DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors apr 18, 2024 2:42

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 73 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man mar 14, 2016 16:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
10 lister kun? :shock:


Top
   
Indlæg: man mar 14, 2016 16:31 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Jeg kan ikke selv nå det her og nu, men måske skulle vi alle sammen skrive et par ord om, hvorfor vores lister ser ud som de gør. Det kan forhåbentlig inspirere nogle flere. Og i sidste ende er det jo også det, der gør hele øvelsen sjov :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man mar 14, 2016 16:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Vi kunne også forlænge fristen til og med søndag? Så har folk weekenden til at finde skrivetøjet frem.


Top
   
Indlæg: man mar 14, 2016 16:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
njhansen skrev:
Mike Haggar skrev:
1. Ghostbusters
2. Back to the Future
3. Gremlins
4. Beverly Hills Cop
5. Coming to America
6. Trading Places
7. Planes, Trains & Automobiles
8. Bill & Ted (Woooooooooooooow)
9. Police Academy
10. Twins


Og det må så være Bill & Ted's Excellent Adventure fra 1989 du mener? Bogus Journey er fra 1991.


Jeg anede ikke, der var to. Jeg mener den med de to tossehoveder, der rejser tilbage i tiden for at samle en masse historiske figurer.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man mar 14, 2016 16:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Mike Haggar skrev:
njhansen skrev:
Mike Haggar skrev:
1. Ghostbusters
2. Back to the Future
3. Gremlins
4. Beverly Hills Cop
5. Coming to America
6. Trading Places
7. Planes, Trains & Automobiles
8. Bill & Ted (Woooooooooooooow)
9. Police Academy
10. Twins


Og det må så være Bill & Ted's Excellent Adventure fra 1989 du mener? Bogus Journey er fra 1991.


Jeg anede ikke, der var to. Jeg mener den med de to tossehoveder, der rejser tilbage i tiden for at samle en masse historiske figurer.



_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man mar 14, 2016 16:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Jeg har heller ikke lige haft tid til at skrive lidt om mine valg, så vi forlænger med en uge mere. Fristen er 22/3.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Senest rettet af Montag451 tirs mar 15, 2016 11:35, rettet i alt 3 gange.

Top
   
Indlæg: man mar 14, 2016 16:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
:thumb:


Top
   
Indlæg: tirs mar 15, 2016 11:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
:thumb:

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Indlæg: tirs mar 15, 2016 11:55 
Offline

Tilmeldt: søn aug 31, 2008 14:08
Indlæg: 210
Geografisk sted: Århus
Jeg har ikke set vanvittigt mange komedier fra 80'erne, men her kommer jeg alligevel med min top 10 umiddelbart ud fra hvor sjove de var:
1. This Is Spinal Tap (1984)
2. Airplane! (1980)
3. Ferris Buller's Day Off (1986)
4. Spaceballs (1987)
5.Do The Right Thing (1989)
6. Raising Arizona (1987)
7. Beverly Hills Cop (1984)
8. The Breakfast Club (1985)
9. The Blues Brothers (1980)
10. Big (1988)


Top
   
Indlæg: tors mar 17, 2016 22:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 17, 2003 18:03
Indlæg: 876
1. Ferris Bueller's Day Off (1986)
2. Ghostbusters (1984)
3. Back to the Future (1985)
4. National Lampoon's Christmas Vacation (1989)
5. Howard the Duck (1986)
6. Who Framed Roger Rabbit (1988)
7. Local Hero (1983)
8. Better Off Dead... (1985)
9. After Hours (1985)
10. Beverly Hills Cop (1984)

Jeg er selv kæmpe fan af komedier fra 80erne. Der er mange gode, så jeg kunne sagtens have lavet en meget længere liste. Men det er en god ide med de her afstemninger.


Top
   
Indlæg: søn mar 20, 2016 18:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Så tager vi lige en gennemgang af min top 10, så det ikke bare bliver 10 linjer tekst uden indhold.

1. Spaceballs
Fra den tid, hvor man kunne være Star Wars fan uden at skulle bekymre sig om Haydn Christensen. Mel Brooks rammer plet igen og igen med sine platte one-liners, sprudlende vid og underfundige jokes, som man kan grine af igen og igen.

2. Caddyshack
Chevy Chase som millionær. Bill Murray som den sindssyge greenskeeper. What's not to like? Godtnok er komedien sovset ind i en banal kærlighedshistorie, der virker fuldkommen fjollet i dag, men alligevel er det stor komik hele vejen igennem. Rodney Dangerfield bør også få et nod for sin geniale rolle som excentrisk millardær.

3. Ghostbusters

En film, jeg genså så sent som sidste år. En rasende velspillet og gennemført komedie, der til trods for at den tematisk er (eller rettere var) en lille smule uhyggelig, da den så dagens lys i 1984, stadig er en af de allerbedste komedier fra firserne. Ramis, Murray, Aykroyd og Hudson er fantastiske sammen.

