DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:26

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 Næste

#DAHFCUP: Round 7 FINALEN: David Fincher v Quentin Tarantino
Afstemning sluttede fre maj 20, 2016 11:23
David Fincher 55%  55%  [ 29 ]
Quentin Tarantino 45%  45%  [ 24 ]
Afgivne stemmer: 53
Forfatter besked
Indlæg: fre maj 13, 2016 11:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Læs mere om den vejen til finalen i #DAHFCUP 2016 her

#DAHFCUP 2016 ~ Round 7: FINALEN: David Fincher vs. Quentin Tarantino

Billede Billede

David Fincher-tråden inkl. filmografi vs. Quentin Tarantino-tråden inkl. filmografi

Stem på den bedste instruktør, og skriv gerne hvorfor du stemmer som du gør. Afstemningen løber 7 dage. Vinderen af #DAHFCUP 2016 løber med titlen som den bedste nulevende instruktør pr. 2016, kåret af dahf.dk :lightsabre:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Senest rettet af DeathPosture fre maj 13, 2016 11:27, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 11:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
David Fincher
Efter 6 runders kontinuerligt ros af Fincher er det svært at finde på noget nyt at skrive, så jeg har i stedet valgt at citere mig selv fra tidligere tråde:

Citat:
David Fincher står bag nogle af de mest ikoniske film der er produceret det sidste 25 år. Selv hans debutfilm Alien³ som ellers har fået smæk af mange holder jeg ufatteligt meget af (og rater den faktisk en tand højere end Aliens, hvilket ofte har gjort mig upopulær, men det er ikke desto mindre min holdning). Hans hovedværk er, uden tvivl, den fænomonale thriller Se7en der er perfekt på alle leder og kanter og har en flot placering som #5 på min liste over bedste film nogensinde. Næsten samme egenskaber har de ligeledes fantastiske Fight Club, The Social Network og senest Gone Girl. Og perlerækken af ikoniske mesterværker fra Finchers hånd fortsætter med stilsikre thrillers som The Game, Panic Room og Zodiac. Alle sammen tidsløse film af høj, høj kvalitet.

Jeg har ikke set The Curious Case of Benjamin Button og The Girl with the Dragon Tattoo (da jeg er godt tilfreds med originalen og således ikke behøver bruge tid på genindspilningen).
+
David Fincher er en af de allerdygtigste instruktører i branchen og er nærmest usvigelig sikker i sin stil. Selv når det stikker lidt ud til den ene (Alien³) eller anden (Benjamin Button) side, gør han det med en usvigelig sikkerhed der fejer de fleste konkurrenter af banen.
+
Et hurtigt kig på hans film afslører et væld af fantastiske titler. Hans bedste film er, selvfølgelig, Se7en
+
David Fincher er ligeledes en utroligt alsidig herre. Han står bag fuldstændigt urørlige mesterværker som Se7en, Alien³, Fight Club, The Social Network og senest Gone Girl. Og hans bagkatalog tæller også ikoniske titler som The Game, Panic Room og Zodiac... Man får sgu gåsehud bare ved at læse titlerne i Finchers bagkatalog. Den mand ved eddermame hvad han laver.



Quentin Tarantin
Her er et lille rundown af hvad jeg har skrevet om Tarantino i løbet af #DAHFCUP:
Citat:
Jeg er KÆMPE Tarantino-fanboy og elsker alt hvad manden har rørt ved. Jeg har været med ham i tykt og tyndt og har altid forsvaret ham. Jeg bliver aldrig træt af hans ekstremt fede filmstil med uendeligt sjov dialog, tonsvis af kulturelle referencer, endeløs kreativitet med hensyn til, at udfordre filmmediet og præsentere en fortælling på interessante måder. Og så er han, om nogen, også en stor fortaler for gamle, kitchede genrer/skuespillere/musik/perioder/etc som altid nyder hyldest i Tarantinos film. Det kan jeg sgu godt li', så derfor er han tæt på at være min yndlingsinstruktør.

Tilbage i 2007 skrev jeg følgende i en Tarantino-afstemningstråd:

DeathPosture skrev:
Jeg elsker begge Kill Bill film for deres overlegne genre-hyldester og spektakulære skuespilpræstationer. Jeg elsker Jackie Brown for dens super-slickness, langt-ude characters og sprøde musik. Jeg elsker Reservoir Dogs for dens intensitet og for at være den bedste heist-movie (uden et heist) nogensinde. Jeg elsker Death Proof for dens overlegenhed og flotte udtryk. Men mest af alt, elsker jeg Pulp Fiction, som med sin uovertrufne stil, generationsdefinerende dialog og gennemførte charme, står som QTs magnum opus - og som en milepæl i mit liv.


Inglourious Basterds var også en stor oplevelse og Django Unchained var endnu bedre! Som man måske har gættet, glæder jeg mig helt usandsynligt meget til The Hateful Eight som kommer til efteråret 2015.

