DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 9:58

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: man aug 23, 2010 14:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg har en laptop med en AMD Athlon X2 Dual-Core QL-60 processor. Den har 4 gb RAM, men er alligevel jævnt langsom til at køre de fleste ting, og videoklip i HD-kvalitet hakker grusomt, og har hørt det skyldes, at Vista 32-bit ikke kan bruge alle ens ram optimalt.

Jeg ville høre, om der er nogen, der ved om jeg kan opdatere til Windows 7 64-bit på den, hvis jeg formatterer lortet og fjerner min jammerlige installation af Vista 32-bit. Kan min processor køre 64-bit? Jeg har googlet lidt frem og tilbage, men ved ikke nok om det til selv at kunne få noget ud af det.

Hilfe, bitte!

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man aug 23, 2010 15:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man nov 05, 2007 18:25
Indlæg: 211
Geografisk sted: Vestbjerg
En hurtig Google søgning ser ud til at fortælle, at processoren er 64 bit: http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-Athlon%2064%20X2%20QL-60%20-%20AMQL60DAM22GG.html

Mht. opgradering fra 32- til 64 bit, så står det officielle svar her: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions#

Om det alligevel kan gøres på anden vis, ved jeg så ikke.

_________________
"I fell out of Heaven, to be with you in Hell"


Top
   
Indlæg: man aug 23, 2010 15:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Tak for hjælpen! Så skal der 64-bit Windows 7 på maskinen.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man aug 23, 2010 16:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jan 21, 2010 18:56
Indlæg: 672
64-bit gør rigtig nok, at du kan udnytte over de 4GB totalt. Så det gør skam en lille forskel. Men den største forskel vil helt klart være skiftet fra Vista til 7.
Angående afspilning af HD film, så er det mere et spørgsmål om de rette codecs. Nu har du ikke lige skrevet hvilket grafikkort der sidder i, men har det understøttelse for hardware decodning, så kan du med fordel installere nyeste version af Media Player Classic Home Cinema. Den har nemlig support for hardware decodning, lige fra install.


Top
   
Indlæg: man aug 23, 2010 17:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg har et ATI Radeon HD 3200. HD hacker helt vildt, desværre. Tak for budet.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man aug 23, 2010 21:05 
Offline

Tilmeldt: tirs sep 25, 2001 1:01
Indlæg: 999
Holmsgaard skrev:
Jeg har et ATI Radeon HD 3200. HD hacker helt vildt, desværre. Tak for budet.

At HD hakker har næppe noget med din hukommelsesmængde at gøre og næppe heller Vista eller 32 kontra 64 bit - selvom jeg da også vil anbefale dig at opgradere til Windows 7, der føles som et bedre styresystem end Vista. Om du vælger 32 eller 64 bit er ikke så vigtigt. Du vil måske kunne udnytte hukommelsen mellem 3 og 4 GB ved at vælge 64 bit, men det afhænger af resten af dit system.

Årsagen til, at HD materiale hakker er formentligt en ikke fungerende eller utilstrækkelig hardware accelleration. Lidt Googlesøgning antyder, at der er et mere generelt problem med ATI og hardwareaccelleration. En mulig løsning er at få opdateret driveren til grafikkortet.

_________________
--
Morten Bjergstrøm
Chilidyrkning med debatforum: http://miljokemi.dk/chili
Galleri: http://www.miljokemi.dk/coppermine


Top
   
Indlæg: tirs aug 24, 2010 19:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jan 21, 2010 18:56
Indlæg: 672
MortenB skrev:
Holmsgaard skrev:
Jeg har et ATI Radeon HD 3200. HD hacker helt vildt, desværre. Tak for budet.

At HD hakker har næppe noget med din hukommelsesmængde at gøre og næppe heller Vista eller 32 kontra 64 bit - selvom jeg da også vil anbefale dig at opgradere til Windows 7, der føles som et bedre styresystem end Vista. Om du vælger 32 eller 64 bit er ikke så vigtigt. Du vil måske kunne udnytte hukommelsen mellem 3 og 4 GB ved at vælge 64 bit, men det afhænger af resten af dit system.

