DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 2:11

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tirs sep 18, 2012 13:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg går lidt og leger med tanken om at rippe de fleste af mine dvder til en NAS. Nogle af dem er R1.
Hvad er den bedste strategi? Jeg kan selvfølgelig rippe en ISO med Handbreak men så kan hverken mit tv eller Playstation 3 afspille dem. SÅ hvad gør man så? Jeg vil have en total tabsfri løsning sådan at det der er på skiverne er der bit for bit. Altså intet tab i billede eller lydkvalitet. Hvad siger folk? Jeg er på en mac.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: ons sep 19, 2012 8:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
Indlæg: 8218
Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
Prøv evt. denne app:
http://www.makemkv.com/


Top
   
Indlæg: ons sep 19, 2012 10:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Takker. Kan se at dette også kan klare tricket.
http://www.macxdvd.com/mac-dvd-ripper-pro/

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: tors okt 25, 2012 18:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør feb 15, 2003 2:01
Indlæg: 94
Geografisk sted: København
Jeg går i nogle af de samme overvejelser. Man kan vel ikke rippe til mkv uden noget tab overhovedet?

Men kan det på nogen måde forsvares at rippe lossless? Dvd bruger en forældet komprimeringsalgoritme, så det fylder langt mere i forhold til den information, der er gemt - så selvom det ikke kan afvises, at der KAN gå noget tabt ved et mkv-rip, er langt det meste plads sparet ved en bedre komprimeringsalgoritme. Desuden er der jo prisen for NAS'en at tænke på - de er sgu ikke helt billige, synes jeg, især når man har en rimelig omfangsrig dvd-samling. På den anden side er billedet nødt til at være 100% i orden - eller i hvert fald så godt, at jeg ikke med det blotte øje kan se forskel på dvd'en og den rippede version. What to do?


Top
   
Indlæg: tors okt 25, 2012 19:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
MKV er bare en beholder. Jeg brugte også MakeMKV til at rippe Blu-rays, da jeg skulle sætte undertekster på et par BD-film for nyligt, og det skulle selvfølgelig være helt tabsfrit. I modsætning til f.eks. DVDFab beholder MakeMKV rent faktisk kapitlerne på filmen.

Jeg har været næsten hele turen rundt mht. at rippe Blu-rays og sætte undertekster på, så hvis der er nogle spørgsmål i den retning kan det være jeg kan hjælpe ;) Jeg har dog kun snuppet selve filmen plus det relevante lydspor, og så smidt undertekster på dét. Jeg behøvede ingen menuer eller andet af den art.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: tors okt 25, 2012 19:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
sasja skrev:
Men kan det på nogen måde forsvares at rippe lossless? Dvd bruger en forældet komprimeringsalgoritme, så det fylder langt mere i forhold til den information, der er gemt - så selvom det ikke kan afvises, at der KAN gå noget tabt ved et mkv-rip, er langt det meste plads sparet ved en bedre komprimeringsalgoritme. Desuden er der jo prisen for NAS'en at tænke på - de er sgu ikke helt billige, synes jeg, især når man har en rimelig omfangsrig dvd-samling. På den anden side er billedet nødt til at være 100% i orden - eller i hvert fald så godt, at jeg ikke med det blotte øje kan se forskel på dvd'en og den rippede version. What to do?


På den anden side, så fylder dvd-film jo ikke meget, sammenlignet med en Blu-ray, så hvorfor ikke bare rippe det hele? Man kunne så pille ekstramateriale og lydspor man ikke er interesseret i fra.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: tors okt 25, 2012 19:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Mills skrev:
Takker. Kan se at dette også kan klare tricket.
http://www.macxdvd.com/mac-dvd-ripper-pro/


Det ligner et af de der dårlige Kina-programmer, som de spytter ud på samlebånd og sælger under forskellige navne.

Generelt er VideoHelp.com en rigtig god side. De plejer ikke at pege folk i retningen af det der Kina-biks.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: søn okt 28, 2012 23:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
sasja skrev:
Men kan det på nogen måde forsvares at rippe lossless? Dvd bruger en forældet komprimeringsalgoritme, så det fylder langt mere i forhold til den information, der er gemt - så selvom det ikke kan afvises, at der KAN gå noget tabt ved et mkv-rip, er langt det meste plads sparet ved en bedre komprimeringsalgoritme. Desuden er der jo prisen for NAS'en at tænke på - de er sgu ikke helt billige, synes jeg, især når man har en rimelig omfangsrig dvd-samling. På den anden side er billedet nødt til at være 100% i orden - eller i hvert fald så godt, at jeg ikke med det blotte øje kan se forskel på dvd'en og den rippede version. What to do?

