DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre maj 10, 2024 20:42

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Undertekster!
Indlæg: fre dec 21, 2007 10:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Er det kun mig der er ved at blive sindsyg over alle de spørgsmål om hvorvidt der er undertekster på forskellige udgivelser? Der bliver konstant spurgt om det i alle mulige tråde - det bliver nogle gange besvaret, andre gange ikke, men selvom det bliver besvaret, får det ikke spørgsmålsmængden til at falde. Kan vi ikke isolere disse spørgsmål til nogle dedikerede tråde eller gøre noget andet? Jeg synes det er irriterende hele tiden at skulle læse om de evindelige undertekster!

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: fre dec 21, 2007 14:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
Jeg synes da det er relevant at spørge i trådene og et ganske harmløst spørgsmål. Især når der bliver købt så mange film hos udenlandske forhandlere. Som ikke altid er flinke til at oplyse om evt. undertekster.
- I et film forum burde det ikke få nogle op af stolene. :)

Det er måske ikke alle der er så gode til engelsk og jeg vil da gerne ha’ undertekster på de film jeg ser.
Især krigsfilm og actionfilm hvor dialogen ofte drukner i bulder og brag, kan undertekster være godt.
;)

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: fre dec 21, 2007 20:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 12, 2005 23:07
Indlæg: 3357
Geografisk sted: Vesterbronx!
Mikl skrev:
Er det kun mig der er ved at blive sindsyg over alle de spørgsmål om hvorvidt der er undertekster på forskellige udgivelser? Der bliver konstant spurgt om det i alle mulige tråde - det bliver nogle gange besvaret, andre gange ikke, men selvom det bliver besvaret, får det ikke spørgsmålsmængden til at falde. Kan vi ikke isolere disse spørgsmål til nogle dedikerede tråde eller gøre noget andet? Jeg synes det er irriterende hele tiden at skulle læse om de evindelige undertekster!

He - jeg er fulstændig enig med Mikl her :thumb:

I nogle tråde er hver anden post omkring 'er der danske subs?', og det er pisse træls.
Som andre herinde, er jeg totalt ligeglad med danske tekster, da det decideret kan ødelægge forståelsen af en film.

Hvis folk vil vide om undertekster, kan de lynhurtigt slå det op på fx. http://www.dvdcompare.net eller http://www.dvd-basen.dk

Alternativt er der hjælp at hente her... ;)

_________________
Den officielle Criterion & Masters of Cinema bytte/salg tråd- link

www.dvdtimes.co.uk / www.dvdbeaver.com / www.dvdcompare.net / TSPDT Top 100


Top
   
Indlæg: fre dec 21, 2007 23:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
DVD Profiler er også et enestående redskab i jagten på undertekster, men har ligesom alle andre kilder naturligvis en indbygget usikkerhed.

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: lør dec 22, 2007 0:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Hvis man spørger en enkelt gang er jeg ret ligmeget ligeglad. Gentagne gange i samme tråd synes jeg derimod ikke om. Og slet ikke når man kan finde svaret ved at bladre lidt igennem siderne. Dovenskaben længe leve! :roll:


Top
   
Indlæg: lør dec 22, 2007 14:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jan 10, 2005 19:19
Indlæg: 713
Geografisk sted: Odense, Verdens navle!
@tekker:
Hvor er det dog en fordummende gang bavl :shock:
Fint for dig du er ligeglad med undertekster, men det gælder da ikke alle mennesker, og det er vel fair man gerne vil vide det inden man handler.

Jeg har f.eks. en kodefri afspiller, så jeg syntes vi skal gøre det forbudt at spørge til regioner i salgstrådene.
Jeg har snart både konventionel DVD, BluRay og HD-DVD, så jeg syntes det skal være forbudt at spørge til format i salgstrådene.
...og sådan kunne vi blive ved!

Fair nok at man mikker over at der spørges om det samme flere gange i samme tråd, det syntes jeg også er træls, men ellers kan vi jo bare skære salgs-annoncer ned til "Sælges: en film, pris X kr", og så er det forbudt at spørge til mere...

Og iøvrigt; hvor svært ville det være for sælger at angive DK subs +/-??? Man sidder jo med et kendskab til den film man vil sælge!

_________________
Feed the horse, yum yum!


Top
   
Indlæg: lør dec 22, 2007 15:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jan 05, 2002 2:01
Indlæg: 10106
Geografisk sted: Hvidovre
Når jeg læser en ny tråd, så kan jeg også meget ofte forudsige, at der inden for x minutter er en eller anden, der stiller spørgsmålet: "hvilke undertekster er der på?". Det slår sjældent fejl. Men hvis man taler om en specifik udgivelse (enten i en salgs- eller hd-tråd) så bør OP'en også vide, at det spørgsmål kommer, så jeg vil mene, at man ofte godt kunne være lidt forudseende og selv skrive det.

