DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 18:46

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre jul 06, 2012 16:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Skide godt og flot arbejde med listen - absolut godkendt :D

At jeg så ikke helt er enig med resultatet, ja sådan er det jo. Jeg tænker klassisk når jeg tænker komedie, og omend jeg finder den både fremragende og med god humor, så kan jeg slet ikke tage The Big Lebowski alvorligt som nummer 1 på en liste med bedste komedier. Men jeg er også meget mere til grineanfald over Peter Sellers, Monty Python, Gøg og Gokke, Marx Brothers etc.

Men det er heldigvis smag og behag. Jeg synes der er alt for meget på listen som jeg ikke ser som grineanfalds-film, men det er jo heldigvis forskelligt fra person til person... (men come on - kan man virkelig mene at Big Lebowski er den SJOVESTE film man har set ? Eller er jeg bare forkvaklet og for konservativ når jeg sætter =tegn mellem sjov/grine/komedie)

Well... lad os få flere lister :D En Horror-top-50 må da være det næste


Top
   
Indlæg: fre jul 06, 2012 18:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Du er vist bare født med permanent brok, Kip Henriksen. :)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre jul 06, 2012 19:07 
Offline

Tilmeldt: fre maj 05, 2006 17:36
Indlæg: 2560
Geografisk sted: Göteborg
Det gør helt ondt at se en film som "Police Academy" på sådan en liste. Det er godt nok en elendig film.

Ellers er der da nogle fornuftige film i blandt.

_________________
Top 6 Film (2009): 1. The White Ribbon, 2. Sin Nombre, 3. Up in the Air, 4. Bright Star, 5. The Hurt Locker, 6. The Damned United


Top
   
Indlæg: fre jul 06, 2012 20:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Holmsgaard skrev:
Du er vist bare født med permanent brok, Kip Henriksen. :)


Så ville jeg næppe være i stand til at få de grineanfald jeg får over en masse af de komedier der desværre ikke er på listen, vel..

Desuden er der jo store roser til arbejdet med listen, ikke :D

Men Big Lebowski som bedste komedie....arhhh, Back to The Future III som bedste western - bob,bob,bob


Top
   
Indlæg: fre jul 06, 2012 21:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 27, 2009 20:50
Indlæg: 754
Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
Henriksen skrev:
(men come on - kan man virkelig mene at Big Lebowski er den SJOVESTE film man har set ? Eller er jeg bare forkvaklet og for konservativ når jeg sætter =tegn mellem sjov/grine/komedie)

Ja, det kan man i den grad mene.

Dens humor er bare ikke 'lagkage i ansiget' humor, men det behøver det nu heller ikke at være. Dens humor ligger i de velskrevede karakterer og hvordan de forskellige livsfilosofier udspiller sig overfor hinanden. F.eks. den absolutte boheme livsstil overfor den strengt universelt principielle, som man ser med The Dude og Walter.
I The Big Lebowski vil jeg mene at det ikke er situationerne der udgør det sjoveste, men karakterene. Og så selvfølgelig et fantastisk manuskript.

Tony the Chauffeur: So he says "My wife's a pain in the ass. She's always busting my friggin' agates. My daughter's married to a real loser bastard. And I got a rash so bad on my ass, I can't even sit down. But you know me. I can't complain."
The Dude: Fuckin' A, man. I got a rash, man.


Top
   
Indlæg: fre jul 06, 2012 21:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
If you think it's fønnææj, it's because it is most probably fønnææj... yes yeessz.



Top
   
Indlæg: fre jul 06, 2012 22:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Klasse Spencer, klasse....

Ulle: Jeg er bestemt helt med på The Big Lebowski. Det er absolut een af mine favoritter, som så meget andet Coen brødrene har rørt ved. Men komedie, som i bedste rendyrkede komedie - den køber jeg bare ikke, hvor meget jeg end holder af den film. Fint den er med på listen, det er Back to the Future også, men når man ser hvad der ikke er med på listen, så kan jeg ikke ud fra mine morskabsværdier se komikken ordentligt repræsenteret. Det er der så andre der kan og fred være med det.

