DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 6:22

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 277 indlæg ]  Gå til side Foregående 112 13 14 15 1619 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre okt 21, 2011 12:55 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Det har været spændende og meget inspirerende at følge med i de forskellige lister, og det er jo positivt at komme til den erkendelse, at der er mange mesterværker, man stadig har til gode :)

1. Lawrence of Arabia (Lean, 1962) – 20 point
2. North By Northwest (Hitchcock, 1959) – 19 point
3. Baraka (Fricke, 1992) – 18 point
4. Treasure of the Sierra Madre (Huston, 1948) – 17 point
5. Raiders of the Lost Ark (Spielberg, 1981) – 16 point
6. Tree of Life (Malick, 2011) – 15 point
7. The Fountain (Aronofsky, 2006) – 14 point
8. Vertigo (Hitchcock, 1958) – 13 point
9. Bambi (Hand m.fl, 1942) – 12 point
10. Brazil (Gilliam, 1985) – 11 point
11. Chinatown (Polanski, 1974) – 10 point
12. Casablanca (Curtiz, 1942) – 9 point
13. Les Quatre Cents Coups (Truffaut, 1959) – 8 point
14. The Searchers (Ford, 1956) – 7 point
15. Once Upon a Time in the West (Leone, 1968) – 6 point
16. E.T. (Spielberg, 1982) – 5 point
17. Sunrise: A Song of Two Humans (Murnau, 1927) – 4 point
18. A Night at the Opera (Wood, 1935) – 3 point
19. Paths of Glory (Kubrick, 1957) – 2 point
20. Adventures of Robin Hood (Curtiz, 1938) – 1 point

Lawrence blev nr. 1, da jeg synes, at det er en film, hvor alle elementer – inkl. O’Tooles fantastiske debut – går op i en højere enhed. Jeg finder nye ting at synes om den, hver gang jeg ser den (kom nu med den BD!)
Der er mange gengangere fra de andre lister, men jeg vil lige fremhæve Baraka og The Fountain, da jeg godt kan lide ind imellem at blive grebet af en stemning og blive blæst væk, audiovisuelt, mere end at sidde og analysere filmen intellektuelt. Bambi er med, da den i min bog er den mest helstøbte tegnefilm til dato.
Der burde have været plads til bl.a. Days of Heaven, The Day the Earth Stood Still og Das Boot, og det er måske heller ikke helt taktisk, at Spielberg, Hitch og Curtiz optræder to gange. Sådan er det vist med umulige opgaver som denne her.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 13:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Buck Rogers skrev:
Lawrence blev nr. 1, da jeg synes, at det er en film, hvor alle elementer – inkl. O’Tooles fantastiske debut – går op i en højere enhed. Jeg finder nye ting at synes om den, hver gang jeg ser den (kom nu med den BD!)

Næste år! Jeg satser benhårdt på, at al den tid Sony har investeret i den resulterer i en referenceudgivelse. Det skal det!


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 13:30 
Offline

Tilmeldt: lør jan 29, 2011 9:53
Indlæg: 80
1. Shichinin no samurai (20)
2. Les quatre cents coups (19)
3. Modern Times (18)
4. Såsom i en spegel (17)
5. Out of the Past (16)
6. The Thin Red Line (15)
7. C'era una volta il West (14)
8. Casablanca (13)
9. A bout de souffle (12)
10. The Wild Bunch (11)
11. Mulholland Dr. (10)
12. Double Indemnity (9)
13. Vertigo (8)
14. Taxi Driver (7)
15. La dolce vita (6)
16. Seppuku (5)
17. Ai no mukidashi (4)
18. Wo de fu qin mu qin (3)
19. Ivanovo detstvo (2)
20. Ddongpari (1)

Min liste er 100 % subjektiv, vurderet ud fra hvilke film, der har givet mig størst glæde, eller betydet mest for mig. Alligevel er den ikke "officiel", da det kun er den første, der er urokkelig. De andre kan der byttes rundt på og de kan skiftes ud med andre, som ikke kom med på listen. Det er altså hvad jeg føler lige nu. At jeg fx har Scorsese med i stedet for fx Ozu eller Mizoguchi, er ikke ensbetydende med at jeg har større respekt for ham som instruktør. Og efter mine næste gensyn med fx Dazed and Confused eller Memories of Murder, blot for at nævne nogle få, kan de overtage pladser fra nogle andre på listen. Det er sgu svært at rangere ens favoritter, men nu har jeg gjort et forsøg.


