DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 18:26

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 277 indlæg ]  Gå til side Foregående 115 16 17 18 19 Næste
Forfatter besked
Indlæg: lør okt 22, 2011 17:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Ok, to eksempler. 1) Jagten på den forsvundne skat er et flot eventyr, intet andet; der er ingen... hvad hedder "subtext" på dansk? Subtekst? (Det lyder som en anglicisme.) Anyway, den stiller ingen spørgsmål til seeren.

2) Memento er en thriller om opklaringen af et mord, men den er selvfølgelig meget mere end det. I bund og grund spørger den os, i hvilken grad vi alle skaber vores eget liv ved at genfortælle og forvrænge de minder vi bærer rundt på. Hovedpersonen gør det godt nok i ekstrem grad, men det er stadig noget alle mennesker gør i et vist omfang.

Men det er selvfølgelig min fortolkning. Det kan da sagtens være, at nogen synes førstnævnte film byder på en helt masse andet end bare eventyret; det gør den bare ikke for mig. Og under alle omstændigheder siger jeg jo heller ikke, at manglen på "subtext" gør den til en dårlig film, men det betyder at den aldrig ville finde vej til min top 20. Den har bare ikke nok at byde på. For mig. For det er selvfølgelig en subjektiv vurdering. Er det stadigvæk uklart? Det er muligt, at du tror jeg er ude på at svine andre i denne tråd til og nedgøre deres filmsmag, men nu mener jeg tilfældigvis, at der overhovedet ikke findes god eller dårlig smag.


Nu er der måske nogen der vil sige "Aha! Hvad laver The Sea Hawk så på din top 20? Det er da bare en simpel eventyrfilm." Javist, men den har Errol Flynn i hovedrollen og han er Gud. Så derfor.


Top
   
Indlæg: lør okt 22, 2011 18:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jul 09, 2007 10:26
Indlæg: 882
Geografisk sted: Aalborg
Egentlig mere et øjebliksbillede end en definitiv liste for mig, men det andet var simpelthen for svært :)

1. Brazil (20 point)
2. Pulp Fiction (19 point)
3. Children of Men (18 point)
4. Chasing Amy (17 point)
5. Seven (16 point)
6. Never Let Me Go (15 point)
7. Memento (14 point)
8. Blade Runner (13 point)
9. The Big Lebowski (12 point)
10. Transpotting (11 point)
11. Metropolis (10 point)
12. The Frighteners (9 point)
13. Amélie (8 point)
14. Der Untergang (7 point)
15. Life of Brian (6 point)
16. It’s All Gone Pete Tong (5 point)
17. Lost in Translation (4 point)
18. Modern Times (3 point)
19. Fear and Loathing in Las Vegas (2 point)
20. The Lion King (1 point)


Top
   
Indlæg: lør okt 22, 2011 18:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jordsvin skrev:
Ok, to eksempler. 1) Jagten på den forsvundne skat er et flot eventyr, intet andet; der er ingen... hvad hedder "subtext" på dansk? Subtekst? (Det lyder som en anglicisme.) Anyway, den stiller ingen spørgsmål til seeren.


Underliggende betydning, siger ordbogen.com. Det synes jeg er meget fint. Eneste andet alternativ er netop 'subtekst'.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: lør okt 22, 2011 20:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Jordsvin skrev:
Ok, to eksempler. 1) Jagten på den forsvundne skat er et flot eventyr, intet andet; der er ingen... hvad hedder "subtext" på dansk? Subtekst? (Det lyder som en anglicisme.) Anyway, den stiller ingen spørgsmål til seeren.

2) Memento er en thriller om opklaringen af et mord, men den er selvfølgelig meget mere end det. I bund og grund spørger den os, i hvilken grad vi alle skaber vores eget liv ved at genfortælle og forvrænge de minder vi bærer rundt på. Hovedpersonen gør det godt nok i ekstrem grad, men det er stadig noget alle mennesker gør i et vist omfang.

Men det er selvfølgelig min fortolkning. Det kan da sagtens være, at nogen synes førstnævnte film byder på en helt masse andet end bare eventyret; det gør den bare ikke for mig. Og under alle omstændigheder siger jeg jo heller ikke, at manglen på "subtext" gør den til en dårlig film, men det betyder at den aldrig ville finde vej til min top 20. Den har bare ikke nok at byde på. For mig. For det er selvfølgelig en subjektiv vurdering. Er det stadigvæk uklart? Det er muligt, at du tror jeg er ude på at svine andre i denne tråd til og nedgøre deres filmsmag, men nu mener jeg tilfældigvis, at der overhovedet ikke findes god eller dårlig smag.


Nu er der måske nogen der vil sige "Aha! Hvad laver The Sea Hawk så på din top 20? Det er da bare en simpel eventyrfilm." Javist, men den har Errol Flynn i hovedrollen og han er Gud. Så derfor.