+
Jeg ved ikke hvor jeg skal starte med Tarantino, men lang historie kort så er Pulp Fiction stadig min yndlingsfilm og jeg kan aldrig lade være med at stemme på Tarantino (og jeg glæder mig usvigeligt til The Hateful Eight som dropper lige efter nytår.
+
Quentin Tarantino er min yndlingsinstruktør. Hands down. Og så er valget jo nemt nok. Farvel til Hobbit-far!
+
Men ligegyldigt hvor højt jeg elsker Boogie Nights, så kan jeg ikke stemme imod Tarantino. Jeg elsker alt hans lort, og det vil jeg fortsætte med for altid, selvom vi har set et mindre kvalitetsdrop i hans seneste film. Ærgeligt, men han laver stadig voldsomt gode film, selv når niveauet er droppet en smule. Hans 3 seneste film Inglourious Basterds, Django Unchained og The Hateful Eight er gode eksempler herpå.


:slap: :slap: :slap:

Se7en eller Pulp Fiction? Fight Club eller Reservoir Dogs? For helvede, hvordan kan man vælge imellem så mange mesterværker? Begge er gudsbenånede filminstruktører der ikke bare har fejet enhver modstand af banen her i #DAHFCUP, men som også står bag nogle af de allermest ikoniske film i verdenshistorien og således har givet mig nogle af mit livs største filmoplevelser.

Det er som at skulle vælge en favorit imellem sine børn. Man elsker dem jo begge lige højt, men med a gun pressed to against my head, er der ingen tvivl. Mit stemme ender på Tarantino som aldrig har trådt ved siden af (for alvor). Det bliver marginalerne der skal afgøre dette, og det kommer til at ligne noget der hedder 99% usvigelig sikkerhed hos Fincher og 100% urørlig dopeness hos Tarantino

Det bliver Tarantino herfra. :lightsabre:
Håber han løber med sejren i #DAHFCUP. Det har han fortjent.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Senest rettet af DeathPosture fre maj 13, 2016 13:33, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 11:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Jeg har stemt på David Fincher! :clap:

Billede


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 11:35 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg har også opbrugt min talekvote, så...
Billede

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 11:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Meget svært valg, men jeg endte med at stemme på Tarantino.

Billede

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 12:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Det kunne godt gå hen og blive meget tight her

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 12:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 03, 2003 13:56
Indlæg: 5279
Geografisk sted: København SV
Det blev QT der fik min stemme... Egentlig ret tæt løb, men der skulle jo en afgørelse til og det er QT's film jeg oftest har set igen.

_________________
/Tigerdyr


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 12:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Billede

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 13:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Tak for indsatsen DP. En sådan indledning fortjener et par ord og argumenter omkring de to fantastiske instruktører.

For starters! Det bliver også en meget, meget sikker stemme på David Fincher herfra og jeg håber selvfølgelig han vinder titlen på sit uovertrufne top- og bundniveau, på diversitet og sikkerhed, på teknisk formåen og innovativ kameraføring.

Quentin Tarantino er fortjent nået langt i DAHF cup og jeg havde nok været i krise, hvis jeg skulle vælge imellem ham og f.eks. Spielberg. Som det kun er et fåtal instruktører forundt, kan han med rette bryste sig af at være en pioner på sit felt. En der har flyttet grænserne for, hvordan man kan lave mainstream film uden at det er mainstream og stadig ramme et bredt publikum. Hans film er bare fede på en anderledes måde.

Pulp Fiction, Jackie Brown og Kill Bill 1 er mesterværker og blandt den stak film, jeg ville tage med ud på en øde ø...forudsat der var strøm på øen. Reservoir Dogs lagde fundamentet for stilen, Django og Basterds er fine film, hvor genbrugsproblematikken kom snigende ved førstnævnte og hvor langstrakt ordgejl og et rodet/usammenhængende manuskript plagede sidstnævnte. Deathproof var en "blah"-oplevelse, som bar præg af et halvgjort manuskript, som skulle tilpasses Grindhouse projektet. The Hateful 8 meget god, men alt for lang i spyttet.

:wackdonkey: Kill Bill 2 er stadig en af de mest frustrerende oplevelser lavet på film. Lægger sådan set fint fra land med brylluppet, dernæst det sublime afsnit med Bud og graven, så et bizart træningsforløb hos Pei-Mei, dernæst en fantastisk sekvens med Elle Driver, og slutteligt et sucker-punch af et antiklimaks med Bill himself...understreget af en katastrofalt skrevet dialog (prøv f.eks. at tage "Superman"-sekvensen engang ved lejlighed og se om i kan undgå at krumme tæer).

