DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 8:22

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tirs mar 24, 2020 12:28 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
I disse Corona-tider er CPH:DOX gået online, hvilket betyder, at man mod betaling kan se festivalens program online:

https://cphdox.shift72.com/

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: tirs mar 24, 2020 14:21 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Det er super :) Vi fik tjekket siden i går, da min kones fætter har instrueret en af filmene, og det fungerede uden problemer.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs mar 24, 2020 15:06 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Buck Rogers skrev:
Det er super :) Vi fik tjekket siden i går, da min kones fætter har instrueret en af filmene, og det fungerede uden problemer.

Hvilken film er det?

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: tirs mar 24, 2020 15:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 08, 2003 15:26
Indlæg: 1265
Jeg har lejet en masse og niveauet har generelt været højt, men af dem jeg har set indtil videre vil jeg især anbefale disse to:

The Kingmaker
Man følger Imelda Marcos, den tidligere førstedame på Philippinerne, forsøg på at komme tilbage til magtens top, ved at få sin søn valgt som ny vicepræsident. Filmen starter som en ret standard dokumentar, der ret ukritisk lader hende få lov at fortælle sin side af historien, men tager så efterhånden mere og mere andre personers syns vinkler med, hvilket giver et helt andet billede af fortidens bedrifter.

Bloody Nose, Empty Pockets
Man følger en amerikansk bar det sidste døgn inden den lukker i denne pseudo-dokumentar. Den giver et fremragende portræt af gæster og personale og er skiftevis både rørende, trist og virkelig sjov.


Top
   
Indlæg: tirs mar 24, 2020 16:38 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Pjalte skrev:
Buck Rogers skrev:
Det er super :) Vi fik tjekket siden i går, da min kones fætter har instrueret en af filmene, og det fungerede uden problemer.

Hvilken film er det?

Show Dancer, om en danser, der roder sig ud i stoffer og kriminalitet.

Tak for tippene, Fuzhi - især den om Imelda lyder spændende!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons mar 25, 2020 10:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Fuzhi skrev:
Jeg har lejet en masse og niveauet har generelt været højt, men af dem jeg har set indtil videre vil jeg især anbefale disse to:

The Kingmaker
Man følger Imelda Marcos, den tidligere førstedame på Philippinerne, forsøg på at komme tilbage til magtens top, ved at få sin søn valgt som ny vicepræsident. Filmen starter som en ret standard dokumentar, der ret ukritisk lader hende få lov at fortælle sin side af historien, men tager så efterhånden mere og mere andre personers syns vinkler med, hvilket giver et helt andet billede af fortidens bedrifter.

Bloody Nose, Empty Pockets
Man følger en amerikansk bar det sidste døgn inden den lukker i denne pseudo-dokumentar. Den giver et fremragende portræt af gæster og personale og er skiftevis både rørende, trist og virkelig sjov.


Det ser ret spændende ud - tak for tippene om de to. Tror sgu, jeg endelig får set noget CPH: DOX! En digital version af festivalen er også meget bedre for mig end at skulle rundt alene i København for at se dokumentarfilm i bio. :)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: ons mar 25, 2020 15:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 08, 2003 15:26
Indlæg: 1265
Hvis man vil have flere tips til nogle af dokumentarfilmene, kan man læse en hel del anmeldelser her:
https://pov.international/author/frederikbojerbove/


Top
   
Indlæg: fre mar 27, 2020 15:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Fuzhi skrev:
Jeg har lejet en masse og niveauet har generelt været højt, men af dem jeg har set indtil videre vil jeg især anbefale disse to:

The Kingmaker
Man følger Imelda Marcos, den tidligere førstedame på Philippinerne, forsøg på at komme tilbage til magtens top, ved at få sin søn valgt som ny vicepræsident. Filmen starter som en ret standard dokumentar, der ret ukritisk lader hende få lov at fortælle sin side af historien, men tager så efterhånden mere og mere andre personers syns vinkler med, hvilket giver et helt andet billede af fortidens bedrifter.

Bloody Nose, Empty Pockets
Man følger en amerikansk bar det sidste døgn inden den lukker i denne pseudo-dokumentar. Den giver et fremragende portræt af gæster og personale og er skiftevis både rørende, trist og virkelig sjov.


Mange tak, min interesse er vakt for begge, så de skal tjekkes ud.

Jeg læste på Facebook, at en eller anden person skrev at der var problemer med, at caste til Chromecast... Nogen der kan be- eller afkræfte dette?

