DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er lør apr 20, 2024 2:03

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 125 26 27 28 29147 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons maj 08, 2013 10:24 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
@Henrik - tak for omtalen af Scarlet Street. Kinos udgivelser plejer desværre at være lidt dyre, for ellers kunne den være interessant at tjekke ud.

Carnage (Roman Polanski, 2011)
Billede
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:
"How can you let her call our son a criminal? We come over here to work things out with them and they, they insult us, they browbeat us, they lecture us about being good citizens of the planet! I am glad our son kicked the shit out of your son and I wipe my ass with your human rights!"

To forældrepar mødes, fordi deres respektive sønner har været i totterne på hinanden, og den ene har slået et par tænder ud på den anden. Der skal bare lige glattes en smule ud, siges undskyld og placeres lidt skyld, så kan livet gå videre. I hvert fald i teorien.

På den ene side har vi den politiske korrekte Penelope (Jodie Foster) og hendes - ved første øjekast - glade bamse af en mand, Michael (John C. Reilly), der gerne vil have hele affæren overstået og komme videre. På den anden side står det forsømte overklasseløg Nancy (Kate Winslet) og hendes mand, hot shot-advokaten Alan (Christoph Waltz), der har mere fokus på et søgsmål i millionklassen end to 11-årige, der har været oppe at slås.

Men efter lidt indledende dans om den varme grød tager det ene ord det andet, og da der kommer lidt whiskey indenbords kan det nok være, at de fine fornemmelser ryger ud til højre og der kommer nogle sandheder på bordet. For de to par kan ikke udstå hinandens værdier, personligheder, jobs eller noget som helst andet. Men som det skal vise sig, kan de to ægtepar egentlig heller ikke døje hinanden. Og alle deres ophøjede og højpandede idealer om, hvordan to knægte laver konflikthåndtering, fordamper mens de selv går mere og mere i barndom. Det er vældig underholdende :)
Den største positive overraskelse er Reilly, der starter som den lidt underdanige ægtemand, men ender med at få sagt sin emsige kone et par sandheder om hvad han egentlig synes om hende. Jodie Foster er som altid god og overbevisende den ulideligt selvretfærdige Penelope, der konstant skal belære sine omgivelser. Waltz er også overbevisende som den uengagerede karrierefyr, der ikke kunne være mere ligeglad med hele affæren, selv om hans konstante telefonsamtaler om jobbet virker lidt som en parodi. Til gengæld var jeg ikke helt overbevist af Winslet, men som jeg ser det er hun også den, der har fået mindst at arbejde med.

Filmen er baseret på et teaterstykke, og det lægger den ikke skjul på. Jeg kunne godt have ønsket mig, at Polanski havde leget lidt mere med kameraet, og at dialogen til tider havde været skarpere. Men som en slags moderne, light udgave af Hvem Er Bange For Virginia Woolf?, fungerer filmen fint. Det er egentlig også meget passende, at den kun varer 76 min.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man maj 13, 2013 10:33 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Så fik jeg endelig set Tinker Tailor Soldier Spy (2011), som jeg har hørt meget blandet om. Cast'et er jo imponerende, og jeg kan godt lide le Carrés bøger (og de øvrige filmatiseringer), men har aldrig set tv-serien. Jeg var også forberedt på, at filmen ville være indviklet og ikke udpensle nogen detaljer for den dumme seer. Men de sidste 20-25 minutter følte jeg mig alligevel temmelig idiotisk, for jeg mistede komplet det minimum af overblik, jeg havde oparbejdet den første halvanden time. Sådan er det muligvis at være spion? Plottet er spændende, tidsbilledet er ramt rigtig godt, men der er et par personer for meget at holde styr på, og flere af dem (bl.a. Ciarán Hinds' og David Denciks roller) nåede jeg aldrig helt at finde ud af hvad betød for historien, selv om de tilsyneladende burde være ret vigtige. Ah ja, ind imellem skal man vel være lidt fatsvag ;)
Men indtil da var jeg godt underholdt, og skuespillerne leverer varen over hele linjen.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man maj 13, 2013 10:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Buck Rogers skrev:
Så fik jeg endelig set Tinker Tailor Soldier Spy (2011), som jeg har hørt meget blandet om. Cast'et er jo imponerende, og jeg kan godt lide le Carrés bøger (og de øvrige filmatiseringer), men har aldrig set tv-serien.

