DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 19:13

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 112 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 58 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons nov 14, 2007 9:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 08, 2005 14:04
Indlæg: 456
Geografisk sted: Århus
McBrain skrev:
Er jeg den eneste der, som 28 årig, stadig er lidt pjattet med "Krøniker" og "Legender" i Dragonlance serien?

*host*nej*host* (altså, jeg er ikke 28 men snart 33) og jeg er stadig vild med Dragonlance i det hele taget.
Jeg fik et godt tilbud på Ebay engang og fik 18 bøger til 250kr eller lign. og jeg scanner stadig efter de
resterende, så jeg kan komplettere samlingen. Og for lige at tage min kæphæst, oversættelsen til dansk,
så synes jeg faktisk de er ganske godt oversat! Meeen jeg vil nu helst have dem på engelsk alligevel..

_________________
うるさくてもいい =^_^=


Top
   
Indlæg: ons nov 14, 2007 15:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs sep 30, 2003 19:43
Indlæg: 447
Geografisk sted: Fyn
Absolut de er bedre på engelsk. :) - og billigere ;)

_________________
McBrain


Top
   
Indlæg: ons nov 14, 2007 22:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
dracuella skrev:
Carsten O skrev:
Ellers er jeg forresten blevet anbefalet Stephen Donaldsons bøger og hans historier om Thomas Covenant. Er der nogen her, der har læst noget af ham?

Ja! Jeg var i gang med at læse netop Covenant serien før/i sommerferien og afsluttede sidste bog for et par måneder siden. Jeg har altid været vild med den serie, selvom jeg startede med at læse den på dansk, da jeg var yngre (giver nogle underlige ord/navne på steder/titler på folk jeg ikke kunne helt vænne mig til). Serien er virkelig velskrevet og ikke den type, man skal tygge sig igennem for at komme videre. Jeg kan godt lide stedbeskrivelser i bøger, de gør den verden historien foregår i meget rigere, men jeg synes også, visse forfattere har en tendens til at forhale handlingen med 10 siders beskrivelse af en den og den skov, hvor der er det og det træ, hvori der bor de og de fugle *sigh*. Man mister tråden i handlingen og det eneste forfatteren opnår er at blive irriteret og skipper sider. Sådan er det heldigvis ikke i The Unbeliever serien. Der er flotte beskrivelser, men de følger naturligt hovedpersonens rejse gennem Land og underbygger historien frem for at overtrumfe den.

Så er der personerne. De fleste af dem bliver godt beskrevet(bl.a. Mhoram og Troy), men bedst er Thomas Covenant. Man elsker at hade ham lige fra starten (uden at ødelægge plottet kan jeg oplyse om han er en meget bitter mand), men som historien skrider frem, ændres ens irritation og forargelse over ham til forståelse og endda medfølelse. Han har stadig sine sure opstød, men han bliver nuanceret nok til at man kan se hvorfor. Folkene i Land ville jeg generelt gerne have uddybet mere, måske flere små sidehistorier, hvor man følger dem istedet, men så ville historierne nok også blive en del længere. Eneste minus er at de er lidt for ensidigt goody-two-shoes efter min smag, men det er forhåbentligt sådan lovlydige, fredselskende folk bliver efter mange år uden stridigheder :)

Det er dejlige bøger, der virkelig kan gribe en. Da jeg gik igang med bog nr. 2 blev jeg glad over de fremskridt der var sket i Land ligesom jeg sad og tænkte: "nej nej nej!" under ødelæggelser eller død i bog nr. 3. Ja, det er en udfordring at gå i gang med 900 sider (eller hvor meget serien er på), men det er alle timerne værd.


Tusind tak gennemgangen! Jeg vil virkelig gerne igang med den serie - på et tidspunkt.

Jeg har lige købt George RR. Martins "Game of Thrones". Så den serie skal jeg lige have fordøjet først, inden jeg går igang med Thomas Covenant-serien.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
Indlæg: fre nov 23, 2007 12:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Så fik jeg læst anden del af Shannara-trilogien og jeg kan lige så godt sige det: It's a stinker!

Andel del af Shannara-trilogien hedder The Elfstones of Shannara og foregår omkring 60-70 år efter den første Shannara-fortælling og allerede her blev jeg lidt træt af det hele. Forfatteren bag serien, Terry Brooks, bruger ualmindeligt lang tid på at introducere figurerne i den første fortælling, og derfor havde jeg naturligvis forventet, at vi skulle følge heltene fra den første bog i bog to og tre. Sådan skulle det i stedet ikke være. I stedet får vi altså så Wil Ohmsford, der er barnebarn til Shea Ohmsford (helten fra den første) og en ung elverpige på vej ud i verden for at redde den fra endnu en ond og fæl trussel.