Årsagen til, at HD materiale hakker er formentligt en ikke fungerende eller utilstrækkelig hardware accelleration. Lidt Googlesøgning antyder, at der er et mere generelt problem med ATI og hardwareaccelleration. En mulig løsning er at få opdateret driveren til grafikkortet.

Damn it. Så må jeg forklare det igen. Et ATI Radeon HD 3200, er mere end rigeligt til at trække HD. Det er et spørgsmål om codecs og opsætning. Som jeg nævnte tidligere, så kan en afspiller som MPC HC gøre det direkte fra installationen. Det er altså ikke så svært, men man skal altså lige sætte sig lidt ind i codecs hvis man vil se HD-video på en computer.
Det du har læst om MortenB, er sikkert i forbindelse med CUDA, som kun understøttes af Nvidia, men det betyder altså ikke at andre grafikkort ikke kan.
Men Holmsgaard, synes stadig du bør opgradere, hvis du har muligheden for det. Jeg var selv rigtig glad for Vista i sin tid, men lige siden 7 kom i beta, har jeg kørt med det, og har aldrig kigget tilbage.
Det er ganske simpelt bare et meget bedre styresystem


Top
   
Indlæg: tirs aug 24, 2010 19:48 
Offline

Tilmeldt: tirs sep 25, 2001 1:01
Indlæg: 999
Svendbent skrev:
MortenB skrev:
Holmsgaard skrev:
Jeg har et ATI Radeon HD 3200. HD hacker helt vildt, desværre. Tak for budet.

At HD hakker har næppe noget med din hukommelsesmængde at gøre og næppe heller Vista eller 32 kontra 64 bit - selvom jeg da også vil anbefale dig at opgradere til Windows 7, der føles som et bedre styresystem end Vista. Om du vælger 32 eller 64 bit er ikke så vigtigt. Du vil måske kunne udnytte hukommelsen mellem 3 og 4 GB ved at vælge 64 bit, men det afhænger af resten af dit system.

Årsagen til, at HD materiale hakker er formentligt en ikke fungerende eller utilstrækkelig hardware accelleration. Lidt Googlesøgning antyder, at der er et mere generelt problem med ATI og hardwareaccelleration. En mulig løsning er at få opdateret driveren til grafikkortet.

Damn it. Så må jeg forklare det igen.

Øh hvad gik der lige galt der?

Citat:
Et ATI Radeon HD 3200, er mere end rigeligt til at trække HD. Det er et spørgsmål om codecs og opsætning. Som jeg nævnte tidligere, så kan en afspiller som MPC HC gøre det direkte fra installationen. Det er altså ikke så svært, men man skal altså lige sætte sig lidt ind i codecs hvis man vil se HD-video på en computer.

Ja du skal have fat i codecs der understøtter hardwareacceleration, hvis CPUen ikke er hurtigt nok til at stå for afkodningen i realtime. Men almindeligvis er hardwareacc. indbygget i grafikdriveren det gælder både NVIDIA og ATI.

Citat:
Det du har læst om MortenB, er sikkert i forbindelse med CUDA, som kun understøttes af Nvidia, men det betyder altså ikke at andre grafikkort ikke kan.

Nej det jeg har læst har intet med NVIDIA at gøre. Der har i flere år desværre været problemer med ATIs drivere bl.a. med understøttelse af hardwareacc.. (Dermed ikke sagt at der ikke er et hav af problemer med NVIDIAs drivere). Derfor min opfordring til som det første at sørge for at have opdaterede drivere.

