DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 12:57

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: søn feb 26, 2017 21:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Her en lille tråd, for de, der interesserer sig for fotografering med gammeldags film, eller måske kunne tænke sig at vide mere om det. :)
Det er muligt at fremkalde selv, hjemme i sit eget køkken eller badeværelse, med en beskeden mængde udstyr og kemikalier.
Dette gælder både sort-hvid og farvefotos.

Nye filmkameraer kan stadig købes - både som engangskameraer og traditionelle typer.

Jeg starter her med at vise to metoder til fremkaldelse, som jeg selv har planlagt at benytte mig af, indenfor nærmeste fremtid.

Den første er en billig og nem metode til fremkaldelse af sort-hvid film, som dog har den lille ulempe, at man kan ende med en anelse mere grynede negativer, end ved de mere strikse skemalagte metoder.



Herefter en metode, hvor almindelige husholdningskemikalier benyttes. :)



Så er der vel en grund til at have instant coffee i huset. :D

------

Sidst på året kommer Kodak med en ny udgave af Ektachrome, som ellers udgik af markedet i 2012.

http://www.kodak.com/us/en/corp/press_c ... efault.htm

----

Dette billede tog jeg i november, med et Pentax K1000 og en 55mm 1.8 linse.
Det er fotoforretningens print, som jeg har scannet i en Brother DCP-115C printer/scanner og efterfølgende tilrettet i fotoshop, med et minimum af efterjusteringer.
Farvebalancen er ikke et udtryk for filmens farver, men mere scannerens fortolkninger af farverne.
Filmen er Fujifilm Superia 200.
Den indbyggede lysmåler i kameraet er benyttet, og der er kompenseret for modlys, med to blændetrin - dvs. 4 gange mere lys, end det lysmåleren tror er korrekt.


Top
   
Indlæg: ons mar 22, 2017 16:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Følgende sort-hvide billede blev fremkaldt med stand development metoden i Rodinal, som beskrevet i ovenstående video:

http://maximumcattimetravel.tumblr.com/ ... 8662151760

Det er i 6x9 format - hvilket er en del større end traditionel 35mm.
Jeg skal, i de kommende dage se, om 35mm også er godt med denne metode, men det regner jeg med.


Top
   
Indlæg: tirs mar 28, 2017 8:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Jeg var på tur i går, med et af de billige plastikkameraer, fra Lomography, i kategorien 'Toy Camera'. :)

Billede

Det kom der bl.a. følgende billede ud af:

http://maximumcattimetravel.tumblr.com/ ... 8905918410

Mange har tidligere modificeret mellemformatkameraer til at tage billeder på 35mm film, for at få de yderste kanter ved fremføringshullerne med, men her er kameraet fra start designet til formålet. :D
Filmen, jeg har brugt, er en sort-hvid film, der er designet til at fremkaldes i C-41 kemikalier - dvs. i en alm. fotoforretning, der ikke har mulighed for sort-hvid fremkaldelse.
Men en bekendt tippede mig om, at den også kan fremkaldes i Rodinal, som er en sort-hvid fremkalder.
Det skulle selvfølgelig prøves, og noget kom der da ud af det, selvom skyggerne er blokeret.
Her kan en længere fremkaldertid eller højere temperatur måske få flere detaljer frem.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team