Jeg har det meget fint med film uden danske tekster, men jeg vil gerne have, at der er engelske, da det er en fin støttepædagog for mig. Jeg har indbygget en slags "multitasking", når jeg ser film, hvor det talte sprog (hvis jeg forstår det) og teksterne supplerer hinanden i min forståelse. Jeg ved dog godt, at mange ikke har det sådan og derfor er afhængige af danske tekster.

Så naturligvis kommer det spørgsmål igen og igen. Ligeså spørgsmålet om region. Det kan ofte nappes i opløbet, hvis man som sælger eller poster lige tænker sig om i 10 sekunder, inden man trykker på "Udfør". Det samme gælder i øvrigt en masse sjuskede tastefejl, men det er en helt anden debat ;)

_________________
Ex-filmnørd - nu mest af alt bare lost in space... Men stadig THX-certificeret på Dahf's Markedsplads :thumb:


Senest rettet af Claus O. lør dec 22, 2007 17:26, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: lør dec 22, 2007 17:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Som sådan kan jeg da nogle gange også studse over, at det er så vigtigt for folk, men man skal lade være med altid at se ting ud fra eget synspunkt. Jeg taler og skriver og lytter til engelsk dagligt, hvorfor jeg intet behov har for at skulle have danske tekster, men sådan er det jo bestemt ikke alle, der har det, og de, der gerne vil have danske tekster, bør naturligvis have lov til at spørge om sådan noget.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: lør dec 22, 2007 17:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 12, 2005 23:07
Indlæg: 3357
Geografisk sted: Vesterbronx!
EvilDoctor skrev:
@tekker:
Hvor er det dog en fordummende gang bavl :shock:
Fint for dig du er ligeglad med undertekster, men det gælder da ikke alle mennesker, og det er vel fair man gerne vil vide det inden man handler.

Jeg har f.eks. en kodefri afspiller, så jeg syntes vi skal gøre det forbudt at spørge til regioner i salgstrådene.
Jeg har snart både konventionel DVD, BluRay og HD-DVD, så jeg syntes det skal være forbudt at spørge til format i salgstrådene.
...og sådan kunne vi blive ved!

Fair nok at man mikker over at der spørges om det samme flere gange i samme tråd, det syntes jeg også er træls, men ellers kan vi jo bare skære salgs-annoncer ned til "Sælges: en film, pris X kr", og så er det forbudt at spørge til mere...

Og iøvrigt; hvor svært ville det være for sælger at angive DK subs +/-??? Man sidder jo med et kendskab til den film man vil sælge!

Nu tror jeg Mikl mente i alle trådende generelt, og det er netop i ikke-salgstrådene at det generer. Bare se Bladerunner-tråden....

_________________
Den officielle Criterion & Masters of Cinema bytte/salg tråd- link

www.dvdtimes.co.uk / www.dvdbeaver.com / www.dvdcompare.net / TSPDT Top 100


Top
   
Indlæg: lør dec 22, 2007 19:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Tekker skrev:
Nu tror jeg Mikl mente i alle trådende generelt, og det er netop i ikke-salgstrådene at det generer. Bare se Bladerunner-tråden....


Det var det ja - salgstrådene er jeg sådanset ligeglad med, og der er det naturligvis rimeligt nok at der spørges. Men i udgivelsestråde (BR-tråden er slem), filmtråde, tilbudstråde og sågar i hardwaretråde dukker disse spørgsmål op. Problemet er ofte, at spørgeren har samme muligheder for at finde ud af det som resten af forummet og at det derfor bare er tegn på dovenskab og skaber støj i trådene.

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: lør dec 22, 2007 20:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 12, 2005 23:07
Indlæg: 3357
Geografisk sted: Vesterbronx!
Spoken like a true poet... :thumb: :D

_________________
Den officielle Criterion & Masters of Cinema bytte/salg tråd- link

www.dvdtimes.co.uk / www.dvdbeaver.com / www.dvdcompare.net / TSPDT Top 100


Top
   
Indlæg: lør dec 22, 2007 21:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jan 10, 2005 19:19
Indlæg: 713
Geografisk sted: Odense, Verdens navle!
@tekker&mikl: Ahhhhh.... did not get that :oops:
Så vil jeg da til dels melde mig ind i jeres hold ;)

_________________
Feed the horse, yum yum!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team