Kort og godt synes jeg simpelthen ikke, at Brooks formår at skabe et tilskrækkeligt spændende univers. Han fortæller hele tiden om hvordan verden var tidligere og hvor fattig den er på det tidspunkt, hvor Shannara-fortællinger foregår. Alting var helt fantastisk tidligere, men i Brooks' verden er alt det spændende fjernet som var det fjernet med en kanyle. Kedeligt og intetsigende, og muligvis det dårligste fantasy jeg nogensinde har læst. Til gengæld mangler jeg stadig tredje bog, og da jeg har investeret nogle kroner i den, må jeg jo nok hellere få den læst også. Men det bliver dæleme ikke lige nu!

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tirs nov 27, 2007 20:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 08, 2005 14:04
Indlæg: 456
Geografisk sted: Århus
Holmsgaard skrev:
Så fik jeg læst anden del af Shannara-trilogien og jeg kan lige så godt sige det: It's a stinker!

Andel del af Shannara-trilogien hedder The Elfstones of Shannara og foregår omkring 60-70 år efter den første Shannara-fortælling og allerede her blev jeg lidt træt af det hele. Forfatteren bag serien, Terry Brooks, bruger ualmindeligt lang tid på at introducere figurerne i den første fortælling, og derfor havde jeg naturligvis forventet, at vi skulle følge heltene fra den første bog i bog to og tre. Sådan skulle det i stedet ikke være. I stedet får vi altså så Wil Ohmsford, der er barnebarn til Shea Ohmsford (helten fra den første) og en ung elverpige på vej ud i verden for at redde den fra endnu en ond og fæl trussel.
Surt show, kan jeg kun sige. Der er ikke noget værre end at tro, man skal følge de personer, man har lært at kende og holder meget ef efterhånden, og så blive introduceret til nye mennesker. Det er også til dels, hvad der sker i "Second Chronicles of Thomas Covenant". Her er det stadig Thomas Covenant, men alle de sidekarakterer, han har interageret med, er væk pga tid og en masse jeg ikke skal komme ind på her pga spoilereffekten. Det er også hovedårsagen til, at jeg ikke er gået igang med 2eren, det hele virker bare ikke 'rigtigt' uden dem.

Holmsgaard skrev:
Til gengæld mangler jeg stadig tredje bog, og da jeg har investeret nogle kroner i den, må jeg jo nok hellere få den læst også. Men det bliver dæleme ikke lige nu!
Se det kender jeg også godt. Uanset hvor elendige de er, skal de læses når man har pøst penge i dem ;)

_________________
うるさくてもいい =^_^=


Top
   
Indlæg: søn maj 11, 2008 20:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 01, 2004 12:17
Indlæg: 1361
Hva så Holmsgaard, skal vi snart have gang i Fantasy tråden igen? :thumb: Du er nød til at komme med nogle flere anbefalinger, har jo nu læst Earthsea og The Fionavar Tapestries som du anbefalede og elskede begge serier. Er lige blevet færdig med Raymond E feist "Magician", også en rigtig fed Fantasy historie, har købt bind 2 af den som jeg glæder mig til at få i næste uge. Er pt. igang med Gormenghast trilogien, den har jeg hørt meget godt om og glæder mig til at komme videre. Har du fået læst Trudi Canavans "Age of five" trilogi? Er lidt tungere at komme igang med end Black magician men det gør ikke noget.

_________________
R.I.P. Mitsuharu Misawa. A Hero To All Puro Fans. You Will Be Missed.
June 18, 1962 - June 13, 2009. Mi-sa-wa, Mi-sa-wa, Mi-sa-wa.


Top
   
Indlæg: tors maj 22, 2008 13:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Hey!

Ja, jeg vil helt vildt gerne have gang i den igen - jeg har bare haft så travlt på studiet, at alt læsning har været indstillet i de sidste rigtigt mange måneder, men jeg lover dig, at jeg snart kommer igen; bl.a. med lidt snak om Icewind Dale-trilogien af R.A. Salvatore og andre godter!

Og tak for de pæne ord. :)

PS. Nej, jeg har endnu ikke fået læst den anden Trudi Canavan-serie, men jeg satser på at gøre det så snart, der er sommerferie (dvs. om en uges tid!)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: søn maj 25, 2008 12:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 01, 2004 12:17
Indlæg: 1361
Holmsgaard skrev:
Hey!