_________________
--
Morten Bjergstrøm
Chilidyrkning med debatforum: http://miljokemi.dk/chili
Galleri: http://www.miljokemi.dk/coppermine


Top
   
Indlæg: tirs aug 24, 2010 20:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jan 21, 2010 18:56
Indlæg: 672
MortenB skrev:
Svendbent skrev:
MortenB skrev:
Holmsgaard skrev:
Jeg har et ATI Radeon HD 3200. HD hacker helt vildt, desværre. Tak for budet.

At HD hakker har næppe noget med din hukommelsesmængde at gøre og næppe heller Vista eller 32 kontra 64 bit - selvom jeg da også vil anbefale dig at opgradere til Windows 7, der føles som et bedre styresystem end Vista. Om du vælger 32 eller 64 bit er ikke så vigtigt. Du vil måske kunne udnytte hukommelsen mellem 3 og 4 GB ved at vælge 64 bit, men det afhænger af resten af dit system.

Årsagen til, at HD materiale hakker er formentligt en ikke fungerende eller utilstrækkelig hardware accelleration. Lidt Googlesøgning antyder, at der er et mere generelt problem med ATI og hardwareaccelleration. En mulig løsning er at få opdateret driveren til grafikkortet.

Damn it. Så må jeg forklare det igen.

Øh hvad gik der lige galt der?

Citat:
Et ATI Radeon HD 3200, er mere end rigeligt til at trække HD. Det er et spørgsmål om codecs og opsætning. Som jeg nævnte tidligere, så kan en afspiller som MPC HC gøre det direkte fra installationen. Det er altså ikke så svært, men man skal altså lige sætte sig lidt ind i codecs hvis man vil se HD-video på en computer.

Ja du skal have fat i codecs der understøtter hardwareacceleration, hvis CPUen ikke er hurtigt nok til at stå for afkodningen i realtime. Men almindeligvis er hardwareacc. indbygget i grafikdriveren det gælder både NVIDIA og ATI.

Citat:
Det du har læst om MortenB, er sikkert i forbindelse med CUDA, som kun understøttes af Nvidia, men det betyder altså ikke at andre grafikkort ikke kan.

Nej det jeg har læst har intet med NVIDIA at gøre. Der har i flere år desværre været problemer med ATIs drivere bl.a. med understøttelse af hardwareacc.. (Dermed ikke sagt at der ikke er et hav af problemer med NVIDIAs drivere). Derfor min opfordring til som det første at sørge for at have opdaterede drivere.

Det kan godt være du har haft problemer med hardwareacceleration i flere år på ATI grafikkort, men jeg har bestemt ikke. Jeg har kørt med ATI i min HTPC i årevis, uden de mindste problemer. Og ja, hardwareacceleration er indbygget direkte i grafikdriveren, men dit afspillerprogram skal stadig bruge et codec der kan finde ud af at bruge det, og derfor anbefaler jeg MPC HC, fordi den kan gøre det fra start, uden man skal til at pille ved noget som helst.
Bruger man HTPC, så virker det så også fra start i Media Portal, da de siden 1.10RC2 har brugt MPC HC driverne.
Og mit udbrud "Damn it" kommer af, at jeg mener du fejlråder Holmsgaard. Det kan vi så være enige eller uenige i.
Jeg forklarer bare mine erfaringer med ATI, og prøver at guide til noget jeg VED der virker.


Top
   
Indlæg: ons aug 25, 2010 7:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs maj 13, 2003 1:01
Indlæg: 6407
Geografisk sted: Amager
Må give Svend Bent ret.

Hvis afspilleren ikke er sat op til at bruge en codec som kan køre med hardwaredecoding så sker der ingen hardwaredecoding.
MPC-HC har indbyggede codecs som kan udnytte hardwaredecoding. Så der skal man ikke til at pille ved noget.

Bruger også selv et ATI HD 3400 i min htpc og det kører fortrinligt.

Et problem kan dog være hvis man eks har software billedbehandling (opskalering osv) der kører efter decodningen. Hvis det er tilfældet så kan der ikke benyttes hardwaredecoding.

_________________
Live every week like it's Shark Week


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team