DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 13:03

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: fre jul 15, 2016 12:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg undrer mig. Hvorfor er det lige, at staten skal bestyre mine feriepenge fra mit tidligere arbejde? Hvorfor er det, at man skal ansøge staten om at få ens egne penge? Jeg forstår det simpelthen ikke. De fleste af jer herinde er ældre end mig, så måske I ved, hvorfor man har lavet den her sære ordning. I don't get it. Er det for at sikre sig, at ens arbejde udbetaler pengene?

Håber I kan hjælpe en forvirret DAHF'er.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre jul 15, 2016 12:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Mike Haggar skrev:
Jeg undrer mig. Hvorfor er det lige, at staten skal bestyre mine feriepenge fra mit tidligere arbejde? Hvorfor er det, at man skal ansøge staten om at få ens egne penge? Jeg forstår det simpelthen ikke. De fleste af jer herinde er ældre end mig, så måske I ved, hvorfor man har lavet den her sære ordning. I don't get it. Er det for at sikre sig, at ens arbejde udbetaler pengene?

Håber I kan hjælpe en forvirret DAHF'er.

Det er i bund og grund bare en sikring mod, at du ikke modtager offentlige ydelser samtidig med, at du "afholder" ferie. Det er gudskelov forenklet en hel del i dag, hvor man "bare" skal have pengene gennem Feriekonto upålagt om man så holder ferie eller ej. Før i tiden skulle feriekortet stemples på tro og love af arbejdsgiver. Det var straks et større problem, for så var det noget sværere, at både afholde ferie og arbejde samtidigt.

Generelt er hele ideen jo gammeldags - og fra en tid, hvor man beskyttede lavtlønsmodtagere fra at stå uden penge når sommeren kom. Ferie med løn ville være så meget nemmere, men det ville der jo nok være grådige arbejdsgiver, der ville forske en smule i. :D

Mike Haggar skrev:
Er det for at sikre sig, at ens arbejde udbetaler pengene?

I det henseende er det jo for at sikre dig. Mellemværendet mellem arbejdsgiver og Feriekonto bliver så en anden diskussion, som intet har at gøre med om du får dine penge eller ej. Du kan således sagtens få dine feriepenge, selv om de ikke er blevet indbetalt til Feriekonto.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: fre jul 15, 2016 12:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Tak for svaret, Montag451.

Er der så ikke noget med, at hvis man ikke hæver dem inden et eller andet tidspunkt, så spiser staten pengene? Eller husker jeg forkert dér? Jeg har selvfølgelig bedt om at få alle mine penge. Dem vil jeg gerne selv administrere.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre jul 15, 2016 15:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Mike Haggar skrev:
Er der så ikke noget med, at hvis man ikke hæver dem inden et eller andet tidspunkt, så spiser staten pengene.

Det er helt korrekt. Har du ikke gjort krav på dine penge, eller bedt om udsættelse, så forsvinder de som dug for solen.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: fre maj 19, 2017 9:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre apr 11, 2008 13:50
Indlæg: 1490
Geografisk sted: midtjylland
Hvordan får man sine feriepenge, hvis man har sagt sit arbejde op og ikke er i en a-kasse? Der skal jo stempel på feriekortet

_________________
"When I'm with you baby, I go out of my head"


Top
   
Indlæg: fre maj 19, 2017 10:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør nov 01, 2003 21:26
Indlæg: 1699
Geografisk sted: Nordjylland
Alt foregår vel her nu om dage?

https://www.borger.dk/arbejde-dagpenge- ... ing-saadan

_________________
Panasonic TX P50G20 - Onkyo TX-SR705 - HarboSound SAT10 - HarboSound SUB10 - 7.1 Setup - Panosonic DMP-BD75 - Sony RDR-HXD870


Top
   
Indlæg: fre maj 19, 2017 10:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre apr 11, 2008 13:50
Indlæg: 1490
Geografisk sted: midtjylland
Jeg har været derinde og kigge under "har forladt arbejdsmarkedet" (jeg skal da på det igen), men ingen kategorier for dem der har valgt at opsige deres arbejde uden at være i en a-kasse eller på anden offentlig forsørgelse.

Jeg har fået et feriekort på gammeldags papir, som skal udfyldes med stempel og underskrift.

_________________
"When I'm with you baby, I go out of my head"


Top
   
Indlæg: fre maj 19, 2017 11:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Det lyder underligt. Hvis du IKKE er på offentlig forsørgelse, så burde du da kunne hente dine penge via Borger.dk ligesom alle andre.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team