Du har virkeligt noget tilgode i så fald. Filmen når ikke serien til sokkeholderne, men det er heller ingen nem opgave at skære seks timer ned til to.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: søn maj 19, 2013 23:09 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Billede
The Last Waltz, 1978, instrueret af Martin Scorsese

Koncertfilm på BD har ofte den fordel fremfor CD'er at de er mixet med 5.1 lyd. Det giver mulighed for fantastiske musikalske oplevelser, og hvis man har bare den mindste interesse for "classic rock" (herunder folk rock, country rock og americana), så er The Last Waltz en af de absolutte højdepunkter.

Filmen er en optagelse fra november 1976 med The Band's afskedskoncert i San Fransisco. Musikerne i The Band (Rick Danko, Robbie Robertson, Richard Manuel, Garth Hudson, Levon Helm) havde på daværende tidspunkt spillet sammen i 16 år under forskellige navne og i forskellige sammenhænge. De første 8 år fungerede de primært som backingband for forskellige kunstnere, og det kulminerede med at de var backingband for Bob Dylan i den periode hvor Dylan skiftede til elektrisk. Det gjorde dem flyveklare til at tage navnet "The Band" og udgive plader i eget navn.

Lead guitaristen Robbie Robertson var gode venner med Martin Scorsese, og Scorsese kunne ikke lade være med at få dokumenteret denne koncert, som han anså som afslutningen af en epoke, ikke bare for The Band, men for den musikscene der havde været præget af rock siden midt 1960'erne. Efterfølgende var Robertson involveret i soundtrack for mange af Scorsese's film.

Til koncerten havde The Band inviteret mange af deres musikalske venner, som spillede med på enkeltnumre. Det var navne som f.eks. Bob Dylan, Eric Clapton, Van Morrison, Muddy Waters, Neil Young, Joni Mitchell m.v. På trods af disse gæster så er det dog meget klart at de 5 musikere i The Band er fuldt på højde hvad angår musikalske evner. Faktisk er det vildt så stor spilleglæde der bliver lagt for dagen, når man tænker på at bl.a. var fordi de var trætte at være uafbrudt "on the road" i 16 år at der overhovedet blev lavet en afsked. Samtidig er det også tydeligt at der er i hvert fald 4 ud 5 bandmedlemmer der konkurrerer om at være lederen af The Band.

Dette kommer til udtryk i de små interviews (foretaget af Scorsese efter optagelsen af koncerten) der er lagt ind mellem de enkelte musiknumre. Herudover er også et par numre der er optaget efterfølgende i studie med gæstemusikere, der kompletterer alle de forskellige musikalske udtryk og indtryk som definerer The Band; Levon Helm kalder det bare "Rock n Roll" og lyser op i et stort smil i et smukt øjeblik.

Som antydet er lydkvaliteten fænomenal, og hvert instrument står knivskarpt i mix'et. Det er et godt tegn at filmen indledes med teksten "This Movie Should Be Played Loud". Den er optaget på 35 mm film og blandt kameramændene er Michael Chapman, Vilmos Zsigmond og Laszlo Kovacs, som alle 3 har del i den amerikanske films guldalder i 1970'erne.

Det er fuldt fortjent at The Last Waltz er nummer 2 på Totalfilm's liste over de bedste koncertfilm nogensinde.


Top
   
 
Indlæg: man maj 20, 2013 2:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Henrik24 skrev:
Det er fuldt fortjent at The Last Waltz er nummer 2 på Totalfilm's liste over de bedste koncertfilm nogensinde.

Hvad ligger øverst? Stop Making Sense forhåbentligt? :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: man maj 20, 2013 8:22 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Den havde repremiere i Imperial for nogle år siden, hvor jeg var inde at se den. Bestemt flot, men jeg kedede mig bravt :oops:
Måske skulle man give den et forsøg mere :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man maj 20, 2013 10:31 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
t23 skrev:
Henrik24 skrev:
Det er fuldt fortjent at The Last Waltz er nummer 2 på Totalfilm's liste over de bedste koncertfilm nogensinde.

