DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 9:09

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tirs jul 11, 2017 9:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Serial er This American Life's succesfulde, selvstændige podcastføljeton, der nu i to sæsoner har fået millioner verden over til at lytte med.

Sæson 1 handler om mordet på high school-eleven Hae Min Lee i 1999 i Maryland, USA, som hendes tidligere kæreste Adnan Masud Syed. Værten Sarah Koenig undersøger sagen via en lang række samtaler med venner, familie, og alle mulige andre, der havde med Min Lee, Adnan Syed og sagen at gøre.

Billede

Produktionsværdien er enormt høj og undersøgelsen veludført. Podcasten er blevet downloadet mere end 80 millioner gange, hvorfor man må kalde Serial et magnum opus inden for true crime-scenen.

Hvad gør historien så spændende? Først og fremmest det faktum, at podcasten er velproduceret, stærkt researchet og så har den ikke en agenda om at påvise, hvorvidt Adnan Syed er uskyldig eller ej. Dens agenda er at undersøge den tvivl, som der dog trods alt må siges at være ved sagen. Alle spor bliver vendt, vendt igen og så vendt én gang til. Alt sammen er med til at gøre Serial sæson 1 til et oplagt binge-lyt.

Min karakter: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

---

Sæson 2 handler om Bowe Bergdahl, den amerikanske soldat, som blev ført tilbage til amerikanerne efter fem år hos Taliban. Kort tid efter, at han kom tilbage, viste det sig, at Bergdahl havde lavet en AWOL (Absence without leave) og muligvis var desertør. Hvorfor han gjorde det, og om han virkelig er desertør, undersøger Serial i anden sæson.

Billede

Mens Serial sæson 1 har Sarah Koenig og hendes samtaler med Syed i hovedsædet, så er sæson 2 styret af en samtale mellem Bergdahl og Mark Boal, en amerikansk manuskriptforfatter, der skrev The Hurt Locker og Zero Dark Thirty. Koenig supplerer disse samtaler med interview med tidligere soldaterkammerater.

Resultatet af sæson 2 er en podcast, der ikke er helt i samme klasse som første sæson, men er man interesseret i Bergdahls historie, så er denne podcast aldeles glimrende til formålet. Bergdahl er en ret fascinerende person, for han tænker ikke lige som de fleste andre nok ville gøre det. Ikke dermed sagt, at han hverken er klogere eller dummere end os andre; han er bare lidt anderledes.

Min karakter: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Serial skulle gerne udkomme med en sæson 3 med et endnu ukendt tema så vidt jeg er orienteret. Jeg er dog ikke helt klar over, hvornår den er sat til at udkomme.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tirs jul 11, 2017 12:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Tak for info :clap:

Jeg skal igang med denne her og S-Town, kan jeg høre. Er det ligegyldigt, hvor man starter?

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: tirs jul 11, 2017 13:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Du er meget velkommen! :)

Hmmm, det er egentlig et godt spørgsmål, som du stiller. Måske skulle du starte kronologisk og tage Serial først. Hvis du kan lide Serials format, vil du også elske S-Town. De minder en del om hinanden på den front. :)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tirs jul 11, 2017 13:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
DeathPosture skrev:
Billede
Af andre formater hvor true crime-dokumentaren også gør sig godt, vil jeg nævne podcasts. Personligt, har jeg selv været meget glad for SERIAL som af mange betegnes som den moderne true crime-bølges moder. Det er en helt igennem gribende beretning om et mord på en 18-årig pige i Baltimore. Jeg slugte de 12 episoder på ingen tid. Stor anbefaling herfra. Jeg har stadig 2. sæson til gode, men den skal også snart høres.


DeathPosture skrev:
SERIAL var, og er, et kæmpe hit på iTunes hvor den bla. var den første podcast der blev downloadet 5 millioner gange.

Og det er nemt, at forstå hvorfor når man lytter til værten Sarah Koenig der har skabt en super-medrivende fortælling.

Eneste udfordring er, at man undervejs er så fanget af historien, at lysten til at google forskellige personer og steder er overvældende...



Yes, SERIAL er fantastisk, og bør være obligatorisk pensum for alle kommende podcast-lyttere. Men jeg er nok tilbøjelig til, at rate S-Town en lille smule højere, simpelthen fordi jeg blevet mere grebet og emotionelt investeret. Men begge er fremragende.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre sep 21, 2018 9:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Tredje sæson af Serial er netop gået i gang og det er vildt godt!

Serial har fulgt retssager og livet i domhuset i Cleveland, Ohio og har dermed haft masser af mulighed til at vurdere, om retssystemet virkelig virker i ganske almindelige sager. Det virker som om, at ideen er udsprunget af, at Hae Min Lee-sagen med Adnan Syed som den tvivlsomt morddømte er en usædvanlig sag, og Serials Sarah Koenig har derfor ønsket at se, hvordan almindelige retssager bliver afgjort.

Der er to afsnit ude allerede - og de er vildt spændende!

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man sep 24, 2018 7:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn jun 08, 2008 17:46
Indlæg: 207
Geografisk sted: SydJylland
Super mange tak for Heads Up :thumb:
Jeg er storforbruger af podcasts, og Serial er altid gode. Man kan mærke at produktionsværdien er stor og at der er tænkt over tingene.


Top
   
Indlæg: man sep 24, 2018 9:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Supermikkel skrev:
Super mange tak for Heads Up :thumb:
Jeg er storforbruger af podcasts, og Serial er altid gode. Man kan mærke at produktionsværdien er stor og at der er tænkt over tingene.


Enig. Der er meget substans over Serial - også i denne sæson, så selvom dette års historie måske på overfladen virker lidt spøjs ift. en mordgåde eller en vækløbet soldat, så er det en RET fed historie!

Har du evt. nogle podcast-anbefalinger, du kan/vil dele med os andre? Kunne være interessant at høre om :)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team