DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 6:33

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: man aug 08, 2016 15:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Nærmest alle i dag kender til adblocker og fleste ved hvordan det kan installeres i ens internet browser. Men måske er ikke alle klar over med de forskellige adblocks services med deres plug-in til ens browser, åbner dørene op for 3. parts firma til ens computer – privatliv. Nogle er ligeglade, andre er ikke og på med sølvpapirshatten.

Jeg bruger adblocker dagligt, men var træt af udvalget af dem og usikkerheden i det. Så det fik mig til at gå i andre baner. For i hjemmet hos os er det ikke kun ens bærbar, stationær og tablet, men alle mobilerne og enheder der tilgår internettet, som f.eks. Smart-tv, diverse streamingbokse/sticks og hvad jeg skal komme efter dig. Hvad nu i stedet for installere plug-ins og apps for hver enhed, hvorfor ikke placere adblockeren til ens router og fjerne skidtet inden de når netværket og dermed fri for bruge data og kræfterne på det?

Fandt en løsning, som er købt, installeret og kørt med det i et halv års tid. Derfor tænkte jeg lave en lille tråd om dette, for det kunne være der var andre som var interesseret eller kører en lignende løsningen? Ellers skriver jeg bare tråden til mig selv :)

Løsningen
Løsningen er virkelig nem. En Raspberry Pi med Raspbian og Pi-Hole installeret, der er altid tændt og med sin lokal IP-adresse bruges som DNS på routeren – så alle ens enheder på netværket bliver koblet op på Pi-Hole. Plus kan Smart DNS tjenesterne; Unblock-us, Getflix eller hvad der nu er tilbage i dag, heldigvis stadig bruges.
[Vis Spoiler]
Billede

Raspberry Pi
RPi kender de fleste, så det vil jeg ikke komme meget ind på nu her. Der findes rigtigt mange muligheder i at købe en RPi på nettet, men jeg valgte bare købe en Pi 3 Model B fra raspberrypi.dk (der faktisk kører udsalg i skrivende stund) det er dansk og jeg orkede sgu ikke lige amazon/ebay told og moms pjat denne gang.
Købet og leveringen gik fint. Det hele var pakket fint ind, og det var pisse nemt at samle det hele med caset og SD-kortet (som er præinstalleret). I med mus, tastatur, skærm og ind med strømforsynings stikket, så booter den automatisk op og er klar, ved første gangs boot, til at vælge OS. Her valgte jeg bare Raspbian. Efter lidt tid (har glemt hvor lang tid det tog, omkring 10-20 minutter) startes op i desktop, hvor der skal lige køres update til Raspbian, inden du starter på Pi-Hole. Selve opdateringen tager ca. ½ time.
Kode:
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
[Vis Spoiler]
Billede

Pi-Hole
Softwaren er gratis og lever på donationer, som kan nemt installeres med et enkelt kommando på RPi’en.
Kode:
curl -L https://install.pi-hole.net | bash
Under installationen sætter du Pi-Hole op til hvordan du ønsker at køre det (meget simpelt), IPv4 og IPV6, hvor du også kan angive DNS-adresser (f.eks. til Smart DNS). Når alt er sket, som er lige fra fem til ti minutter afhængig af, hvor lang tid du er om det, kan du sætte din router med RPi’s lokale IP som DNS.

Bagefter kan du med RPi’s IP komme ind på web-interface med resultater og statistikker, der kan videreudbygges med API’en. I det den nyeste version af Pi-Hole, er det muligt via web-interfacet tilføje links til black- og whitelist.
[Vis Spoiler]
Billede





Resultat
650 kr. senere og sammenlagt en god time med opsætningen, så spiller det bare. Nul reklamer næsten alle steder, hjemmesider, apps og ingen youtube-reklamer (har hvert fald ikke oplevet endnu efter Pi-Hole er kommet på) – sikke en befrielse!
Er der så ulemper? Umiddelbart vil jeg sige nej. Det eneste er fordi jeg benytter mig af Smart DNS, og med Netflix seneste angreb gør det lidt træls at opdatere DNS’en på Pi-Hole, når jeg skal hoppe i mellem tjenesterne. Indtil nu holder mig til Getflix som virker til at være mest stabil. Dernæst så kræver det lidt arbejde at få det meste af Facebook og Googles reklamer væk.

Men det er alle pengene værd for mig, men jeg tvivler på min kone har lagt mærke til forskellen. Der er utrolig mange muligheder med dette, og det næste jeg prøve er en OpenVPN-løsning på RPi med Pi-Hole, så vi kan benytte Pi-Hole på vores mobiler.

Jeg vil komme med flere opdateringer på projektet, hvis det har interesse..

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: man aug 08, 2016 16:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Det er da et helt genialt projekt. I et hus som vores, hvor der er 20-25 enheder på nettet, vil det være en velsignelse at få op og køre. Det bliver jeg nødt til at investere i snarest muligt. :beerchug: :thumb:

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: man aug 08, 2016 16:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Det er eddermame et spændende projekt, ImpulzE! :thumb: Hvad med hjemmesider, der kan detektere adblocks? Jeg har mange gange oplevet problemer med f.eks. Ekstra Bladets hjemmeside. Jeg kan ikke bypasse adblock pop-up'en.


