Dato og tid er lør maj 25, 2013 7:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 90 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
Super sælger/køber
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Min kone elsker de 'letfordærvelige' på TV. Herunder Luksusfælden som sendes på TV3. Jeg har ikke set det før, men efter en omtale af programmet i Ane Cortzens TvTvTv, måtte jeg lige se hvad det handlede om nu er jeg sgu 'hooked' - forstået på den måde, at jeg ser det hvis det passer ind.

For dem der ikke kender til Luksusfælden, handler det om personer som er kommet i klemme rent økonomisk og så får hjælp af to eksperter fra TV3 til at redde hvad reddes kan og skabelonen er den samme hver gang. Hovedpersonen/hovedpersonerne har et kæmpe overforbrug og er nu så langt ude at de ikke ser anden udvej end at udstille sig selv i fjernsynet. Eksperterne belærer dem og efter lidt gråd og lidt træden vande, finder eksperterne en løsning og alt ender godt, ifølge TV3.

Jeg bliver sgu lidt forarget og man tager sig til hovedet. For hvordan i hele hule helvede kan normale (for det går jeg ud fra at de er) mennesker opføre sig så økonomisk uansvarligt. For det er ikke kun unge mennesker (og det er ikke nogen undskyldning for et massivt overforbrug) som giver den gas. Hvis det ikke var så sørgelig, ville man slå sig på låret af grin når man ser udsendelserne. Især når man hører alle de bortforklaringer, 'løben fra ansvaret' og grunden til overforbruget, som deltagerne kan diske op med. Man sidder og tænker nej, nej, nej og når programmet er slut, er glad for det ikke er en selv som er havnet i fedtefadet.

Rating på DAHF: Billede
Se mine 712 Blu-ray film. :)

Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh N
Det er sikkert og vist, at Luksusfælden er noget af det bedste tv, som TV3 sender, og jeg ser det meget gerne, når jeg falder over det, men jeg har det lidt delt med programmet.

På den ene side synes jeg, det er fascinerende at se, hvor hurtigt, man kan få en sund økonomi, hvis man er realist om sine økonomiske midler og brugen af dem. Jeg synes samtidig også, at det er fedt at lære om nogle af de ting, man kan gøre for at få styr på det hele.

På den anden side viser programmet, at især mange unge på min egen alder (slutningen af tyverne) har yderst begrænset kendskab til økonomi og et realistisk forbrugsniveau. Jeg bliver helt skræmt, når jeg ser folk tage kæmpe forbrugslån til ågerrenter og skylde millioner væk, selvom deres egne indtægter ikke ligefrem kan kaldes prangende.

Xbox Live Gamertag & PSN ID: austerellis

Geografisk sted: Herning
Jeg har ikke set de nye sæson med de nye værter, men jeg håber at TV3 har fået valgt nogle objektive værter til denne omgang.
Jan Swyrtz fra Økonomicentret har tidligere været i mediernes søgelys for at tage sig klækkeligt betalt for at "redde" folk fra en dårlig økonomi.
Mette Reissmann fra Spiir har også potentiale til at have økonomisk fordel af hendes profilering på TV3.
That being said. Det er godt og belærende TV som har potentiale til at give folk den nødvendige udsigt i hvad der skal til for at redde deres egen økonomi.
Tidligere har der været fremført forslag om at indføre økonomi som et del-fag i folkeskolen, hvilket jeg kun kan støtte til fulde. Især med den manglende indsigt som mange unge har i deres økonomi.

Jeg kan dog ikke blive forarget over folk som er havnet i den situation. Folk der bliver forarget over det har tydeligvis aldrig omgivet sig med folk i lign. situationer endsige selv været det.
For udeforstående som kigger på andre i situationen virker det komplet ulogisk at man kan opføre sig som folk gør i den situation de er havnet i.
Men har man først haft det tæt på livet, så forstår man pludseligt hvorfor de reagerer som de gør. Man har i hvert fald mulighed for at forstå bevægegrundende.

Pålidelig sælger/køber

Jeg har ikke set mange af de udsendelser, men når det sker kan jeg ikke undgå at sidde med en stor undren over at folk der får 40.000-50.000 kr. udbetalt hver måned ikke kan få det til at løbe rundt.

Jeg kan til nød forstå hvis det er unge mennesker, men når det nogle gange er folk over 30-40 år forstår jeg det ikke. De må da have opbygget en hvis erfaring med penge, og det virker mærkeligt hvis de ikke har set nogen advarselstegn. De har muligvis set tegn på problemer, men vælger at ignorere det.