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 13:37 
Offline

Tilmeldt: lør jan 29, 2011 9:53
Indlæg: 80
Fedt med ham, der har Commando som nr. 1 :thumb:

Hvis jeg var dreng igen ville jeg placere Hands of Steel aka Atomic Cyborg aka mange-andre-sjove-titler som nr. 1. Hold da helt kæft. Det må være det VHS-bånd, jeg har set flest gange :nuts:


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 13:46 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Jordsvin skrev:
Buck Rogers skrev:
Lawrence blev nr. 1, da jeg synes, at det er en film, hvor alle elementer – inkl. O’Tooles fantastiske debut – går op i en højere enhed. Jeg finder nye ting at synes om den, hver gang jeg ser den (kom nu med den BD!)

Næste år! Jeg satser benhårdt på, at al den tid Sony har investeret i den resulterer i en referenceudgivelse. Det skal det!


Grover Crisp (fedt navn!) og co. hos Sony har en glimrende "track record", så jeg er fuld af fortrøstning :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 13:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Antoine skrev:
17. Ai no mukidashi (4)
[...]
20. Ddongpari (1)

Argh, jeg mangler endnu at få set disse to. Tak for påmindelsen. (De engelske titler er Love Exposure og Breathless, hvis nogen undrer sig.)


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 14:14 
Offline

Tilmeldt: lør jan 29, 2011 9:53
Indlæg: 80
Jordsvin skrev:
Antoine skrev:
17. Ai no mukidashi (4)
[...]
20. Ddongpari (1)

Argh, jeg mangler endnu at få set disse to. Tak for påmindelsen. (De engelske titler er Love Exposure og Breathless, hvis nogen undrer sig.)


Ja, jeg valgte at skrive originaltitlerne på selve listen. Sjovt nok har jeg to film på listen, som begge har den engelske titel Breathless :)

Og Sion Sono har jeg vist været inde på et par gange (eller 10) før ;) Så inden jeg bliver beskyldt for propaganda, vil jeg lige anbefale eventuelt interesserede at lytte til mondo movies podcast om Love Exposure. De er også ret begejstrede.

Og lige en ting mere... Skotten om Sion Sonos seneste http://politiken.dk/kultur/film/ECE1384 ... eretaever/ Fuck, jeg glæder mig!

Og en allersidste ting... Guilty of Romance udkommer på engelsk DVD og BD 31/10 http://www.thehut.com/blu-ray/guilty-of ... 31727.html

Så nævner jeg ham aldrig igen... I hvert fald ikke før næste gang.


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 14:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Antlion skrev:
Tankevækkende, endog absurd udtalelse. Alle kunstnere er divergerende, ligeså deres værker, hvis du spørger mig.

Jeg er ikke sikker på, at det ville være en overvældende fantastisk oplevelse for mig at se den nye "Far til fire". Jeg taler selvfølgelig om film med en vis kunstnerisk ambition, hvilket jeg anså for indlysende (qua min Mozart-sammenligning). Eksempelvis har jeg set den tyske film Milchwald en gang det forløbne halvår. En moderne film om en mor, som åbenbart er træt af sine børn (i skolealderen) og kører dem til Polen, hvor hun uden videre smider dem af på landevejen. Derefter vender hun hjem igen som om ingen ting er hændt! Der gives ingen psykologiske forklaringer. Filmen var en herlig oplevelse, og jeg begejstres altid over, at man tør, vil og kan lave sådanne film. Men jeg har set rigtig mange lignende moderne tyske film af de såkaldte "Berliner Schule"-instruktører. Hvordan står Milchwald sig i forhold til film af Schanelec, Petzold, Kohler eller Grisebach? Tja, den er vel på samme niveau. Jeg har i al fald svært ved at rangordne dem, og jeg synes måske heller ikke, det er helt fair at gøre det (altså rangordne dem). Men jeg lader mig gerne begejstre af selve oplevelsen af at se filmene.