4. Stripes
Med fare for at der går Bill Murray overload i den, har jeg alligevel smidt Stripes op på en fjerdeplads. Et solidt spark i bollerne til den, dengang, meget selvhøjtidelige amerikanske hær, der for alvor trængte til at blive lavet solidt grin med igen. Som en slag Soldaterkammerater sejler Murray og Ramis gennem rekrutperioden, som er det ene grin eftet det andet. Det trækker måske en smule ned, at man prøver at lave en mere alvorlig film i sidste akt, men ikke desto mindre står holder den hele vejen hjem.

5. Better Off Dead
John Cusack, et emsigt avisbud og en fuldkommen gakket ungdomskomedie, der i dag er en kæmpe kultfilm i USA. Savage Steve Hollands debutfilm var rasende morsom i de glade VHS dage, hvor komedier som denne var et sikkert hit, når weekenden stod på tre film og en moviebox.

6. Fletch Lives
Fletch bøgerne er nok noget af det sjoveste, som jeg nogensinde har læst. Den første film var morsom, men alle tøjler blev sluppet i film nummer to, som er en lang række af punchlines tilfældigt spredt over et mord mysterium. Chevy Chase styrer løjerne til topkarakter igennem hele filmen, hvor der bliver gjort grin med alt og alle. Ku Klux Klan, tele-evangelister og syden helt generelt står for skud i en morsom film baseret på fantastiske bøger.

7. Beetlejuice
Tim Burton film, fra dengang han både var sjov og mærkelig - nu hvor han i dag primært er mærkeligt. En sjov og skæv film, der med Michael Keaton i den bærende rolle, har alle ingredienser til en kultklassiker. Der er meget indspiration fra The Rocky Horror Picture Show, men det er alt sammen behandlet med respekt, og Tim Burton formår alligevel at gøre filmens historie til sin egen.

8. Spies Like Us

Jeg fortsætter med spoofs - og Chevy Chase. Historien om de to tosser, der bliver venner under rekruttiden hos CIA, er en helt genial spoof på agentfilm. Til trods for det komiske element, formår Spies Like Us alligevel at skabe sin egen historie, der sagtens kunne stå alene uden alle tosserierne.

9. Trading Places
Eddie Murphy når lige med på min top ti, hvor Dan Aykroyd så optræder for tredje gang. En sjov komedie om forskellen på rig og fattig, der velsagtens kunne være aktuel i 2016. Ikke at vi har brug for et remake, for filmen formår at være tro mod sig selv og sit budskab - og ved hjælp af humor, bliver den kun endnu bedre. Ironien er naturligvis i centrum, men det er alligevel en sjov film, som sagtens kan tåle et gensyn.

10. Bachelor Party

En simpel lille film med en sjov præmis, som vi alle kan spejle os i. En polterabend (for viderekomne hø hø) der udvikler sig til mere end en abefest. Tom Hanks i den slags roller, som han kom frem med, da han først blev populær i Hollywood. Løssluppent, infatilt og bindegalt er kodeordene for en film, der absolut ikke har et eneste seriøst sekund. Derfor fortjener den en 10.plads som en slags æresgæst og eksempel på tidsånden for komedier i firserne.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: tirs mar 22, 2016 11:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
Dette har bestemt ikke været den nemmeste liste at få lavet.
80'erne var et årti fyldt med fantastiske film, specielt komedier.

Min endelige shortlist endte på 35 film, så det var sgu svært at få den end på 10 :slap:


1) Ghostbusters
Den holder bare. Jeg kan se den igen og igen.

2) Christmas Vacation
Den absolut sjoveste af alle Vacation filmene. Den er et sikkert hit hver jul herhjemme.

3) Back To The Future
BTTF 1-3, Teen Wolf og The Secret to my Succe$s. 80'erne var et godt årti for Michael J. Fox.
Den første Back to the Future er helt klart en af hans bedste og sjoveste film.

4) Beverly Hills Cop
Eddie Murphy var en stjerne i 80'erne med mange rigtig gode film.
Humor, action og god musik.

5) Trading Places
2 80'er superstjerne - Dan Akroyd og Eddie Murphy er geniale i denne fremragende komedie.
Og så er Jamie Lee heller ikke værst :naughty:

6) Dirty Rotten Scoundrels
Der kunne snildt have været endnu et par Steve Martin film på listen udover de 2 som er.
Dette er hans bedste 80'er komedie skarp forfulgt af nummer 8 på listen.

7) Coming To America
Genialt tænkt at lade Eddie og Arsenio spiller flere roller. Det fungerer upåklageligt.