Hvad ligger øverst? Stop Making Sense forhåbentligt? :)

Ja, den er nr. 1.


Top
   
 
Indlæg: man maj 20, 2013 11:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 17, 2004 19:38
Indlæg: 1500
Geografisk sted: Slagelse
Buck Rogers skrev:

Filmen er baseret på et teaterstykke, og det lægger den ikke skjul på. Jeg kunne godt have ønsket mig, at Polanski havde leget lidt mere med kameraet, og at dialogen til tider havde været skarpere. Men som en slags moderne, light udgave af Hvem Er Bange For Virginia Woolf?, fungerer filmen fint. Det er egentlig også meget passende, at den kun varer 76 min.



Til gengæld er man sgu også godt underholdt de 76 min. Jeg så den blot med et dovne øje, men efter 15 min sad jeg ude på kanten af sofaen. Fantastiske person skildringer, også når de går i opløsning ;)

_________________
"Free Truman!"


Top
   
 
Indlæg: man maj 20, 2013 12:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Henrik24 skrev:
t23 skrev:
Hvad ligger øverst? Stop Making Sense forhåbentligt? :)

Ja, den er nr. 1.

Der må den for min skyld glædeligt blive liggende. Hvis man kombinerer hvor mange kopier jeg har slidt op og hvor mange jeg har givet væk i gaver, så er det mindst ti og nok nærmere femten.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: fre maj 24, 2013 11:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Oblivion [2013] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:
"60 years ago, Earth was attacked. We won the war, but they destroyed half the planet. Everyone's been evacuated. Nothing human remains. We're here for drone repair. We're the mop-up crew." Hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg ved at være godt og grundigt træt af Tom Cruise. På trods af et imponerende bagkatalog af (gode) film, overskygger hans bizarre privatliv efterhånden hans skuespil-meritter, og det er ærgerligt. Men min fascination af post-apokalyptiske film, fik mig alligevel hevet i biffen for at se nyeste opus, sci-fi baskeren Oblivion. Og den var heldigvis bedre end frygtet. Visuelt er det en overdrevet flot film med imponerende SFX, fejede flotte landskaper og bedst af alt, den er ikke i 3D! Jeg glæder mig allerede til et gensyn på bluray. Skuespillet er også acceptabelt, minus et par boring bi-roller (jeg kigger på jer, Nikolaj Coster-Waldau og Morgan Freeman!) men det er til, at leve med. Desværre er plottet ikke på samme høje niveau. Historien er tynd, har gigantiske plothuller og så stjæles der så skamløst fra andre (og bedre) sci-fi film, at det tager totalt overhånd. The Matrix, Star Wars, I Am Legend, Moon og 2001: A Space Odyssey er bare nogle af de mange film der plankes fra, og det bliver pinligt til sidst (Bespin Cloud City, come on!) Hvis historien havde været mere original, var der basis for en fantastisk film, men den er stadig godkendt herfra.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: fre maj 24, 2013 14:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Jagten [2012] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"Jeg tror du skal tage hjem igen Lucas, og lade Grethe være i fred!" Thomas Vinterbergs mesterværk Festen (1998) er, uden sammenligning, den bedste danske film jeg har set, så hver gang Vinterberg er ude med en ny film, er min interesse vakt. Tematisk, befinder vi os i samme (social)realistiske verden som både Festen og Submarino. Handlingen er henlagt til en mindre provinsby, hvor den fraskilte Lucas arbejder som pædagog. Han har en hund med det utroligt irriterende navn Fanny. Han hænger tit ud med sin bedste ven Theo og Theos familie, inklusiv hans datter Klara. Hun er hemmeligt betaget af Lucas, men han kan naturligvis ikke kan gengælde hendes følelser. Det siger hun til en anden pædagog i børnehaven. Og så starter det mest groteske cirkus ellers, og i løbet af ingen tid er Lucas totalt outet og lagt for had af hele byen. Small town mentality når det er værst. Beskrivelsen, af hvordan en fjer bliver til 500 høns, vurderer jeg til, at være relativt realistisk, og det er skræmmende at se hvordan ellers velmenende mennesker, kan udvikle sig til modbydelige monstre på et meget løst grundlag. Ligeledes er det yderst interessant, og dybt skræmmende, at se hvordan én enkelt persons inkompetence og manipulation (ledende spørgsmål, etc.) kan få så katastrofale følger. Skildringen af disse problemstillinger, gør filmen ufattelig vedkommende og gør den til et vigtigt indspark i samtidens debat. Den bør ses af denne grund alene. Men pas på, den kan være MEGET svær at se, når man selv har børn, men det er alle strabadserne værd. Fremragende film!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: fre maj 24, 2013 15:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Dark City [1998] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"You must listen to me. You have lost your memory. There was an experiment. Something went wrong. Your memory was erased. Do you understand me?" Før Sin City, før Memento, før Inception og før The Matrix kom neo-noir sci-fi baskeren Dark City der uden tvivl har været en kilde til inspiration for dem alle, og som efterhånden har opnået kultstatus indenfor genren. Og det er ganske fortjent, for det er en rigtig god, flot og ikke mindst, tankevækkende film, der på mange måder var forud for sin tid. Dels er det en god historie og dels er den tekniske side overlegen, med det ene fede shot efter det andet (effekten med de bevægelige bygninger er cool). Og det er på trods af en utrolig høj cut-hastighed - der cuttes i gennemsnit hvert 2. sekund, men det bliver sjovt nok aldrig irriterende. Karakterne er også utroligt kantede og karikerede, men på en eller anden måde køber man præmissen, og man suges lynhurtigt ind i det noir-dystre Metropolis-inspirerede Dark City-univers. Blurayen er svær at finde til fornuftige penge, men det kan varmt anbefales, for det er en rigtig fed film.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: fre maj 24, 2013 21:14 
Offline