Komik er ikke noget der kan defineres ud fra rigtigt og forkert, så langt er jeg med. Een griner af eet en anden af noget helt tredje. Alt hvad jeg påpeger er, at jeg synes der er et skammeligt fravær på den liste og det får mig til at sukke over at Big Lebowski så oven i købet er nummer 1

I mine øjne svarer det til at Back to the Future III er nummer 1 som bedste western, mens For a Few Dollars More og High Noon slet ikke er med.

Igen, når det er sagt, så har jeg moret mig glimrende over The Dude, Jesus og Donnie


Top
   
Indlæg: lør jul 07, 2012 1:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 27, 2009 20:50
Indlæg: 754
Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
Henriksen skrev:
I mine øjne svarer det til at Back to the Future III er nummer 1 som bedste western, mens For a Few Dollars More og High Noon slet ikke er med.

Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår din sammenligning. Det du implicerer er at komedie-genren ikke er den primære genre i The Big Lebowski, ligesom at western heller ikke er den primære i Back to the Future? I så fald må det være krimi som er den primære genre, men krimi delen udgør kun plottet som komedien udspiller sig indenfor. Enhver komedie må have en historie at udspille sig indenfor, medmindre det er stand-up, og denne historie udgør ikke den primære genre, men er netop blot et virkemiddel for komedien.

Medmindre man har misforstået filmen, så vil jeg sige det er direkte forkert at sige The Big Lebowski ikke primært er en komedie. Hvis man skulle bruge din egen sammenligning så, vil det være det samme som at sige Back to the Future hovedsagligt er en western.


Top
   
Indlæg: lør jul 07, 2012 8:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Skal vi tage den simple forklaring:

Jeg er personligt ked af at se at der mangler en i mine øjne god portion klassiske komedier på listen, samtidig med at en ikke 100% rendyrket komedie snupper førstepladsen.

That's it. Du behøver ikke tolke mere eller analysere mere for at få ret. Jeg synes The Big Lebowski er en sublim film og den morer mig aldeles meget. Jeg havde bare ikke ventet den som nummer 1 over bedste komedier.

Get it?


Top
   
Indlæg: lør jul 07, 2012 14:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 27, 2009 20:50
Indlæg: 754
Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
Hvorfor dog den fornærmede tone? Du stiller spørgsmålstegn ved om vi nu virkelig kan mene at den skal ligge nummer 1, og det ligger selvfølgelig op til at du har en holdning som du vil diskutere, og eftersom du ytre den på et forum er det vel naturligt at du får respons? Jeg er da hverken ude efter dig eller hvad du nu synes. Jeg forsøger blot at diskutere hvorvidt den er berettiget som nummer 1, som du jo netop ikke mener at den er.


Top
   
Indlæg: lør jul 07, 2012 15:17 
Offline

Tilmeldt: ons apr 18, 2012 14:06
Indlæg: 146
Henriksen skrev:
Jeg er personligt ked af at se at der mangler en i mine øjne god portion klassiske komedier på listen, samtidig med at en ikke 100% rendyrket komedie snupper førstepladsen.


Selvfølgelig har vi alle enkelte personlige præferencer, som vi hellere end gerne så indtage en placering blandt de 50 bedste komediefilm. Du taler om, at der er for få -klassiske- komedier at finde på listen, eller nærmere formuleret (markeret med rødt i citatet).

For mig at se, så ville jeg til en hver tid have Planes Trains & Automobiles på min liste, hvilket må siges at være en -klassisk- komedie, ikke sandt? Men hvor jeg ikke kan følge dig, hvis vi vender tilbage til det rød-markerede citat, så findes der, i mine øjne, ingen film som enestestående er kategoriseret under genren 'Komedie'. Typisk, vil komikken blot være et virkemiddel - ikke en genre som sådan - som er blevet brugt til at eksempelvis, at gøre grin af alvoren.


