirene igennem. Det eneste jeg finder er følgende:

Vedrørende efterisolering af kælderydervægge, anbefales det kun udført udvendigt (evt. i
forbindelse med dræn), idet efterisolering på varm side kan ændre på fugtforholdene i
konstruktionerne (væggene), hvilket kan give risiko for gener, mug m.m.

Nu er der allerede dræn hvilket jo er fint nok, men det ændrer ikke på at jeg (så vidt jeg kan se) er kraftigt frarådet at opsætte en indervæg med isolering. Hvilket ødelægger mine planer kraftigt.
Også kommer det interessante. Hvilke andre typer akustikforbedring kan jeg foretage mig? Evt et gardin hele vej rundt af molton? Eller bare sætte nogle løsthængende absorbers/diffusors op?


Top
   
Indlæg: tors okt 10, 2013 21:55 
Offline

Tilmeldt: tirs apr 23, 2013 15:31
Indlæg: 4
Hejsa.

Jeg havde lidt de samme udfordringer med hensyn til min kælder, har stengulv, trælofter, halvdelen af rummet er fuldmuret, resten er gipsvægge med isolering i.

Jeg fik et ret tykt gulvtæppe på, som netop er designet til at hjælpe på akustikken i et rum, egetæpper laver flere typer af disse.
Der udover fik jeg langs hele den ene væg hvor der ligeledes er to vinduer, tykke mørklægnings gardiner fra loft til gulv, som hænger i folder, firmaet jeg bestilte dem hos, som var ude og måle op, anbefalede 2.5 meter stof løbende meter, og det er måske lige i overkanten, dobbelt op tror jeg er rigeligt.

Dette fik jeg lavet efter jeg havde en teknikker ude og måle akustikken i rummet,og da jeg alligevel skulle have total mørklægning var dette klart det rette valg efter hans anbefaling, som også er en billig løsning i forhold til så meget andet, og det må siges at have klaret jobbet, på den anden væg hænger der film plakter i rammer, så væggen ikke er bar. men gardiner suger lyden til sig, og laver man en klap test nu, falder lyden til jorden med det samme..

Håber du kan bruge informationen


Top
   
Indlæg: man okt 21, 2013 15:51 
Offline

Tilmeldt: ons okt 02, 2013 14:00
Indlæg: 8
Absolut, det er lige netop den slags input jeg søger.

Min umiddelbare tanke er nu at love et gipsloft med en smule isolering i, også få lagt et godt gulvtæppe på. Derudover ville jeg godt have lidt gardiner ligesåmeget af æstetiske årsager så det er jo kun win-win at de opfylder flere formål.
Jeg havde tænkt mig at få dem syet i noget scene-molton, har hørt så meget godt og det er ikke synderligt dyrt så regner med det blir vejen.
Også kan jeg jo altid lave nogle dæmperammer hvis der stadig skulle opstå enkelte refleksioner.

Har du evt. nogle billeder, ville mægtig gerne se dit rum?


Top
   
Indlæg: man okt 21, 2013 16:25 
Offline

Tilmeldt: tirs apr 23, 2013 15:31
Indlæg: 4
http://imageshack.us/photo/my-images/850/hhri.jpg/
Hermed et billede, som du kan se har jeg valgt tunge mørklægnings gardiner i højre side, som virkelig gav noget til rummet.


Top
   
Indlæg: man okt 21, 2013 19:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
vestrebio.dk skrev:
http://imageshack.us/photo/my-images/850/hhri.jpg/
Hermed et billede, som du kan se har jeg valgt tunge mørklægnings gardiner i højre side, som virkelig gav noget til rummet.

Hvad gør du så med loftet? Der må være en del rungen fra de hulninger.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: man okt 21, 2013 20:58 
Offline

Tilmeldt: tirs apr 23, 2013 15:31
Indlæg: 4
Konigsberg skrev:
vestrebio.dk skrev:
http://imageshack.us/photo/my-images/850/hhri.jpg/
Hermed et billede, som du kan se har jeg valgt tunge mørklægnings gardiner i højre side, som virkelig gav noget til rummet.

Hvad gør du så med loftet? Der må være en del rungen fra de hulninger.


Nej det har jeg nu ikke de store problemer med, har overvejet at prøve at sætte nogle troltex plader op over hvor højtalerne står. Men tror ikke det gør den stor forskel.
Lydteknikeren kunne heller ikke måle noget som gav anledning til de store bekymringer, det ville være i småtings afdelingen.


Top
   
Indlæg: tirs okt 22, 2013 11:15 
Offline

Tilmeldt: ons okt 02, 2013 14:00
Indlæg: 8
vestrebio.dk skrev:
http://imageshack.us/photo/my-images/850/hhri.jpg/
Hermed et billede, som du kan se har jeg valgt tunge mørklægnings gardiner i højre side, som virkelig gav noget til rummet.


Fedt, tak. Ja det bliver nok meget i den stil da jeg også har et vindue i den side i rummet. Nu må vi se.
Hvor meget kostede det at få målt rummet?


Top
   
Indlæg: tirs okt 22, 2013 14:26 
Offline

Tilmeldt: tirs apr 23, 2013 15:31
Indlæg: 4
berazzi skrev:
vestrebio.dk skrev:
http://imageshack.us/photo/my-images/850/hhri.jpg/
Hermed et billede, som du kan se har jeg valgt tunge mørklægnings gardiner i højre side, som virkelig gav noget til rummet.


Fedt, tak. Ja det bliver nok meget i den stil da jeg også har et vindue i den side i rummet. Nu må vi se.
Hvor meget kostede det at få målt rummet?


Jeg er så heldig at have en kammerat, som arbejder et sted hvor de blandt andet laver videokonference rum for firmaer, hans kollega laver disse målinger for firmaet, så to flasker god rødvin :clap:
Så det var til at overkomme.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team