DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 21:02

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 163 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 511 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man maj 26, 2008 16:55 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Hermed oprettes DAHF's Officielle Film-Noir tråd :)

Tråden er til for, at brugerne kan diskutere, komme med anbefalinger, anmeldelser, spørgsmål osv., med alt hvad der har med genren Film-Noir at gøre :thumb:

For dem som ikke hvad Film-Noir er, kommer her lidt om genren:

Citat:
Film noir (fransk for "sort film") er en filmgenre, der forbindes med kriminalfilm med en dyster og skæbnetung stemning, hvor filmens personer lever i en kynisk og usympatisk verden. Udtrykket film noir blev oprindeligt lanceret af franske filmkritikere som betegnelsen for en række amerikanske film fra 1940'rne og 1950'rne med en særlig visuel stil, hvoraf mange var filmatiseringer af hårdkogte detektivromaner fra 1930'erne. Speciel forfatteren Raymond Chandlers kriminalromaner inspirerede genren og blev flere gange filmatiseret.

Handlingen i film noir har ofte melodramatiske træk og involverer typisk en femme fatale med en erotiske udstråling, der tiltrækker og manipulerer de mandlige hovedpersoner, ofte med skæbnesvangre (til tider dødelige) konsekvenser. Det øvrige persongalleri kan fx være den hårdkogte detektiv, korrupte politifolk, den jaloux ægtemand, forsikringsagenter eller forfattere på vej til at gå i hundene.
Fra wikipedia.dk

Jeg har altid selv rigtig godt kunnet lide film i genren, men har fået set for lidt.
Derfor er der kommet en lille stak hjem, og som jeg får set dem, vil jeg fortælle om dem her.
Håber andre Film-Noir fans vil følge trop ;)

Billede

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 17:23 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
The Set-Up

Billede

Den gamle, afdankede bokser Stoker som ingen, mindst af alt manageren, tror på bliver, trods sin kones manglende support, ved med at forfølge den spinkle boksekarriere han fører.

Næste kamp er mod Tiger Nelson, der har gangsteren Little Boy bag sig. Han er af typen, der ikke kan lide at tabe, og betaler Stokers manager for at fixe kampens udfald.

Manageren er dog så overbevist om, at Stoker vil tabe, at han undlader at indvie ham i aftalen. Stoker føler sig langt fra slået på forhånd og går i ringen, klar til at kæmpe til sidste åndedræt...

Dette er en super film, der har sine forcer i beskrivelsen af tiden og miljøet. Og netop karakteristikken af de folk, der tjener til føden her, bliver fremragende bragt til live. Fra de unge sultne løver, til de gamle slidte boksepuder, der går fra omklædningsrummet til ringen for, at blive tilhjuplet -svinet af publikum, som om vi befandt os i gladiatorens tid.

Selve boksekampen hører til de bedste, jeg har set på film, trods filmens alder. Der bliver gået til stålet, og Robert Ryan, der tidligere var amatørbokser, er fuldt ud troværdig i hovedrollen. Som hans kæreste ses Audrey Totter, der for alt i verden håber Stoker stopper med sit arbejde, før han bliver slået til lirekassemand.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 17:34 
Jeg er enig, The Set-Up er rigtig fin (og jeg gav den også 5/6 i sin tid). Det mest interessante ved filmen, synes jeg, er brugen af real-time - sjældent gengivet så præcist som her: Når filmen starter, panoreres forbi et ur, som viser 21:05. Når filmen slutter 72 min. senere, viser det samme ur 22:17!

Noir-film er dejlige!


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 17:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Kender ikke vildt meget til genren, men det er da en tråd jeg vil samle en del filmtip op fra, specielt nu der ryger lidt flere kroner i kassen hver den første.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 17:38 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
martin-faroe skrev:
Det mest interessante ved filmen, synes jeg, er brugen af real-time - sjældent gengivet så præcist som her: Når filmen starter, panoreres forbi et ur, som viser 21:05. Når filmen slutter 72 min. senere, viser det samme ur 22:17!

Jeps, det er rigtig - fed detalje :)

martin-faroe skrev:
Noir-film er dejlige!

Igen enig ;) Husk at fylde tråden med en masse gode anbefalinger og anmeldelser :D

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Senest rettet af Pjalte søn jun 08, 2008 1:16, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 17:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 18, 2005 19:51
Indlæg: 616
:thumb: Fed tråd. Glæder mig til anbefalinger.

Har umiddelbart kun selv de åbenlyse klassikere at byde ind med.

_________________
James' unavngivne film- og TV-minder (4)


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 20:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Jeg er vild med film noir, og jeg vil huske på at prøve at skrive lidt i denne tråd, når en film i genren er blevet set.