Når det så er sagt, kommer der her en lille provokation. Tarantino er groft sagt en one-trick-pony ;). Selv når han skifter genre, bliver han i skabelonen med det groovy soundtrack, det skæve persongalleri, den (over)coole dialog, de (over)lange monologer, Samuel Jackson, osv. Der er en høj grad af genbrug og deja-vu-oplevelse over at se en QT film, som gør, at de ikke længere er must-see, når de får premiere. Det er skidt, når instruktører begynder at efterligne sig selv. Det er et tegn på, at den kreative brønd er ved at være tørlagt. At QT stadig gør alt dette på et enormt højt niveau, understreger blot mandens talent og færdigheder. Meeeen kunne godt have ønsket at se, om der var et lag eller 2 mere QT's kompetencekatalog.

David Fincher har ikke lavet en dårlig film i min verden. Panic Room, Alien 3 og Benjamin Button er de mindst gode i flokken, men har et højt niveau. Panik Room holdt stadig, da jeg genså den under 2. runde af DAHF Cup'en.

Kunne skrive en afhandling om Se7en og hvad den betyder for mig. Den bedste film, der er lavet i min bog. Det hele spiller bare i den film, på trods af det grumme tema. Karriere-definerende præstationer af Pitt, Freeman og især Spacey. Den klaustrofobiske og stigende fornemmelse af ubehag over hele tiden at være marionet og på bagkant i John Does puslespil.

Fight Club ligger lige efter som et fejlfrit mesterværk. Zodiac, The Game og Gone Girl er ligeledes i kategorien mesterværk. The Game dog med et par fæle plothuller, but who's counting? Dragon Tattoo er bedre end originalen...oh yes, I said it, og mere tro imod bogforlægget oveni hatten. Social Network er en glimrende film, der overraskede mig positivt.

Fincher har været kompromisløs siden han måtte æde nogle store kameler under Alien 3 og han fortsætter med at tage modige og overraskende valg, når han vælger emner. Han har bevist, at han kan det hele og lidt til. Jeg glæder mig altid til næste Fincherprojekt. Lav nu "Rendevouz with Rama"!!!! :bat:


Skål til DAHF og den kommende vinder :thumb: :beerchug:

PS. Det er iøvrigt tankevækkende og spøjst, at vi har 2 instruktører i finalen, der på ingen måde kan betegnes som specielt produktive. "Kvalitet over kvantitet" er den helt store vinder i DAHF Cup!!!

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 13:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Buck Rogers skrev:
Jeg har også opbrugt min talekvote, så...
Billede


:laugh: :notworthy: Klasse!!! Det kunne have sparet mig for 20 minutters arbejdstid ved tasterne.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 13:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Billede

7
7

Det er symbolsk. David Fincher skal vinde DAHFCUP! :thumb:


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 13:33 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Shiva skrev:
Når det så er sagt, kommer der her en lille provokation. Tarantino er groft sagt en one-trick-pony ;). Selv når han skifter genre, bliver han i skabelonen med det groovy soundtrack, det skæve persongalleri, den (over)coole dialog, de (over)lange monologer, Samuel Jackson, osv. Der er en høj grad af genbrug og deja-vu-oplevelse over at se en QT film, som gør, at de ikke længere er must-see, når de får premiere. Det er skidt, når instruktører begynder at efterligne sig selv.

:thumb:
Jeg er mestendels enig - men jeg synes dog, at Django trak lidt i en ny retning. Lidt mindre show-off, lidt mere reelt drama. Med TH8 var vi til gengæld tilbage i absolut velprøvet territorium. Jeg tror godt, at han kan nogle flere ting, men DF har bare så meget større spændvidde [og nu må vi hellere gå i flyverskjul inden vi bliver tæppebombet af Henriksen].

Er Rama-filmen ikke stendød - det er godt nok et par år eller syv siden jeg har hørt nyt om den. Det er heller ikke en film, der er oplagt at filme - jo, visuelt, men ikke dramatisk.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 13:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Fritte skrev:
Billede

7
7

Det er symbolsk. David Fincher skal vinde DAHFCUP! :thumb:

Og det fortsætter:
Billede

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 13:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn okt 17, 2004 14:11
Indlæg: 3354
Geografisk sted: Troldhede, Denmark
Jeg har stemt på QT! Men men men..... Efter Shivas salgstale er jeg faktisk ved at trække i land igen - manden har jo ret. Jeg kan faktisk ikke huske en dårlig film af Fincher - jeg lod mig rive med og stemte med hjertet - jeg tror det er min forkærlighed for QT's ualmindeligt fede dialogscener - jeg kan simpelthen ikke forstå jeg kan være underholdt i så mange timer med så meget dialog, uden at kede mig et eneste sekund!

For helvede den er svær den her!! :slap:

_________________
Vil du med til Danmarks hyggeligste LAN? Smut ind på http://t-lan.dk og tag et kig! :-)


Senest rettet af RaGa_MuFFiN fre maj 13, 2016 13:39, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2016 13:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Shiva skrev:
Tak for indsatsen DP.


Selv tak, jeg bukker mig i støvet over dig engagement og enormt velskrevne rundown over d'herrer Fincher og Tarantino. Du har sgu argumenterne i orden. Tak!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team