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre mar 27, 2020 16:02 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Bag en betalingsmur, men alligevel:
Publikums støtte er ikke nok: CPH:DOX skal kæmpe for sin overlevelse

»Vi er vildt taknemmelige over, hvor meget støtte, vi har fået. Men det er ikke nok til, at festivalen kommer skadesløs ud på den anden side«, siger direktør Tine Fischer.

For festivalen har mistet en måneds forsalg af billetter, som ikke kunne rykke med over på den online platform, ligesom et stor antal koncerter og arrangementer er blevet aflyst.

»Ligesom alle mulige andre skal vi ud at kæmpe for vores overlevelse nu, men det her tiltag har betydet rigtig meget for vores likviditet«.

Tine Fischer vil endnu ikke afsløre antal solgte online-billetter endnu, men siger at »det er nok til at begrænse tabet markant« og sørge for, at festivalen har midler til at komme igennem den næste tid.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: lør apr 04, 2020 13:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 08, 2003 15:26
Indlæg: 1265
Et par anbefalinger mere (Collective og Reunited er dog "udsolgte" så dem kan man desværre ikke længere få lov at leje):

Collective ( :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: ) er navnet på et spillested, hvor 27 dør og 180 bliver alvorligt tilskadekomne i en tragisk brand. Det bliver dog værre endnu for mange af brandofrene dør efterfølgende på hospitalerne, der slet ikke er i stand til at tage sig ordentligt af ofrene. Man følger journalisterne på en sports-avis, samt en ny-udnævnt sundhedsminister i deres kamp for at afdække og komme omfattende korruption i sundhedssektoren til livs. Flere har sammenlignet dokumentaren med Spotlight og det synes jeg egentligt rammer ret godt. Dokumentaren er ekstra skræmmende når man tænker på den aktuelle Covid-19 situationen, der findes ikke mange steder i verden jeg vil have mindre lyst til at komme på hospitalet end i Rumænien.

The Edge Of All We Know ( :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: ) følger videnskabsmænd og kvinder i deres banebrydende forskning omkring sorte huller. Det foregår på et meget højt niveau og jeg skal ærligt indrømme at en god del af forklaringerne er for videnskabelige til at jeg forstår ret meget. Alligevel synes jeg at der er tale om en fremragende dokumentar, fordi den forstår at vise den begejstring nogle af verdens bedste hjerner har for deres fagområde og at opleve deres glæde ved at opdage banebrydende ny viden efter årtiers forskning er meget smittende.

Reunited ( :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: ) følger en syrisk familie, der er flygtet fra krigens rædsler, men er opdelt således at faren befinder sig i Canada, moren i Danmark og de to teenage drenge i Tyrkiet. Filmen viser meget empatisk familiens forsøg på at få samlet familien igen og hvordan de desværre møder besværligt bureaukrati og manglende vilje til at hjælpe dem fra både canadisk, dansk og tyrkisk side. Jeg har personligt selv kendskab til en syrisk flygtninge familie der står i en tilsvarende svær og kompliceret situation, så jeg tror desværre ikke at det er et særsyn, som filmen portrætterer.

Songs Of Repression ( :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: ) vandt hovedkonkurrencen på Cph Dox. I et idyllisk område i Chile oprettede en tysk religiøs sekt en koloni. Det vidste sig senere at der fandt systematisk børne-misbrug, vold, tortur og mord sted. 120 af sektens medlemmer befinder sig der stadigt efter sektens leder er død for mange år siden, de betragter sig selv som ofre og de lever nu af turisme. Efter sektens leders død afholdte de en tilgivelses ceremoni, hvor formålet var at fortidens synder skulle tilgives og derefter glemmes. Filmen minder en del om The Act Of Killing, men er dog mere langsommelig i tempoet.


Top
   
Indlæg: man apr 06, 2020 14:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 08, 2003 15:26
Indlæg: 1265
Festivalen er forlænget så den løber resten af april ud.


Top
   
Indlæg: man apr 06, 2020 21:24 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Fuzhi skrev:
Festivalen er forlænget så den løber resten af april ud.

Fantastisk! Og tak for anmeldelserne! Jeg glæder mig til at få tid til at dykke ned i udvalget.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs apr 07, 2020 8:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Fuzhi skrev:
Festivalen er forlænget så den løber resten af april ud.


Super, det er positivt, for vi vil gerne se en del af disse film, men må indrømme, at jeg personligt er mere mørbanket af en dags arbejde hjemmefra end arbejde og en pendlertur efterhånden, så det er langt fra alle aftener, at en dokumentar interesserer.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team