8) Planes, Trains & Automobiles
Steve Martin film nummer og eneste med John Candy som ellers fik lavet en del sjove film i 80'erne - dog ofte i en mindre rolle. En film og en fantastisk road-trip.

9) Gremlins
Endnu en "jule"-klassiker her i huset. Humor og en lille smule gys i filmen hvor en lille idyllisk forstadsby terroriseres af Mogwais skumle afkom.

10) Can't Buy Me Love

Ungdomskærligheds historien om nørden og den populære pige. Hvem havde ikke ondt af den stakkels Patrick Dempsey. Så den for ikke al for lang tid siden. Den holder stadig (hvis man vel at mærke har et nostalgisk forhold til den). Først ved gennemgang af denne liste, ser jeg at den dejlige Cindy Mancini desværre gik bort sidste år i en alder af 43 år

Dem som der desværre ikke blev plads til:
Airplane, Beetlejuice, Better off Dead, Big, Blues Brothers , Breakfast Club , Ferris Bueller's Day off, Fletch, Funny Farm, National Lampoons Vacation, Police Academy, Pretty in Pink , Revenge of the Nerds, Roxanne, Say Anything..., Sixteen Candles, Spaceballs, Spies Like Us, Stripes, The Burbs, The Naked Gun , The Goonies, The Three Amigos, Weird Science, Weekend at Bernies

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Indlæg: tirs mar 22, 2016 12:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 08, 2003 15:26
Indlæg: 1265
1. This Is Spinal Tap
2. The Naked Gun
3. Beverly Hills Cop
4. Gremlins
5. Down By Law
6. Blues Brothers
7. Weekend At Bernies
8. Trading Places
9. Ferris Buellers Day Off
10. Stir Crazy

Boblere: Fars Fede Ferie; See No Evil, Hear No Evil; Airplane; Raising Arizona; Ghostbusters


Top
   
Indlæg: tirs mar 22, 2016 12:28 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
80'erne er nok ikke mit favoritårti, selv om det var der jeg voksede op, men der er bestemt nogle klassikere at pege på.
Godt at se, at Ghostbusters rangerer så højt rundt omkring. Min datter på 11 havde inviteret venner til filmaften her i weekenden, og hun insisterede på, at de bl.a. skulle se Ghostbusters. Stor succes (selvfølgelig 8)). Så den holder også for en ny generation.

Min egen liste, nu også med kommentarer:
1. Ghostbusters :clap: :clap: :clap:
Hvor skal man dog starte sin skamros? Blandingen af falde-på-halen-komedie og skarp dialog fungerer skidegodt. Jeg elsker de mange throwaway-jokes: hvis du fanger dem, er det fint, men filmen kører videre hele tiden uden at stoppe op for at demonstrere hvor fantastisk klog den selv er. Og alt fungerer, lige fra de barnligt begejstrede Ray og Egon til kynikeren Peter, der vist mest er med for at score kassen og damer. Alene startscenen... wow :laugh: Og så sidder kemien mellem Weaver og Murray lige i skabet.

2. A Fish Called Wanda
Tør britisk humor og nogle meget veloplagte, dygtige skuespillere. Kevin Kline er satme skæg.

3. Ferris Bueller’s Day Off
Matthew Brodericks claim to fame. Hans kølighed passer godt til Jeffrey Jones, der konstant er ved at eksplodere.

4. This Is Spinal Tap
It's funny 'cos it's true. Ret underspillet, men den rammer alle klichéer om rockmusik lige på kornet.

5. The Naked Gun
Fordi Leslie Nielsen er kongen af spoof.

6. Withnail & I
Den er bestemt ikke for enhver, men man kan da kun holde af de her skæve typer og deres ditto dialog.

7. The Blues Brothers
Fyldt med "deadpan" dialog, god musik og en fantastisk Belushi i hovedrollen. Og nazister fra Illinois. Og Spielberg. Og Rawhide.

8. The ’Burbs
Jeg holder mest af Gremlins, men den er lige så meget horror, så Dantes plads på listen bliver hans næstbedste. Det er alt sammen skræmmende genkendeligt, når man bor i forstæderne :)

9. Dirty Rotten Scoundrels
Det må være på tide at få genset Steve Martins og Michael Caines finurlige samspil - men den var i alt fald skæg sidste gang.

10. Roxanne
Because I was afraid of worms, Roxanne! Worms! Jeg elsker Steve Martin. Når han er sjovest. Det er ved at være lidt længe siden.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs mar 22, 2016 12:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
Buck Rogers skrev:
2. A Fish Called Wanda
Tør britisk humor og nogle meget veloplagte, dygtige skuespillere. Kevin Kline er satme skæg.

Bugger. Den havde jeg fuldstændig glemt. Den havde nok ikke sneget sig i top 10 alligevel, men det er satme sjov.
Kevin Cline, Michael Palin og John Cleese er fænomenale :laugh:

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 73 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team