Top
   
Indlæg: lør jul 07, 2012 15:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Fordi jeg kun skrev i parantes om man virkelig kunne mene den som nummer 1 og iøvrigt har konkluderet at vi snakker smag og behag, samt har fremført hvorfor jeg synes det skærer lidt i øjnene. Jeg er ikke ude efter flere udredninger og er overordnet vældigt tilfreds med at vi får lavet disse lister. Det er altid sjovt, og som allerede nævnt flere gange, så hilser jeg da TBL aldeles velkommen på listen... (skal jeg igen lige skrive at jeg til gengæld er hovedrystende overfor hvad der mangler ?)
:D


Top
   
Indlæg: lør jul 07, 2012 15:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Mygribble skrev:
Henriksen skrev:
Jeg er personligt ked af at se at der mangler en i mine øjne god portion klassiske komedier på listen, samtidig med at en ikke 100% rendyrket komedie snupper førstepladsen.


Selvfølgelig har vi alle enkelte personlige præferencer, som vi hellere end gerne så indtage en placering blandt de 50 bedste komediefilm. Du taler om, at der er for få -klassiske- komedier at finde på listen, eller nærmere formuleret (markeret med rødt i citatet).

For mig at se, så ville jeg til en hver tid have Planes Trains & Automobiles på min liste, hvilket må siges at være en -klassisk- komedie, ikke sandt? Men hvor jeg ikke kan følge dig, hvis vi vender tilbage til det rød-markerede citat, så findes der, i mine øjne, ingen film som enestestående er kategoriseret under genren 'Komedie'. Typisk, vil komikken blot være et virkemiddel - ikke en genre som sådan - som er blevet brugt til at eksempelvis, at gøre grin af alvoren.


Nå da, jamen så kan vi jo slet ikke kåre nogen bedste komedie. Så skal det være afstemninger i underkategori på underkategori, skal det ikke ? Og mener du virkelig ikke at der findes rendyrkede komedier ? Dødbringende Våben 3 kontra Vild med Mary.... Fargo kontra Høj Pistolføring


Top
   
Indlæg: lør jul 07, 2012 15:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 27, 2009 20:50
Indlæg: 754
Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
@Henriksen: Jeg vil gerne høre hvordan du mener at The Big Lebowski ikke går ind under det som du kalder rendyrket komedie, og hvad rendyrket komedie i så fald er?
Citat:
Typisk, vil komikken blot være et virkemiddel - ikke en genre som sådan - som er blevet brugt til at eksempelvis, at gøre grin af alvoren.

Det kommer vel an på om komikken er den primære intention med filmen? Hvis vi bliver i The Big Lebowski, så udgør krimi delen jo netop blot et middel til at lave en komedie, hvorfor komedien er genren, og krimien virkemidlet?


Top
   
Indlæg: lør jul 07, 2012 15:41 
Offline

Tilmeldt: ons apr 18, 2012 14:06
Indlæg: 146
Henriksen skrev:

Nå da, jamen så kan vi jo slet ikke kåre nogen bedste komedie. Så skal det være afstemninger i underkategori på underkategori, skal det ikke ? Og mener du virkelig ikke at der findes rendyrkede komedier ? Dødbringende Våben 3 kontra Vild med Mary.... Fargo kontra Høj Pistolføring


Nu er du tilbage ved TBL-diskussionen. Det jeg taler om, hvis vi eksempelvis kigger på kriterierne der skal være tilstede før en film kunne nomineres til denne liste, så skal genren 'Komedie' optræde på IMDBs kategorisering - og når du snakker om 'rendyrkede' komedier, så taler du vel om, at der KUN står 'Komedie' som genre, og ikke andet - ikke 'Romantik' som eksempelvis ved Vild med Mary.

Eksempelvis, Planes Trains & Automobiles, ville du, går jeg ud fra, kategorisere som en rendyrket komedie. Ja, 'Komedie' er en større del af filmen, men hvad med alt det andet, hvad med 'dramaet'?
Akkurat, er det dét samme som ved TBL, bare den anden vej rundt, altså 'Komedie'-delen er ikke 'rendyrket'/dominerende.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team