Tilmeldt: lør jan 27, 2007 23:47
Indlæg: 4466
Geografisk sted: Sønderjylland
DeathPosture skrev:
Billede
Dark City [1998] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"You must listen to me. You have lost your memory. There was an experiment. Something went wrong. Your memory was erased. Do you understand me?" Før Sin City, før Memento, før Inception og før The Matrix kom neo-noir sci-fi baskeren Dark City der uden tvivl har været en kilde til inspiration for dem alle, og som efterhånden har opnået kultstatus indenfor genren. Og det er ganske fortjent, for det er en rigtig god, flot og ikke mindst, tankevækkende film, der på mange måder var forud for sin tid. Dels er det en god historie og dels er den tekniske side overlegen, med det ene fede shot efter det andet (effekten med de bevægelige bygninger er cool). Og det er på trods af en utrolig høj cut-hastighed - der cuttes i gennemsnit hvert 2. sekund, men det bliver sjovt nok aldrig irriterende. Karakterne er også utroligt kantede og karikerede, men på en eller anden måde køber man præmissen, og man suges lynhurtigt ind i det noir-dystre Metropolis-inspirerede Dark City-univers. Blurayen er svær at finde til fornuftige penge, men det kan varmt anbefales, for det er en rigtig fed film.

En af de første jeg købte på DVD :D


Top
   
 
Indlæg: fre maj 24, 2013 21:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Lance skrev:
DeathPosture skrev:
Dark City

En af de første jeg købte på DVD :D

Een af de første jeg nogensinde så på DVD, faktisk.

Det eneste der gør at den film ikke var perfekt fra begyndelsen af, er Kiefer Sutherland's monolog i starten, som jo totalt spoiler hele filmen. Gudskelov har de fjernet den i den nye udgave.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: lør maj 25, 2013 10:57 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
DeathPosture skrev:
Blurayen er svær at finde til fornuftige penge, men det kan varmt anbefales, for det er en rigtig fed film.

Hvis man godt kan leve med engelske tekster har Amazon da yderst rimelige priser.

http://www.amazon.co.uk/Dark-City-Blu-ray-US-Import/dp/B0018O4YSQ/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1369472039&sr=8-4&keywords=dark+city

På Amazon.com koster den $4,99.


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 125 26 27 28 29147 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team