Ja, jeg synes godt, det kan forsvares at rippe lossless. Elgiganten havde for nylig en 2 Tb harddisk til 666 kr. (ca. 33 øre pr. Gb). Det vil sige, at den lagerplads, man skal bruge til en dvd (vel typisk 5-6 Gb), næppe koster mere end 2 kroner. Vælger man at komprimere filmen yderligere, mister man for det første kvalitet. Derudover er det langt mere tidskrævende at rippe lossy. En bluray kan rippes losless på et kvarter; at lave den om til fx 720p kan være en ekstremt tidskrævende proces (flere timer).

Mkv kan i øvrigt sagtens være losless, som også Naiera siger. Det glimrende program Makemkv, som er blevet nævnt, kan faktisk kun rippe losless.


Top
   
Indlæg: man okt 29, 2012 0:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jep, det tager bare hundrede år, selvom man har en dedikeret server til det, hvis man vil komprimere Blu-ray. Så hellere pille nogle ubrugelige lydspor eller noget af, hvis ikke man ripper automatisk.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man okt 29, 2012 18:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør feb 15, 2003 2:01
Indlæg: 94
Geografisk sted: København
Tusind tak for infoen, fedt at kunne hægte sig på her og få lidt bedre styr på det :thumb:

Nu tænker jeg på fordele og ulemper ved at rippe som iso i forhold til mkv. Jeg hælder umiddelbart mest til mkv'er, for det virker mest overskueligt? Er dvd-menuer ikke bare noget fanden har skabt? Eller er der en grund til at foretrække at rippe dem fuldstændig som de er?

Hvad gør I, og hvorfor?


Top
   
Indlæg: man okt 29, 2012 20:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Det kommer alt sammen an på ens behov. Iso er godt, hvis man fx vil bevare en dvd fuldstændig som den er inkl. alle undertekster, alle lydspor, alt bonusmateriale (inkl. evt. kommentarspor) osv. Men man får også alle nag-screens med i købet. Alt i alt er iso den mest overskuelige måde at bevare dvd'er på, hvis disse indeholder essentielt bonusmateriale (alternative slutninger, slettede scener, vigtige dokumentarer, og ikke mindst hvis de indeholder flere versioner af samme film med seamless branching!). Det ville være ret upraktisk at bevare alt det i mkv format.

Mkv er at foretrække, hvis man kun er interesseret i selve filmen. Så sparer man også en del plads ved at fravælge alt det bonusmateriale og alle de lydspor, man ikke er interesseret i.

Selvfølgelig kan man også rippe til et tabsgivende format (med codecs som DivX, Xvid, H264 osv.). Det skal ikke helt udelukkes. Men man skal være opmærksom på tidsfaktoren. Det tager enormt lang tid, hvis resultatet skal være godt. Og man mister selvfølgelig lidt kvalitet.

For mit eget vedkommende har jeg indtil videre kun rippet discs, som ikke er udgivet med tekster på et sprog, jeg forstår. Jeg ser en del film fra Asien, Østeuropa, Frankrig, Italien osv., som kun er udgivet på BD uden undertekster (eller evt. tekstet på et lokalt sprog). I disse tilfælde er det nemmeste at rippe filmen lossless til sin harddisk og se den med en tekstfil hentet fra nettet (forudsat at en sådan fil findes!). Men det kommer som sagt an på ens behov - og her hører mit behov nok til de mere specielle...


Top
   
Indlæg: man okt 29, 2012 21:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
At kunne se Blu-rays med hentede undertekster er meget vigtigt :)

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: søn maj 12, 2013 21:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør feb 15, 2003 2:01
Indlæg: 94
Geografisk sted: København
Så er jeg i gang med The BIG Rip (cd'er og dvd'er), og vil lige dele hvad jeg er kommet frem til at bruge (ripper foreløbig på min ældre macbook pro). Forbedringsforslag og kommentarer modtages med taknemmelighed :beerchug:

Vedrørende musik er jeg kommet frem til, at flac er det bedste for mig. Man kunne komprimere lossy og spare plads, men jeg har det virkelig fint med, at jeg har musikken i præcis så god kvalitet, som jeg havde før - så kan man blive fri for al den plastic med god samvittighed. Man kunne også komprimere mindre (som i slet ikke) og spare tid, men når jeg nu alligevel skal have besværet med at køre dem igennem en ad gange, synes jeg ligesågodt man kan lave den så lille som mulig. Til ripningen bruger jeg XLD, som jeg synes er perfekt! Den virker 100% automatisk, jeg knalder en cd ind, app'en starter og begynder rip automatisk, den finder ofte selv relevant metadata og komprimerer til flac, og smider den rippede cd over i et underkatalog under kunstneren på min NAS og spytter cd'en ud igen. Nemmere kan det næsten ikke blive.

Til dvd'er er det noget mere bøvlet, synes jeg. Jeg komprimerer ikke videoen, af samme grunde som jeg ikke har lyst til at komprimere musikken til en dårligere kvalitet - og så vidt jeg kan forstå, kan man ikke komprimere videoen lossless. Jeg har længe overvejet og testet Handbrake, der har tusindvis af indstillinger og bevarer 99% af videokvaliteten på den halve plads, men jeg tror bare, jeg altid ville spekulere over, om det irriterende dårlige billede skyldtes, at jeg liiige skulle have rippet i lidt højere kvalitet. Så nu kopierer jeg bare videoen som den er. Sådan en dvd fylder jo heller ikke det vilde, når man skæver til hvad en bluray fylder.

Så er der spørgsmålet om man vil have en ISO (eller evt bare et VIDEO_TS-katalog) med alle menuer og ekstramateriale, eller om man vil have en mkv (eller anden container) med blot filmen og de lydspor og undertekster, man har brug for. Min "behold alt"-filosofi peger selvfølgelig i retning af det første, men helt ærligt, så hader jeg faktisk dvd menuer, som man skal vente på loader, og alt det crap man skal se inden man overhovedet kommer til menuen, og jeg ser faktisk aldrig ekstramateriale på dvd'er. Så jeg er endt med at rippe til mkv og spare en hel del plads samtidig.

Som værktøj bruger jeg MakeMKV, som er ret letvægt og fungerer rimelig nemt out-of-the-box. Jeg bruger profilen FLAC, som komprimerer lydspor til flac, så der sparer jeg en smule plads, men ripningen tager så en smule længere. Det virker på ingen måde så nemt og elegant som musik-ripningen, man skal gætte sig frem til hvilken title, der indeholder filmen, og den er heller ikke så glad for at rippe direkte over på nas'en af en eller anden grund, men det er ok. Jeg ville sådan set gerne betale for et værktøj, der kan fungere mere automatiseret, men jeg synes ikke man får noget for pengene i de få, jeg har prøvet i en gratis trial. MakeMKV er lige så godt - til mine behov.

Til at browse og afspille filmene bruger jeg xbmc, som er vildt cool, synes jeg - den finder selv ud af, hvilken film eller serie, det er, finder imdb-score, plot summary, instruktør, skuespillere osv som man så kan søge på, og lækre thumbnails med filmplakater at bladre rundt i. Den er en lille smule kræsen med filnavnene, helst skal det være originaltitlen MED årstallet, og for seriers vedkommende skal episodernes navne helst inkludere s##e## for den er helt tilfreds. Men når man så har gjort det, spiller det bare. Jeg har også købt en nettuner, som sidder i antennestikker og netværket, så nu kan man se tv på alt, der er forbundet til nettet.

Mit eneste problem er nu, at appletv 3 stadig ikke er jailbroken, så jeg kan ikke køre xbmc på den. Jeg overvejer den ouja, der vist kommer i næste måned, men den kan vist ikke køre netflix, så heller ikke helt ideelt. Ender vist med en macmini, som ungerne kan se dansk netflix på og som kan køre xbmc, og så appletv 3'eren til amerikansk netflix til de voksne.

Lad mig gerne høre hvad I andre er nået frem til :)


Top
   
Indlæg: søn mar 23, 2014 22:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:21
Indlæg: 2564
Der er +1 til MakeMKV herfra :thumb:

Jeg er også tilhænger af at trykke play og så skal filmen bare starte... Ved ikke om i kender mkvmerge GUI? Med det kan man vælge default på de forskellige streams i mkv containeren, så man fx viser filmen med eller uden undertekster automatisk...

_________________
You can turn your back on a person - but never turn your back on a drug


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team