Top
   
Indlæg: man aug 08, 2016 17:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Fritte skrev:
Hvad med hjemmesider, der kan detektere adblocks? Jeg har mange gange oplevet problemer med f.eks. Ekstra Bladets hjemmeside. Jeg kan ikke bypasse adblock pop-up'en.
Ingen problemer, de er væk med Pi-Hole :)

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tirs aug 09, 2016 6:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs maj 13, 2003 1:01
Indlæg: 6407
Geografisk sted: Amager
Jeg kan anbefale at kigge på the Pi Hut, de sender fra UK, er billige og har billig porto. Et startkit om her, koster under 500, der medfølger også et netkabel.
https://thepihut.com/collections/all-of-the-things/products/raspberry-pi-3-starter-kit

_________________
Live every week like it's Shark Week


Senest rettet af Lasborg tirs aug 09, 2016 9:45, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tirs aug 09, 2016 8:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
ImpulzE skrev:
...hvorfor ikke placere adblockeren til ens router og fjerne skidtet inden de når netværket og dermed fri for bruge data og kræfterne på det?


Alle gængse ad blockers laver slet ikke netværksrequests til reklamer, dvs. de sparer dig ikke bare for at se på reklamer, de sparer også batteri og data. Desuden ændrer software-blockeren også på indholdet så du ikke ser hvide rammer der hvor reklamerne skulle have været. Kan du undgå det? Du stopper netværkstrafikken, men vel først i routeren? Dine enheder beder vel stadig om reklamerne?

Og når du forlader dit hjem med din tlf eller bærbare er der vel ingen ad blocking - eller bruger du så software?

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: tirs aug 09, 2016 8:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Lasborg skrev:
Jeg kan anbefale at kigge på the Pi Hut, de sender fra UK, er billige og har billig porto. Et startkit om her, koster under 500, dog med et netkabel i stedet for hdmi.
Der findes som sagt mange muligheder i at købe startkits og enkle dele til ingen penge, og det er en fin pris for Pi Hut-startkit (indmaden er ens med det jeg har købt, bare med en anden case, SD-kort og netkabel), som altid vil være billigere end herhjemme. Men tak for indsparket, Lasborg :thumb:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tirs aug 09, 2016 9:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Mikl skrev:
Alle gængse ad blockers laver slet ikke netværksrequests til reklamer, dvs. de sparer dig ikke bare for at se på reklamer, de sparer også batteri og data.
Mikl skrev:
Du stopper netværkstrafikken, men vel først i routeren? Dine enheder beder vel stadig om reklamerne?
Af hvad jeg ved med de forskellige plug-ins til bl.a. Chrome og Firefox, så er reklame-dataen hentet til enheden, men ikke vist på den enkle enhed's browser du har installeret denne plug-in. Plus det langsomgøre din enhed med browseren gevaldigt. En anden ting er der gives adgang til disse plug-ins og 3. parts firmaer, samt ikke alle plug-ins, eller hvad vi nu skal kalde dem, er sikkerheds mæssigt ikke i top.

Det problem har du ikke med Pi-Hole. Pi-Hole er som en DNS-server og sørger for alle dine enheder i dit netværk - uden at have installeret på hvert enkle enheder, og det skal gå ud over hastigheden på nettet og enheden, dermed sparer det data og størm med dens DNS queries.

Mikl skrev:
Desuden ændrer software-blockeren også på indholdet så du ikke ser hvide rammer der hvor reklamerne skulle have været. Kan du undgå det?
Ja det er muligt.

Mikl skrev:
Og når du forlader dit hjem med din tlf eller bærbare er der vel ingen ad blocking - eller bruger du så software?
Det er på dit hjemmenetværk du bruger Pi-Hole. Der er to muligheder for at bruge Pi-Hole med mobildata, enten du åbner op for DNS porten til Pi-hole (ikke det bedste valg), eller så kan du lave en VPN-løsning med din RPi sammen med Pi-Hole, som jeg også skal prøve at arbejde lidt med og teste mulighederne.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tirs aug 09, 2016 9:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
De blockers jeg har brugt (fortrinsvis i Safari macOS/iOS og Chrome macOS) blokerer requestsne inden de overhovedet bliver behandlet af browseren. Dvs. de er langt mere effektive end blot visuel blokering. Færre netværksrequests, mindre rendering, mindre CPU, mindre hukommelse, mindre batteriforbrug. Browseren er tydeligt hurtigere med adblocker end uden. Det er ret simpelt at teste, f.eks. med to iPhones ved siden af hinanden.

Jeg har brugt Adblock Plus og Ghostery på Mac og Better på iOS (har prøvet flere som jeg ikke kan huske navnet på). Jeg er ikke så bekymret omkring privatliv på Ghostery (som jeg bruger nu) og Better. Tværtimod mener jeg at de har gang i noget ret godt.

Ghostery:
https://www.ghostery.com/our-solutions/ ... extension/

Better:
https://better.fyi

På Betters side er der en grafik over hvor meget båndbredde, hvor mange requests og hvor meget tid projektet sparer. Better er i øvrigt meget idealistiske omkring privatliv og ikke at blokere indhold fra ærlige reklameudbydere, humanitære organisationer etc.

Jeg synes det er et spændende projekt du har gang i, men jeg tror stadig en softwareblocker er bedre.

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: tirs aug 09, 2016 10:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Takker :) Men er ikke helt enig. For mig er Pi-Hole en langt bedre og sjovere løsningen for alle enheder i huset, der fjerner alt og befrielse for 3. parts firmaer. Det er vigtigst for mig at styre ad blocking på DNS-niveau end software på hvert enkle enhed. For ikke snakke om ens TV'er der er koble op på internet og streaming bokse, der også sørget for med Pi-Hole, f.eks. med Youtube og Hulu.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: ons aug 24, 2016 15:50 
Offline

Tilmeldt: tirs mar 02, 2004 14:53
Indlæg: 638
Hej Impulse. Meget spændende guide du har lavet.
Jeg kører med VPN derhjemme men med en masse klienter installeret. Jeg har dog også en RPI2. Vil jeg kunne køre Pihole og al VPN gennem den uden at miste for meget hastighed?


Top
   
Indlæg: tors dec 29, 2016 10:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Fjerner det reklamerne i Crackle? :D


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team