DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 20:42

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hvilken NAS?
Indlæg: tors okt 25, 2012 18:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør feb 15, 2003 2:01
Indlæg: 94
Geografisk sted: København
Nu skal vi til at streame, både for nemheds skyld og fordi min mand er blevet (for) træt af alle de hyldemeter med dvd'er, der fylder en del i hjemmet. Så bl.a. skal jeg ud og investere i en NAS, men jeg synes godt nok de er pebrede, og det er svært at gennemskue, hvor hurtige og driftssikre de er. Er der nogen, der har gode erfaringer, enten med konkrete modeller eller ved, hvor man finder relevante anmeldelser?

Jeg har kig på en Buffalo-model, primært pga prisen i forhold til størrelsen, men jeg ved ikke, om det dækker over skjulte ulemper, som f.eks. lang tilgangstid?


Top
   
Indlæg: tors okt 25, 2012 19:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: fre okt 26, 2012 16:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg ville kigge på Synology uden tvivl.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: fre okt 26, 2012 18:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 03, 2003 13:56
Indlæg: 5279
Geografisk sted: København SV
Kast et blik på http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-charts/view de havde meget godt styr på NAS sidst jeg tjekkede...
Den Buffalo du selv nævner ligger rimeligt jævnt i midten af feltet.

Personligt har jeg gode erfaringer med QNAP.
Har haft en QNAP TS-809U kørende i over 2 år, 24/7... kun én genstart, som følge af en firmware opdatering.

_________________
/Tigerdyr


Top
   
Indlæg: fre okt 26, 2012 18:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Det der adskiller Synology fra de andre er at deres brugerinterface. Det er pænere og mere intuitivt end hvad jeg ellers har set..

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: søn okt 28, 2012 18:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør feb 15, 2003 2:01
Indlæg: 94
Geografisk sted: København
Tak for jeres input! :beerchug:

Jeg kan se, at man skal købe harddiskene separat til både Synology og Qnap. Hvordan finder man overhovedet nogle, der passer til :oops: Og hvilke har de brugt i testen på NAS chart'en?

Hvad med larm, varmeudvikling, og streaminghastighed? Har det været problemer for nogen af jer?


Top
   
Indlæg: søn okt 28, 2012 20:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors okt 07, 2004 15:01
Indlæg: 581
Geografisk sted: Aalborg
Harddiske kan findes på edbpriser. JEg har lavet en søgning på interne harddiske i 3,5" størrelsen. Den kan du finde her

Har hørt godt om Western Digtigal (WD) Red serie der vist er beregnet til NAS. Hvilken kapacitet man ønsker er op til en selv, eller NAS'en der evt. kan sætte nogle begrænsninger.

Jeg har en Qnap 109 som er uden blæser så det er kun harddisken der larmer lidt der, så kan ikke udtale mig om larm fra de nye. Jeg har min koblet til med kabel til mit netværk. Jeg forsøgte først med trådløst, men så snart det kom over 720p så hakkede det, så jeg fik trukket et kabel i lejligheden i stedet

_________________
Let's hug it out, bitch.


Top
   
Indlæg: søn okt 28, 2012 21:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Jeg har en HP Mediasmart Server EX490, som kører Windows Home Server, og som blev leveret med 1 stk 1TB disk.
Jeg fyldte straks en WD Green 1TB disk i, og har senest tilføjet en WD Green 2TB.

Det kører fint.
Har den i Suspend i dagtimerne, og om natten.
Den kører fra kl 16-24 i hverdagene, og 11-02 i weekender.

Den seneste disk jeg købte, der var det faktisk billigere at købe WD Elements ekstern disk, og pille disken ud af det eksterne kabinet.
Den kan så evt bruges til en anden Sata disk engang.

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: man okt 29, 2012 19:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør feb 15, 2003 2:01
Indlæg: 94
Geografisk sted: København
Tusind tak! :clap:

Jeg forstår ikke, hvordan I kan nøjes med sådan nogle små harddiske? Er det bare mig, der har mange film - alene mine 2300 dvd'er vil jo fylde 10 TB (tror dog ikke jeg har tænkt mig at rippe dem allesammen - kun det jeg ikke regner med at kunne finde på netflix eller alligevel måtte have i bluray).

Men jeg forestiller mig noget i stil med 4 diske a 4 TB, der skal køre i RAID5, så samlingen ikke dør med en død harddisk. Det giver en kapacitet på 12 TB, som skulle holde til den del af min dvd-samling, jeg vil bevare, og nogle HD-serier og bluray film, uden at løbe tør for plads med det samme.

I Friis' liste er der kun 3 diske på 4 TB (og ingen større). Den billigste koster 2k, og WD koster næsten 3k. Det får mig selvfølgelig til at overveje, om den billigste ikke er god nok?


Top
   
Indlæg: man okt 29, 2012 19:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 4124
Geografisk sted: Hammerum
Her er også en mulighed. NAS drev med indbygget 3 TB harddisk lige til at sætte i wifi routeren.

http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsser ... +book+live

Har selv en og den kører upåklageligt.


Top
   
Indlæg: man okt 29, 2012 19:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
sasja skrev:
Tusind tak! :clap:

Jeg forstår ikke, hvordan I kan nøjes med sådan nogle små harddiske? Er det bare mig, der har mange film - alene mine 2300 dvd'er vil jo fylde 10 TB (tror dog ikke jeg har tænkt mig at rippe dem allesammen - kun det jeg ikke regner med at kunne finde på netflix eller alligevel måtte have i bluray).

Men jeg forestiller mig noget i stil med 4 diske a 4 TB, der skal køre i RAID5, så samlingen ikke dør med en død harddisk. Det giver en kapacitet på 12 TB, som skulle holde til den del af min dvd-samling, jeg vil bevare, og nogle HD-serier og bluray film, uden at løbe tør for plads med det samme.

I Friis' liste er der kun 3 diske på 4 TB (og ingen større). Den billigste koster 2k, og WD koster næsten 3k. Det får mig selvfølgelig til at overveje, om den billigste ikke er god nok?


Jeg bruger min Media server til musik, billeder, og diverse video filer.
Min fysiske samling er stadig fysisk.

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: man okt 29, 2012 21:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
sasja skrev:
Er det bare mig, der har mange film - alene mine 2300 dvd'er vil jo fylde 10 TB ...


Bah! :P ;)

Da jeg var hos Binnerup Consult (dem der laver My Movies) regnede vi ud at en server med harddiske nok til blot mine Blu-ray-skiver ville koste 50k. Det var en voldsom server-dims til vist nok 16K og så harddiskene oveni :P

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man okt 29, 2012 22:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 4124
Geografisk sted: Hammerum
50K er mange penge for noget der hurtigt bliver forældet.


Top
   
Indlæg: søn maj 12, 2013 21:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør feb 15, 2003 2:01
Indlæg: 94
Geografisk sted: København
Tusind tak for hjælpen igen. Jeg er takket være jer endt med en lækker Synology, der var temmelig meget dyrere end den Buffalo, jeg først kiggede på, men tilgengæld er den hurtig, interfacet funker bare, og den har lækre ektrafeatures, som gør den til en fornøjelse at bruge. Klar anbefaling herfra :)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team