At de stiller op til sådan et program, må være den absolut sidste udvej for dem. Hvis jeg nogensinde stod i den samme situation, ville jeg ikke udstille hvad jeg vil betegne som umådelig dårlig dømmekraft og stupiditet for landets befolkning.

Får de ikke en eller anden form for belønning?! Hvorfor skal de have det?

"Nu får i denne kasse med mad leveret til jeres dør hver måned, (fordi I gør det, I skulle have gjort ved egen hjælp for lang tid siden).

Brugeravatar

Geografisk sted: The Benny Vandergast Memorial Theater
Min trang til at værne mest muligt om mit privatliv, vil for altid forbyde mig at optræde i den slags tv eller tv i det hele taget! Jeg kan dog ikke andet end at have den dybeste respekt for folk der anerkender at de har et problem, er ærlige omkring det og samtidigt gerne vil gøre noget ved det. Det kræver i min optik rimeligt meget nosser at stille sig frem for åben skærm og udstille sine manglende færdigheder, i dette tilfælde indenfor privat privatøkonomi!

Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus
Kaizer skrev:
(...) men når det sker kan jeg ikke undgå at sidde med en stor undren over at folk der får 40.000-50.000 kr. udbetalt hver måned ikke kan få det til at løbe rundt.

Billede

De skulle have nogle smæk :lightsabre:

Brugeravatar

Kaizer skrev:
Jeg har ikke set mange af de udsendelser, men når det sker kan jeg ikke undgå at sidde med en stor undren over at folk der får 40.000-50.000 kr. udbetalt hver måned ikke kan få det til at løbe rundt.

Jeg kan til nød forstå hvis det er unge mennesker, men når det nogle gange er folk over 30-40 år forstår jeg det ikke. De må da have opbygget en hvis erfaring med penge, og det virker mærkeligt hvis de ikke har set nogen advarselstegn. De har muligvis set tegn på problemer, men vælger at ignorere det.

Ja, det virker underligt, at man over mange år kan have en elendig økonomi og kort sagt fortsætte sådan en tendens, men jeg synes faktisk, det er lige så slemt, hvis man er ung, og gældsætter sig selv fra en ungdom. Hvis man skylder flere hundrede tusinde væk inden man er færdig med en uddannelse/er kommet i job, så kan det sgu nemt få følger på resten af livet. Tænk at ende i RKI som 25-30-årig, det kan ikke være sjovt.

Citat:
At de stiller op til sådan et program, må være den absolut sidste udvej for dem. Hvis jeg nogensinde stod i den samme situation, ville jeg ikke udstille hvad jeg vil betegne som umådelig dårlig dømmekraft og stupiditet for landets befolkning.

Jeg tror, du rammer hovedet på sømmet dér; det kan kun være folk, der ser programmets eksperter som sidste udvej, for hvor ellers ville du finde lignende hjælp. Man kan da godt spørge ens omgivelser til råds, men ville de have nosser nok til at sige til Lise, at han ikke skal købe for 2.500 kr. sko hver måned eller fortælle Per, at det ikke er nogen god idé at købe alt nyt teknisk udstyr, der kommer i verden, når de til sammen skylder millioner til låneinstitutter og har forbrugslån? Det tror jeg ikke.

Citat:
Får de ikke en eller anden form for belønning?! Hvorfor skal de have det? "Nu får i denne kasse med mad leveret til jeres dør hver måned, (fordi I gør det, I skulle have gjort ved egen hjælp for lang tid siden).

De får nok netop belønningen for, at de har turdet og udstille sig selv på en sådan måde. At fortælle potentielt hele Danmark, at du ikke kan finde ud af at bruge penge, det er sgu bravt - men det er bare mit bud.

Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg synes, at programmet har ændret sig lidt gennem tiden.

I starten var det ganske ofte folk der var blevet ramt af arbejdsløshed, stod med to huse eller på en eller anden måde var blevet ramt af noget, som de måske nok skulle have taget forbehold for, men som nu engang var kommet udefra pga. boligboblen eller finanskrisen.
Der var også ind imellem et par kegler, som også bare havde givet den gas for lånte penge, men jeg synes at der var en del af førstnævnte kattegori.

Nu synes jeg oftere, at det er unge der har haft en lidt for tung fod på 'forbrugs-speederen' eller par der er i krise med alt muligt, så der også lige kan kobles en parterapeut på.

