Så blev listen færdig1. 25 pt -
Blade Runner - mesterværk. Så kort kan det siges
2. 24 pt -
Forbidden Planet – Shakespeare møder proto-Star Trek i en film om menneskelige ambitioner. Flot er den også.
3. 23 pt -
Brazil – så frustrerende kan fremtiden også være, og så lidt kan man stille op. Humor og alvor går hånd i hånd, og sjældent har det været bedre forløst.
4. 22 pt -
The Day the Earth Stood Still - løfte pegefingre på den underholdende måde.
5. 21 pt -
2001 - det ultimative, meditative syretrip der tør stille store spørgsmål uden at besvare dem.
6. 20 pt -
Close Encounters of the Third Kind - en film fyldt med magi og sug i maven, og uden en eneste, reel skurk. Det kan sagtens lade sig gøre.
7. 19 pt -
Interstellar - Nolans mest ambitiøse film til dato snubler lidt mod slutningen, men slet ikke nok til, at det ødelægger det høje niveau. Her er virkelig stof til eftertanke.
8. 18 pt -
Alien - en af mine favoritgysere og med en usædvanligt god Sigourney Weaver i front. Kvaliteten har været jævnt ned ad bakke siden da.
9. 17 pt -
E.T. - science fiction i børneøjenhøjde, og den er bare søøøøød.
10. 16 pt -
Back to the Future - McFlyyyyyyy!
11. 15 pt -
Metropolis - lang, men hyppigt medrivende stumfilm, der holder utroligt godt set med moderne briller.
12. 14 pt -
Robocop - satire, splat og meget store geværer i skøn forening. Starship Troopers prøvede noget af det samme uden overhovedet at nå samme niveau.
13. 13 pt -
Solyaris (1972) – meditativ film demonstrerer, at science fiction kan fungere i mange former.
14. 12 pt -
Minority Report - Spielbergs bedste film i det 21. århundrede, med action, design og et stramt plot (og en overraskende pessimistisk slutning, som mange overser) i én lækker pakke.
15. 11 pt -
The Empire Strikes Back - Star Wars havde det rendyrkede eventyr, mens ESB hævede overliggeren med Lukes dannelsesrejse, svævende byer og en udtalt mangel på Ewoks.
16. 10 pt -
Twelve Monkeys - ikke helt på niveau med Brazil, men Bruce Willis og Madeline Stowe udgør et godt par, dog totalt overtrumfet af Brad Pitt i overdrive.
17. 9 pt -
Dark City – tommetyk stemning i denne noir-inspirerede thriller, der dog kammer over i effektjageri hen mod slutningen.
18. 8 pt -
Planet of the Apes (1968) - kombinationen af en tidstypisk allegori, effektiv makeup, Jerry Goldsmiths mindeværdige musik og Charlton Heston i lændeklæder holder stadig.
19. 7 pt -
The Thing (1982) - udgaven fra 1951 er heller ikke dårlig, men kombinationen af Carpenter, Kurt og fantastisk effektarbejde fungerer bare bedre.
20. 6 pt -
Star Trek: The Wrath of Khan - Ricardo Montalban er vidunderligt
over the top som Khan, og den er bare medrivende fra start til slut.
21. 5 pt -
Moon - stor film med små virkemidler.
22. 4 pt -
Donnie Darko – stemningsfyldt, drømmeagtig thriller er måske ikke helt så fantastisk som hypen siger, men stadig rigtig vellykket.
23. 3 pt -
Fantastic Planet - 70'er-syre i animeret form
24. 2 pt -
Ex Machina - menneske møder maskine og plottwist opstår. Det fungerer rigtig godt.
25. 1 pt -
Strange Days – overlæsset film, der vil alt for meget, men også har noget på hjerte.
Det blev sgu nok til lidt meget Spielberg, så Jurassic Park og A.I. måtte lade livet, sammen med Terminator 2, Them! og andre ting.
To totalt overvurderede sci-fi-film:
District 9 og
Guardians of the Galaxy, men
Sunshine kommer nu også bekymrende tæt.
To film, jeg ville ønske jeg havde set:
Dark Star og
StalkerTo guilty pleasures:
Waterworld og
Titan AE - Titan AE har virkelig flot design og animation og nogle røvkedelige personer. Men sjov underholdning. Og Waterworld har jeg især haft et blødt punkt for, siden jeg så den til Copenhagen Film Festival: De Danske Spritfabrikker lancerede Blå Aalborg, så nysselige unge damer rendte rundt og pushede alle til at hive max med fadøl og sprut med ind til filmen. Det blev den bestemt ikke dårligere af
Glimrende film, som jeg desværre synes falder uden for kategorien:Gravity (super drama men ikke så meget sci-fi), Children of Men (ditto), Total Recall (action), The Abyss (thriller), Mad Max: Fury Road (action af den virkeligt labre slags!)