Indtil da vil jeg sige, at enhver film noir fan burde have Fox Film Noir serien i samlingen :thumb:

Jeg har selv disse (nr. 1-19):

Billede

og mangler nr. 20-24.

Der er virkelig nogle perler imellem, og kun en enkelt eller to som måske ikke tåler et gensyn. Umiddelbart vil jeg sige, at Kiss of Death og Laura er mine favoritter. Men alt i alt er der meget få svage minutter i alle disse timer. House of Bamboo er nok den jeg er mindst for, men det er mere fordi jeg synes den falder lidt(meget) udenfor den typiske amerikanske film noir. Ikke fordi det er en decideret svag film.

Nu ved jeg ikke Pjalte, om du har købt The Set-Up for sig selv, eller hele Film Noir Classic Collection boxen?

Billede

Den indeholder fem fremragende film. Bl.a. John Hustons The Asphalt Jungle, og Gun Crazy, en film der på mange måder er helt speciel set i forhold til de mere kendte film i genren, da den er langt mere ligefrem og kompromisløs i sin stil.

Denne box er dog intet i forhold til Film Noir Classic Collection Vol. 2, som indeholder - ja, jeg tror sgu jeg vil gå så langt som til at kalde alle fem film for små mesterværker!

Billede

Boxen byder bl.a. på Lawrence Tierney i gennembrudsrollen som John Dillinger i Dillinger, og Tierney som en kold skid i Robert Wises Born to Kill. En film der byder på en af de ultimative femme-fatale figurer. Born to Kill er uden tvivl en af mine personlige favoritter i hele genren.


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 21:07 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Michael W. skrev:
Jeg er vild med film noir, og jeg vil huske på at prøve at skrive lidt i denne tråd, når en film i genren er blevet set.

Det håber jeg du får gjort - følger ivrigt med i dine film skriverier :)

Michael W. skrev:
Indtil da vil jeg sige, at enhver film noir fan burde have Fox Film Noir serien i samlingen :thumb:

Jeg har selv disse (nr. 1-19):

Billede

Der er virkelig nogle perler imellem, og kun en enkelt eller to som måske ikke tåler et gensyn. Umiddelbart vil jeg sige, at Kiss of Death og Laura er mine favoritter. Men alt i alt er der meget få svage minutter i alle disse timer. House of Bamboo er nok den jeg er mindst for, men det er mere fordi jeg synes den falder lidt(meget) udenfor den typiske amerikanske film noir. Ikke fordi det er en decideret svag film.

Jeg har langt de fleste af dem til gode. Er dog overrasket over at du ikke nævner Nightmare Alley blandt de bedste. Jeg så selv MOC udgaven og var blæst væk af den - en af mine all-time film-noir favourties :thumb:
Ellers har jeg blot set Panic in the Streets og Laura fra den bunke :oops:
Også har jeg The Dark Corner liggende herhjemme og vente på mig ;)

Michael W. skrev:
Nu ved jeg ikke Pjalte, om du har købt The Set-Up for sig selv, eller hele Film Noir Classic Collection boxen?

Billede

Den indeholder fem fremragende film. Bl.a. John Hustons The Asphalt Jungle, og Gun Crazy, en film der på mange måder er helt speciel set i forhold til de mere kendte film i genren, da den er langt mere ligefrem og kompromisløs i sin stil.

Jeg har købt den for sig selv ;)
Out of the Past og The Asphalt Jungle har jeg begge set, og især sidstnævnte hører med til toppen af genren (men det er jo også en sand mester, der har lavet den ;) )
Michael W. skrev:
Denne box er dog intet i forhold til Film Noir Classic Collection Vol. 2, som indeholder - ja, jeg tror sgu jeg vil gå så langt som til at kalde alle fem film for små mesterværker!

Billede

Boxen byder bl.a. på Lawrence Tierney i gennembrudsrollen som John Dillinger i Dillinger, og Tierney som en kold skid i Robert Wises Born to Kill. En film der byder på en af de ultimative femme-fatale figurer. Born to Kill er uden tvivl en af mine personlige favoritter i hele genren.
Jeg kan da se at jeg har rigtig meget godt fra genren at se frem til endnu :D :beerchug:
Ser frem til dine skriverier/anmeldelser af film fra genren :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 21:17 
Jeg synes, at Warners Noir Collection Vol. 1 er bedre end Vol. 2 og 3 (jeg har tidligere omtalt filmene i Vol. 2 her på dahf).

