De 10 bedste kærligheds- og romantiske film, kåret af DAHF Juryen har voteret, og selv om vi godt kunne have brugt flere stemmer, skal der ikke være tvivl om, at vi har at gøre med et virkelig kompetent liste (ambitionen var oprindeligt en top 25, men det kunne stemmeantallet ikke rigtig bære). Buddene har været meget alsidige, både geografisk og tidsmæssigt. Der var film fra Mexico (på plattysk!), Rusland, Frankrig og USA - og fra 1927 og frem til i år. 96 forskellige, alt i alt. Moderne succeser som Love, Actually og Pretty Woman har ikke fået en eneste stemme, men til gengæld er der blevet plads til nogle mere skæve titler. Kom ikke og sig, at vi ikke har alsidig smag herinde
Blandt boblerne er anerkendte film som Vertigo, Before Midnight, The Graduate, Four Weddings and a Funeral og også Cameron Crowes Say Anything. When Harry Met Sally... var også på mange lister, men fik for det meste ikke ret mange point, så den kom ikke på den endelige liste. Nå, men lad os komme i gang:
Titanic (James Cameron, 1997) Med: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane
"A seventeen-year-old aristocrat, expecting to be married to a rich claimant by her mother, falls in love with a kind but poor artist aboard the luxurious, ill-fated R.M.S. Titanic." Hvad kan dog siges om Camerons mega-über-blockbuster, som ikke allerede er sagt? Den slog alle rekorder, den kunne komme i nærheden af, og gave store dele af befolkningen lyst til at kværke Celine Dion
#9
Eternal Sunshine Of The Spotless Mind (Michel Gondry, 2004) Med: Jim Carrey, Kate Winslet, Kirsten Dunst, Elijah Wood
"An estranged couple have each other erased from their memories". Michel Gondrys surrealistiske fortælling gav svaret på et spørgsmål, som mange med kærestesorger har prøvet at stille sig selv.
#8
It Happened one Night (Frank Capra, 1934) Med: Clark Gable, Claudette Colbert
"A pampered socialite (Claudette Colbert) tries to get out from under her father's thumb, and falls in love with a roguish reporter (Clark Gable)" Prototypen på en screwballkomedie, der som den første hapsede de fem store Oscars (film, instruktør, 2x hovedrolle og manuskript.
The Apartment (Billy Wilder, 1960) Med: Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Fred MacMurray
"A man tries to rise in his company by letting its executives use his apartment for trysts, but complications and a romance of his own ensue." Wilders Oscarvinder er en sjældent vellykket kombination af instruktørens flair for kynisme, romantik og komedie.
#6
Sunrise (Friedrich Murnau, 1927) Med: George O'Brien, Janet Gaynor
"A married farmer falls under the spell of a immoral woman from the city, who tries to convince him to drown his wife." Den eneste stumfilm på listen er især kendt for sin ekspressionistiske billedside, som Murnau havde taget med sig fra Tyskland til Hollywood.
#5
In the Mood for Love (Wong Kar-wai, 2000) Med: Tony Leung, Maggie Cheung
"A man and a woman move in to neighbouring Hong Kong apartments and form a bond when they both suspect their spouses of extramarital activities." Wong Kar-wais film har sparsom dialog og fokuserer i stedet på sin overvældende billedside . Filmen hænger løst sammen med Days of Being Wild og den senere 2046.
The Notebook (Nick Cassavetes, 2004) Med: Ryan Gosling, Rachel McAdams, Gena Rowlands, James Garner
"A poor and passionate young man falls in love with a rich young woman and gives her a sense of freedom. They soon are separated by their social differences." En helt klassisk tåreperser med store følelser (og et par charmerende hovedpersoner) og med instruktørens egen mor i en central rolle. Filmen fik en blandet modtagelse af anmelderne men blev godt modtaget af biografgængerne (og DAHFs brugere )
"A young English writer falls in love with the terminally-ill star of the Moulin Rouge, cabaret actress and courtesan Satine" Billed- og lydsiden er skruet op til 11 i Luhrmans på alle måder overvældende musical, der har et særdeles overbevisende hovedrollepar i McGregor og Kidman.
#2
Gone With The Wind (Victor Fleming/George Cukor, 1939) Med: Olivia de Havilland, Clark Gable, Vivien Leigh
"A manipulative Southern belle carries on a turbulent affair with a blockade runner during the American Civil War." Den 8-dobbelte Oscarvinder har måske ikke nogen stor personlighed i instruktørstolen, men er til gengæld et fantastisk produkt af studiesystemet, når det var bedst. Episk historie, store kostumer og store følelser. Og så fik Clark Gable, der var fremragende som den kyniske Rhett Butler, lov til at sige "damn" i slutscenen, hvilket også må siges at være et plus
Og (måske ikke så overraskende) - flest point og flest stemmer:
#1
Casablanca (Michael Curtiz, 1942) Med: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Reins, Peter Lorre
"Set in unoccupied Africa during the early days of World War II: An American expatriate meets a former lover, with unforeseen complications." Was that cannon fire or is it my heart pounding? Udødelige citater, humor, mindeværdige biroller, Dooley Wilson, kærlighed, selvopofrelse og The Usual Suspects. Michael Curtiz' mesterværk har det hele, og selv om Ingrid Bergman aldrig forstod hvad al virakken gik på, er filmen blevet en vaskeægte klassiker.
Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37 Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Tigerdyr skrev:
Det er da en fin liste, vi her har fået strikket sammen, der er endda flere imellem jeg personligt har til gode... Tak for indsatsen Buck
Rigtig fed liste, jeg er glad for, at se flere af mine favoritter på den endelige liste. Godt arbejde Buck!
_________________ Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe) Årets film 2009-2021 (+ clickbait) + ÅRETS FILM2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021
Det er i alt fald fedt at se, at der stadig er liv i den halvdøde patient, Mr. DAHF
Jeg mangler kun at se It Happened One Night (og Say Anything), men der er mange spændende titler i de forskellige indlæg, og jeg skal helt sikkert ha' set Blue Valentine og Chungking Express. Og så må jeg også hellere få opgraderet mit GWTW-dvd.
Så må vi jo finde ud af, hvad vi skal lege næste gang
Tak for listen. Er superglad for at GWTW er #2. Knapt så meget at den er slået af Casablanca
Hmmm. Huskede jeg selv "It Happened One Night" ? Det tror jeg faktisk ikke. Superfilm. Godt at se den på listen.
Tak til Buck Rogers
_________________ Serier set i 2015 "Always be a first-rate version of yourself, instead of a second-rate version of somebody else." - Judy Garland "Ej, Elin, nu har jeg brugt en hel eftermiddag." || "Frankly my dear, I don't give a damn"
Hvad byder du uventede dates? Tja, hvis du er en gnaven filmnørd eller bare gerne vil lade dig inspirere af de gnavne filmnørder til en fantastisk date-film, så er her svaret på alle dine bønner.
Vi fik udfordringen: I får fem aftener og fem film til at overbevise jeres udkårne om, at I er den eneste ene. Der var ingen kriterier for hvilke film vi kunne vælge: det var fuldstændig op til os.
En times snak blev hurtigt til to og de fem aftener blev lavet om til fire pga. tidspres. Der er britiske romantiske komedier, spansk horror, dansk folkekomedie, amerikansk musikfilm og australske dramaer på menukortet.
Lyt med og hør om vores valg passer bedst til Patrick Bateman eller Mr. Darcy.
God fornøjelse.
_________________ How does it feel to have a wacko for a son?