Desuden synes jeg, at midlerne ofte er blevet mere ekstreme, i starten var det sgu' sjældent, at deltagerne blev bedt om at sælge ungernes dvd-film, alt værktøj eller det meste af fruens garderobe.
Det er sikkert brandgodt TV, for folk hyler for åben skærm, og vi seere kan sidde med citronmånen og kaffen, mens vi på den ene side 'godter' os lidt over, at de nu skal skille sig af med deres ejendele, der er købt for lånte penge, og på den anden side har vi lidt ondt af familien, som skal tømme en hel del af deres indbo og sælge det for håndører.
Skylder du 800.000,- kr. så batter det sgu' ikke det store at få 700,- kr. for ungernes Disney dvd'er, der kunne nok findes andet, som kunne sælges for en bedre pris, men det er nok ikke så spændende, hvis de finder en aflagt autoradio, en dvd-afspiller og lidt haveredskaber som de kan sælge for ca. det samme.

Jeg synes egentlig programmerne er gode, og jeg optager dem faktisk ofte til en veninde, som bruger dem i undervisningen af unge mennesker på en skole for folk, der har lidt svært ved at komme i gang med livet, og er der bare nogle af dem som fatter budskabet og ikke lige vælter 12 sms-lån rundt i weekenden, så er det rigtig godt.

Hvor programmet tidligere gav gode økonomiske råd både til deltagerne og til seerene, så synes jeg måske, at der er blevet lidt for meget fokus på, at det ikke længere er nok med en økonomisk omlægning af familiens indtægter og udgifter, men at de simpelthenm SKAL ofre et eller andet eller skal i behandling for tobaksrygning, ludomani eller for knaster i parforholdet.
Vi mangler sgu' snart kun, at Lene Hansson kommer forbi og melder ud, at derres økonomi bliver meget bedre, hvis de starter med en tarmskylning! :loco:
(for de uindvidede var det løsningen i nogle tidligere TV-3 programmer, hvor man åbanbart ikke kunne leve sundt uden først at få smidt et lunkent vandfald gennem tarmen...)

Pålidelig sælger/køber
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus V
Ja luksusfælden er god underholdning.
Og det booster del tilliden, at sidde og se dybt forgældede mennesker, mens man selv (med stolthed) kan kalde sig gældfri.

Et af de afsnit hvor jeg slet ikke kunne få hold i min rusten på hovedet, var et par, der gav hinanden dyre gaver, og så havde de lige en MacBook Pro hver.
Men ikke nok med det, de var også købt på afbetaling, så de over tid ville have kostet lige omkring 40.000kr hver. :shock:

Kigger sådan nogle folk kun på "månedlig udgift" eller hvad går galt?

Jeg kan kun ryste på hovedet af køb på afbetaling, og forbrug finansieret af kviklån.

Mvh Michael

P.s Men en ting jeg hader ved Tv3's luksusfælden: det er ikke til at gennemskue, hvornår det er nye afsnit, og hvornår det er genudsendelser.
De sprøjter dem bare ud i en lind strøm.

Brugeravatar

Geografisk sted: Lige her
Ja, helt sikkert et at mine favorit programmer. Måske de skulle hive nogle millionærer med i programmet.

Millionærer skylder mest i skat
http://epn.dk/samfund/politik/article2478483.ece

Til trods for at Danmark anses for at være blandt de rigeste lande i verden har vi også en kedelig førsteplads når det kommer til gæld. Vi er verdens mest forgældede.

http://politiken.dk/tjek/penge/ECE1245191/megagaeld-er-vaerre-end-farlige-laan/

Super sælger/køber
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
At folk sætter sig i gæld ved huskøb og ved køb af ny bil, kan jeg forstå. Det er vel de færreste som lige har pengene til at købe et hus kontant og med de priser vi har på biler herhjemme, er der mange som også køber deres nye bil ved hjælp af finansiering.
Men mange huskøbere, uden eller kun en lille opsparing, vælger at låne til alt og derudover vælger de tit afdragsfrie lån og kommer dermed bagud på point fra start. Sker der noget uforudset klapper fælden med det samme og de risikere at blive teknisk insolvent.

At optage lån for at købe ny fladskærm, computer, mobil og anden elektronik samt tøj og hvad ved jeg, kan jeg slet, slet ikke forstå. At mange også gældsætter sig for at komme på ferie er bare for langt ude. Hvem gider at betale af på en ferie, når man er kommet hjem?