Ja, jeg vil helt vildt gerne have gang i den igen - jeg har bare haft så travlt på studiet, at alt læsning har været indstillet i de sidste rigtigt mange måneder, men jeg lover dig, at jeg snart kommer igen; bl.a. med lidt snak om Icewind Dale-trilogien af R.A. Salvatore og andre godter!

Og tak for de pæne ord. :)

PS. Nej, jeg har endnu ikke fået læst den anden Trudi Canavan-serie, men jeg satser på at gøre det så snart, der er sommerferie (dvs. om en uges tid!)


He he, lyder godt at du gerne vil holde liv i tråden. R,A, salvatore er udmærket, har læst hans dark elf trilogi, men endnu ikke icewind dale. Glæd dig til Age of five, den er fed når man kommer ind i den. Læste lige på hendes blog at hun har er blevet færdig med hendes forhistorie til black magician trilogi, men den står dog først til at blive udgivet til feb. næste år :(

_________________
R.I.P. Mitsuharu Misawa. A Hero To All Puro Fans. You Will Be Missed.
June 18, 1962 - June 13, 2009. Mi-sa-wa, Mi-sa-wa, Mi-sa-wa.


Top
   
Indlæg: fre aug 29, 2008 17:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 08, 2005 14:04
Indlæg: 456
Geografisk sted: Århus
For at puste lidt liv i tråden her og som en lille appetiser til alle de fantasyglade bogorme derude, vil jeg godt slå et slag for en bog jeg faldt over på nettet. Jeg har nemlig lige læst min første online novel, en fantasybog ved titel School for Adventurers (http://schoolforadventurers.com/index.html).

Jeg kan ikke andet end anbefale den til alle, der sidder og småkeder sig ved computeren og som godt kan lide en let og luftig fantasybog. Den er ufatteligt nem at gå til, man får en dejlig tilgang til hovedpersonerne, der er nye studerende ved Eastridge School for Adventurers og den er altså fængende. Jeg vil ikke fortælle for meget om handlingen, andet end vores fire unge hovedpersoner har hver deres baggrund, hver deres indgangsvinkel til skolen og dermed hver deres oplevelse. Der er anderledes magi, end jeg lige er stødt på tidligere og i modsætning til mange andre fantasybøger, der primært fokuserer på warriors og mages, indeholder den her en masse rigtig fedt om Thief klassen, som var så godt skrevet, jeg helt fik lyst til at lave min næste gaming character til en lille tyveknægt (og jeg er altså inkarneret Mage) :)

Bogen har selvklart sine periodiske hiccups, bl.a. er slutningen lidt abrupt og man har 4 egentlige hovedpersoner, hvilket gør man ikke kommer 100% i dybden med dem alle i Book 1, men Book 2: The Stolen Sword er godt igang, så jeg regner med den giver mig meget mere af det, jeg ikke fik nok af i den første. Desuden flyder resten bare så godt, at jeg ikke blev synderligt forstyrret af dens små fejl.

Som sagt, let og luftig læsning, der ikke giver hovedpine her i varmen :)

_________________
うるさくてもいい =^_^=


Top
   
Indlæg: fre aug 29, 2008 21:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
Indlæg: 8218
Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
dracuella skrev:
Der er anderledes magi, end jeg lige er stødt på tidligere og i modsætning til mange andre fantasybøger, der primært fokuserer på warriors og mages, indeholder den her en masse rigtig fedt om Thief klassen, som var så godt skrevet, jeg helt fik lyst til at lave min næste gaming character til en lille tyveknægt (og jeg er altså inkarneret Mage) :)

Så er bogen Pyramids af Terry Pratchett måske noget for dig(der følger man en ung assassin in training). Jeg kan ikke huske om du du allerede har læst noget Pratchett - men ellers så kan jeg kun anbefale det. Det er et års tid siden jeg sidst læste nogle af hans bøger, men hoppede lige over en ny forleden, havde helt glemt hvor fede det var :beerchug:


Top
   
Indlæg: lør aug 30, 2008 9:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 08, 2005 14:04
Indlæg: 456
Geografisk sted: Århus
Sieker skrev:
Så er bogen Pyramids af Terry Pratchett måske noget for dig(der følger man en ung assassin in training). Jeg kan ikke huske om du du allerede har læst noget Pratchett - men ellers så kan jeg kun anbefale det. Det er et års tid siden jeg sidst læste nogle af hans bøger, men hoppede lige over en ny forleden, havde helt glemt hvor fede det var :beerchug:

Hehehe det er sjovt du nævner TP, jeg er vist det man bedst beskriver som borderline fanatic ^^. Jeg har alle hans bøger (og en del maps og lign også :oops: ) og (gen)læser dem løbende fra tid til anden. Den mand skriver så ufatteligt genialt, det halve ville være nok til en bestseller. Når en bog kan få en til at sidde og hikste af grin til de omkringsiddendes store fornøjelse kl. 7 om morgenen i et tog, er den altså sjov. Og det har jeg gjort utallige gange på vej til arbejde da jeg boede i Silkeborg. Men uhm ja, det er længe siden jeg læste Pyramids, måske jeg lige skulle nappe den inden ferien slutter, ritti go' ide.

_________________
うるさくてもいい =^_^=


Top
   
Indlæg: lør aug 30, 2008 9:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
Indlæg: 8218
Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
dracuella skrev:
Sieker skrev:
Så er bogen Pyramids af Terry Pratchett måske noget for dig(der følger man en ung assassin in training). Jeg kan ikke huske om du du allerede har læst noget Pratchett - men ellers så kan jeg kun anbefale det. Det er et års tid siden jeg sidst læste nogle af hans bøger, men hoppede lige over en ny forleden, havde helt glemt hvor fede det var :beerchug:

Hehehe det er sjovt du nævner TP, jeg er vist det man bedst beskriver som borderline fanatic ^^. Jeg har alle hans bøger (og en del maps og lign også :oops: ) og (gen)læser dem løbende fra tid til anden. Den mand skriver så ufatteligt genialt, det halve ville være nok til en bestseller. Når en bog kan få en til at sidde og hikste af grin til de omkringsiddendes store fornøjelse kl. 7 om morgenen i et tog, er den altså sjov. Og det har jeg gjort utallige gange på vej til arbejde da jeg boede i Silkeborg. Men uhm ja, det er længe siden jeg læste Pyramids, måske jeg lige skulle nappe den inden ferien slutter, ritti go' ide.

Hehe det er ikke flovt at have maps o.l. - jeg har selv været på nettet og kigge efter det samme fra tid til anden. Er det noget originalt du har - eller er det udprints fra nettet?


Top
   
Indlæg: lør aug 30, 2008 14:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 08, 2005 14:04
Indlæg: 456
Geografisk sted: Århus
Sieker skrev:
Hehe det er ikke flovt at have maps o.l. - jeg har selv været på nettet og kigge efter det samme fra tid til anden. Er det noget originalt du har - eller er det udprints fra nettet?

Det er originale jeg har købt fra diverse sellers på ebay, både maps og et par calendars og en Discworld Companion; det er ufatteligt så billigt man kan få det, hvis bare man kigger lidt grundigt efter. Og bøgerne.. det er utroligt hvad man kan finde på ebay. Der er vitterligt tonsvis til salg for småpenge, hvis du går og mangler et par stykker. Jeg har selv fundet 70% af alt jeg har der.

_________________
うるさくてもいい =^_^=


Top
   
Indlæg: søn aug 31, 2008 11:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
Indlæg: 8218
Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
dracuella skrev:
Sieker skrev:
Hehe det er ikke flovt at have maps o.l. - jeg har selv været på nettet og kigge efter det samme fra tid til anden. Er det noget originalt du har - eller er det udprints fra nettet?

Det er originale jeg har købt fra diverse sellers på ebay, både maps og et par calendars og en Discworld Companion; det er ufatteligt så billigt man kan få det, hvis bare man kigger lidt grundigt efter. Og bøgerne.. det er utroligt hvad man kan finde på ebay. Der er vitterligt tonsvis til salg for småpenge, hvis du går og mangler et par stykker. Jeg har selv fundet 70% af alt jeg har der.

Fedt - det vil jeg gøre. Jeg har kun under halvdelen af discworld bøgerne, så der skal da helt sikkert nogle flere hjem snart. (fandt en lille bogbutik engang jeg var i Prag, der havde dem til 40kr stk. - hvilket helt klart slår de 110kr de koster herhjemme)


Top
   
Indlæg: tirs dec 02, 2008 21:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 4124
Geografisk sted: Hammerum
Vil gerne anbefale The Bartimaeus Trilogy skrevet af Jonathan Stroud.

http://www.amazon.co.uk/Bartimaeus-Tril ... 271&sr=1-1


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 112 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 58 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team