Fassbinder-diskussionen bør måske i virkeligheden fortsætte i en seperat tråd, men jeg har set Katzelmacher for et par år siden, og den begejstrede mig også, om end af helt andre grunde end Pioniere. Jeg har altid haft en ambition om at anmelde samtlige Fassbinders film, og jeg tager altid små notater, når jeg ser en Fassbinder-film, men det kniber med tiden til at at få renskrevet mine notater. Men for mig fremstår de to film i deres visuelle udtryk nærmest som modsætninger. Katzelmacher er nøgen, klinisk, steril, hvorimod Pioniere indeholder ganske svulstige indstillinger (360 graders panoreringer, tiltet kamera, zoom ind og ud, skæve vinkler, pull-in og -out osv.). Om Katzelmachers visuelle stil har jeg skrevet:
Citat:
Visuelt er filmen ekstremt statisk og stiliseret. Filmen består næsten udelukkende af faste frontalbilleder filmet helt uden kamerabevægelse. Der er ingen panoreringer, ingen zooms. Eneste indstillinger med bevægelse er 7 indlagte dollyshots af to spadserende personer - hver gang filmet på nøjagtig samme location men med forskellige medvirkende. I sin stilistiske stringens har filmen næsten referencer til Godard (Le gai savoir) eller sågar til Leths perfekte menneske (via den dansende kvinde).

Der benyttes hverken dissolve eller fade i filmen, men udelukkende skarpe klip (cut) mellem indstillingerne.


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 14:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 16, 2007 10:37
Indlæg: 592
Geografisk sted: Kolding
Buck Rogers skrev:
Jeg går ud fra, at mange, der nægter at se ældre film, stort set ikke har set nogen, men det er måske bare en fordom.


Den fordom tror jeg sådan set er meget rigtig. Jeg har personligt ikke set så mange gamle film, jeg har dog forsøgt. Specielt med hjælp fra Blockbusters "333 film du skal se".


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 15:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Iron Man skrev:
Jeg har personligt ikke set så mange gamle film, jeg har dog forsøgt. Specielt med hjælp fra Blockbusters "333 film du skal se".

Interessant liste! :thumb: http://viewer.zmags.com/publication/957 ... 9572e46b/2

%¤#"!¤%¤# jeg glemte 'Being John Malkovich', da jeg skulle lave min liste. :lol: :devil: :!: :hammer: :help:


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 15:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Spencer skrev:
Iron Man skrev:
Jeg har personligt ikke set så mange gamle film, jeg har dog forsøgt. Specielt med hjælp fra Blockbusters "333 film du skal se".

Interessant liste! :thumb: http://viewer.zmags.com/publication/957 ... 9572e46b/2


Der er en tråd om listen her.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 15:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Iron Man skrev:
Specielt med hjælp fra Blockbusters "333 film du skal se".

Som indeholder omkring 25 film fra før 1970. :? Hrmpf, kan jeg kun sige.


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 15:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Jordsvin skrev:
Iron Man skrev:
Specielt med hjælp fra Blockbusters "333 film du skal se".

Som indeholder omkring 25 film fra før 1970. :? Hrmpf, kan jeg kun sige.


Det er jo en liste skabt af Blockbusters kunder som, alt andet lige, nok ikke har så studentikos filmsmag. Derudover, skal det jo være film der er i bred distribution, hvilket nok også er med til at indskrænke antallet. Men jeg syns nu alligevel, at der er blevet plads til en hel del fede klassikere på Blockbuster-listen, og der er fedt at "normale folk der ikke har interesse i gamle film" på denne måde bliver eksponeret for nogle film de højst sandsynligt aldrig ville have stiftet bekendtskab med ellers.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 15:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
HRMPF!


Top
   
Indlæg: fre okt 21, 2011 15:57 
Offline

Tilmeldt: tirs feb 24, 2009 12:51
Indlæg: 425
Kenneth McNeil skrev:
Mange af mine venner og bekendte nægter simpelthen at se film, der er mere end 20-25 år gamle (dvs. typisk film fra før 1980 eller ligefrem 1990...).


Hørt! Jeg plejer at vise dem La Passion de Jeanne d'Arc, hvis de skal omvendes.

Buck Rogers skrev:
Man kan sige meget skidt om monopoldagene, men DR formåede da at vænne seerne til at se gammelt og nyt, dansk, europæisk, amerikansk og lidt fra resten af verden. Den "uddannelse" er i alt fald gået tabt med det nye mediebillede.


DR K viser da en gang imellem et par interessant film?


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 277 indlæg ]  Gå til side Foregående 112 13 14 15 1619 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team