Måske er det bare fordi jeg er fra den gamle skole hvor man svarede enhver sit og har respekt for pengene.
Jeg er glad for at være gældfri. Lys, licens, varme og de andre faste udgifter kommer man aldrig af med. :)

Rating på DAHF: Billede
Se mine 712 Blu-ray film. :)

Brugeravatar

Silver Surfer skrev:
Måske er det bare fordi jeg er fra den gamle skole hvor man svarede enhver sit og har respekt for pengene.
Jeg er glad for at være gældfri. Lys, licens, varme og de andre faste udgifter kommer man aldrig af med. :) [/color]

Jeg er stort set gældfri (SU-lån skal tilbagebetales over en masse år), og lever efter samme måde. Har jeg ikke pengene, så må jeg vente, indtil jeg har. :)

Super sælger/køber

Geografisk sted: No longer here
Der findes ikke noget tv-program, der appellerer mere til den indre svinehund end Luksusfælden - hvilket indlæggene i denne tråd også bærer præg af. En times tour de force i økonomiske dumheder, der stiver seernes selvretfærdighed af på en måde, hvor vi alle bliver indskrænkede og halvfornærmede bankrådgivere, der afsluttes med en opsparet udløsning af "så kan de lære det" ved programmet afslutning.

Jeg har set og oplevet nok overforbrug i min tid, til at gide at blive ophidset og forarget over mange af disse mennesker. Det der til stadighed forarger mig er de ansvarsløse banker og kreditforeninger, der lader disse uansvarlige personer køre deres økonomi og liv i sænk. Vi ved at kvikånshajerne tager sig godt betalt og er hensynsløse, men hvordan respektable banker kan opføre sig så ansvarsløst er mig ubegribeligt. Det værste er de situationer, hvor bankerne kender til overforbrug, tilbyder kassekreditter og andre lån - kun for at knalde kassen i og lade folk sejle deres egen sø, når økonomien går af fløjten. Hvor mange af disse programmer har ikke deltagere, der skylder deres banker fuldkommen latterlige beløb? Bankerne bærer et ansvar, som de render fra - og disse programmer udstiller lige så groft bankernes mangler - måske endda mere end de stakler, der ikke ejer økonomisk ansvarlighed.

Jeg har selv optaget to kviklån i min levetid og har fortrudt dem begge bittert siden, men jeg forstår sagtens at folk tager dem i ny og næ. Nogle gange er det bare sjovere, at kunne købe det man vil have i stedet for at vente et år på at spare sammen til skidtet. Omvendt glemmer mange vist, at køb af tv, rejser eller projektor over en kassekredit ikke nødvendigvis er meget billigere end et kviklån, hvis man ikke er meget bevidst om, at kontrollere sin kassekredit.

Når det kommer til privatøkonomi kan man også godt blive for hellig og fordømmende overfor andre. I sidste ende handler livet om meget mere end hvad der står i banken eller hvad ens hus er værd, så det er måske sundt nok at holde for øje, at et program som luksusfælden er underholdning, som meget gerne vil forarge og forføre os.

Brugeravatar

Geografisk sted: Så'n i nærheden af Aalborg
Jo, jo Michmach, du har da ret langt hen ad vejen.. men det hjerneløse forbrug hos flere af de medvirkende i Luksusfælden skriger så meget til himlen, at den altså ikke kan tørres af på bankerne. Jeg kan ganske enkelt ikke begribe de beløb flere af de par her bruger på mad, tøj og frås. Nogle af dem har rådighedbeløb jeg ikke engang kunne præstere at tilbyde vores økonomi her i huset med de 30.000+ jeg havde hver måned. Hvad de mennesker her har haft af penge mellem hænderne til rent ud sagt bare mad og gøgl, det er jo vanvittigt, og stadigvæk præsterer flere af dem at bruge mange tusinde kroner FLERE end de har til rådighed. Når man så samtidig ser deres hjem, så bærer det ikke engang på nogen måde præg af at være hjem der er stopproppet med materielle goder. Så hvad dælen bruger de så pengene på ?

Uanset hvad... nogle af deltagerne i Luksusfælden burde skamme sig, og bankerne kan i deres tilfælde ihvertfald ikke gøres ansvarlige. Det kan kun manglende ansvar og en sygelig trang til købe sig fattig i ligegyldige mærkevarer fordi man åbenbart regner med at det giver et større selvværd og en større prestige, jo mere materielt lort man slæber til huse.

Super sælger/køber

Geografisk sted: No longer here
Det er naturligvis ikke bankernes skyld, men det er bankerne, som jeg bliver forarget over. At folk bruger mange penge er næppe noget nyt og overforbrug er vor tids nye sort, så det går næppe af mode foreløbigt. Bankerne har derimod et ansvar over for deres andre kunder - og så kan det undre, at de ikke skrider tidligere ind.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 90 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]