Vol. 1 er et godt sted at starte. Jeg er ret vild med Out of the Past, som jeg vil fokusere på nu, men alle filmene er gode:

Out of the Past (1947)
Et Noir mesterværk af Jacques Tourneur. Robert Mitchum er flygtet til en lille flække for at begynde en ny tilværelse under nyt navn efter at have arbejdet som detektiv for den rige skurk Whit (spillet af Kirk Douglas). Mitchums karakter får dog ikke lov at leve i fred længe. Han opsøges nemlig en dag af en af Whits håndlagere, idet Whit har brug for Mitchums hjælp: Whit er nemlig havnet i skattemyndighedernes søgelys, og er samtidig under afpresning fra en revisor. Men inden vi når så langt, får vi i et langt flashback fortalt, hvorfor Mitchum i det hele taget er flygtet til denne flække under ny identitet: Han skulle for nogle år siden finde Whits elskerinde Kathie (Jane Greer), der var stukket af med en del af Whits penge. Mitchums karakter fandt Kathie, men som en anden femme fatale lokkede hun ham ud i nye eventyr i stedet for at lade sig føre tilbage til Whit.

Fremragende film, flot fortalt med kompleks struktur (flashback) og fantastisk dialog, elegant filmet, bl. a. på location i Mexico, og sublimt spillet. DVD'en er også god med et commentary track af James Ursini, som har skrevet bøger om film noir.
Film: 6/6


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 22:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 20:14
Indlæg: 2842
Geografisk sted: vestjylland
En af mine favorit "noir" er The Red House, og musikken er igen (for mig) en vigtig faktor:

Billede The Red House - 1947

_________________
Satan og helvede!


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 22:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Pjalte skrev:
Jeg har langt de fleste af dem til gode. Er dog overrasket over at du ikke nævner Nightmare Alley blandt de bedste.

Den er helt sikkert i top 5 :thumb:

martin-faroe skrev:
Jeg synes, at Warners Noir Collection Vol. 1 er bedre end Vol. 2 og 3

Det har jeg fornemmelsen af at de fleste synes. Men ok, det er at sammenligne noget der er godt, med noget andet der er godt :D

Da jeg fik vol. 1 havde jeg i forvejen set 3 af filmene, og vidste hvor gode de var, men jeg havde ikke set nogle af filmene i vol. 2 da jeg fik den, og jeg blev bare fuldstændig blæst væk af alle fem film. Måske derfor den står som den bedste for mig. Jeg har også vol. 3 og 4, men har indtil videre kun fået set 3 ud af de 15 film + dokumentaren fra vol. 3 :oops:

Det kunne være denne tråd skulle være inspiration til at komme i gang med de andre.


Senest rettet af Michael W. man maj 26, 2008 22:26, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 22:25 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
martin-faroe skrev:
Out of the Past (1947)
Et Noir mesterværk af Jacques Tourneur. Robert Mitchum er flygtet til en lille flække for at begynde en ny tilværelse under nyt navn efter at have arbejdet som detektiv for den rige skurk Whit (spillet af Kirk Douglas). Mitchums karakter får dog ikke lov at leve i fred længe. Han opsøges nemlig en dag af en af Whits håndlagere, idet Whit har brug for Mitchums hjælp: Whit er nemlig havnet i skattemyndighedernes søgelys, og er samtidig under afpresning fra en revisor. Men inden vi når så langt, får vi i et langt flashback fortalt, hvorfor Mitchum i det hele taget er flygtet til denne flække under ny identitet: Han skulle for nogle år siden finde Whits elskerinde Kathie (Jane Greer), der var stukket af med en del af Whits penge. Mitchums karakter fandt Kathie, men som en anden femme fatale lokkede hun ham ud i nye eventyr i stedet for at lade sig føre tilbage til Whit.

Fremragende film, flot fortalt med kompleks struktur (flashback) og fantastisk dialog, elegant filmet, bl. a. på location i Mexico, og sublimt spillet. DVD'en er også god med et commentary track af James Ursini, som har skrevet bøger om film noir.
Film: 6/6

Enig, rigtig god film. I særdeleshed Robert Mitchum stråler - den får 5/6 herfra :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 22:30 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Michael W. skrev:
Pjalte skrev:
Jeg har langt de fleste af dem til gode. Er dog overrasket over at du ikke nævner Nightmare Alley blandt de bedste.

Den er helt sikkert i top 5 :thumb:

Det var godt at høre ;)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 22:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs maj 13, 2003 1:01
Indlæg: 6407
Geografisk sted: Amager
@ Michael W

Boomerang, var det ikke noget med at den blev trukket tilbage.

_________________
Live every week like it's Shark Week


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 23:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Lasborg skrev:
@ Michael W

Boomerang, var det ikke noget med at den blev trukket tilbage.


Jo. Butikskæden Borders havde den på hylderne i få dage inden den blev kaldt tilbage. Så der nåede at komme et antal eksemplarer ud til kunderne. Min er købt på eBay til en ikke alt for høj pris... :thumb:


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 163 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 511 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 47 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team