Fint. Vi er ikke uenige. Tænkte nok det var noget i den retning, du mente. Et par fremragende eksempler, du nævner og jeg havde allerede ladt kanonen mht. "The Sea Hawk", men nu fik du fint afmonteret den selv. :beerchug:

Så hvis "Raiders..." mangler subtext, og vi er stadig ikke uenige, kan man bruge samme argumentation overfor en masse ældre tidløse klassikere. "Lawrence of Arabia" er nu heller ikke frygtelig dyb, men de fleste er enige om, den er betagende smuk, gribende og generelt oser af kvalitet. Omvendt ville en Lynch film så indeholde ikke bare et, men 3-4 ekstra lag uden at det nødvendigvis gør den fantastisk...og jeg nævner Lynch fordi jeg godt kan lide et par af hans film, mens "Inland Empire" i mine øjne var en grufuld oplevelse...og her kan man virkelig tale om flere lag.

Og sådan kunne man blive ved, men den diskussion er vist tæsket til døde i andre tråde. Når reglerne for, hvilke film der må være på en top 20 liste er fuldstændig udefinerede, kan man ikke begynde at sætte spørgsmålstegn ved folks lister.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: søn okt 23, 2011 0:00 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Tråden er nu lukket for Top 20 lister ;)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: søn okt 23, 2011 11:43 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Listen er nu talt op og vinderen er fundet!

Det var meget tæt - især i toppen ;)

Jeg vil gerne lave en ordentlig præsentation af listen, så der går nok en dag eller to inden jeg offentliggør den.

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: søn okt 23, 2011 12:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Fedt!

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: søn okt 23, 2011 15:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Shiva skrev:
"Lawrence of Arabia" er nu heller ikke frygtelig dyb, men de fleste er enige om, den er betagende smuk, gribende og generelt oser af kvalitet.

Mjøh, man kan vel sige at dybden i den film består i spørgsmålet omkring Lawrences person: Kæmpede han vitterligt arabernes sag eller var han mest af alt optaget af sig selv og sin plads i verdenshistorien? Filmen giver selvfølgelig ingen definitive svar.
Citat:
Omvendt ville en Lynch film så indeholde ikke bare et, men 3-4 ekstra lag uden at det nødvendigvis gør den fantastisk...

Helt sikkert. Ekstra lag er ingen garanti for, at jeg bryder mig om det. En film som American Beauty har helt sikkert en masse på hjerte, men jeg kan ikke døje den. Og ditto det meste af Lynch.


Top
   
Indlæg: søn okt 23, 2011 18:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 17, 2004 19:38
Indlæg: 1500
Geografisk sted: Slagelse
Pjalte skrev:
Listen er nu talt op og vinderen er fundet!

Det var meget tæt - især i toppen ;)

Jeg vil gerne lave en ordentlig præsentation af listen, så der går nok en dag eller to inden jeg offentliggør den.



Det er spændende hvad stillingen bliver - Jeg glæder mig til at se om jeg havde 20 rigtige ;)

Jeg gætter på en Coppola som No.1 (eller forlanger jeg omtælling og valgobservatører. ) :thumb:

_________________
"Free Truman!"


Top
   
Indlæg: man okt 24, 2011 21:13 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Lige en lille opdatering - listen er godt på vej, og jeg forventer stærkt, at den bliver offentliggjort onsdag eftermiddag :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man okt 24, 2011 22:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jeg synes du skal lave en separat tråd som vi laver sticky et stykke tid ;)

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man okt 24, 2011 23:01 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Jamen, det vil jeg da gøre :D

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: tirs okt 25, 2011 10:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Spencer skrev:
DeathPosture skrev:
Det er jo en liste skabt af Blockbusters kunder som, alt andet lige, nok ikke har så studentikos filmsmag.

Ved godt vi lige kommer lidt OT her (måske), men jeg kunne godt lide at vide hvilke film man kan lide, hvis man har studentikos filmsmag?


LOL! Jeg aner ikke hvor de har definitionen umoden fra, men det var BESTEMT ikke det jeg mente. Jeg mente netop elitær eller akademisk. Det er altid det jeg har forbundet med ordet studentikos. Eller sagt på en anden måde, et meget specifik, indspist eller smalt interesseområde der ofte bærer præg af at være overdrevet akademisk og måske en smule pretentiøst. Og det er ikke nødvendigvis noget negativt. På ingen måde.


Jordsvin skrev:
Morbid Angel skrev:
Hold nu op med at nedgøre DAHF medlemer som umodne, fordide ikke kan lide film der ikke er mainstream

Øhm, jeg tror du bytter rundt på noget. DeathPosture skrev at de folk der har lavet Blockbusters liste netop IKKE har en studentikos smag - og jeg går ud fra at DP bruger det i betydningen prætentiøs, ikke umoden.

Der er sådan set ikke nogen der har sagt, at folk der kun ser nye film er umodne. Jeg har højst antydet, at jeg synes det er lidt trist.


:beerchug:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs okt 25, 2011 10:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Pjalte skrev:
Jamen, det vil jeg da gøre :D


Nice, vi glæder os. Hvis Pulp Fiction ikke er i top 5 bliver jeg trist. 8)
Var der mange der sendte lister via PB eller var de alle offentliggjort i tråden?

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs okt 25, 2011 11:17 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
DeathPosture skrev:
Var der mange der sendte lister via PB eller var de alle offentliggjort i tråden?

Jeg tror 97% var offentliggjort i tråden :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 277 indlæg ]  Gå til side Foregående 115 16 17 18 19 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team